Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geaarde stekker knalt voor een deel uitelkaar

Pagina: 1
Acties:

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:54

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Topicstarter
Even een vraag waarop ik geen antwoord heb.

Van mijn PC gaat gaat het aansluitsnoer naar een tafelcontactdoos deze gaat dan naar een
wandcontactdoos. Nu is de stekker die in de tafelcontactdoos zit (van de PC) voor een deel uitelkaar
geknalt met veel rook en veel warmte, en zekering viel uit. Deze situatie is niet geaard dat kan helaas niet. Maar draait al jaren zo. Inmiddels een nieuw snoer en alles draaid goed.

Maar... Wat zou hiervan de oorzaak zijn,

( het snoer is heel alleen bij de kant van de stekker die je vasthoudt zit een gat)

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Waarschijnlijk kortsluiting in de stekker zelf. Bij het insteken en uithalen komt er inwendig slijtage op, en soms komen de twee draden inwendig tegen elkaar. 'k heb da ooit eens tegengekomen met de stekker van een laptop toen ik hem instak. Zeker een meter hoog gesprongen toen :) en m'n vingers zwart.
Door de plotse hitte was er toen ook een gaatje in de stekker gebrand.

[ Voor 4% gewijzigd door flux_w42 op 09-05-2008 20:26 ]

• Montana

Montana

Topicstarter
flux_w42 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 20:19:
Waarschijnlijk kortsluiting in de stekker zelf. Bij het insteken en uithalen komt er inwendig slijtage op, en soms komen de twee draden inwendig tegen elkaar. 'k heb da ooit eens tegengekomen met de stekker van een laptop toen ik hem instak. Zeker een meter hoog gesprongen toen :) en m'n vingers zwart.
Door de plotse hitte was er toen ook een gaatje in de stekker gebrand.
Kan kloppen, maar de stekker zit er altijd in. Ik haal altijd de stekker van de tafelcontact doos eruit.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• Engineer
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:28 ]

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

't word hoog tijd dat ze eens draadloze voedingskabels gaan maken O-) :9

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Engineer schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:02:
Stopcontacten kortsluiten kan inderdaad flink knallen. Ik heb een keer per ongeluk met een schroevendraaier een lampenfitting kortgesloten, dat klonk als een geweerschot en daarna was het donker (stoppen eruit).

In ieder geval kortsluiting in de stekker dus, dat is zeker.
En toen was je schroevendraaier flink beschadigd? Dat was hier wel zo met een kniptang, m'n pa maakte eens kortsluiting, zat een vette deuk in hoor :P

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Misschien een kat of ander huisdier die de kabel doorgebeten heeft? :p Anders kan het zijn dat een draadje slecht contact maakte, dit gaat meestal een hele tijd goed totdat het draadje dan op een plek doorsmelt, als hij daarbij tegen andere pool komt is het boem (dit heb ik ooit meegemaakt bij een hoger voltage en amperage , of het bij een pc ook zo is weet ik niet)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doe eens een pic ..kunnen we het mischien beter inschatten

Iperf

• Montana

Montana

Topicstarter
fish schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 23:28:
doe eens een pic ..kunnen we het mischien beter inschatten
Komt nog, alleen Quicknet is samengegaan met een aantal anderen, de migratie verstoord even mijn homepage. Dinsdag moet dit opgelost zijn. ;(

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Het kan om toevallige productiefout zijn, dat draden in ingegoten stekker bijna tegen elkaar komen.
Maar dan nog is kans uiterst klein dat het flink warm wordt.
De deel waar kabel uitkomt is meer gevoeliger omdat daar meer bewogen wordt.

Een knal in stekker is bijna onmogelijk door voldoende afstand tussen de polen. Heel uitzonderlijk dus.

Wat wel kan is de slechte contact in de stopcontact, deze zullen de polen van stekker dan opwarmen door hogere weerstand, en tenslotte wordt stekker zelf erg warm. Uiteindelijk is het zo warm dat isolatie van draden in stekker steeds slechter worden en contact maken met elkaar door verkoling isolatie.
Hierdoor kan de stekker dan uiteen knallen.

Het gebeurt niet zomaar. Om isolatie te kunnen vernietigen heeft het veel tijd nodig.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

wat ook zou kunnen is dat door beweging heel veel koperdraadjes zijn geknakt, zodat er nog maar een paar heel zijn. Doordat de draad dan veel dunner is kan er wel veel warmte ontstaan, dan kan de boel wel gaan smelten en kortsluiting maken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Montana schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 09:44:
[...]

Komt nog, alleen Quicknet is samengegaan met een aantal anderen, de migratie verstoord even mijn homepage. Dinsdag moet dit opgelost zijn. ;(
imageshack.us
xs.to
uploadarchief.net

Verwijderd

Gratis reclame voor zijn homepage >:)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb dit wel eens meegemaakt bij een versleten stekker van een keyboard in het muziek lokaal van mijn oude school.
Ik kwam toen met mijn voet tegen het snoer, toen was er volgens mij nog maar 1 dun koperen adertje over voor de stroom, dat werd warm en toen begon het snoer te roken/smelten en nadat het koper adertje het had begeven begon het te vonken :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik kwam toen met mijn voet tegen het snoer, toen was er volgens mij nog maar 1 dun koperen adertje over voor de stroom, dat werd warm en toen begon het snoer te roken/smelten en nadat het koper adertje het had begeven begon het te vonken :)
Lijkt me niet dat er dan stroom loopt, als je maar 1 ader hebt...

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54

WouterG

Dit is geen ondertitel

Boudewijn schreef op zondag 11 mei 2008 @ 17:46:
[...]

Lijkt me niet dat er dan stroom loopt, als je maar 1 ader hebt...
Een twee aderige kabel waarvan 1 ader zodanig beschadigd is dat nog maar 1 koperdraadje (soepele kabel bestaat uit heel veel van die draadjes) contact maakt denk ik ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aaaah maar dat zegt hij niet he ;)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik heb het hier ook gezien. De (verlengsnoer) stekker naar de wasdroger (2200 watt) zorgde ervoor dat de aarlek eruit gesprongen was. blijkbaar was de stekker wat gecorrodeerd (verroest) waar door hij door de extra weerstand zoveel warmte ontwikkelde dat er wat aanslutingen sluiting maakte. Ding was aardig zwart.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1