Toon posts:

Vlan: van switch naar switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 2de vlan gemaakt op een switch, in deze vlan is een poort verbonden met een extra poort op de firewall. Dus ik heb niets van trunking en dergelijke moeten instellen en alles werkt prima.

Maar mijn volgende stap weet ik niet 100%

firewall --> switch 450 --> switch 5510 --> andere switch 450

op iedere switch zit één pc die in men 2de vlan zit.
Gaat dit automatisch herkent worden over de fiber kabels van switch tot switch of moet ik hier nu wel een trunking instellen (mijn firewall ondersteunt dit niet) of iets anders?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Moet wel werken denk ik.
Wordt wel een probleem zodra je vlan1 en 2 door elkaar wilt gaan gebruiken, aangezien je firewall dan het onderscheidt moet kunnen maken.

Misschien dat je dit met default routes kan oplossen, maar dat durf ik niet te zeggen. Zoiezo is bovenstaande niet zomaar aan te nemen, aangezien ik hier niet echt zeker van ben.

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Als ze allemaal in dezelfde vlan zitten is het idd mogelijk..

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kun je wel trunken tussen de verschillende switches?
Als dat het geval is moet je dat doen en je switch voor je firewall met 2 poorten verbinden met je firewall. 1 uplink naar je FW in VlanX en 1 in VlanY.
Als je niet kunt trunken tussen je switches moet je voor ieder Vlan apart een verbinding maken naar je volgende device in datzelfde vlan.

Dat betekent, stam + t .

Verwijderd

Aangenomen dat de switches de 802.1q vlan standaard ondersteunen moet het kunnen door de linkpoorten als tagged ports op te nemen in de vlans. Voor details even googelen op vlan tagged port.

Verwijderd

Topicstarter
eerste switch is met 2 kabels, voor elke vlan 1, gekoppelt aan de firewall.
Deze switch is via fiber poort verbonden naar andere switches etc

moet ik dan de fiber port op trunking instellen voor elke switch zodat in switch3 de link doorgaat naar switch1 en die naar de firewall.

Of zou het werken zonder de fiber port te trunken aangezien ik NERGENS tagging heb gebruikt.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
zolang je geen vlans door elkaar gebruikt moet dit wel werken denk ik ja.
zodra je gaat taggen dan snapt je firewall er echter niets meer van aangezien die, zoals je zelf aangaf (of zoals ik het begrijp iig), geen dot1q oid begrijpt.

Verwijderd

Topicstarter
doorheen het hele netwerk is vlan 1 met alles untagged access en alle poorten pvid1
mijn 2de vlan, vlan2, heeft ook overal untagged access en de poorten geef ik pvid2 zo onderscheiden de vlans zich.

en de firewall ondersteunt geen tagging protocol omdat dat een extra aankoopbare optie is, wat we dus niet doen :-)

Ik zal het strax eens testen aangezien er atm teveel gebruikers op het netwerk actief zijn :-)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet dan inderdaad trunking instellen voor de verbindingen tussen switches. Anders gaat 't niet werken omdat de VLANs dan niet tussen switches bestaan. Elke switch heeft dan een eigen vlan 2, 3, etc.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1