Toon posts:

Overklok probleem - Phenom 9600 BE

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views

Verwijderd

Topicstarter
Hey GoT

Voor het eerst in jaren registreer ik hier maar eens. Tot op heden altijd zelf gered, maar nu toch tegen een raar probleem aangelopen.

Sinds enige tijd ben ik de 'trotse' eigenaar van een AMD Phenom 9600 Black Edition processor. Eentje die standaard geen multiplier lock heeft. Daarbij heb ik 4 staven van 1GB GeIL geheugen, 1066 mHz, draaiend op 800 mHz. Uitgebreide specs van m'n systeem zijn te vinden op:
Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/cache/banner/358430.png

Het volgende is er aan de hand:
Wanneer ik ook maar kijk naar een overclock, hangt m'n systeem tot op elke core die er in zit en die nog gaat komen. De multiplier van m'n processor is gelocked en m'n geheugen is ondergeklokt omdat ik 'm niet hoger krijg. Softwarematige overclocking is al helemaal geen succes en het BIOS hangt ook helemaal als ik overclock. Al is het maar 1%. WHAM! Dood.

Het vreemde is, dus, dat elk component in m'n systeem overclockbaar zou moeten zijn maar ik geen idee heb waarom het dus niet werkt. Vandaar mijn puppy-oogjes en hangende pootjes voor hulp O-)

Heeft iemand enig idee?

Auke

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 22:50
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn 4200+ x2. Dit in combinatie met een M2N SLI-Deluxe.

Een bios update heeft dit probleem voor mij opgelost.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik dat eerst proberen... Maar het probleem is dat ik geen diskdrive heb (te lui). CD-image maken voor het updaten is een optie, maar heb de tools nog niet kunnen vinden. Enig idee waar die te vinden zijn - voor het maken van een boot-CD in een DOS omgeving zodat ik die stomme software kan misgebruiken om m'n BIOS te updaten..?

Ze hebben geen win-flash-tool...

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 22:50
Hmm ik had het gewoon onder windows gedaan ja. En via floppy drive vertrouw ik niet.

Misschien kan het bij jou mobo via een USB stick, die optie had ik namelijk ook.

succes

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik ga ff graven. Mocht het niet lukken, ben ik zo weer terug ^^

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Volgens mij zit er bij dat mobo een automatisch flash utility ingebouwd (had het moederbord eerst ook).
En ja met die eerste Biossen kon je niet meer dan 3mhz FSB overclocken, update naar de nieuwste en het werkt weer goed :) (Hoe je trouwens een phenom met zo'n oude bios aan de gang hebt gekregen is ook een wonder).
Je zou ook altijd nog een bootable USB kunnen maken met HP image disk utility, ergens de win98 bootflop bestanden vandaan plukken en je maakt zo een bootable usb, waar je dan de bios op zet.

Als laatste optie kan het ook nog via Windows, maar dat is niet aan te raden, meer kans op een crash.

http://specs.tweak.to/15535

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
In Windows je BIOS flashen raad ik ten zeerste af! Iig zijn er heel wat bordjes (schijn)dood door geworden. Ik zou gewoon vanaf floppy/stick/cd gaan updaten. Tools en BIOS'es staan gewoon op de MSI site (aangezien je CPU-z link alleen een nummer geeft, neem ik aan dat je mobo een K9A2 CF is). In zo'n zip-file zitten ook de benodigde tools en een how-to.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:23
Bitage schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 12:16:
In Windows je BIOS flashen raad ik ten zeerste af! Iig zijn er heel wat bordjes (schijn)dood door geworden. Ik zou gewoon vanaf floppy/stick/cd gaan updaten. Tools en BIOS'es staan gewoon op de MSI site (aangezien je CPU-z link alleen een nummer geeft, neem ik aan dat je mobo een K9A2 CF is). In zo'n zip-file zitten ook de benodigde tools en een how-to.
oftopic:

Ben ik blij dat ik een Gigabyte mobo heb met fail flash mogelijkheid :) lukt het flashen niet of crasht hij dan pikt hij de oude bios gewoon weer op :) Ik heb hem tot nu toe foutloos geflasht onder windows met @bios.

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
Nou, na wat dagen knutselen ben ik er achter dat het meer schade heeft gedaan dan goed =/ Het volgende gebeurde...

Orthim brandt een cd'tje via Nero met een boot-optie, zet daarop de benodigde bestanden en start opnieuw op. Het flashen en upgraden gaat als een tierelier. Evenals het overclocken.

Na wat tweaken kwam ik er achter dat de maximale overclock 220 mhz FSB is en 13.5x multiplier (van 200 en 11.5x, 2970 mHz per core) Ook kwam ik er achter dat, in tegenstelling tot wat er op de webzijde staat, mijn mobo 'maar' 800 mHz aan kan qua geheugen, dus ik heb 140 euro door de plee gespoeld met het kopen van nieuw geheugen voor de Phenom.
Enkele keren opnieuw opstarten en bios resetten later - het mobo heeft niet écht een ingebouwde failsafe wat betreft tever overclocken - wilde ik windhoos in en toen...

WHAM! Zwart scherm :P
Mijn beeldscherm ging/gaat niet meer aan zonder de kabel opnieuw op de kaart te zetten. De maximale resolutie is 1024x768, wat redelijk irritant is als je een 9800 GX2 er in hebt zitten op een 22" scherm (thank god voor de optie 'optimal aspect ratio' in de opties van het scherm - Chimei CMV223D).
Denk je alles gehad te hebben daarmee, blijkt dat geen enkele NVIDIA driver normaal werkt, de beta loopt vast (BSoD), Windoos XP stopt er gewoon mee tijdens gebruik en Vista geeft dus alleen beeld als ik m'n kabel er opnieuw in steek. Dan is er nog een stukje dat inhoudt dat mijn GX2 'maar' 512mb geheugen heeft, mijn RAM 2,8GB is, i.p.v. 4GB, en ik het niet voor elkaar krijg dit weer normaal te zetten.

Het volgende al geprobeerd:
- BIOS terug naar v1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5... en weer...
- Windows XP x86 en Vista x86 er op gezet
- Heel hard vloeken
- Bijna m'n pc het raam uit geflikkerd
- M'n laptop weer gepakt en daar maar uitzichtloos naar staren terwijl Windhoos wéér installeerd...

Mijn gok is dat m'n mobo dood is gegaan. Maar voor ik een nieuwe bestel, wil ik toch de bescheiden mening van mensen die er misschien een andere kijk op hebben :)

Nog een leuk iets: een stukje plastic is afgebroken *ineens* in 1 van m'n RAM sluts. Maar waarom geeft ie dan 1,2GB geheugen *niet* aan o_O

• SR-71Blackbird
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08-2025
Klinkt miss stom maar heb je al een CMOS reset geprobeert dan gaat je BIOS terug naar defaults miss helpt het ik heb mijn MSI er al een keer mee gered

MSI K9A2 Platinum, 4 GB GEIL Black Dragon Evo AMD Phenom 9850 Black Edition@2,8Ghz, 2x HD2900XT crossfire

Verwijderd

Topicstarter
"Enkele keren opnieuw opstarten en bios resetten later - het mobo heeft niet écht een ingebouwde failsafe wat betreft tever overclocken -"

Ongeveer 40x? :P

Edit: Dit heeft voorheen geen problemen opgeleverd, maar aangezien ik het zó vaak heb gedaan omdat m'n mobo niet meer aan gaat als de overclockinstellingen te hoog zijn... Was dat ongeveer de enige optie.

Edit 2: M'n vorige (800 mHz) RAM geeft een CMOS error tegenwoordig. Het geheugen is nog geen 4 maanden oud en werkte prima. Moet nog eens een RAMtest doen maar ik denk dat het probleem daar niet ligt...

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 00:35 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

- vragen horen in het juiste subforum, waar denk je dat Tweaking, Cooling & Overclocking algemeen voor is :?
- specs horen in-topic, niet achter een of andere link (laat staan een plaatje...)
- mbt zwarte schermen hebben wij de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.