Toon posts:

Pas xs4all only, maar te weinig snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Sinds gisteren heb ik XS4all-only, overgestapt van XS4all met KPN. Alles is netjes uitgevoerd, duurde wel 5 weken maar goed, geen downtime in ieder geval :P.

Het pakket is het basic 20mbit pakket, en daar hou ik een slordige 14 mbit van over :(. Ik weet niet meer wat ik moet proberen, vandaar deze post.
  • Ik heb de telefoonlijn die naar binnen gaat opnieuw gestript en opnieuw aangesloten.
  • Ik heb de telefoonlijn die naar de modem gaat opnieuw gestript en opnieuw aangesloten.
  • Een splitter uit het jaar 2008 geleend van een vriend 8)7
Dit wilde allemaal niet baten, ik haal niks meer niks minder. Het modem is een Netgear DM111 en is ADSL2+ ready. Het modem ziet de lijn ook als ADSL2+. Ik zit op ongeveer 950 meter van de centrale af.

Hier even een paar stats voor de netwerk engineers onder ons, mij leken ze redelijk goed:

Statistics Downstream Upstream
Line Rate 14546 Kbps 1029 Kbps
Attainable Line Rate 14520 Kbps 1133 Kbps
Noise Margin 7.8 dB 10.0 dB
Line Attenuation 25.0 dB 10.5 dB
Output Power 19.3 dBm 12.4 dBm

Alvast Bedankt

Verwijderd

afstand tot de centrale lijkt meer op 1,8 kilometer in plaats van 950

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Misschien werkt die Netgear helemaal niet lekker icm de DSLAM die gebruikt wordt door XS4all (KPN). Kan zomaar een paar Mbps verschillen, zeker tussen 12 en 20 in.

En de lijnlengte is (veel) langer dan je denkt, dit is best een mooie snelheid met deze demping (lengte).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
@thedude0

De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is naar schatting: 979 meter. Volgens http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm. Misschien toch de lijn aansluiting nog eens controleren?

@bjck

Begrijp me niet verkeerd, de snelheid is zeker goed en ik mag al helemaal niet klagen omdat ik 5 euro minder betaal en nog eens een hogere snelheid heb. Maar aangezien ik veel minder verlies heb gezien naar de 6 mbit upgrade, vind ik dit een redelijk groot verlies. Aangezien ik geen andere ADSL2+ modem heb liggen kan ik je theorie helaas niet testen, maar ik zal het zeker in gedachte houden. Ik heb net trouwens even op de modem ingelogt via telnet, en heb gezien dat er heel weinig geheugen vrij is (het is een linux modem) misschien is dit deels ook de dader.

EDIT: typefout

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 20:33:
@thedude0

De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is naar schatting: 979 meter. Volgens http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm. Misschien toch de lijn aansluiting nog eens controleren?
Dat is een schatting van een site die gemaakt is door een student die totaal geen inzicht heeft in de daadwerkelijke ligging van de kabels. En naast de lengte van de kabels is ook de kwaliteit van de kabels belangrijk. oftewel, aan zulke sites heb je niets. Je kan dan beter uitzoeken waar de centrale zich bevind en zelf via een kaart of googlemaps een lijn trekken van jouw huis, naar de centrale via de wegen (kabels liggen namelijk altijd langs wegen en dus niet rechtstreeks door parken heen e.d.) en kijken op welke lengte je uitkomt.

Daarnaast: Je abonnement is geen 20mbit abonnement, maar een van 8 - 20 mbit.
De geleverde snelheid is van veel zaken afhankelijk, en je kan klanten nooit 20mbit beloven, want dat is de max.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:06
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat xs4all een TOT 20mbit gedoe hebben, je zult dus nooit echt vast 20mbit eruit halen. Ik denk dat je snelheid die je haalt dus de 14mbit wel redelijk is. Wat Job hierboven heeft gezegd klopt dus wel. je snelheid zal rond de 8/10-20 schommelen.

Met UPC heb ik een 20mbit pakket en ik haal er ook echt 19-20 mbit uit, omdat het geen TOT gedoe is.

Zelfde is ook met Alice, je krijgt een tot 20mbit pakket waar je ook meestal rond de 15mbit zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Brainsz op 08-05-2008 20:44 ]

Computers are useless. They can only give you answers.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even op google maps gezocht naar een winkeltje in de straat waar mijn centrale eigenlijk zit, aangezien ik het gebied redelijk goed ken was het makkelijk om eens te bedenken hoe lang de weg eigenlijk kon zijn. Een ding is zeker, het is bij langena geen 979 meter, eerder 1.6 km, zoals men hier al had voorspelt.

Ik wist dat het pakket TOT 20 mbit zou zijn, en had eigenlijk ook verwacht daar in de buurt te zitten. Waarschijnlijk spelen er dus veel meer factoren bij ADSL2+.

Als echte tweaker kun je natuurlijk niet de handdoek in de ring gooien, vandaar dat ik het volgende heb bedacht om nog het een en ander uit te sluiten.

Ik weet inmiddels dat de telefoon lijn kabels weer netjes zijn, zit geen corosie meer op, en zijn netjes aangesloten op de telefoon lijn wall outlet. Hier gaat een nieuwe outlet stekker in met een nieuwe kabel, en niet een uit het jaar nul. Nu komt de splitter naar de echte telefoon en naar de modem lijn. De modem lijn gaat rechtstreeks in de modem, en niet door een kastje wat zeker 25 jaar oud is, en door zeg 15 meter telefoon kabel naar boven toe.Hierna ga ik de modem lan kabel op mijn laptop aansluiten en kijken wat nu de werkelijke waarde is.

Klinkt dit idee acceptabel of moet ik de hoop al opgeven?

Verwijderd

Brainsz schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 20:43:
Met UPC heb ik een 20mbit pakket en ik haal er ook echt 19-20 mbit uit, omdat het geen TOT gedoe is.
Tenzij je bezig bent met dataverkeer dat UPC niet op volle snelheid wilt hebben. maar dat is off-topic...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 21:13:
-knip-
Klinkt dit idee acceptabel of moet ik de hoop al opgeven?
gewoon blijven hopen! Misschien kan je er nog een megabitje extra uitpersen. Ik zou met die snelheid die je nu hebt gewoon lekker gaan leechen i.p.v. me druk maken.

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 23:08
Wat bjck ookal zei, even wat andere merken modems proberen.. Het is namelijk idd zo dat bepaalde chipsets (van modems) beter (lees: hoger) intrainen op bepaalde merken DSLAM's in de telefooncentrale.. Dit heb ik zelf ook gehad toen ik nog bij Demon zat en ze daar de DSLAM's in mijn centrale vervangen hebben (van Cisco naar Alcatel geloof ik), toen haalde ik opeens ook een lagere snelheid (wel ook een lagere ping).. Ik heb toen mijn modem vervangen voor een ander merk en toen haalde ik weer een hogere snelheid.. Het is natuurlijk alleen wel lastig om precies te weten welke DSLAM er bij jouw in de centrale staat, en welk merk modem daar het beste op werkt, dat zal je dus moeten uitzoeken..

Dat blijft het nadeel van ADSL, dat je snelheid van zoveel zaken afhankelijk is, en dat daarom bijna niemand de max snelheid haalt.. Dat probleem heb je bij kabelinternet bijna niet, en bij glasvezel al helemaal niet..

Succes met het uitzoeken hoe meer snelheid uit je ADSL2+ lijn te peuteren.. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Inmiddels heb ik mijn nieuwe idee getest, en helaas heb ik er maar ongeveer 200 kbits bij gekregen, het loont dus niet echt om de gehele bekabeling in het huis te veranderen. Ik zal genoegen moeten nemen met de 14 mbit die ik wel tot mijn beschikking heb.

Wel heb ik nog een kleine vraag omtrent mijn modem. Toen ik nog XS4all had van KPN, bleef mijn "Line Count" netjes op een staan, ik kan ook maar een lijn aansluiten. Sinds ik XS4all-only heb, zie ik dat mijn "Line Count" vanzelf omhoog schiet naar 3 a 4 lines. Tevens word mijn attainable download rate hoger, naar rond de 17 mbit. Toch is mijn line rate gecapped op 14 mbit. Heeft iemand enig idee wat dit precies inhoud?
Pagina: 1