Rijvaardigheid/ Slipcursus ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik wil graag voor mijn verjaardag een rijvaardigheid/slipcrusus gaan volgen.

En ik was eigenlijk benieuwd of hier mensen zijn met ervaringen en advies voor welke cursus ik moet kiezen.

Ik zit nog te twijfelen.. maar ik zou denk ik het liefste met mijn eigen auto de cursus willen doen.

Daar rij je immers elke dag mee.. en kun je ook het meeste van leren denk ik zo.

Aan de andere kant ben ik een beetje bang voor schade of dergelijke..

Ik heb de proDrive en de Anwb cursussen al gevonden, maar wellicht dat er nog andere oplossingen zijn.

Een race/ring cursus lijkt me ook wel wat.. maar deze kost 999 euro :|

Ik ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen!

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 08:24
Ik heb een cursus gedaan bij Ecool..erg leuk en leerzaam. Ik zou je afraden een cursus met je eigen auto te doen. De auto's van Ecool waren speciaal geprepareerd zo dat je bv met en zonder ABS kan rijden. Je moet dan heel anders reageren. Is handig als je ook wel eens in andere auto's rijdt. Ook krijgen je banden behoorlijk wat te voorduren .. dus niet goed voor de levensduur.

[ Voor 13% gewijzigd door m3gA op 09-05-2008 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
De oefeningen zijn zodanig ontwikkeld dat er geen extra slijtage plaatsvindt aan de auto of aan de banden. Wij adviseren de training met je eigen auto te volgen. Dit om optimaal uw eigen auto te leren kennen onder moeilijke omstandigheden.
Wellicht wat marketing praat.. maar ik geloof dit best wel een beetje.

Maar aan de andere kant heb je wel gelijk er zal vast wat slijtage van de banden aanwezig zijn. Maar het remmen zal toch vooral op nat weg dek zijn?

Ik heb net een nieuw setje banden er op..

Hetgene wat mij aanspreekt is dat ik "veilig" leer reageren en rijden met mijn eigen auto. Als ik in een moderne auto met allemaal extra snufjes rijd weet ik nog steeds niet hoe mijn auto reageert als hij over het randje gaat.. dit laatste is voor mij een sterk argument om toch met mijn eigen auto te gaan.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik al een redeijke moderne auto heb met abs, esp en dergelijke (die je ook aan en uit kunt zetten).

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 00:28
Ik heb bij de ANWB de slip cursus gedaan, echt geweldig ik zou hem zo nog een keer doen! en dan de slip plus!

En tja... je mag je eigen auto gebruiken :) maar ja!!! als je nieuwe banden of schade of weet ik wat wilt ondergaan ja... dan moet je dat doen... ik zou lekker fijn in een auto van hun rijden!

Ik had het er met één van die anwb mensen ook over, die vw golf / jetta's worden binnen één jaar al volkomen total loss afgeschreven... dus zo'n dagje slippen en crossen doet geen goed voor jou 'nieuwe' auto...

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 08:24
Audi-Addict schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 07:59:
[...]

Wellicht wat marketing praat.. maar ik geloof dit best wel een beetje.

Maar aan de andere kant heb je wel gelijk er zal vast wat slijtage van de banden aanwezig zijn. Maar het remmen zal toch vooral op nat weg dek zijn?
Als ze de banden ontzien zullen de oefeningen ook niet al te spannend zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:44

mphilipp

Romanes eunt domus

Jaren geleden bij Slotemaker gedaan. Daar doe je de cursus in hun auto's waar de ABS uit te schakelen is. Zo leer je de techniek goed. Er zitten ook nog eens gladde banden onder zodat ze de slip bij lage snelheden in kunnen zetten. Met eigen auto zou je harder moeten rijden en slip je niet zo makkelijk.

Het is larie dat het beter is om met de eigen auto te doen want elke auto heeft een stuur en remmen. Je moet dit juist los zien, anders ga je de mensen het idee geven dat het in een andere auto niet werkt. Dat is onzin natuurlijk.

Bij Slotemaker kon je aan het einde van de cursus ook nog eens proberen te slippen met de eigen auto (als je dat wilt). Ik betwijfel overigens ernstig of je banden er veel van slijten. Je rijdt namelijk op een speciale baan (bedekt met dat spul waar de witte lijnen van zijn) die kletsnat is. Weinig kans dat je daar voldoende grip gaat vinden om je banden te slijten.

Zeer aan te raden. Na zo'n cursus zit je veel zekerder in een auto. Wat mij betreft verplichten ze dit. Zo'n 6 maanden na je rijbewijs, als je al wat kilometertjes hebt gemaakt, is dit heel erg nuttig.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-05 07:51

BS

Het lijkt mij ook zeker handig een slip cursus/rijvaardigheidstraining.

Wat zijn ongeveer de kosten van zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:16

beany

Meeheheheheh

Rijvaardigheidstraining is erg nuttig...

Alleen een slipcursus? Ik heb daar maar 1 ding geleerd: hopen dat ik nooit in een slip kom, want dan ben ik goed fucked.

In een gecontroleerde omgeving is slippen erg leuk. Maar in het echie komt het altijd onverwachts, zijn de uitwijkmogelijkheden niet zoals je had verwacht/geleerd, zijn er andere auto's etc etc. Dit was een heel duidelijk verhaal van de instructeur.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
je kunt die situaties never nooit nabootsen! je kunt hoogstens op de feiten gedrukt worden wat je zou moeten doen in een dergelijke situatie, dat moet je goed weten! Komt er op neer dat je nooit onverwachte schrik reacties moet doen... maar ja daar ben je menselijk voor ;)

maar moet wel zeggen, de berm proef enz. daar heb ik wel veel van geleerd, want ben vaak genoeg in de kant geraakt door achtelijke bestuurders en ik reageer nu echt beter door de anwb cursus te hebben gedaan! nu weet je tenminste wat je moet doen!

b.v. laten ze je in 3 golfjes rijden, één met onderstuur, overstuur, gladde banden enz. kortom informatief, heel nuttig en super leuk!

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Ik heb em bij de ANWB gedaan, vond ik ook erg leuk :)

Eigen auto zou ik nooit doen, je verneukt je hele auto, niet alleen banden, maar ook ophanging ed.

Die VW's daar hebben een paar duizend kilometer op de klok staan maar zijn al duidelijk aan het aftakelen, gaat gewoon onwijs hard. Iedereen kan bedenken dat slippen zorgt voor echte slijtage aan je auto... Al zijn het alleen maar de remblokken door vaak met snelheid vol op je rem te gaan staan ed. :)

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

beany schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 09:12:
Alleen een slipcursus? Ik heb daar maar 1 ding geleerd: hopen dat ik nooit in een slip kom, want dan ben ik goed fucked.
Dan heb je niet goed opgelet dank ik. Je leert wat je moet doen als je in een slip raakt. Tuurlijk zijn daar dan geen andere auto's bij, maar het doel is ook niet om elke situatie te oefenen, maar om een techniek te leren. Is dat zo moeilijk te bevatten?
Als ik in een bocht zit, en mijn achterkant breekt weg, weet ik welke kant ik op moet sturen en dat ik niet als een debiel moet gaan remmen (tenzij ABS). En ik heb ooit in zo'n situatie gezeten. Reed iets te hard op het klaverblad (natte weg) en zat wat aan mijn radio te prutsen. Ineens de achterkant weg. Gelukkig deed ik precies wat ik doen moest en heb de auto weer onder controle gekeken.

Als je weet hoe je achteruit moet inparkeren, kun je dat toch ook met een mini en met een mercedes? Tussen boompjes of langs de stoep? Situatie is irrelevant; de techniek blijft hetzelfde.

En inderdaad is een (verhoogde) rijvaardigheidstraining óók heel erg nuttig.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Repeat schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:06:
Eigen auto zou ik nooit doen, je verneukt je hele auto, niet alleen banden, maar ook ophanging ed.
onzin. alleen als je de hele dag niets anders doet. Maar een keertje slippen gaat je auto echt niet stuk van. Wat zou er stuk moeten gaan dan? En waarom zie ik geen zwarte strepen op de witte baan bij Slotemaker? Misschien omdat je over die gladde baan glijdt... Blijven nadenken aub...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
mphilipp schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:38:
[...]

onzin. alleen als je de hele dag niets anders doet. Maar een keertje slippen gaat je auto echt niet stuk van. Wat zou er stuk moeten gaan dan? En waarom zie ik geen zwarte strepen op de witte baan bij Slotemaker? Misschien omdat je over die gladde baan glijdt... Blijven nadenken aub...
op het gladde maakt ook niet uit... als je door een slip weer op de normale asfalt weg komt. die klap is heftig zat voor je auto en niet echt prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mphilipp schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:37:
[...]

Als je weet hoe je achteruit moet inparkeren, kun je dat toch ook met een mini en met een mercedes? Tussen boompjes of langs de stoep? Situatie is irrelevant; de techniek blijft hetzelfde.
[...]
Dat is niet waar, de techniek is niet voor elke auto hetzelfde. Ik durf er rustig een wedje op te leggen dat jij met je training in een fwd-auto compleet de mist in zal gaan met mijn rwd-auto. Je leert met een fwd-auto om bij onderstuur (glijden van de voorkant) het op te vangen door scherper in te sturen en gas te geven (de voorwielen "trekken" je dan weer de slip uit). Dat is het laatste wat je met mijn auto moet doen, want hij blijft dan juist door glijden. Bij onderstuur geldt hetzelfde, alleen zal je bij een rwd-auto juist achterste voren komen te staan.
Ik weet van mijn auto dat hij een natuurlijke neiging heeft tot overstuur (zoals vrijwel elke BMW), terwijl een Golfje juist enorm onderstuur gevoelig is. Ze kunnen dan wel met kunstgrepen het rijgedrag zo beïnvloeden dat de balans verschuift, maar de reactie van de auto blijft toch anders.
Dat is voor mij daarom reden genoeg dat ik juist een cursus wil doen bij een school waar je met je eigen auto mag rijden, ik wil namelijk weten hoe ik moet reageren in de auto waar ik 95% van de tijd in rij, en niet voor de 5% van de tijd dat ik in een vreemde auto zit. Die 5% van de tijd rij ik dan sowieso al voorzichtiger, zodat een slip-situatie zich maar heel zelden voor zal doen.

Voor extra slijtage hoef je imo niet bang te zijn. Tuurlijk is zo'n cursus zwaarder voor de auto dan gewoon rijden, maar vergeet niet dat die cursus auto's elke dag zo mishandeld worden. Natuurlijk tikt dat hard aan.
ABS uitschakelen is bij de meeste auto's trouwens ook maar een kwestie van een zekering of relais lostrekken ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

deepbass909 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:06:
[...]

Dat is niet waar, de techniek is niet voor elke auto hetzelfde. Ik durf er rustig een wedje op te leggen dat jij met je training in een fwd-auto compleet de mist in zal gaan met mijn rwd-auto. Je leert met een fwd-auto om bij onderstuur (glijden van de voorkant) het op te vangen door scherper in te sturen en gas te geven (de voorwielen "trekken" je dan weer de slip uit). Dat is het laatste wat je met mijn auto moet doen, want hij blijft dan juist door glijden. Bij onderstuur geldt hetzelfde, alleen zal je bij een rwd-auto juist achterste voren komen te staan.
Ik weet van mijn auto dat hij een natuurlijke neiging heeft tot overstuur (zoals vrijwel elke BMW), terwijl een Golfje juist enorm onderstuur gevoelig is. Ze kunnen dan wel met kunstgrepen het rijgedrag zo beïnvloeden dat de balans verschuift, maar de reactie van de auto blijft toch anders.
Dat is voor mij daarom reden genoeg dat ik juist een cursus wil doen bij een school waar je met je eigen auto mag rijden, ik wil namelijk weten hoe ik moet reageren in de auto waar ik 95% van de tijd in rij, en niet voor de 5% van de tijd dat ik in een vreemde auto zit. Die 5% van de tijd rij ik dan sowieso al voorzichtiger, zodat een slip-situatie zich maar heel zelden voor zal doen.

Voor extra slijtage hoef je imo niet bang te zijn. Tuurlijk is zo'n cursus zwaarder voor de auto dan gewoon rijden, maar vergeet niet dat die cursus auto's elke dag zo mishandeld worden. Natuurlijk tikt dat hard aan.
ABS uitschakelen is bij de meeste auto's trouwens ook maar een kwestie van een zekering of relais lostrekken ;)
toon volledige bericht
Wat je nu vertelt is totale onzin. Bij een FWD auto moet je bij onderstuur minder sturen en gas minderen of je koppeling induwen.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

mphilipp schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:38:
[...]

Blijven nadenken, juist:

Als jij van de wittebaan afraakt krijgt je auto een opdonder omdat je banden dan meteen weer grip krijgen als je op het stroeve asfalt komt. En ja, dat kan ook dwars op de rijrichting zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Zoveel ervaring heb ik dus met fwd-auto's :p Ik heb eigenlijk alleen maar rwd-auto's gereden en was voorlopig nog niet van plan om dat te veranderen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik twijfel dus nog zeer over het feit of ik met mijn Audi A4 2003 de baan op wil.. of een auto van die cursus wil gaan gebruiken.
Dat is wel is zo, maar elke auto heeft toch zijn eigen grenzen en dergelijke? Ik wil juist wel is weten hoe het voelt om met mijn auto in de slip te raken.. wanneer het dan gebeurd heb je dan ook daadwerkelijk in de zelfde auto geoefend :)

Ik weet niet of dit een argument is hoor, ik vraag me gewoon af in hoeverre mijn Audi hier last van gaat krijgen bij een enkele dag slippen..

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Audi-Addict schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 07:59:...Hetgene wat mij aanspreekt is dat ik "veilig" leer reageren en rijden met mijn eigen auto. Als ik in een moderne auto met allemaal extra snufjes rijd weet ik nog steeds niet hoe mijn auto reageert als hij over het randje gaat.. dit laatste is voor mij een sterk argument om toch met mijn eigen auto te gaan....
Nog beter is het om dat randje te herkennen en te zorgen dat je daar uit de buurt blijft. Dit werkt onafhankelijk van het type auto. Maar ja, dat is natuurlijk niet zo spannend als een slipcursus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Roenie schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:36:
[...]
Nog beter is het om dat randje te herkennen en te zorgen dat je daar uit de buurt blijft. Dit werkt onafhankelijk van het type auto. Maar ja, dat is natuurlijk niet zo spannend als een slipcursus :)
Dan moet ik meer een race cursus hebben toch? Dat verkennen en herkennen van het uiterste van mijn auto lijkt me ook wel wat :) Jammer dat ze niet een ALL-IN programma hebben

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 09-05-2008 11:38 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik heb ook een slipcursus gedaan, bij www.slipcontrol.nl. Leerzaam, maar daarnaast ook gewoon leuk om te doen. :P

Je reed daar in hun eigen Corolla's (ook geprepareerd zodat ABS uit te zetten was). En ja, die zien er met 5k op de teller al behoorlijk stuk uit. Maar bedenk je dan wel dat die auto's niets anders doen en dat 5K op zo'n klein terrein erg lang duurt...

Ik wil het zeker nog eens met eigen auto doen, ik denk dat ik zonder stuurbekrachtiging bijvoorbeeld heel wat meer moeite krijg om een achterwielslip op te vangen (zat nu al als een dolle aan het stuur te draaien).

Als je nu de keus hebt zou ik het dus gewoon met eigen auto doen. Tuurlijk, je banden zullen er wat van slijten, maar dat doen ze tijdens normaal rijden ook al. Mocht je meer schade rijden; bij o.a. ProDrive is een casco verzekering inbegrepen... (die uiteraard ook zn beperkingen heeft, maar dat kun je zelf nalezen ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 09-05-2008 11:44 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Audi-Addict schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:38:
[...]

Dan moet ik meer een race cursus hebben toch? Dat verkennen en herkennen van het uiterste van mijn auto lijkt me ook wel wat :) Jammer dat ze niet een ALL-IN programma hebben
Daar zijn prachtige industrieterreinen voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Audi-Addict schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:38:Dan moet ik meer een race cursus hebben toch? Dat verkennen en herkennen van het uiterste van mijn auto lijkt me ook wel wat :) Jammer dat ze niet een ALL-IN programma hebben.
Nou nee, ik doelde op het herkennen van het randje van het verkeer en een auto in het algemeen en je eigen tekortkomingen als bestuurder in het bijzonder. Denk dan bijvoorbeeld aan een cursus defensief rijden.

Uiteraard is het altijd nuttig te zien wat je auto doet in bepaalde omstandigheden. Echter, voor de gemiddelde automobilist is dit vooral illustratief en als waarschuwing van grote waarde. Om hier in het verkeer daadwerkelijk mee uit te voeten te kunnen, zul je dit intensief moeten doen en dienen te herhalen om de zoveel tijd.

Als je echter leert om gevaarlijke situaties beter te herkennen, kun je voorkomen dat je in een situatie terechtkomt. Aangezien dit iets is dat je iedere minuut dat je in de auto zit doet, wordt dat eerder een tweede natuur dan leren om bijvoorbeeld je auto uit een slip te halen

Daarnaast is het van belang om te leren hoe je 'ontsnappingsmogelijkheden' kunt inbouwen. Daarna pas, moet je uit een specifieke gevaarlijke situatie zien te komen. Dat is dus al de derde stap in het proces. Daarop als eerste focussen lijkt me dan ook niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:37:
[...]

Dan heb je niet goed opgelet dank ik. Je leert wat je moet doen als je in een slip raakt. Tuurlijk zijn daar dan geen andere auto's bij, maar het doel is ook niet om elke situatie te oefenen, maar om een techniek te leren. Is dat zo moeilijk te bevatten?
Als ik in een bocht zit, en mijn achterkant breekt weg, weet ik welke kant ik op moet sturen en dat ik niet als een debiel moet gaan remmen (tenzij ABS). En ik heb ooit in zo'n situatie gezeten. Reed iets te hard op het klaverblad (natte weg) en zat wat aan mijn radio te prutsen. Ineens de achterkant weg. Gelukkig deed ik precies wat ik doen moest en heb de auto weer onder controle gekeken.

En inderdaad is een (verhoogde) rijvaardigheidstraining óók heel erg nuttig.
Bull.

Met een dagje slippen leer jij echt je reflexen niet af. Het is puur om je te laten zien wat er gebeurt als...

Dat jij dan je auto nog kon redden was eerder mazzel dan door de slipcursus

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:21
Bertus schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 12:06:
[...]

Bull.

Met een dagje slippen leer jij echt je reflexen niet af. Het is puur om je te laten zien wat er gebeurt als...

Je weet wel wat je moet doen, maar de vraag is of je dat ook daadwerkelijk uitvoert ipv dat je reflexen alles overneemt :+ .

Ik was wat speelser op de slipcursus en begon de auto op het randje te houden ipv 1x recht te trekken, wel leuk though :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

deepbass909 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:06:
[...]
Dat is niet waar, de techniek is niet voor elke auto hetzelfde. Ik durf er rustig een wedje op te leggen dat jij met je training in een fwd-auto compleet de mist in zal gaan met mijn rwd-auto.
Klopt, maar we kunnen er gevoegelijk van uit gaan dat 90% van de mensen in een 'gewone' voorwielaangedreven auto rijdt. Een 4wd en fwd rijdt idd heel anders, heeft ook ander bochtengedrag.

Op zich ook wel weer typisch twiekers dat weer heel goed gezocht wordt naar uitzonderingen, terwijl het verhaal gewoon opgaat voor de grootste groep. Wel reëel blijven aub. Probeer een beetje high-level na te denken en niet over details te gaan zeurpieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bertus schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 12:06:
[...]
Nee, was geen mazzel. Ik had de slipcursus nog niet gehad. Ik wist gewoon wat ik moest doen. Zal jij wel weer bull vinden, maar ik kan het zó voor je reproduceren. Ik deed gewoon precies wat ik doen moest: sturen in de richting waar ik heen wilde. Of ik erbij remde weet ik niet precies meer. Ik denk het haast wel, want bij de anti-slipcursus deed ik dat ook. Ze hebben daar een groot rood licht op het dashboard dat gaat branden als je remt. Tot je eigen verbazing rem je dus vlugger als je denkt, ook al wéét je dat je dat niet moet doen.

Ik heb die reflex écht wel afgeleerd op die dag, wat je er ook van denkt. Het gaat erom om bewust met dingen bezig te zijn, en dat doe ik altijd. Ook met autorijden. Als meer mensen dat zouden doen, zou er minder ellende zijn denk ik zo.
Aan de andere kant is remmen bij uitwijken minder erg met ABS. Door de ABS ga je niet meteen blokkeren en blijft de auto bestuurbaar. Punt is natuurlijk wél dat je door het remmen een ongewenste gewichtsverplaatsing krijgt die het corrigeren er niet makkelijker op maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Xander schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:40:
[...]
Ik wil het zeker nog eens met eigen auto doen, ik denk dat ik zonder stuurbekrachtiging bijvoorbeeld heel wat meer moeite krijg om een achterwielslip op te vangen (zat nu al als een dolle aan het stuur te draaien).
[...]
Bij achterwiel slip moet je de auto zelf laten bepalen waar hij heen wil, en alleen een beetje helpen. Het klinkt raar, maar bij overstuur draait je stuur vanzelf in de richting dat je gaat (je voorwielen willen in principe blijven rollen). Zodra je dat tegen gaat werken (door zelf actief te sturen), vererger je de slip juist. Ik heb al een paar keer overstuur gehad, en daarbij draaide het stuur zelf vrijwel helemaal in de rijrichting van de voorwielen, het enige dat ik hoefde te doen was met het gaspedaal en kleine stuurcorrecties, de achterwielen weer in het gareel brengen. Let voor de gein eens op de bestuurders van de auto's in programma's als 5th gear en TopGear. Zodra de auto uitbreekt, laten zij het stuur losjes door hun handen slippen tot de auto de hoek heeft bereikt die ze eigenlijk willen. Dan pas beginnen ze weer echt te sturen om de boel goed onder controle (in een drift dus) te houden.
Dat is ook een klein nadeel van slippen op epoxy oppervlakken. Je hebt zo weinig grip, dat ook de voorwielen het heel snel verliezen, en je dus wel moet gaan sturen om ze de goede kant op te laten wijzen. Epoxy is dat wat dat betreft vooral vergelijkbaar met aquaplanen of ijzel, en niet met een weg waar je net de grip op verliest.
mphilipp schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 12:57:
[...]

Klopt, maar we kunnen er gevoegelijk van uit gaan dat 90% van de mensen in een 'gewone' voorwielaangedreven auto rijdt. Een 4wd en fwd rijdt idd heel anders, heeft ook ander bochtengedrag.

Op zich ook wel weer typisch twiekers dat weer heel goed gezocht wordt naar uitzonderingen, terwijl het verhaal gewoon opgaat voor de grootste groep. Wel reëel blijven aub. Probeer een beetje high-level na te denken en niet over details te gaan zeurpieten.
Ik rij ook in een heel abnormale exotische auto ;) (BMW 316i Compact). Zeker bij oudere auto's, waar ABS, TC en ASP nog voor uitgevonden moest worden, is rwd vrij normaal, en juist die auto's, door het ontbreken van de hulpmiddelen, slechtere wegligging en ouderdom, zijn er gevoelig voor om in de slip te raken. Je moet tegenwoordig toch wel heel erg de grens opzoeken (veelste hard naar gelang de omstandigheden) met een VW, Opel of Audi, wil je echt de controle erover verliezen, en dan gaat het vaak ook gelijk zo erg mis dat er toch niks meer op te vangen valt.

En echt zoeken naar een uitzondering hoefde ik niet, ik wou alleen aangeven waarom ik toch wel heel graag met mijn eigen auto een cursus wil doen, omdat ik gewoon weet dat ik aan een slipcursus met een Golf niks ga hebben. En als je dan toch over uitzonderingen wil praten, je gaat ook geen slipcursus in een Golf doen als je in een Ferrari rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 07:56
Ik heb laatst een slip/rijvaardigheid training gedaan, deze was georganiseerd door Volkswagen en werd gehouden op het ANWB complex in lelystad. Was erg informatief, maar ik weet niet of ik na een dag al veel geleerd heb. Behalve dan misschien dat mijn remweg op glad wegdek nog behoorlijk langer is dan ik dacht.

Was voor de rest natuurlijk wel leuk om te doen, we kregen auto's van VW mee. Een Passat station, een EOS en een Tiguan en het was in het begin (tijdens de 'race-tussen pillonnen door') vooral ontzetten veel gassen :D

Op zich denk ik dat er qua handling niet veel verschil zit in een EOS of mijn Focus op het gebied van slippen enzo. Alle nieuwe auto's zijn toch al uitgerust met TC, ABS, ESP, BlahBlah etc

[ Voor 15% gewijzigd door sorted.bits op 12-05-2008 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04 09:29
Ik heb een paar jaar geleden de cursus bij de ANWB gevolgd, daarna ben ik ooit in hevige sneeuw van de weg gegleden (niet heel spectaculair, en aan de sporen te zien was ik die dag daar zeker niet de eerste :P) maar wat mij toen vooral opviel was hoe rustig ik bleef omdat ik precies wist wat er ging gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
sorted.bits schreef op maandag 12 mei 2008 @ 09:34:
Ik heb laatst een slip/rijvaardigheid training gedaan, deze was georganiseerd door Volkswagen en werd gehouden op het ANWB complex in lelystad. Was erg informatief, maar ik weet niet of ik na een dag al veel geleerd heb. Behalve dan misschien dat mijn remweg op glad wegdek nog behoorlijk langer is dan ik dacht....
Integendeel. Ik denk dat je juist heel veel geleerd hebt. En ook nog iets essentieels, namelijk dat de omstandigheden een grote invloed hebben op de uitkomst. Wanneer je de omstandigheden niet kunt veranderen, dien je dan ook je gedrag aan te passen. Dit is mijns inziens waardevoller dan het leren van een handeling, aangezien het je helpt een situatie op de juiste manier te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Zelf heb ik een rijvaardigheidstraining gedaan met eigen auto. Samen met mijn vader hebben we zo'n dag gedaan met eigen auto (een Golfje en een gloednieuwe Volvo Cross Country). Destijds werd verteld dat één zo'n dag ongeveer evenveel schade oplevert als 1000 km over de weg rijden.

Inmiddels heeft de Golf bijna 200k op de klok en de Volvo 120k. Je merkt er niets van dat ze een dagje een sliptraining gedaan hebben. Geen schades of rare dingen.

Aangezien mijn vader en ik regelmatig auto wisselden, merk je dat er een groot verschil is tussen verschillende auto's. Ook mocht ik nog een rondje in een Mazda van iemand rijden, maar dat was nog weer heel anders.

Mijn motto is dan ook: Als je een rijvaardigheidstraining in een onbekende auto doet, kan je het net zo goed niet doen. Die 1000 km schade moet je maar op de koop toe nemen, want zeg nou zelf: Wie rijdt z'n auto op tot aan het draadje? Uiteindelijk verkoop je je auto weer en dan merk je er niets meer van. Neem wel een speciale circuit-verzekering voor één dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40
Repeat schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:18:
[...]

Wat je nu vertelt is totale onzin. Bij een FWD auto moet je bij onderstuur minder sturen en gas minderen of je koppeling induwen.
Het is geen onzin. Het ligt er namelijk aan op welke manier het onderstuur ontstaat. Als het onderstuur ontstaat doordat er teveel vermogen naar de voorwielen gaat in een bocht, dan is (subtiel) gas minderen meestal de oplossing om het onderstuur op te heffen. Ontstaat het onderstuur echter zonder dat er teveel gas wordt gegeven bijvoorbeeld wanneer je instuurt zonder gas te geven en de auto begint meteen te glijden (en je dus te hard een bocht in bent gegaan of te wild hebt ingestuurd), dan is sturen waar je heen wilt en gas geven de oplossing. Dit alles is ook nog eens heel erg afhankelijk van de afstelling en techniek van je auto. Mijn auto's hebben een heel aardige tractioncontrol en daarmee is in elke situatie gas loslaten verkeerd, omdat de electronica dan niet meer kan helpen. Aan de andere kant is het ABS van één van de twee zo ver doorontwikkeld, dat ik ook niet meer de handrem veilig kan gebruiken: een ruk aan de handrem zorg ervoor dat het ABS het gas loslaat en aan de voorkant ook remt :(

Belangrijkste is echter dat het reageren op bijzondere situaties routine wordt, want als je na moet denken op het moment dat het fout gaat, dan ben je meestal al te laat. En dat is nu precies de reden waarom *elke* rijvaardigheidstraining zinvol is!

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 24-05 15:13
Heb nog geen ervaring met rijvaardigheidstrainingen/slipcursussen... heb wel bon voor een experience dag op het eurocircuit, wat dat gaat worden?

http://www.eurocircuit.nl...articulier_experience.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
Ik zelf heb de slipcursus van slotemakers ook gedaan. En ik zal zeggen dat 1 dag zeker wel een verschil maakt. In je onderbewustzijn heb je het toch meekregen hoe te reageren op welke situatie. En ja daar heb je zeker wat aan. Ik heb afgelopen half jaar, een half jaar in zweden gestudeerd. Daar waren de wegen de helft van de tijd (na okt ongeveer) bedekt met sneeuw (aangereden => ijs). Ook al heb je dan wel extra spikes onder je wielen, ik was alsnog zeer blij dat ik die slipcursus gedaan heb. Je weet net iets beter dan een ander wanneer je nog controle hebt over je auto.

Samenvatting, zeker een aanrader, waar je het doet maakt mijns inziens niet zo veel uit, maar het is wel een ervaring waar je zeker wat aan hebt.

Daarnaast worden er wel herhaaldagen/avonden gehouden,zodat je na b.v. een jaar ofzo, het nog een keer kan herhalen voor jezelf of je alles echt nog wel weet.

Mijn Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

StevenK schreef op maandag 12 mei 2008 @ 10:25:
[...]

Het is geen onzin. Het ligt er namelijk aan op welke manier het onderstuur ontstaat. Als het onderstuur ontstaat doordat er teveel vermogen naar de voorwielen gaat in een bocht, dan is (subtiel) gas minderen meestal de oplossing om het onderstuur op te heffen. Ontstaat het onderstuur echter zonder dat er teveel gas wordt gegeven bijvoorbeeld wanneer je instuurt zonder gas te geven en de auto begint meteen te glijden (en je dus te hard een bocht in bent gegaan of te wild hebt ingestuurd), dan is sturen waar je heen wilt en gas geven de oplossing. Dit alles is ook nog eens heel erg afhankelijk van de afstelling en techniek van je auto. Mijn auto's hebben een heel aardige tractioncontrol en daarmee is in elke situatie gas loslaten verkeerd, omdat de electronica dan niet meer kan helpen. Aan de andere kant is het ABS van één van de twee zo ver doorontwikkeld, dat ik ook niet meer de handrem veilig kan gebruiken: een ruk aan de handrem zorg ervoor dat het ABS het gas loslaat en aan de voorkant ook remt :(

Belangrijkste is echter dat het reageren op bijzondere situaties routine wordt, want als je na moet denken op het moment dat het fout gaat, dan ben je meestal al te laat. En dat is nu precies de reden waarom *elke* rijvaardigheidstraining zinvol is!
Ga jij lekker meer sturen en meer gasgeven op wielen die toch al geen grip hebben, wat denk je dat dat dan uithaalt? Niks natuurlijk, want met meer sturen of meer gasgeven krijg je je grip niet terug. Je moet juist de krachten op de banden verminderen en dat doe je door minder te sturen en minder gas te geven.
Je zegt het zelf al, als je een bocht te hard ingaat en daardoor voor wegglijdt, dan heeft meer gasgeven toch geen zin :')

[ Voor 3% gewijzigd door Repeat op 12-05-2008 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Repeat schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:03:
[...]

Ga jij lekker meer sturen en meer gasgeven op wielen die toch al geen grip hebben, wat denk je dat dat dan uithaalt? Niks natuurlijk, want met meer sturen of meer gasgeven krijg je je grip niet terug. Je moet juist de krachten op de banden verminderen en dat doe je door minder te sturen en minder gas te geven.
Je zegt het zelf al, als je een bocht te hard ingaat en daardoor voor wegglijdt, dan heeft meer gasgeven toch geen zin :')
Bij een RWD kun je de onderstuur slippartij natuurlijk wel proberen om te zetten in een enigzins gecontroleerde overstuur slippartij (bij genoeg ruimte natuurlijk ;) ) door gas bij te geven, maar je verhaal klopt voor FWD wel :)

De handelswijze bij FWD is (volgens mijn ANWB training) koppeling in, wachten op grip en dan remmen en/of sturen (afhankelijk van ABS, ESP, TC e.d.)

* pagani was zeer tevreden over de ANWB cursus

Ik wil alleen met de BMW nog een keer gaan (ivm RWD), maar dat mag bij lease niet :(

Waar je overigens op moet letten, bij veel rijvaardigheidstrainingen leer je vooral hoe je níet in een slip raakt, terwijl slipcursussen er juist vanuit gaan dát je in een slip raakt.

Ook heb ik verhalen gehoord (van familie) van rijvaardigheidstrainingen (kan navragen waar dat was) waar je gewoon werd aangeleerd om niet te sturen bij het slippen en gewoon je stuur recht te houden, dit i.v.m. het feit dat veel mensen juist de verkeerde kant op gaan sturen en zo in bijv. de vangrail belanden. Leuk verhaal, maar daar kom je tijdens de slipcursus wel achter. (er zaten in mijn groep van een man/vrouw of 12 destijds mensen die +200k km/jaar reden en consequent de verkeerde kant op bleven sturen)

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 12-05-2008 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Repeat schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:03:
[...]

Heeft niks met denken te maken en alles met ervaring. Weliswaar onder andere omstandigheden, maar het asfalt is hetzelfde :)
Je zou er goed aan te doet iets nauwkeuriger te lezen, want dat heb ik niet geschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door StevenK op 12-05-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Het klopt gewoon echt niet. Hoe kan sturen nou helpen als je banden geen grip hebben, kun je met dat uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:36
Repeat schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:37:
Het klopt gewoon echt niet. Hoe kan sturen nou helpen als je banden geen grip hebben, kun je met dat uitleggen?
Het gaat er om dat op het moment dat ze wel grip krijgen, je banden de goede kant op staan. Zolang je geen grip hebt maakt het inderdaad niks uit welke kant je banden op staan.

Wat mij het meeste bijgebleven is tijdens mijn ANWB slipcursus (al weer 2 jaar gelden denk ik):
  • Waar je naar toe kijkt, daar stuurt je automatisch naar toe. (Dat is ook de reden dat het zoveel mensen lukt om tegen een boom aan te rijden en er niet tussendoor, ze denken ik moet niet tegen die boom aan rijden, kijken naar de boven en sturen de auto er recht tegenaan)
  • Niet met een hand boven op het stuur sturen. Als dan de air back afgaat, dan slaat je eigen hand je knock-out.
  • Altijd gas los. Het d.m.v. gas bijgeven bijsturen is alleen voorbehouden aan race coureurs, dat kun je echt niet uit jezelf en ook niet in 1 dag leren.
  • Vooral tijdens lange ritten zit je nooit geconcentreerd genoeg achter het stuur om snel genoeg in te kunnen grijpen. Als je een halve seconde wacht, sta je andersom. Daarom is het veel belangrijker om je snelheid en afstand tot je voorganger aan te passen tijdens slecht weer. Dan zie je meer en heb je meer tijd om te reageren. (Klinkt logisch, maar in de praktijk doe je het lang niet altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
--Niels-- schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:09:
[...]
• Altijd gas los. Het d.m.v. gas bijgeven bijsturen is alleen voorbehouden aan race coureurs, dat kun je echt niet uit jezelf en ook niet in 1 dag leren.
Wel de koppeling intrappen, anders rem je nogal op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:36
johnnyv.nl schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:28:
[...]

Wel de koppeling intrappen, anders rem je nogal op de motor.
Ja klopt, ik kan mij nog herinneren dat ik dat tijdens de cursus een keer vergat toen de achterkant van de auto op zij werd gegooid. Toen stond ik alsnog achterstevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

--Niels-- schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:09:
[...]

Het gaat er om dat op het moment dat ze wel grip krijgen, je banden de goede kant op staan. Zolang je geen grip hebt maakt het inderdaad niks uit welke kant je banden op staan.
[..]
Ook als een band geen grip heeft, heeft de hoek waaronder ze staan en of ze aangedreven worden of niet wel degelijk heel veel invloed.
Vergelijk het met een RWD-auto met overstuur. Die auto heeft heel duidelijk geen grip met z'n achterbanden op dat moment, toch heeft versnellen over afremmen van de achterwielen heel veel invloed op hoe de auto reageert. Hetzelfde geldt voor een FWD-auto. Ook al hebben die banden geen grip meer, scherp insturen en gas geven veroorzaakt dat de neus toch de bocht in getrokken wordt, alleen is het effect veel minder sterk ten opzichte van een RWD-auto. Vergeet niet dat een auto zelden tot nooit 0% grip meer heeft, en dat elke actie met de pedalen (gas-geven, koppelen, remmen) nog steeds tot een reactie van de auto leidt.
Dat de ANWB je dat niet leert is logisch, want het vereist een stukje meer gevoel voor wat een auto doet dan je van een gemiddelde automobilist mag verwachten. Dan is de door hen gepredikte versie simpelweg de veiligste. Net als dat de ANWB je echt niet gaat leren hoe je een power-slide over een rotonde moet maken met een RWD-auto, terwijl je met de juiste training die auto echt 100% onder controle kunt houden.

Maar de natuurlijke neiging tot onderstuur bij een FWD-auto is ook gelijk de reden waarom ik ze eigenlijk eng vind. Bij onderstuur kan je in feite maar 1 ding doen, en dat is hopen dat je auto weer op tijd grip gaat krijgen. Bij overstuur heb nog altijd het gas en het stuur waarmee je heel veel invloed kunt uitoefenen. Maar aan de andere kant, als je niet weet hoe je overstuur moet opvangen, dan kijk je heel snel je mede weggebruikers aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb een slipcursus gedaan bij vvc adventure in Almere. Het is een redelijk basic slipcursus met afwisselend theorie (waarom komt een auto in een slip, soorten slips, etc) en rijden in een Mercedes B-klasse of een Golf door een betonnen waterbak, terwijl achterop slicks liggen :P
Het is niet zo uitgebreid als een ANWB cursus maar een stuk goedkoper en je hebt alle basisdingen gehad (remmen, uitwijken & corrigeren en flink wat theorie). Met als extraatje nog hoe je uit een auto kunt komen die ondersteboven ligt, dat is nog best lastig moet ik zeggen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Repeat schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:37:
Door gas te geven, gaan de banden weer 'op zoek' naar grip. Juist in combinatie met traction-control (of een LSD) zorgt dit ervoor dat je weer grip krijgt. Maar dit werk dus alleen wanneer het onderstuur door de middelpunt vliedende krachten die op de auto werken is ontstaan, niet wanneer het onderstuur in eerste instantie al het gevolg van de teveel gas geven was.

Pagina: 1