Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb net even met Orthos een stresstestje gedaan en de temps van mijn cpu vlogen direct omhoog naar 80 graden en even later zelfs 83 graden, dus heb ik de stresstest direct maar even stil gezet, daarna kwamen de temperaturen niet lager dan 55/60 graden....

Momenteel is de cpu idle zo'n 45 graden, wat ik eigenlijk ook veel te hoog vindt.
Alles bij elkaar vind ik dit veel te hoog en had toch zeker verwacht dat mijn cooler beter zou presteren, zou het misschien kunnen dat de cooler niet helemaal goed zit aangesloten? Ik heb als koelpasta Arctic Silver 5 gebruikt precies volgens de website van Arctic Cooling......

Wat kan ik nu het beste doen, direct een andere cooler kopen of eventueel toch deze cooler opnieuw installeren? De cooler draait op volle toeren, ong. 2800rpm.....

Ik heb zo'n vermoeden dat er toch iets niet helemaal goed zit...msschien toch te weinig koelpasta gebruikt....

EDIT:
Nu zie ik net bij Easytune dat mijn cpu op 29 graden staat, terwijl bij Everest de temp op 46/47 graden staat.....wat is nou de juiste waarde??

Intel E8400 @ 3100Mhz
Gigabyte X48-DQ6

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit ie wel goed vast?!?
AS5 heeft ff wat tijd nodig om goede temps te halen trouwens...
Maar deze temps zijn echt te hoog, dus dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou bijna zeggen dat het ding niet goed zit. Ik heb hetzelfde bord, dezelfde cpu, dezelfde cooler alleen heb jij je cpu 100MHz vlotter lopen. Hier zit m'n cpu op 52C (tijdens gamen gemeten) en veel hoger komt hij in geen geval.

Mijn cooler zit strak op de proc, is dat in jouw geval ook zo? Anders kan het zijn dat de cooler niet helemaal goed vast erop zit, weinig contact maakt en op die manier erg warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De cooler zit er wel goed strak en vast op, ik moet trouwens zeggen dat de temps volgens easytune bijna 20 graden lager zijn dan in Everest....ik weet dus niet goed wat ik moet geloven op het moment...

Everest: 45/47Graden
Easytune: 29 Graden

??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
Ik zou zelf Everest meer vertrouwen dan dat andere tooltje (ken ik verder ook niet), ik zou zeggen haal de nieuwste Coretemp er eens bij en check wat die aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou van Easytune uitgaan. Gigabyte's eigen tooltje klopt wat meer dan Everest zijn mijn ervaringen met dit bord (als ik uit ga van de temp in de bios etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu weer aan het testen, en na drie minuten staat Everest stabiel op zo'n 61 Graden en Easytune staat stabiel op 47 Graden....

Het is trouwens wel erg warm hier op mijn studeerkamer, ik denk toch wel zo'n 24 a 25 graden......dat speelt natuurlijk ook wel mee...

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Terw_Dan schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 21:03:
Ik zou van Easytune uitgaan. Gigabyte's eigen tooltje klopt wat meer dan Everest zijn mijn ervaringen met dit bord (als ik uit ga van de temp in de bios etc).
Ik wist niet dat dat een tooltje van Gigabyte is, in dat geval neem ik m'n woorden terug ;) Al zou de TS natuurlijk Coretemp er altijd nog even bij kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Oke, misschien kloppen de uitlezingen niet, maar het verschil tussen idle en stressed is dan wel heel erg veel voor een cpu die bijna standaard draait. En wat doet de cpu under load bij easytune dan?

(de ene keer heb je het over "in everest" 83 graden en dan weer over 61?)

[ Voor 16% gewijzigd door pcgek op 09-05-2008 21:09 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
pcgek schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 21:06:
Oke, misschien kloppen de uitlezingen niet, maar het verschil tussen idle en stressed is dan wel heel erg veel voor een cpu die bijna standaard draait. En wat doet de cpu under load bij easytune dan?
20 graden verschil is niet veel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu dat mijn bios mijn minioverclock van 4% alweer heeft vernietigd...ik heb tussentijds de pc nog even opnieuw gestart en toen stopte de pc weer even en startte weer opnieuw en blijbaar heeft de bios weer de standaard waardes aangenomen....want mijn processor draait nu weer op 3Ghz......blijkbaar werden de temps daarom zo hoog, alhoewel dit toch erg vreemd is met een verschil van slechts 100Mhz.....

Temperaturen stressed volgens Everest: 61 Graden
Temperaturen stressed volgens Easytune: 49 Graden
Temperaturen Idle volgens Everest: 48 Graden
Temperaturen Idle volgens Easytune: 29 Graden

Blijkbaar word mijn processor heel erg heet als ik een beetje overclock, dat verklaart ook waarom ik steeds problemen had met overclocken.....als ik ook maar een beetje de boel opschroefte liep alles direct vast....dat had dan vast met de temps te maken.......aangezien de processor nu in de "originele" stand niet zo erg heet wordt.....

Vreemd hoor.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check is ff met realtemp trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens realtemp zijn de temperaturen meer in de richting van Easytune....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
By the way...even over mijn 9800GTX....

Ik heb nTune geinstalleerd, maar iedere keer als ik de ventilator snelheid hoger zet, wordt ie automatisch weer lager gezet......de standaarinstelling is nog niet eens 5% van de maximale capaciteit en ik heb liever een koele GPU en wat meer lawaai dan een GPU van 70 graden met geen lawaai.....
Ik heb het ook al via rivatuner geprobeerd, maar hier hetzelfde verhaal....je hoort de fan even snel gaan en dan stopt ie weer.....

Weet iemand van jullie misschien hoe ik de fan standaard hoger kan zetten...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:50
Ik gebruik al jaren PCwizard zie http://www.cpuid.com/pcwizard.php waar je ook je CPU-Z enzo download. Alle metingen die ik ooit met de programma heb gedaan klopten. Misschien helpt het jou ook.

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga maandag een RMA aanvragen voor mijn moederbord, want ik ben er nu zelf van overtuigt geraakt na nog wat testen met de BIOS dat er echt iets niet goed is met het bord.....zo gauw ik ook maar iets verander in de bios qua prestaties, of het nou automatisch is of handmatig......de hele boel loopt direct in de soep....ook opties als C.I.A.2 (http://www.gigabyte.com.t...Tech_20041125_PX_CIA2.htm) zorgen ervoor als ik dit instel dat de hele boel vastloopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn geheugen nu op 800Mhz lopen met de volgende timings: 4-5-5-13 i.p.v. 7-7-7-21 op 1066Mhz.....

Volgens Everest is mijn geheugen nu sneller dan in de oude stand........dus ik laat het eerst maar zo....
Pagina: 1