lens schoongemaakt maar op f32 nog veel stofjes/deeltjes

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
Hey, ik heb net mn lens voor mn canon 350d schoongemaakt, omdat ik op vakantie op n gegeven moment de hele tijd 2 rondjes kreeg te zien vanaf f8 a 9 bij n korte sluitertijd. als ik bijv dingen in de lucht fotografeerde.
Nou nam ik zonet een testfoto op f32 (wel veel k weet t) maar ik zag toch wel heel veel zwarte stukjes, veel meer dan toen ik de camera kocht en ik een keer op f45 ging testen
Kunnen dit sotjfes op mn sensor of spiegel zijn, of is mn lens toch niet goed schoon?

Afbeeldingslocatie: http://img219.imagevenue.com/loc150/th_39158_IMG_2533_122_150lo.JPG

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:29

Spotmatic

Ken sent me

Ik hoef niet eens te kijken naar de foto's om te weten dat het hier om stof op de sensor gaat. Dus het advies is om de sensor goed te (laten) reinigen, bijv. droog met de Arctic Butterfly of nat met sensor swabs. Ik doe het ook gewoon zelf, een klusje van niks.

Overigens: stof op de lens zie je vrijwel nooit terug als stofjes op de foto. Bij een extreme groothoek zou dat theoretisch nog wel kunnen maar ga er maar van uit dat het niet zo is.

Stof op de spiegel kan natuurlijk altijd, maar voor de foto heeft dit 0,0 gevolgen (net als stof op het matglas) aangezien dit geen onderdeel vormt van het lichtpad ten tijde van de foto.

[ Voor 17% gewijzigd door Spotmatic op 09-05-2008 15:42 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Toch stiekum wel even gekeken en het is inderdaad stof op je sensor. Dus even de Clean Sensor aanzetten in het menu, lens eraftrekken en met een blaasbalgje in de weer gaan. Bij hardnekkig stof/vuil eventueel doorgaan met natte sensor swabs. Meestal voldoet een blaasbalg al.

Edit: Howto

[ Voor 13% gewijzigd door ajhaverkamp op 09-05-2008 15:49 ]

This footer is intentionally left blank

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:30

RBH

Wow, en ik dacht dat mijn sensor vuil was... :+

@ajhaverkamp: Bedankt voor link, ga het ook maar eens doen.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

* Floor-is detecteert een zandbak in de camera van blacknoise.

Gratis slotje erbij omdat het toch echt om een vieze sensor gaat.

Bericht hierboven

Dit topic is gesloten.