Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[MySQL] InnoDB Plotseling Verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omschrijving omgeving
Het bedrijf waar ik werk leunt grotendeels op een systeem dat gebruik maakt onze MySQL Database. De toepassing ervan wordt breder en breder en bijna alle 'afdelingen' werken er in of ontvangen informatie uit het systeem. Het is een Interressant, wellicht gewaagd project (Toerisme branch). Het is genormaliseerd opgezet en maakt voot de integriteit gebruik van InnoDB.
Alles draait bij een webhoster (d.m.n.b.lie) en ik beheer alles via phpMyAdmin

Het volgende is het geval.
Toen ik vanochtend inlogde in phpMyAdmin kreeg ik een Error dat de data dictionary van de database corrupt was. Dit moet vannacht na 0300 gebeurd zijn want toen heeft er nog met success een onderhoudscript gedraait. Ik heb een backup van terug geplaatst.

Het probleem
De constraints die in deze backup stonden werden bij het terugplaatsen niet meegenomen.
Toen ik zojuist probeerde om dit handmatig te doen viel mij op dat de Storage Engine InnoDB verdwenen was! Het grootste deel van de tabellen in onze database maakt gebruik van InnoDB.
De oorzaak van de Crash is mij nu ook duidelijk!
Ik wacht nog op antwoord van de webhoster.

Mijn Vragen
1. Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt/gezien dat de InnoDB Storage Engine van de ene op de andere dag 'verdwijnt' zodat je DB crasht?

2. Kan het uberhaubt dat je InnoDB NIET in het lijstje met Storage Engines hebt staan?
Op het Internet vind ik hier niets over terug.

3. Zijn er alternatieven voor InnoDB, of een storage engine die ref. int. ondersteund?

Alvast bedankt :)

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
During MySQL 5.0 release cycle the change was made so now MySQL does not stop if Innodb storage engine failed to initialize but starts properly... just having Innodb tables unavailable.
Dit kan volgensmij gebeuren als de Innodb data bestanden corrupt zijn geraakt.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-11 09:18

igmar

ISO20022

Misschien eerst eens het antwoord van je webhoster afwachten ? Ik zie namelijk het nut verder van dit soort topics niet.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Precies. Er zijn genoeg engines in ontwikkeling als opvolger / alternatief voor InnoDB, maar vooralsnog moet een hoster gewoon maar zorgen dat er een stabiele mysql met (oa) de InnoDB engine draait.

{signature}

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

RAJH schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 14:40:
----
During MySQL 5.0 release cycle the change was made so now MySQL does not stop if Innodb storage engine failed to initialize but starts properly... just having Innodb tables unavailable.
----

Dit kan volgensmij gebeuren als de Innodb data bestanden corrupt zijn geraakt.
Ik vind dat echt niet kunnen in een enterprise omgevingen. Een database moet pas als online zijn als alle engines welke nodig zijn voor de betreffende database aanwezig en geladen zijn. Als InnoDB dan niet geladen kan worden moet MySQL de database in Single User mode starten (er is maximaal 1 connectie mogelijk om admin doeleinden).

Het toch actief maken van de database kan als data verlies als gevolg hebben omdat je gewoon insert queries op de DB kan blijven afvuren.

Daarnaast denk ik dat je hoster een update heeft uitgevoerd en dat daarbij iets is fout gegaan of dat de mysql configuratie bijgewerkt moet worden.

If it isn't broken, fix it until it is..

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:58

Boss

+1 Overgewaardeerd

Niemand_Anders schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:44:
[...]
Ik vind dat echt niet kunnen in een enterprise omgevingen.
MySQL is dan ook geen enterprise omgeving. Maar verder heb je wel gelijk, erg kwalijk dat zoiets kan gebeuren.

Ben wel benieuwd met het verhaal van de hoster!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er is wel iets van een bug bekend waarbij dit optreed, heb het zelf ook een keer gehad.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Boss schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:50:
Ben wel benieuwd met het verhaal van de hoster!
Gokje: ze hebben de config aangepast zodat InnoDB wat meer geheugen tot zijn beschikking zou hebben, maar hebben de hoeveelheid beschikbaar geheugen te hoog ingesteld, waardoor MySql meer geheugen probeert te alloceren dan het mag van het OS.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:48
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 13:44:
Alles draait bij een webhoster (d.m.n.b.lie) en ik beheer alles via phpMyAdmin
(bit unrelated maar:) Draait dit op een virtual hosting account?
2. Kan het uberhaubt dat je InnoDB NIET in het lijstje met Storage Engines hebt staan?
Op het Internet vind ik hier niets over terug.
Ja dat kan. Als InnoDB niet geactiveerd is in de MySQL configuratie kan dit bijv gebeuren.
Boss schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:50:
[...]

MySQL is dan ook geen enterprise omgeving.
MySQL niet enterprise? MySQL is prima Enterprise, maar daar moet je voor in de buidel duiken. Voor een bedrijf wat afhankelijk is van deze DB is dat natuurlijk een uitgave waar men wat aan heeft.

Wat is dan wel écht Enterprise volgens jou? Oracle (ik houd mijn mening en ervaring wijs achterwege)?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Als InnoDB niet geactiveerd is in de MySQL configuratie
Heb inderdaad gevonden dat MySQL gecompileerd kan worden zonder InnoDB of dat er voor de optie skip-innodb in een config file.
Ik heb idd het idee dat daar iemand heeft sleutelen, InnoDB staat nu op Disabled, het is dus wel mee gecompileerd. Ik heb de hoster deze oplossing gestuurd maar (naast een ontvangst bevestiging) nog geen reactie gehad, belachelijk.

@RAJH :
Interressant stuk , rare keuze omtrent het opstarten.

@Sypher :
Yep Virtual/Shared Hosting, dedicated is m.i. vooral als de performance of een 'bijzondere config' een issue is?

Als alternatief voor InnoDB is er ook BerkeleyDB geinstalleerd maar die staat eveneens op Disabled, plus dat deze storage engine een toekomst meer heeft als ik het goed begrijp : http://www.linux.com/articles/56835

Maar goed, de webhoster heeft echt iets uit te leggen. :/
Ondanks aardig wat vooronderzoek naar hosters lijkt dit toch niet de juiste te zijn.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een stabiele mysql server moet gewoon altijd InnoDB aanbieden, want het is de standaard anno 2008, punt uit. Als hoster een dergelijke config fout gemaakt heeft en dit nu al niet snel genoeg heeft weten te verholpen, mag je je serieus afvragen wat je bij die partij doet.

{signature}

Pagina: 1