[Geheugen] Memtest86 fouten, wat betekent dit

Pagina: 1
Acties:

• Face_-_LeSS
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nieuwe pc gekocht (onderdelen):

Processor: Intel® Core™ 2 Duo E8200
Moederbord: Asus P5N-E SLI
Geheugen: 2x Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit (4-4-4-12)

Probleem:
Pc loopt soms compleet vast (doet niks meer), reset vereist.

Gedaan:
- Temperaturen gecontroleerd (Board, cpu, gpu). Deze zijn netjes.
- Harde schijf gecontroleerd.
- Geheugen op 800mhz gezet (stond eerst op auto maar draaide dan maar op 667mhz)
- Geheugen getest met MemTest86. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.silsoftware.nl/inet%20files/memtest%20errors%20nieuwe%20pc%2020080509.jpg

Voor zover ik dit resultaat kan analyseren lijkt het erop dat alle geheugen modules fouten bevatten. Vooral module-0 ziet er verontrustend uit.

De geel gemarkeerde waarde loopt continue op en de rood gemarkeerde waarde loopt continue op van 0 tot 32767 (herhalend). Zo bleef het gedurende 5 uur hangen. Daarna heb ik de test geannuleerd.

Betekent dit dat alle modulen kapot zijn (gezien ze allemaal fouten bevatten) of moet ik me alleen zorgen maken over module-0?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Het kan je geheugen zijn, maar ook je moederbord. Omdat uit te sluiten zou je het geheugen op een andere pc moeten testen, wanneer je daar de mogelijkheid toe hebt

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 22:36
wat gebeurd er als je je geheugen weer op auto zet?

• ijskonijn2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02-2022
Heb je ook het voltage van het geheugen verhoogd toen je deze op 800mhz hebt gezet?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

2.6GHz P III ? Neem eens een andere memtest 8)7 http://www.memtest.org/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 19:02:
Ja, vond ik ook al vreemd.

Ik heb nu de modulen om gewisseld (andere slots) en ben de test nog eens aan het draaien. Ik zal ook eens een andere memtest downloaden.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Face_-_LeSS schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 20:07:
[...]

Ja, vond ik ook al vreemd.

Ik heb nu de modulen om gewisseld (andere slots) en ben de test nog eens aan het draaien. Ik zal ook eens een andere memtest downloaden.
Belangrijk is dat je een versie neemt, die je chipset herkent. Dan kan je een betrouwbare test uitvoeren.

Verwijderd

fleppuhstein schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 20:12:
[...]

Belangrijk is dat je een versie neemt, die je chipset herkent. Dan kan je een betrouwbare test uitvoeren.
En ook heel belangrijk is om het geheugen op het juiste voltage in te stellen standaard staat dit op 1,8 Volt maar dit is voor het meeste geheugen te weinig. En de timings staan meestal ook niet goed ingesteld. :)

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Onlangs weer enkele tests gedaan, deze keren met de nieuwste versie van MemTest86+. Deze herkent echter de chipset niet. Ook heb ik de timings statisch in mn bios ingesteld op 4-4-4-12 en het voltage op 2.013V gezet.

Ik ben begonnen met één module geheugen, vervolgens met 2, daarna met 3 en met 4.

Tot en met de 3e ging het foutloos. Bij 4 modules kwamen er weer tig fouten. Toen heb ik dat laatste module afzonderlijk getest en toen gaf de test geen fouten aan.

Het lijkt er dus op dat het aan het aantal modules ligt. Moet er iets ingesteld worden in de bios om gebruik te kunnen maken van 4 modules ofzo?

Ik werk nu al even met 2 modules geïnstalleerd en tot nu toe nog geen vastloper gehad.

Verwijderd

Face_-_LeSS schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:49:
Onlangs weer enkele tests gedaan, deze keren met de nieuwste versie van MemTest86+. Deze herkent echter de chipset niet. Ook heb ik de timings statisch in mn bios ingesteld op 4-4-4-12 en het voltage op 2.013V gezet.

Ik ben begonnen met één module geheugen, vervolgens met 2, daarna met 3 en met 4.

Tot en met de 3e ging het foutloos. Bij 4 modules kwamen er weer tig fouten. Toen heb ik dat laatste module afzonderlijk getest en toen gaf de test geen fouten aan.

Het lijkt er dus op dat het aan het aantal modules ligt. Moet er iets ingesteld worden in de bios om gebruik te kunnen maken van 4 modules ofzo?

Ik werk nu al even met 2 modules geïnstalleerd en tot nu toe nog geen vastloper gehad.
Waarschijnlijk kan je geheugencontroller niet goed werken met 4 modules, dit komt namelijk wel vaker voor. Oplossing is ander mobo of 2 geheugen modules van 2GB kopen en de 4 keer 1GB verkopen. :)

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Wellicht is het memory slot 4 defect is, een foutje op de printplaat, stofje in het slot.

• Face_-_LeSS
  • Niet online
fleppuhstein schreef op zondag 11 mei 2008 @ 20:31:
Wellicht is het memory slot 4 defect is, een foutje op de printplaat, stofje in het slot.
Nee, waarschijnlijk niet want ik heb hem getest in het 4e slot (waar hij altijd in zat).

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 19:02:
Er zijn meer tools die nog niet geüpdate zijn die Core 2 Duo CPU's als P!!!'s uitlezen. Het kan in principe geen kwaad, zeker niet voor het testen. Memtest is niets mis mee, ze hadden het alleen wel even mogen aanpassen en als 3.6 uit mogen brengen oid :P

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Nu draait mijn systeem al enige tijd zonder problemen met 2 modules geheugen er in en ik ben blij dat ik de fout gevonden heb maar dit is toch wel heel slecht? Waarom zitten er 4 geheugen slots op mn mobo terwijl ik er maar maximaal 3 kan gebruiken?

Is hier een reden voor of is het gewoon buggy. Is het mogelijk dat er later (nieuwere bios versie) wel 4 slots gebruikt kunnen worden?

Ik vind het wel een beetje karig van Asus.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Face_-_LeSS schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 09:57:
Nu draait mijn systeem al enige tijd zonder problemen met 2 modules geheugen er in en ik ben blij dat ik de fout gevonden heb maar dit is toch wel heel slecht? Waarom zitten er 4 geheugen slots op mn mobo terwijl ik er maar maximaal 3 kan gebruiken?

Is hier een reden voor of is het gewoon buggy. Is het mogelijk dat er later (nieuwere bios versie) wel 4 slots gebruikt kunnen worden?

Ik vind het wel een beetje karig van Asus.
Waarschijnlijk komt dat door dubbelzijdige geheugens, daar kan je er meestal geen vier van hebben. (staat zeer waarschijnlijk ook uitgelegd in je moederbord manual) Dat heeft verder niets met Asus te maken, maar met beperkingen van de chipset ;) en daar gaat dus ook geen bios update voor kunnen komen..

[ Voor 4% gewijzigd door Haan op 13-05-2008 10:03 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Ok, dat ga ik dan nog even checken in m'n manual.
Thanks! :)

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Onlangs heb ik ander geheugen gekocht. Deze keer GeiL 4 GB DDR2-800 Kit (Retail, Black Dragon, GB24GB6400C5DC).

Deze zou volgens de computershop goed moeten zijn (die kingstons zouden vaker problemen opleveren). Echter loopt deze ook vast in windows wanneer ik ze er beiden in stop. Met één gaat het prima.

Zou het fout gaan met 4 gb ofzo? want mn vorige geheugen deed het wel met 3gb of minder....
Ik heb de timings en het voltage ook al handmatig ingesteld.

Zou er nog iets ingesteld moeten worden?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:33
Veel moederborden hebben problemen met 4 bezette slots en strakke timings.
Probeer eens lossere timings, 5-5-5-16 ofzo?
Voltage verhogen naar 2,2v zou je ook nog kunnen proberen, controleer wel even of dit nog binnen de specs van het geheugen valt ivm garantie.

[ Voor 37% gewijzigd door frickY op 20-05-2008 17:30 ]

Verwijderd

Staat het geheugen ook in de QVL lijst van het moederbord, Asus moederborden zijn namelijk nogal kieskeurig. :)

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Voltage mag tot 2v. Dat heb ik ook al geprobeerd. De timings zouden 5-5-5-15 moeten zijn. Ik zal ze ook eens op 5-5-5-16 proberen.

Ze staan niet op de QVL van het mobo (daar staat geen enkele module van 2gb terwijl er wel totaal 8 gb in zou moeten kunnen :? ).

Ik heb de modulen nu NIET in dual channel geplaatst en dat lijkt ook te werken.... is dat op één of andere manier te verklaren?
Pagina: 1