Toon posts:

[Testcase] De eerste foto's.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.133 views

Verwijderd

Topicstarter
Gister was het zover, mijn 400D kwam binnen, ik moest nog wachten op de CF kaart, die kwam vandaag binnen, en ik kon los!

Nu heb ik me vandaag erg gedeist gehouden, circa 20 foto's geschoten.
De eerste 19 foto's waren van 1 onderwerp, een bloem in een mand in de achtertuin:

Foto 1:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v113/wilmavdvalk/Canon%20400D/1.jpg
Camera: Canon EOS 400D
Objectief: 18-55 IS
Bewerkt: Alleen verkleind, en een border 2px er om heen.

Ik vind het zelf een redelijke foto, maar had zelf liever de achtergrond waziger gezien, nu is dit makkelijk te bereiken met photoshop, maar was benieuwd of dit ook zonder photoshop gaat, en zoja of je daarvoor een aparte instelling nodig hebt, of dat je echt moet oefenen ;)

Foto 2:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v113/wilmavdvalk/Canon%20400D/test1.jpg
Camera: Canon EOS 400D
Objectief: 18-55 IS
Bewerkt: Verkleind en border van 2px.

Deze foto gebeurde heel onverwachts, ik draaide me om, om naar binnen te gaan en de foto's van de bloemen te bekijken, en ik zag 2 duiven aankomen vliegen op circa 3 meter afstand, ik richt de camera en klik (had ik met de S2 die ik hiervoor had niet hoeven proberen, dan had ik ze er niet op gehad ;) )
Nu zie je dus dat de duiven beide behoorlijk bewogen zijn, omdat tja de beestjes vlogen :)

Beide foto's zijn gefotografeerd in stand P.
met de Iso op 100.

Graag Kritiek en Tips hoe ik het beter had kunnen doen, en hoe ik vooral de foto van de duif in het vervolg beter kan nemen.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
met
code:
1
[img]http://blalinks[/img]
maak je er een link van

't eerste wat me eigenlijk opvalt is jouw positie tov je onderwerp, probeer op gelijke hoogte te komen, dat is snel mooier..

|>

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
over 1 vind ik dat het mooier zou zijn als dat kleine spinnenwebje er niet zat.. misschien kun je dat eruit filteren? verder mooie foto

[ Voor 7% gewijzigd door sjongenelen op 08-05-2008 17:40 ]

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
simon schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:39:

't eerste wat me eigenlijk opvalt is jouw positie tov je onderwerp, probeer op gelijke hoogte te komen, dat is snel mooier..
Bedankt, bij de bloem kon ik op gelijke hoogte komen, dus zal dat in het vervolg meenemen.
Bij de duiven uiteraard niet 8)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bewogen onderwerp -> sluitertijd te lang. Dat is vrij simpel :P

Misschien dat je even kan vermelden welke instellingen gebruikt zijn? Het lijkt alsof er opzich genoeg licht zou moeten zijn. Dus waarschijnlijk heeft de P stand van je camera een wat ongelukkige keuze gemaakt, waarbij het diafragma zo klein was (groot F/ getal) dat de sluitertijd wat te lang werd. Nou moet je opzich ook wel een aardig korte sluitertijd hebben voor dit soort foto's. Die vleugels bewegen behoorlijk snel.

ISO iets omhoog had ook kunnen helpen om de sluitertijd kort te houden. Maar dat is wat lastig om snel ff in te stellen als je zo in een flits een foto moet maken :P

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 08-05-2008 17:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
TheNymf schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:40:
over 1 vind ik dat het mooier zou zijn als dat kleine spinnenwebje er niet zat.. misschien kun je dat eruit filteren? verder mooie foto
Vind ik niet. Spinnenwebben zijn ook gewoon 'natuur'. Als er een bijvoorbeeld een plastic zakje aan hing was het wat anders geweest natuurlijk. ;)

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46

Japie.G

Colour Classic

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:37:

Ik vind het zelf een redelijke foto, maar had zelf liever de achtergrond waziger gezien, nu is dit makkelijk te bereiken met photoshop, maar was benieuwd of dit ook zonder photoshop gaat, en zoja of je daarvoor een aparte instelling nodig hebt, of dat je echt moet oefenen ;)
dat is ook wat ik wou toen ik mn dslr net had. Heel veel oefenen!!!!

Cam zo dicht mogelijk bij het onderwerp, en de achtergrond zo ver mogelijk van het onderwerp weg, das punt 1, en dan een zo laag mogelijk diafragmagetal kiezen, schiet maar eens in stand Av, en dan diafragma terugdraaien (met wieltje voor je sluiterknop) naar 3.5 (d8 ik het laagst wat die lens kan). Et voila, een mooie blurry achtergrond!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik heb veel aan de uitleg gehad!
Ben vandaag weer even in de achtertuin bezig geweest, en de bloemen lastig gevallen...

Ben dus in de Av stand bezig geweest, en had dus al vrij snel door hoe het werkte.
Heb 2 foto's geupload, beide staat het diafragma en de sluitertijd op, de ene dus met blurry achtergrond (helaas niet de gehele bloem mooi scherp) de ander met duidelijkere achtergrond.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v113/wilmavdvalk/Canon%20400D/test2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v113/wilmavdvalk/Canon%20400D/test3.jpg

Helaas geen vliegende duiven tegen gekomen >:)
De instellingen van de duiven weet ik helaas niet meer omdat ik de foto's al had gewist van de camera (was iets te enthousiast met opruimen :X

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
De instellingen staan ook gewoon in de EXIF van de foto op je pc.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met EXIF?
Ik heb net de foto bekeken die op mijn pc staat opgeslagen, en dan bij eigenschappen en dan details ofzo en daar staat wel ISO: alleen alles is leeg, dus niet ingevuld.
Weet niet of je dat bedoeld?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

job

Je moet de originele foto hebben zoals die uit je camera is gekomen.
Ga je de boel bewerken dan is de kans groot dat de software de exif data verwijdert.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan is dat dus gebeurd :(
Een leer voor de volgende keer ;)

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
Moet zeggen dat ik die derde foto al meteen een best aardige foto vind. Best mooie achtergrond, en het is naar mijn mening niet erg dat er een gedeelte van de bloem niet scherp is. De twee middelste bloemen lijken aardig scherp, dus dat is wel in orde.

Bij de vierde foto vind ik eigenlijk de achtergrond weer een beetje storen. Je hebt niet altijd invloed op de achtergrond, maar getuige foto 3 had die wel wat beter gekund.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Topicstarter
@MagicTempest: Het was ook de bedoeling om het verschil te tonen (aangezien foto 1 een storende achtergrond ook had, en ik niet wist hoe de blur achtergrond te krijgen)

Heb deze paar foto's gemaakt met diafragma helemaal omhoog (32) en dus 1 met diafragma laag (5.6) puur om voor mijzelf het verschil te zien, aangezien ik er geen ervaring mee heb.

Tnx voor je antwoord!

EDIT:
Net weer een foto gemaakt, helaas was de bloem in de lucht, dus moest om hoog fotograveren, en daarachter waren meer bloemen+blad dus best storende achtergrond omdat dat donkerder is, dan de bloem waar het om gaat zelf, wat vinden jullie ervan?

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v113/wilmavdvalk/Canon%20400D/test4.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 22:07 ]

• MagicTempest
Hier kun je zien dat je onderwerp echt 'verdrinkt' in je achtergrond. De achtergrond bevat namelijk veel dezelfde kleuren als je onderwerp.
Daarnaast kun je zien dat de kleuren een beetje grauw zijn. Dat kun je oplossen door de kleuren een beetje op te trekken in photoshop oid.

Waar je ook op kunt gaan letten is de vlakverdeling in je foto. Als het goed is geeft je camera een soort raster aan dat je beeld in 9 vlakjes deelt. Wanneer je onderwerp niet (geheel) in het middelste vlakje zit kunnen foto's al een stuk spannender worden.
Je zou ook eens kunnen zoeken naar de gulde snede.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

MagicTempest schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 08:09:
Hier kun je zien dat je onderwerp echt 'verdrinkt' in je achtergrond. De achtergrond bevat namelijk veel dezelfde kleuren als je onderwerp.
Daarnaast kun je zien dat de kleuren een beetje grauw zijn. Dat kun je oplossen door de kleuren een beetje op te trekken in photoshop oid.

Waar je ook op kunt gaan letten is de vlakverdeling in je foto. Als het goed is geeft je camera een soort raster aan dat je beeld in 9 vlakjes deelt. Wanneer je onderwerp niet (geheel) in het middelste vlakje zit kunnen foto's al een stuk spannender worden.
Je zou ook eens kunnen zoeken naar de gulde snede.
Dat raster heeft een 400D niet ;) Je zou het een beetje kunnen verdelen d.m.v. naar je AF punten te kijken, dus niet de middelste te nemen maar je onderwerk links of rechts van deze te plaatsen.

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt!

Zal vandaag weer ff oefenen :)

• MagicTempest
Ok, ik wist niet dat de 400D dat niet had. Heb ook nog nooit gewerkt met een Canon. Ging er vanuit dat ze het wel hadden. Maar dan kun je inderdaad andere trucjes uithalen om alsnog een dergelijke vlakverdeling te gebruiken, zoals inderdaad je autofocus punten.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

Floor-is

5.2

En gezien je foto's niet meer werken... Mag je die even opnieuw uploaden en mij of een van mijn collega's een berichtje sturen om het slotje van dit topic af te halen.
Afbeeldingslocatie: http://www.srt-4mation.com/images/smilies/worthless%20thread%20without%20pics.gif

Bericht hierboven

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.