Toon posts:

Koelpasta of koelkussen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb reeds in mijn laptop alle koelers en dergelijke schoon gemaakt. Nu heb ik ook de heatpipes met sink van de processoren af gehaald en de kussentjes voor de koeling de er tussen zitten met pasta vervangen. Echter zit er tussen de moederbord cpu en gpu toch nog wel 2mm ruimte ipv dat het er dicht tegenaan zit, misschien iets minder kan het niet nauwkeurig inschatten.

Nu is mijn vraag of ik nu dus beter toch van die koelkussens kan gebruiken of gewoon een dikke klodder pasta en moet het dan alleen op de kernel of ook over de randen heen op de rest van de cpu?
En als het kussen zijn, zijn die dan ook bij bijvoorbeeld de mycom te halen? Wat is eigenlijk de officiele benaming van die dingen?

Alvast bedankt

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik zou NIET verder werken op deze laptop!!!!

Normaal gesproken klem je de core van CPU/GPU op de heatsink. Omdat beide opppervlakten onder een vergrootglas/microscoop oneffen zijn, worden deze oneffenheden opgevuld met koelpasta. Het is daarom de kunst om de pasta zo dun als mogelijk aan te brengen, zodat alleen de oneffenheden/kuiltjes/putjes gevuld worden. Het aanbrengen van een dikke plak (onder het motto meer = beter) is een veelgemaakte fout. De koeleigenschappen gaan dan sterk achteruit. Je kan als het ware beter geen pasta gebruiken dan dat er een paar milimeter pasta tussen drijft...

Wat jij zoekt zijn thermal pads, wat de eigenschappen hiervan zijn weet ik niet, maar gebruik zeker geen dikke plak koelpasta als vervanger. (wordt ook een kliederboel)

[ Voor 82% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 09-05-2008 01:14 ]

Verwijderd

zal? zou!

Als je de componenten niet strak op elkaar kunt spannen ga je met koelpasta geen werkend geheel krijgen. Daar moet een thermal pad tussen. Als je ruimte overhoudt dan wordt de zaak veel te heet en gaat het in het ergste geval heel snel kapot.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 01:14 ]

• F4T4L_3RR0R
In mijn haast (wilde topicstarter behoeden voor vastlopers of doorgefikte componenten) verkeerd getypt, is inmiddels verbeterd.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn deze thermal pads normaal bij de mycom ofzo te krijgen, zoek een dealer in de buurt van eindhoven/weert. Ik maak nog steeds gebruik van de laptop en het draait wel met koelpad enzo eronder, maar de waarden zijn idd aan de vrij hoge kant.

• F4T4L_3RR0R
Mycom heeft dat spul voor zover ik weet niet in het vaste assortiment zitten. Service (reparatie en assemblage) afdeling werkt niet met laptops, die sturen ze door naar ander bedrijf, dus daar zullen ze het ook niet hebben liggen. Je zal eerder bij (web)shops moeten wezen die ook kleiner zut verkopen zoals casemodding stuff.

Verwijderd

Je kunt wel thermal tape kopen. Waar ze heatsinks en zo mee op ram vastzetten. Maar dat is vaak dunner dan die 2 mm die jij zoekt. Sowieso is 2 mm wel veel .. moet je niet gewoon ergens de heatpipe wat strakker aan kunnen draaien op de cpu en gpu?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

mr_petit

opperprutser

Het lijkt mij ook een montagefout.
Bij juiste montage moet je altijd de koeler strak op de gpu of cpu kunnen krijgen. Het maakt daarbij niet uit of je een thermalpad als koelpasta gebruikt of normale koelpasta.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
tis de mobility radeon 9800 in de inspiron 9100. En volgens mij blijft er altijd een lichte gap tussen zitten. Zit normaal de heatpipe op de cpu er helemaal bovenop of niet?

Ben al een tijdje aan het surfen maar zie maar geen shops die die pads hebben, ook niet in utrecht of maastricht ofzo. Heb toch een ov, dus grotere steden zijn ook geen probleem. Weten jullie zo iets?

Verwijderd

Topicstarter
tis sowieso ook bij de mobo koeler, daar zat ook een kussen onder. Ik zal morgen wel eerst eens nieuwe pasta halen en het ding nog eens opendraaien en kijken of het niet misschien kleinere gaps zijn.Rest de vraag nog welke pasta beter is die premium van cooler master bij de computer-land of die andere van cooler master bij de mycom?

Verwijderd

Niet dubbelposten svp ;)

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Wat ik wel eens heb gedaan is dit: Een stukje koperplaat op maat maken(van mm dik ofzo), beide zijden even goed schoonmaken, en dat ertussen stoppen. Je moet dan wel dubbel koelpasta aanbrengen.

[ Voor 3% gewijzigd door pcgek op 09-05-2008 09:24 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad zaten er toch behoorlijke gaps tussen cpu, gpu en chipset en hun bijbehorende coolers. Nu heb ik deze wat bij gevield en er koperen plaatjes tussen geplaatst. De koeling werk nu perfect, helaas is het mij nog niet gelukt de extra 8 pipelines op mijn videokaart open te zetten http://www.notebookforums.com/thread121549.html. Misschien dat ik nog maar eens een nieuwe laag geleidende verf aan moet brengen.

Hoe dan ook na het laatste keer uit elkaar halen voor alleen nog een koeler iets verder aan te passen lijkt het alsof windows zeer sloom loopt. Ik haal nog maar 3300 marks in 3dmarks2003 en kan wow alleen nog maar in 10 fps spelen tegenover zijn gebruikelijke 60 fps.

Ik heb de drivers al opnieuw geinstalleerd voor de videokaart, echter dat mocht niet baten. Ik zie het ook dat het allemaal wat trager draait omdat als ik windows op start en het "ctrl + alt + del" scherm naar voren zie komen deze eerst nog iets moet bijladen en dan uiteindelijk zijn blauwe buiten rand krijgt.

Ik heb alleen echt totaal geen id waar ik het probleem moet zoeken. Heb em nog een keer opnieuw uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, maar ook dat heeft niet geholpen.

Zou ik windows opnieuw moeten installeren? En kan je ook een dual boot maken als je een normale windows xp bij je xp professional installeerd?

De tempaturen zijn overigens drastisch naar beneden gegaan.

Verwijderd

Ik wil een koelkussen!
S'avonds is mn kussen veels te warm :P
Sry kon het niet laten met die mooi titel >:)

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Volgens mij heeft conrad ze. Ik heb er in elk geval heel lang naar gezocht (om HDD te silencen) en tot nu toe geen grote stukken gevonden :(

Edit: Bij conrad kan ik ze niet meer vinden iig.

[ Voor 15% gewijzigd door jdm8 op 11-05-2008 20:48 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt een stukje mica pakken, daarmee worden transistors op koelblokken gemaakt :).
Bij farnell\conrad\electroboer te krijgen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Boudewijn schreef op zondag 11 mei 2008 @ 20:52:
je kunt een stukje mica pakken, daarmee worden transistors op koelblokken gemaakt :).
Bij farnell\conrad\electroboer te krijgen.
ieuw ... dat is voor de elektrisch isolerende eigenschappen (en verouderd)
nee niet doen

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Is er toevallig een software programma dat alle onderdelen van je pc/laptop in snelheid kan meten zodat ik kan bepalen welk onderdeel op dit moment de vertragende is? Ik heb de laptop al meerdere keren uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet, ook gekeken of ik niet zo sloom was de cpu socket niet dicht te maken. Maar dit mocht allemaal niet baten.. ik heb zelfs de laptop bios nog een keer opnieuw geinstalleerd om te kijken of ie niet in een soort spaar modus loopt.

Het irriteerd me als een gek dat ik de fout niet kan vinden.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

joh dat hangt helemaal af van hoe je je laptop gebruikt ... een spelletje zal meer eisen van je video kaart etc.

zijn je drivers wel up to date, ook die van je moederbord/chipset ?
dat kan heel veel schelen, anders valt windows terug op basis functionaliteit ipv de mooie moederbord features.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:34:
joh dat hangt helemaal af van hoe je je laptop gebruikt ... een spelletje zal meer eisen van je video kaart etc.

zijn je drivers wel up to date, ook die van je moederbord/chipset ?
dat kan heel veel schelen, anders valt windows terug op basis functionaliteit ipv de mooie moederbord features.
Dude ik draai al de hele tijd de laatste catalyst drivers. Van te voren zoals hierboven te lezen valt heb ik ook met 60 fps @ 1920 x 1200 wow gedraaid. Nu echter haal ik niet eens 10fps in 640 x 480.
Het is dus niet dat ik iets verlang wat niet mogelijk is met mijn laptop en in dromenland leef. Het heeft altijd gewerkt tot nu toe.

Heel windows staat er opnieuw op, ook alle drivers heb ik er opnieuw opgezet.

En ja ook die van de moederbord chipset staan er opnieuw op.

Ik kan echter geen overzicht krijgen zonder geen tools te hebben over wat nu precies traag werkt en wat niet. Misschien is het de videokaart, misschien is het de mobo, misschien is het mijn geheugen.. maar misschien ook de cpu?

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Een goed, en bekend uileesprogramma is everest ultimate edition, daarmee kun je veel uitlezen over je laptop

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

fish schreef op zondag 11 mei 2008 @ 20:58:
[...]

ieuw ... dat is voor de elektrisch isolerende eigenschappen (en verouderd)
nee niet doen
Dus die koeler mag best geisoleerd zjin van de CPU.
Het leuke is dat een mica plaatje wat dikker mag zijn zonder al te veel verlies op te leveren, itt koelpasta.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doe dan gewoon een koperen plaatje

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:56:
doe dan gewoon een koperen plaatje
De koperen plaatjes werken goed, de koeling is perfect op dit moment. Helaas heb ik er zo weinig aan op deze manier :(

Hoop het mij lukt te achterhalen waar het probleem zit. Het enige waar ik me niet zo graag aan wil wagen is een nieuwe bios op de videokaart te installeren. Wat mij echter wel opvalt is dat atitray bij mij heel vaak voor foutmeldingen zorgt en ook al zorgde voordat dit op is getreden. Altijd foutmeldingen in ati2vdag.. kan zijn dat ik de bestandsnaam fout geschreven heb.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Thermal pads kunnen best 2 mm dik zijn, ik werk veel met industriele fanless systemen (behuizing is 1 groot alluminium koelblok) waarbij alle warmte producerende componenten met thermal pads verwerkt zijn.

Deze pads behoeven nu juist geen super grote druk omdat je ze dan helemaal plat duwt.
Deze pads zijn gemaakt om onder (lichte) druk goed warmte te kunnen overbrengen.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Thermal pads zijn de beste oplossing. Speciaal voor dit soort dingen zijn die gemaakt. Maar waar vind je ze?? :X

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zoiets http://www.conrad.nl/goto/?product=189243 ?
anders gewooen een elektronica winkel inlopen

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
pcgek schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:41:
Een goed, en bekend uileesprogramma is everest ultimate edition, daarmee kun je veel uitlezen over je laptop
Bij bustype van de videokaart staat AGP 8x @ 4x... zou al een best goede indicatie kunnen zijn voor waarom het apparaat trager loopt. Nu alleen een manier vinden hoe ik het weer op 8x kan zetten :S

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bios, of je kaart kan maar 4x

[ Voor 75% gewijzigd door Fish op 12-05-2008 13:29 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op maandag 12 mei 2008 @ 13:28:
bios, of je kaart kan maar 4x
Tis de radeon 9800 mobility, deze kan sowieso 8x aan. ( De laatste door ati uitgebrachte laptop agp kaart ) Echter heb ik geen biosoptie op deze dell inspiron 9100 om de agp bus snelheid aan te passen. Ik vraag me dan ook af hoe deze op agp 4x is komen te staan. Ik meen te herinneren dat er in ati tray ook een optie zat om voor 4x of 8x te kiezen, kan het echter niet vinden op dit moment.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hier ook niet zo snel

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Tis me geluk dit terug te veranderen naar 8x onder smartgard of hoe dat ook heet van ati tray. Echter kon ik me herinneren dat dit van te voren ook al het gevoel was toen deze al traag liep. Nu dus met nogsteeds hetzelfde resultaat :S Eens kijken of ik verder iets kan herkennen qua vreemde stats ofzo.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 01:13:
zal? zou!

Als je de componenten niet strak op elkaar kunt spannen ga je met koelpasta geen werkend geheel krijgen. Daar moet een thermal pad tussen. Als je ruimte overhoudt dan wordt de zaak veel te heet en gaat het in het ergste geval heel snel kapot.
Toch wel vreemd dat ik zo een lappy heb gescored dan. :)
Deze liep al vanaf het begin random vast)(+2jaar) (volgens de vorige eigenaar).
Hij was het zat en had meteen een nieuwe gehaald.
Ik dat ding testen met memtest etc, niks te merken, zelfs niet met een stresstest. 8)7

Toch maar open geschroefd en bekeken,
doordat ik de sink dus te lomp had verwijderd was het kussentje RIP.
Toen dus maar pasta tussen gegooid (niet eens zon hele goeie ook).
En warempel, laptopje doet het weer prima
(Waar bij deze lappy de ruimte dan wel beperkt was )

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-05-2008 14:01 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 09:24

r0b

En wat zijn je temps op dit moment?
Hoe heb je de GPU / CPU op dit moment gekoeld?
Dat je de laatste Catalyst drivers hebt is duidelijk, maar heb je naar je chipset drivers gekeken?
Staat je laptop toevallig niet in powersave / reduced performance? ("Maximum battery" schema ipv "Maximum performance")
Wat is de uitdraai van everest ultimate edition?
CrankyGamerOG schreef op maandag 12 mei 2008 @ 13:59:
[...]
Toen dus maar pasta tussen gegooid (niet eens zon hele goeie ook).
En warempel, laptopje doet het weer prima
(Waar bij deze lappy de ruimte dan wel beperkt was )
Sja, misschien werkt het wel, maar het blijft een provosorische oplossing. Met zoveel koelpasta heb je ook nog eens de kans dat het mettertijd makkelijk(er) begint uit te drogen / er tussenuit loopt, etc.

[ Voor 41% gewijzigd door r0b op 12-05-2008 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Damn dit kan niet goed zijn, in menig een benchmark presteerd mijn systeem nu minder als een 1ghz. Iemand een idee waarom dit is en het systeem nog steeds draait? Misschien dat ie zich achterlijk schakelt in snelheid zoals dat normaal op accu gebeurd. Echter lijkt het nu nog langzamer te gaan als dat ie normaal op accu draait en ook wat dat betreft heb ik geen idee hoe je kunt kijken in welke staat " van snelheid" deze verkeerd.. of zou het misschien de cpu zijn? Waarom zit er overigens een klein gaatje in de cpu zelf? deze zit inmiddels vol met koelpasta, maakt dat iets uit?

Memory Read
P4 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR400 3-3-3-8 1373 MB/s

Memory Write
P4 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR400 3-3-3-8 947 MB/s

Memory Copy
P4 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR400 3-3-3-8 858 MB/s

Memory Latency
P4 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR400 3-3-3-8 481.8 ns

CPU Queen
P4 HT 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR400 3-3-3-8 799

CPU PhotoWorxx
P4 HT 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR400 3-3-3-8 857

CPU ZLib
P4 HT 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR400 3-3-3-8 3068 KB/s

CPU AES
P4 HT 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR398 3-3-3-8 872

FPU Julia
P4 HT 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR400 3-3-3-8 279

FPU Mandel
P4 HT 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR400 3-3-3-8 175

FPU SinJulia
P4 HT 3200 MHz [ TRIAL VERSION ] i865PE Dual DDR400 3-3-3-8 130

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt de pc niet staan op een of andere pwer save mode dat de processor een tandje trug doet ?

wat staat er bij je properties in my computer ?
ik heb bijv pentium(m) 1400Mhz, 587Mhz staan

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op maandag 12 mei 2008 @ 14:35:
Je hebt de pc niet staan op een of andere pwer save mode dat de processor een tandje trug doet ?

wat staat er bij je properties in my computer ?
ik heb bijv pentium(m) 1400Mhz, 587Mhz staan
Neem aan dat je bedoeld om via het configuratie scherm anar system te gaan en dan general?

Daar staat Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz
3.1GHz, 1.00GB of RAM

Of bedoel je iets anderS?

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Ik neem aan dat je een ''gewone'' p4 in je laptop hebt,en geen mobile?

Pagina: 1