Toon posts:

kan videokaart niet installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een aantal dagen geleden heb ik een nieuwe videokaart gekocht, omdat mijn oude videokaart waarschijnlijk kapot is. Je ziet nog wel het bios laadscherm en ook het windows laadscherm, maar als je zeg maar windows ingaat ( en je het welkomsgeluidje hoort) dan wordt mn beeld zwart.
Dus nu heb ik een nieuwe videokaart gekocht. Ik stop hem in mijn moederbord, sluit hem aan, maar het beeld blijft zwart. Geen signaal zegt mijn beeldscherm. Zelf denk ik dat dat komt omdat ik nog geen drivers heb geinstalleerd. Maar via mijn oude videokaart lukt het niet, omdat je moeilijk drivers kan installeren zonder beeld.
Is er een mogenlijkheid om toch mijn nieuwe videokaart werkend te krijgen? (hij doet het wel overgens. Hij blaast op volle toeren)
de link naar mijn moederbord:
http://support.packardbel...i=spec_Rio&ppn=PB49307486
de link naar mijn nieuwe videokaart:
http://www.hardware.info/...ct/ATI_Radeon_HD_3870_X2/

Ik hoop dat jullie wel een oplossing weten ;)
mvg,
Eric van Vliet

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:06

Koppensneller

winterrrrrr

Het feit dat de ventilator blaast wil nog niet zeggen dat de kaart het doet. Omdat je al geen POST ziet, is een driverprobleem ook uitgesloten. Het lijkt er op dat je nieuwe kaart voor RMA terug naar de winkel zal moeten, helaas...

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:12:
...
Een aantal dagen geleden heb ik een nieuwe videokaart gekocht, omdat mijn oude videokaart waarschijnlijk kapot is. Je ziet nog wel het bios laadscherm en ook het windows laadscherm, maar als je zeg maar windows ingaat ( en je het welkomsgeluidje hoort) dan wordt mn beeld zwart.
...
Klinkt meer als een resolutie die je scherm niet aan kan.
Probeer eens het volgende met je oude videokaart er in:

Druk voordat je het Windows laadscherm krijgt op F8 en kies hier voor VGA Mode.
Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/safemode/win2ksafemode3.jpg

Nu zal Windows opstarten maar dan met een geforceerde resolutie van 640 x 480
Als dit werkt stel dan hierna weer een resolutie in die ondersteund word.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

mhoogendam schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:23:
[...]

Nu zal Windows opstarten maar dan met een geforceerde resolutie van 640 x 480
Als dit werkt stel dan hierna weer een resolutie in die ondersteund word.
Maar dit is geen oplossing voor zijn nieuwe kaart, die zal ook volgens mij teruggestuurd moeten worden.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je kaart werkt in bios en bootscherm zal ie waarschijnlijk wel in orde zijn. Dat het beeld op zwart gaat is niet OK. Denk meer aan een verrotte driver of verrotte XP.
Draai eens een live-cd, dan weet je genoeg.

Verwijderd

1. Heb je de 2x 6pins voedingen op je kaart aangesloten?
2. Wat voor voeding heb je?
3. Wat was je oude videokaart?
4. XP of Vista?
5. Piept je computer met de nieuwe videokaart?

Met deze informatie kunnen we aan de slag ;).

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude videokaart is onboard, en wat ik al zei is dan dan mijn beeld zwart wordt. Met mijn nieuwe videokaart geen mijn beeldscherm helemaal geen signaal aan.
Ook als ik op F8 druk, dan zie ik de VGA mode er niet tussenstaan.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:38:
Mijn oude videokaart is onboard, en wat ik al zei is dan dan mijn beeld zwart wordt. Met mijn nieuwe videokaart geen mijn beeldscherm helemaal geen signaal aan.
Ook als ik op F8 druk, dan zie ik de VGA mode er niet tussenstaan.
Een onboard kaart moet meestal eerst in de BIOS worden gedisabled. Sluit je monitor eens aan op de onboard kaart en zorg dat die eerst goed staat, en daarna pas spelen met de nieuwe kaart :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

mischien even in je bios kijken als het een onboard kaart is eerst ff uitzetten en dan primary vga adapter op pci-e of agp zetten..
dat zal wel helpen denk ik.

stap 1 met je onboard videokaart bios in meestal ..DEL
en dan je primary graphics adapter op pci-e zetten en dan de kaart erin doen.. en voila het werkt!!

Verwijderd

gambieter schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:41:
[...]

Een onboard kaart moet meestal eerst in de BIOS worden gedisabled. Sluit je monitor eens aan op de onboard kaart en zorg dat die eerst goed staat, en daarna pas spelen met de nieuwe kaart :)
hahaha jij was net iets eerder ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:43:
hahaha jij was net iets eerder ;)
offtopic:
Tip: gebruik je Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif edit mogelijkheid. Een post als hierboven doe je meestal als edit met iets als "^^ Spuit 11". :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
In de bios staat Init Display First die heb ik op alle standen geprobeerd ( pci - pci ex-vga)
maar geen van allen doet het

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:02
Trekt je voeding die 3870x2 wel?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er een 520 watt voeding in zitten dus het lijk mij van wel

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:02
520watt A-merk of een Qtec/Sweex ding?
Verder zou ik de kaart eens in een andere pc proberen om te kijken of je kaart kapot is of misschien het pci-e slot van je moederbord

Verwijderd

Topicstarter
het is in iedergeval geen sweex ding, hij heeft mij ooit € 80 euro gekost dus daar ga ik niet van uit.
Als ik mn videokaart in een andere pc stop, dan is het toch gelijk de kabels in de kaart doen en opstarten? of is het handiger om via zn onboard videokaart op te starten en dan de drivers installeren?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:10
Zoiezo mag ik aanemen dat er drivers zijn geinstalleerd voor die IGP. Die dan dus éérst verwijderen en dan nieuwe kaart erin schuiven. Drivers voor de kaart installen en klaar. Anders voor de zekerheid even booten vanaf een Linux Live CD (Knoppix/Ubuntu) om te kijken of je kaart wel gewoon functioneert.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:34:
1. Heb je de 2x 6pins voedingen op je kaart aangesloten?
2. Wat voor voeding heb je?
3. Wat was je oude videokaart?
4. XP of Vista?
5. Piept je computer met de nieuwe videokaart?

Met deze informatie kunnen we aan de slag ;).
1: ik heb zo'n 6 pins stekkertje eringestopt, met 2 van die connectors en die aangesloten op mn videokaart
2: 520 watt - merk weet ik niet meer ( niet een sweex ofzo :P)
3: ATI Radeon Xpress op 200 2D/3D grafische engine,
4:xp 64 bit
5: nee (maar bij een vriend van mij was dat wel zo, wat kan dat zijn?)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 13:32 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:41

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Voordat we hier verder gaan is het denk ik van belang dat de topicstarter even een mooi lijstje post van welke hardware hij nu precies in zijn PC heeft zitten. Want een linkje naar een moederbord is niet een oplossing waar je in één oogopslag wat aan hebt. Moederbord, voeding, CPU, etc, som het even op.
Laat ook even weten wat je al precies gedaan hebt, want ik zie heir dingen voorbij komen die eigenlijk basisstappen zijn. Zoals het uitschakelen van de IGP (denk ik niet nodig op dit bord omdat dit tegenwoordig vaak Automatisch gaat tenzij Forced door het BIOS), dat Primairy VGA in het BIOS, drivers van de IGP wegmikken, dat soort dingen.
En begrijp ik het goed dat je met die 3870X2 echt helemaal geen beeld krijgt, dus ook geen POST van het BIOS? Of gaat het pas op blank zodra Windows er aan te pas komt?
In het eerste geval zullen we het namelijk meer bij de hardware en diens instellingen moeten gaan zoeken.

[Edit]
Ik zie inmiddels de bovenstaande post.
Dat je PC niet piept, lijkt mij er op dat je dus ook geen POST beeld krijgt van het BIOS. Bevestig dat even ;)
Maar in dat geval zou het kunnen dat er hardwarematig iets mis gaat.
Wat voor voeding heb je nou precies? Want "520 W" zegt echt helemaal niets. Kijk gewoon even op dat ding als de PC open is, daar zit normaal gesproken altijd een sticker van de fabrikant met informatie op.
Aangezien de kaart het wel goed lijkt te doen bij een vriend van je, heb je al uitgesloten dat het blijkbaar niet de kaart zelf is. Dat is al weer een stap in de goede richting.

[edit2]
Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden
Wat voor chipset heb je precies? De Radeon Xpress 200 (RC410) voor Intel CPUs?
Daar zie ik namelijk staan dat dat ding PCI Express versie 1.0a is. Wat mogelijk voor compatibility issues kan zorgen. Lees dat topic ook even door :)
PCI Express 1.1 is iets soepeler in de signalering. Het kan dus zijn dat jouw 1.0a sloten de signalering van die PCI Express 2.0 kaart niet strak genoeg vinden en zodoende dus niet pikken.

[ Voor 44% gewijzigd door Ultraman op 09-05-2008 13:47 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas zit ik nu even op school ( dus ik weet nog steeds niet wat voor voeding ik heb) maar even alvast een update.

Als ik de 3870 aansluit op mijn beeldscherm, dan krijg ik helemaal niets te zien. Dus ook niet het bios scherm. en mijn videokaart piept ook niet.
Bij mijn oude (onboard) videokaart zie ik wel mijn bios laadscherm, maar pas na het windows laadbalkje ( dus als windows klaar is met laden) dan wordt het beeld zwart.
oke even een lijstje:
moederbord: http://support.packardbel...ec_Rio&ppn=PB49307486
geheugen: Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR667D2N5K2⁄4G)
harde schijf: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB SATA-300, 32MB, 7200rpm

edit:
mochten jullie zelf ijverig zijn :P
http://support.packardbel....php?pn=PB49307486&g=1400 daar vind je als het goed is alle informatie over mijn pc. alleen heb ik dus mn geheugen, hardeschijf en voeding vervangen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 14:42 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 14:48

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Je moet dan even in je bios de onboard video uit zetten onder integrated peripherals. Dam moet het probleem opgelost zijn.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:50

William/Ax3

We are Starstuff

Start windows wel op als je de 3870 eruit haalt?

Heb je al geprobeerd om in de save modus van windows op te starten? Lukt dat wel? Zo ja kan je eens alle vid kaart drivers eraf gooien? Inclusief je adapters in het systeem aparaten scherm?

Kan je de onboard vid kaart uitzetten in de bios?

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 14:39:
http://support.packardbel....php?pn=PB49307486&g=1400 daar vind je als het goed is alle informatie over mijn pc. alleen heb ik dus mn geheugen, hardeschijf en voeding vervangen
Wat Ultraman bedoeld (en ook in de GoT FAQ staat) is dat je de informatie niet via links moet geven, maar gewoon volledig moet uittikken. Dan is het topic later ook nog bruikbaar, en niet afhankelijk van links die tegen die tijd misschien niet meer bestaan. Ook mag je niet van mensen verwachten dat ze allerlei webpagina's gaan bezoeken omdat jij geen moeite doet de informatie te posten :)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:03

Format-C

Tracing Rays

Ten eerste denk ik dat je moederbord niet compatible is, en ten 2e: een HD3870X2 met een Intel Pentium D 820? Dat is wel een hele trage CPU voor zo'n snelle kaart. De X2 zal verschrikkelijk worden gebottleneckt door deze CPU. Maar dan ook HEEL erg.

Misschien een optie (als je het geld ervoor hebt) om een nieuw moederbord en CPU te kopen? Dit is echt doodzonde imho.

[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 09-05-2008 15:07 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb ook al veel problemen met mijn moederbord gehad. Het is eigenlijk een miskoop geweest, maar ik was nog niet zo goed met hardware 3 jaar geleden.
Hebben jullie nog een moederbord+CPU dat jullie goed vinden + dat is zeker compatible ;P
mijn budget is ongeveer 300 euro

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 17:32 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:10
Hebben jullie nog een moederbord+CPU dat jullie goed vinden + dat is zeker compatible ;P
Even zelf zoeken naar een leuk bordje met features die jou aanstaan. Een AM2+ bord als je voor Phenom gaat, LGA S775 voor C2D/Q. Even grabbelen in de reviewbak en klaar is Eric. Kan je makkelijk zelf en bovendien weten we niet wat jouw eisen zijn. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Om toch even terug te komen op mijn probleembeschrijving. ik zet even alles op een rijtje
Als ik mijn videokaart aansluit dan begint mijn videokaart hard te blazen. Ook beginnen er 3 rode lampjes te branden. (misschien hoort dat aangezien de videokaart ook rood is)
Ik heb hem ook al in een nieuwere pc gestopt, maar daar dient hetzelfde probleem zich voort. Alleen een zwart beeld. voor de rest zie ik helemaal niets. Bij een andere videokaart kon ik die videokaart in die nieuwe pc doen, en de rest ging automatisch.
Zelf denk ik dat de kaart kapot is. Maar misschien zit ik wel fout.
Overgens is mijn voeding van CoolerMaster de "Real Power M520" dus dat zit wel goed

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Wat ik heb gedaan is gewoon de BIOS resetten dmv een jumpertje op het moederbord.

1. Pc opstarten met onboard (dus met de kaart eruit).
2. Jumpertje overzetten en weer terug (gereset).
3. Videokaart erin en pc opstarten.

Bij mij werkte het. Veel geluk ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:41

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 18:18:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Wat ik heb gedaan is gewoon de BIOS resetten dmv een jumpertje op het moederbord.

1. Pc opstarten met onboard (dus met de kaart eruit).
2. Jumpertje overzetten en weer terug (gereset).
3. Videokaart erin en pc opstarten.

Bij mij werkte het. Veel geluk ;)
Let wel ff op dat je tussen elke stap de PC uitschakeld.
Kleinigheidje, en eigenlijk logisch, maar je weet maar nooit.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 18:11:
Om toch even terug te komen op mijn probleembeschrijving. ik zet even alles op een rijtje
Als ik mijn videokaart aansluit dan begint mijn videokaart hard te blazen. Ook beginnen er 3 rode lampjes te branden. (misschien hoort dat aangezien de videokaart ook rood is)
Ho, waar zitten die lampjes? Zitten die op het moederbord?
Want in dat geval zouden het wel eens Diagnostic LEDs kunnen zijn zoals die op wel meer MSI moederborden zitten. Als het goed is zijn dat in totaal 4 LEDs.
Ik heb hem ook al in een nieuwere pc gestopt, maar daar dient hetzelfde probleem zich voort. Alleen een zwart beeld. voor de rest zie ik helemaal niets. Bij een andere videokaart kon ik die videokaart in die nieuwe pc doen, en de rest ging automatisch. Zelf denk ik dat de kaart kapot is. Maar misschien zit ik wel fout.
Je kaart werkt zowel in die "nieuwe pc", waarbij je weer geen specs post, als in de oude niet.
Maar had je de kaart ook niet bij een vriend geprobeerd waar het geheel wel werkte?
Overgens is mijn voeding van CoolerMaster de "Real Power M520" dus dat zit wel goed
Nou ben ik niet echt kapot van CoolerMaster voedingen, maar slecht zijn ze ook zeker niet. Dus ik denk dat het hier wel goed zit :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 09-05-2008 20:27 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Die 3 led lampjes zitten op mijn nieuwe videokaart.
speccs van de andere pc:

2 x Kingston ValueRAM 2GB DDR2-800 DIMM
1 x Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz (8MB cache)
1 x Asus P5E-VM DO - Intel® Q35 - LGA775
1 x Jetway GeForce 8800GT 512MB DDR3 PCI-e DVI HDTV
en nog een standaard voeding van 400 watt waarvan ik het merk niet weet :S
besturingssysteem windows xp

en nee, ik heb de kaart bij geen enkele pc nog werkend gekregen.
Pagina: 1