problemen met samsung HD103UJ op Asus A8N SLI Premium

Pagina: 1
Acties:

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 08:07
Aangezien ik gisteren 5 uur bezig ben geweest en geen succes heb mogen boeken bij het in gebruik nemen van mijn nieuwe hdd wil ik mijn probleem bij deze in de "groep" gooien...

Laat ik even beginnen met de details van mijn systeem:

Hardware:
Asus A8N SLI Premium (bios versie 1303)
AMD Athlon x2 4200+
3gb ddr400
Asus EAH3870
Cooler Master Real Power 450W
Creative audigy ZS

Windows XP Pro 32bit SP3
Windows Vista Ultimate 32bit

Drivers XP:
Nforce 6.86 met de volgende onderdelen geinstalleerd:
* Audio DrHD103UJ iver (v4.65) "WHQL"
* Audio Utility (v4.51)
* Ethernet Driver (v50.25) "WHQL"
* Network Management Tools (v50.19)
* SMBus Driver (v4.57) "WHQL"
* Installer (v4.89)
* WinXP IDE SataRAID Driver (v6.66) "WHQL"
* WinXP IDE SataIDE Driver (v6.66) "WHQL"
* WinXP RAIDTOOL Application (v6.63)

ATI Catalyst™ 8.4

Drivers Vista:
Nforce 15.01 met de volgende onderdelen geinstalleerd:
* Ethernet Driver (v65.74) WHQL
* SMBus Driver (v4.60) WHQL
* Installer (v5.52)
* IDE SataRAID Driver (v9.92) WHQL
* IDE SataIDE Driver (v9.92) WHQL
* RAIDTOOL Application (v9.83)
* SMU (v1.31) WHQL
.
ATI Catalyst™ 8.4

Probleem:
HD103UJ aangesloten op de Nvidia Sata2 controller: Bij initiële installatie van de harde schijf gaat alles prima, ik kon de schijf activeren en partitioneren onder Windows XP maar toen ik ging formatteren hing mijn systeem zich op. Toen ik daarna de zaak ging rebooten kon ik een aantal minuten wachten om heel even een BSOD te zien en dit verhaal bleef zich herhalen, ook bij de keuze voor Windows Vista.

Tot noch toe gedaan:
Alle overige hdd's afgekoppeld behalve mijn 200GB IDE waar mijn OS op staat maar helaas geen verschil.
Het aansluiten van de HD103UJ op mijn Sata 150 controller van silicon image gaf in de boot een melding dat de drive niet valid zou zijn (exacte melding post ik wanneer ik weer thuis ben), in zowel XP als Vista is de schijf vervolgens niet zichtbaar. Schijf na deze foutmelding maar weer op de Sata2 controller van Nvidia gehangen.

Na veel googlen getracht om NCQ uit te zetten, dit als volgt voor elkaar gekregen:
* Sata kabel van HD103UJ losmaken
* Boot XP en schakel Sata controller in apparaatbeheer uit
* Boot Vista en schakel Sata controller in apparaatbeheer uit
* Sluit HD103UJ opnieuw aan
* Boot in beide OSen gaat nu goed
* Sata controller inschakelen onder XP
* Tijdje wachten op inschakelen controller gevolgd door spontane reboot
* Vista geeft zelfde resultaat bij inschakelen Sata controller
* Download Samsung hdtool en format (low level) HD103UJ
* Boot XP en Vista gaat nu weer goed
* NCQ uitgeschakeld bij eigenschappen van Sata controller onder zowel Vista als XP

Helaas bleek het uitschakelen van NCQ niet afdoende dus nog de volgende zaken gedaan:
* Schijf activeren wil niet (beide OS)
* Meer googlen
* Samsung website geeft aan dat SSC in de weg kan zitten
* Gezocht in bios maar kan deze optie niet vinden
* Download samsung tool om HD in Sata 150 te schakelen en doe dit
* Schijf laat zich nu activeren en partitioneren (Vista)
* Formatteren geeft nu een foutmelding dat dit niet voltooid kan worden (beide OS)
* Meer googlen
* Helaas tijd om te maffen... morgen weer een mooie nieuwe dag

Nog te testen:
Nu dat de drive op Sata 150 staat wil ik hem nogmaals aan de Sata 150 controller hangen, wie weet... Er is ook nog een tooltje van Samsung die ik moet bekijken: SSpeed. Mocht dit niet werken dan hang ik de drive eens aan mijn Sharkoon USB -> IDE / mini IDE / Sata adapter.

Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik ben me een beetje blind aan het staren op dit probleem }:O Alvast bedankt voor de reacties!

• flapstaart
Inmiddels het volgende gedaan:

Nogmaals op Sata 150 controller gehangen - geen succes
Samsung's SSpeed gedownload en gedraaid, is ook een tool om een drive te switchen tussen 1,5gbit en 3gbit.
Drive aan mijn usb-adapter gehangen en daar doet hij het dus prima op.
Drive geformatteerd en weer aan Sata 300 controller gehangen en ik kan nu de drive benaderen. Helaas is schrijven weer geen optie: crc error.

Hellup :?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02 15:11
Gewoon terugbrengen, hij is vast defect. Probeer de tool van Samsung te draaien om hem op fouten te controleren. Lukt dat niet, dan kun je het proberen in een andere pc en anders gewoon direct naar de winkel gaan.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb het idee dat er de laatste tijd meer van deze problemen langs komen met de nieuwe F1 serie van Samsung. Asus A8N SLI Premium bezit een Nforce4 chipset toch? De Nforce4 had namelijk soortgelijke problemen met de Maxtor Diamondmax 10 hardeschijven. Deze problemen lagen niet alleen aan de hardeschijf, maar ook in de Nforce4. Door een firmware update van hardeschijf werd het verholpen, maar ook met een BIOS update.

Ik zou zeggen kijk eens of je de hardeschijf kunt testen in een ander systeem, dan weet je of het aan de hardeschijf of aan de controller ligt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• flapstaart
De harde schijf op zich was niets mis mee, anders zou hij het ook niet doen op mijn usb -> sata adapter. De A8N SLI heeft inderdaad een Nforce4 chipset. Ik heb gelezen van Maxtor en Seagate harde schijven die door middel van een firmware update aan de gang te krijgen waren op een Nforce4 chipset, de laatste bios voor mijn moederbord is helaas niet afdoende.