Toon posts:

Problemen met overclocken...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik heb recentelijk mijn computer een upgrade gegeven en deze ziet er als volgt uit:

Gigabyte X48-DQ6
OCZ Platinum Dual Channel 2*2048MB PC8500 DDR2
Intel E8400 plus Arctic Freezer 7 Pro
Geforce 9800GTX

Nu dacht ik laatst, laat ik mijn systeem eens een beetje overclocken, want dat schijnt geen probleem te zijn met de E8400, ik had hier al ervaring mee met mijn vorige computer...

Ik heb eerst via Easytune 5 automatisch geprobeerd een beetje over te clocken, zo'n 5%...gelijk blauw scherm, vastloper enz. Na een aantal keren opnieuw booten was het probleem opgeslost en had de bios zijn default instellingen weer terug.....

Daarna via de Bios geprobeer over te clocken door de FSB een klein beetje te verhogen.....dit had direct tot gevolg een Bios failure en de bios moest opnieuw gekopieerd worden....dit ging allemaal automatisch.....lang leve ultra-durable..;)
Ik heb daarna maar besloten om de nieuwste Bios te installeren, en dat heb ik dus ook gedaan......

Daarna nog van alles geprobeerd, van automatisch tot handmatig overclock instellen....wat ik ook probeer, als ik de clockratio op meer dan 350 zet gaat de boel vastlopen.....

Op dit moment draait de boel stabiel op 3150Mhz met een FSB van 1400Mhz, De multiplier staat op 9, maar zelfs als ik deze op 9.5 zet, wat kan via de bios wordt dit niet (meer) herkend in EVEREST Ultimate en CPUID en blijft ie op 9 staan, dit terwijl deze voor mijn overclock avontuur wel herkend werd in beide als 9.5

maar met de E8400 i.c.m. mijn moederbord en geheugen moet toch veel meer te halen zijn...?? Wat doe ik nou fout.....???

Ik heb overigens niet geprobeerd om het voltage aan te passen omdat ik in veel reviews heb gelezen dat 3.6 tot 3.8 Ghz gewoon met de originele voltage instelling te halen zijn.....

Please help....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 12:21 ]

Verwijderd

Zoek ff een overclock guide ;)
www.google.nl is ur friend!
Of hier in het TCA gedeelte is ook een topic te vinden.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Je kunt met je multiplier helemaal niet boven de 9x komen, die is gelockt. Gewoon je fsb verhogen, en als het beter uitkomt kun je wel de multi naar beneden gooien.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt de multiplier WEL verhogen in de bios met maximaal 0.5, er is een aparte optie die standaar op +0.0 staat en die maximaal op +0.5 kunt zetten, deze optie had ik voor de overclock al ingesteld en deze werkte gewoon goed en werd door CPUID en EVEREST herkent als 9.5.......maar op de een of andere manier werkt die optie nu niet meer....

Ik heb de overclock guide al doorgelezen.....

Zoals ik al zei weigert de bios over te clocken boven hetgeen ik nu heb.....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 14:19 ]

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 13:24

William/Ax3

We are Starstuff

Die +0.5 werkt niet. Die is er alleen voor om halve multies in te stellen die lager zijn dan je max multi. Voorbeeld 8 + 0.5 als je proc daar op wilt instellen. Je kan niet met die optie ff je lock multi hoger maken. Of je moet een geunlockte multiplier proc hebben....

Of te wel zoals pcgek al zegt. Je kan NIET boven je gelockte mutiplier van 9 heen. Echter kan je wel lager.

Probeer met je fsb verhogen je mem is op 1:1 te zetten? Ik heb het vermoeden dat je geheugen nu op een veel hogere divider loopt. Aangezien ik nergens in je verhaal dit terug vind. Heb je de timings van het geheugen en de voltage ook zelf ingesteld of staat dit auto? Vaak pakt de bios namelijk niet de goede waardes voor high quality mem.

[ Voor 47% gewijzigd door William/Ax3 op 09-05-2008 14:33 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Als ik even op Google zoek naar '9.5 e8400' krijg ik een hoop topics voor mijn kiezen dat het een bug is in een voormalig BIOS. 9x multi is gelockt in de CPU, dus 9.5x is onmogelijk (of je moet een vaag exemplaar hebben, maar die kans is erg klein).

Verwijderd

Topicstarter
Hoe het ook zei, ik heb hem op 9.5 gehad en hij werkte......maar nu dus niet meer...

Wat betreft het geheugen, deze heb ik op automatisch staan, de timings zijn: 5-8-8-21 CR2 op 1120Mhz..

Ik had trouwens wel al geprobeerd om manual de settings aan te passen van het geheugen en de VCore, maar dit resulteerde keer op keer in een non-boot of hoe je het ook noemen wilt....

Ik ben nog redelijk nieuw met overclocken, maar ik heb me wel deglijk verdiept in de basis en ik heb het uitgeprobeerd op mijn oude systeem met als reslutaat een nette 20% overclock....Athlon X2 3800+...dus suggesties zijn welkom

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 15:00 ]

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 13:24

William/Ax3

We are Starstuff

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 14:56:
Hoe het ook zei, ik heb hem op 9.5 gehad en hij werkte......maar nu dus niet meer...

Wat betreft het geheugen, deze heb ik op automatisch staan, de timings zijn: 5-8-8-21 CR2 op 1120Mhz..
Zucht. Ik heb dit bordje ook als ik me quad op die +0.5 zet dan zet die denk me bios dat dit ook kan en hij saved die setting dan ook. Echter als hem dan save en herstart dan zie ik in me post dus dat die hem gewoon weer op de vaste multi zet. Dit zegt cpu-z etc ook in windows. Dat komt omdat je NIET boven de lock kan komen. De 0.5 is ervoor zodat je halve mutipliers kan instellen voorbeeld als je een proc hebt die de multi lock op 8.5 heeft dan pakt die bovenste dus 8 en die 0.5 zorgt ervoor dat je dan 8.5 kan instellen.

Je kan niet boven de lock van 9 heen dat zit vast in de cpu gebakken eronder kan wel. Als je dan dus 8.5 wil moet je de bovenste setting op 8 zetten + dan die 0.5. Zonder die setting kan je immers nooit 0.5 multies instellen ><.

Dat mem zet het dan eens niet op auto en stel de timings zelf in + de voltage van de mem en zet je divider op 1:1 dat 1120 kan heel goed nu de bottleneck zijn aangezien 8500 1066 is. En begin op de standaard fsb van 333. Als je dat aan de praat hebt ga dan eens beginnen met verhogen.

Bord kan het probleem niet echt zijn aangezien ik met nog prut mem (nieuwe is onderweg) me 3350 xeon zonder al te veel pardon 1ghz hoger klok.

[ Voor 11% gewijzigd door William/Ax3 op 09-05-2008 15:35 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik ook...mijn bord is juist uitermate geschikt om over te clocken....ik begon me al af te vragen of mijn bord misschien niet defect is,....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even handmatig wat instellingen proberen te wijzigen in de bios qua geheugen, wat denk je....computer start niet meer.....cmos gecleard en nou doet ie het weer.....

Het is simpelweg niet mogelijk om mijn computer over te clocken.....ik heb echt van alles geprobeerd, maar zo gauw ik maar iets verander loopt de boel zo vast als een huis.....

Ik geef het op.....

Op dit moment draait ie op 3100Mhz met een FSB van 1280Mhz en 1100Mhz geheugen met de volgende timings: 5-7-7-21 CR2....het is niet anders, ik zal wel weer net een processor hebben gekregen die niet over te clocken is.....of zoals ik al eerder zei is mijn moederbord toch niet helemaal zoals ie moet wezen....

:(

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Onderklok je geheugen eens fors met een divider, en op 5-5-5-24 CR2 timings (1 wil meestal niet op hoge frequenties), en probeer het dan nog eens weer met FSB op 1600, multi op 9, en de CPU op 1,3V en de rest op auto. Moet werken. :)

-Heb je toevallig nog ander geheugen liggen? :)

[ Voor 34% gewijzigd door Format-C op 09-05-2008 17:17 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Gezien niemand er iets over zegt:
Wat voorn voeding heb je? Wordt niet genoemd in je startpost...

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
PCI-e en PCI gelockt bios update geprobeerd.
En de andere standaard dingen ingesteld.
En even deze links doorlezen [OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 11]

[ Voor 35% gewijzigd door -The_Mask- op 09-05-2008 17:31 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips....

Ik heb een Thermaltake Toughpower 850W, dus daar kan het niet aan liggen....

Ohh...enne ik heb geen andere geheugen liggen......als ik het had liggen zou het in mijn kast zitten...;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 20:14 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Al geprobeerd wat ik zei? O-)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Waarom laat je je geheugen op 1100Mhz lopen? Met een FSB van 1280 heb je je geheugen maar op 640Mhz nodig. Zet je timings daarna op 5-5-5-18.

Btw: het kan zijn dat je geheugen meer dan standaard nodig heeft om op stock te lopen, check je specsheets eventjes. Ik denk dat de meeste OC PC8500 geheugen wel 2.1V nodig hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd te doen wat jij me aanraadde, maar direct daarna liep de boel weer in de soep....

Ik ga maandag een RMA aanvragen voor mijn moederbord, want ik ben er nu zelf van overtuigt geraakt na nog wat testen met de BIOS dat er echt iets niet goed is met het bord.....zo gauw ik ook maar iets verander in de bios qua prestaties, of het nou automatisch is of handmatig......de hele boel loopt direct in de soep....ook opties als C.I.A.2 (http://www.gigabyte.com.t...Tech_20041125_PX_CIA2.htm) zorgen ervoor als ik dit instel dat de hele boel vastloopt....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2008 11:50 ]

Pagina: 1