Xander schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:40:
[...]
Ik wil het zeker nog eens met eigen auto doen, ik denk dat ik zonder stuurbekrachtiging bijvoorbeeld heel wat meer moeite krijg om een achterwielslip op te vangen (zat nu al als een dolle aan het stuur te draaien).
[...]
Bij achterwiel slip moet je de auto zelf laten bepalen waar hij heen wil, en alleen een beetje helpen. Het klinkt raar, maar bij overstuur draait je stuur vanzelf in de richting dat je gaat (je voorwielen willen in principe blijven rollen). Zodra je dat tegen gaat werken (door zelf actief te sturen), vererger je de slip juist. Ik heb al een paar keer overstuur gehad, en daarbij draaide het stuur zelf vrijwel helemaal in de rijrichting van de voorwielen, het enige dat ik hoefde te doen was met het gaspedaal en kleine stuurcorrecties, de achterwielen weer in het gareel brengen. Let voor de gein eens op de bestuurders van de auto's in programma's als 5th gear en TopGear. Zodra de auto uitbreekt, laten zij het stuur losjes door hun handen slippen tot de auto de hoek heeft bereikt die ze eigenlijk willen. Dan pas beginnen ze weer echt te sturen om de boel goed onder controle (in een drift dus) te houden.
Dat is ook een klein nadeel van slippen op epoxy oppervlakken. Je hebt zo weinig grip, dat ook de voorwielen het heel snel verliezen, en je dus wel moet gaan sturen om ze de goede kant op te laten wijzen. Epoxy is dat wat dat betreft vooral vergelijkbaar met aquaplanen of ijzel, en niet met een weg waar je net de grip op verliest.
mphilipp schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 12:57:
[...]
Klopt, maar we kunnen er gevoegelijk van uit gaan dat 90% van de mensen in een 'gewone' voorwielaangedreven auto rijdt. Een 4wd en fwd rijdt idd heel anders, heeft ook ander bochtengedrag.
Op zich ook wel weer typisch twiekers dat weer heel goed gezocht wordt naar uitzonderingen, terwijl het verhaal gewoon opgaat voor de grootste groep. Wel reëel blijven aub. Probeer een beetje high-level na te denken en niet over details te gaan zeurpieten.
Ik rij ook in een heel abnormale exotische auto

(BMW 316i Compact). Zeker bij oudere auto's, waar ABS, TC en ASP nog voor uitgevonden moest worden, is rwd vrij normaal, en juist die auto's, door het ontbreken van de hulpmiddelen, slechtere wegligging en ouderdom, zijn er gevoelig voor om in de slip te raken. Je moet tegenwoordig toch wel heel erg de grens opzoeken (veelste hard naar gelang de omstandigheden) met een VW, Opel of Audi, wil je echt de controle erover verliezen, en dan gaat het vaak ook gelijk zo erg mis dat er toch niks meer op te vangen valt.
En echt zoeken naar een uitzondering hoefde ik niet, ik wou alleen aangeven waarom ik toch wel heel graag met mijn eigen auto een cursus wil doen, omdat ik gewoon weet dat ik aan een slipcursus met een Golf niks ga hebben. En als je dan toch over uitzonderingen wil praten, je gaat ook geen slipcursus in een Golf doen als je in een Ferrari rijdt.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier