Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CD speler te veel V en ploft en rookt maar werkt

Pagina: 1
Acties:

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:42

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik gaf vanmiddag mijn jaren oude MP3/CD speler (IRiver 2) per ongeluk een verkeerde adapter om de batterijen op te laden: 12V ipv 4,5V. Na 2 seconden knalde er iets en kwam het verwachte rookwolkje uit het trouwe apparaat. Jammer maar helaas dacht ik.

Maar nadat ik om alles uit te sluiten toch nog even de oplader met 4,5V probeerde, zag ik dat de speler gewoon begon op te laden. Ook het afspelen van CD's en de FM radio werkt gewoon.

Geweldig natuurlijk maar wat heeft nou uiteindelijk de knal gegeven en wat heeft de rookwolk veroorzaakt? Kennelijk iets dat te missen was.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Misschien een cel in de batterijen of accu?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:28
ik ben hier stiekem ook wel benieuwd naar :)

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Al geprobeert of hij nog op de accu afspeelt?

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 19:19

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

waarschijnlijk is het laadcircuit of iets in de stroomvoorziening doorgefikt en doet ie het nu of alleen maar op batterijen, of laadt hij niet meer op.

maar het is een wonder dat ie uberhaubt nog iets doet..

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:06
Vroegûh lieten we altijd elcootjes ploffen. Misschien is er een condensator geploft, die rimpelspannings zou moeten verwijderen maar nu niks meer doet. Dit zou geen probleem moeten zijn.
Ik zou zeggen: mooi excuus om eens de binnenkant te gaan bekijken!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

ArnieNFW schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 19:36:
Vroegûh lieten we altijd elcootjes ploffen.
Wat is de beste manier? :+ (en is het gevaarlijk?)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

powerflux schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 19:30:
waarschijnlijk is het laadcircuit of iets in de stroomvoorziening doorgefikt en doet ie het nu of alleen maar op batterijen, of laadt hij niet meer op.
Dit is het waarschijnlijk, had het zelfde met mijn Sega GameGear. Op batterijen werkte het nog prima, en doet hij het nog steeds, maar via het stroomnet niet.

[ Voor 12% gewijzigd door tHe_BiNk op 08-05-2008 19:53 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Sebazzz schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 19:39:
[...]

Wat is de beste manier? :+ (en is het gevaarlijk?)
Te hoge spanning en je elko doet boem. Als het op de verkeerde plaats terecht komt is het zeker gevaarlijk.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik zou zeggen: maak hem open en kijk welke elco geploft is...
Het heeft idd waarschijnlijk met spanningsstabilisatie te maken. Kan zijn dat componenten nu een onregelmatige spanning krijgen, waaronder een te hoge, en daardoor sneller slijten.

U vraagt, wij antwoorden.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik denk eigenlijk dat er geen elco gesprongen is, maar een prachtig klein smd transistorachtig dingetje dat om een of andere reden altijd op die printjes zit en erg goed is in het opvangen van een te hoge spanning. Heb het al meermalen gehad dat die springen, alles blijft heel behalve dat ene onderdeel. Eigenlijk zou je hem moeten openschroeven en PICS!!!!1one maken

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
^maar die spanningsbeveiligingen (kan nu ff niet op de juiste term komen) zijn AFAIK zo gemaakt dat ze keihard blijven kortsluiten als je ze te hoge spanning voert, tenzij het natuurlijk el-cheapo met een zenertje is gedaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

nog veel leuker, in mijn geval was de smd transistor doorgefikt en had zichzelf dichtgesoldeerd :) Zeg maar, één op de 10 keer dat me zoiets is gelukt.

Het geeft een heel klein vlammetje en hoopjes rook, maar geen *pop* zoals een elco zou doen.

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:42

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Mijn Irivertje laadt na de knal nog steeds op, speelt af met adapter en ook via de batterijen. Er lijkt dus niets aan de hand te zijn. Grappig dat de vergelijking knal + rook = stuk dus kennelijk niet altijd opgaat (tenzij die op korte termijn alsnog de geest geeft).

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Pagina: 1