Cisco IP Phone licentie

Pagina: 1
Acties:

• Boeri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-03 18:13
Voor mijn thesis van volgend jaar zou ik graag thuis een kleine callmanager express setup draaien. De routerapparatuur heb ik thuis al staan, nu ben ik aan het uitkijken voor de telefoons. Nu heb ik voorlopig al een IP blue en cisco communicator als softphone oplossing maar zou toch graag een echt toestel hebben. Mijn keuze gaat uit voor een 7960G.

Nu vind ik niet de juiste informatie ivm licenties. Als ik op google wat zoekwerk verricht kan ik geen eenduidig antwoord vinden. Sommige bronnen zeggen dat men tegenwoordig standaard een 1 device licentie meegeven bij de aankoop van cisco phone, enkel diegene met een = achter het serienr zouden er geen hebben, de zogenaamde spare parts.

Kan iemand me hier wegwijs in maken hoe het juist zit, gaat hier wel degelijk over de express editie van callmanager. Dit omdat ik graag dat toestel 2dehands zou kopen!

[ Voor 3% gewijzigd door Boeri op 08-05-2008 16:07 ]

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Je gaat een telefoon met license nodig hebben. Sommige shops verkopen deze inclusief, anderen exclusief. Je hebt het inderdaad goed begrepen: met een = is een sparepart, zonder = heb je nodig.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

En als je geen callmanager gebruikt heb je dus ook die licentie niet nodig. Kijk eens naar Asterisk.

Verder klopt 't wat je zegt, maar check even of call manager express niet standaard met X licenties komt. Daar staat me iets van bij namelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Standaard is de CallManager Express al tot een aantal toestellen gelicentiëerd (afhankelijk van het model). Dit zijn de seat licenses (in principe voor gebruikers).

Daarnaast moet er per telefoon ook een aantal Device Licences worden aangekocht. Echter, deze zijn enkel op papier, en worden dus nergens softwarematig afgedwongen. Hiermee wil ik niet zegge dat je moet valsspelen, maar de Licentie voor een 7960 is al snel 200$ ... Nogal veel voor een demo opstelling.

Een tweedehandstoestel kan dus perfect gebruikt worden ;). Hou er wel rekening mee dat niet alle firmwares compatible zijn met elkaar (phone vs CCMExpress)

[ Voor 14% gewijzigd door bartgabriels op 08-05-2008 22:44 ]

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Hoe zit dat dan met die firmware versies want hier was ik al een tijdje naar op zoek.

• bartgabriels
Kan je allemaal hier vinden:
http://www.cisco.com/en/U..._support_tables_list.html

Hiervoor heb je geen aparte account nodig.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

CyBeR schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:37:
En als je geen callmanager gebruikt heb je dus ook die licentie niet nodig. Kijk eens naar Asterisk.

Verder klopt 't wat je zegt, maar check even of call manager express niet standaard met X licenties komt. Daar staat me iets van bij namelijk.
Tenzij dat recent veranderd is is dat niet waar. Ik heb het vorig jaar nog een keer opgezocht. Je hebt een toestellicentie nodig, ook als je geen Cisco Callmanager (Express) gebruikt.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• bartgabriels
DGTL_Magician schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:40:
[...]

Tenzij dat recent veranderd is is dat niet waar. Ik heb het vorig jaar nog een keer opgezocht. Je hebt een toestellicentie nodig, ook als je geen Cisco Callmanager (Express) gebruikt.
Klopt, waar je ook Cisco toestellen wil gebruiken (SCCP icm CCM of SIP icm 3rd Party) dien je wel degelijk een 3rd party licentie aan te kopen, die uberhaupt even duur is als de Device Licences die Cisco vraagt voor zijn eigen toestellen icm zijn eigen CallManager.

Echter, deze licenties zijn enkel op papier licenties. Er wordt niets softwarepatig afgedwongen (al zal dit in de toekomst wel degelijk meer en meer gebeuren.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor CallManager Express / Unified Communications Manager Express heb je
een IP toestel en een licentie nodig:

CP-7960G=Cisco IP Phone 7960G, Global, Spare
SW-CCME-UL-7960=Cisco CallManager Express License For Single 7960 IP Phone

Voor CallManager 5/6 / Unified Communications Manager 5/6 heb je een IP toestel en Device License Units ( DLU's ) nodig. Voor de 796x serie zijn dit 4 DLU's per toestel.

Eventueel kun je kijken naar Remarketed apparatuur. Een lijst van remarketed producten vindt je hier.
Omdat dit officiële refurb is van Cisco kun je hier ook gewoon Smartnets / onderhoudscontracten op afsluiten en heb je gewoon support van TAC.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• bartgabriels
Bl@ckbird schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 00:01:
Voor CallManager Express / Unified Communications Manager Express heb je
een IP toestel en een licentie nodig:

CP-7960G=Cisco IP Phone 7960G, Global, Spare
SW-CCME-UL-7960=Cisco CallManager Express License For Single 7960 IP Phone

Voor CallManager 5/6 / Unified Communications Manager 5/6 heb je een IP toestel en Device License Units ( DLU's ) nodig. Voor de 796x serie zijn dit 4 DLU's per toestel.

Eventueel kun je kijken naar Remarketed apparatuur. Een lijst van remarketed producten vindt je hier.
Omdat dit officiële refurb is van Cisco kun je hier ook gewoon Smartnets / onderhoudscontracten op afsluiten en heb je gewoon support van TAC.
Klopt, echter is de licentie voor CM Express gewoon een papiertje (dat je dient te bewaren). Dit wordt nergesn afgedwongen. Cisco weet dit, maar kan dit niet veranderen, aangezien ze tegenwoordig de gateways met CCME aanbevelen om als remote gateway te gebruiken in VOIP omgeving met meerdere sites. Hierdoor kan men, wanneer de link tussen de sites onderbnroken is, nog steeds een beperkt aantal toestellen laten bellen, via een ISDN/PSTN/SIP Trunk verbinding.

• Boeri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-03 18:13
Dankjewel iedereen voor de zeer nuttige informatie. Het toestel is dan ook inmiddels aangekocht!
Het worden boeiende tijden :P

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bartgabriels schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 13:21:
[...]

Klopt, echter is de licentie voor CM Express gewoon een papiertje (dat je dient te bewaren). Dit wordt nergesn afgedwongen. Cisco weet dit, maar kan dit niet veranderen, aangezien ze tegenwoordig de gateways met CCME aanbevelen om als remote gateway te gebruiken in VOIP omgeving met meerdere sites. Hierdoor kan men, wanneer de link tussen de sites onderbnroken is, nog steeds een beperkt aantal toestellen laten bellen, via een ISDN/PSTN/SIP Trunk verbinding.
Nope...
Technisch gezien kan men voor een CallManager omgeving met remote vestigingen, SRST bundels aanbieden als remote Voice Gateway. Commercieel is dit minder handig. CCME doet wel SRST, maar SRST doet geen CCME. CCME is vaak iets goedkoper dan SRST.

Overigens is er natuurlijk een verschil tussen wat kan en wat mag / moet.
  • Wat kan is een ISO file downloaden via limewire/emule/bittorrent/nieuwsgroepen, deze ISO "activeren" met een 3rd party tooltje en men heeft een Windows 200X Enterprise server draaien.
    Wat moet, is dat men gewoon moet betalen voor deze software.
  • Wat kan is als je download rechten hebt op Cisco.com, dat je elk IOS Feature Pack kan downloaden wat los en vast zit. ( Van IP Base tot Advanced Enterprise Services.)
    Wat moet is dat men deze IOS upgrades gewoon aan moet schaffen.
    Op de 3560E / 3750E en de nieuwe 860 / 880 routers wordt het IOS feature niveau inmiddels wel afgedwongen.
Zo zijn er ook methoden om de user limiet van een PIX / ASA / CSC Antivirus module te omzeilen.

Bottom-line is dat men een IP Telefoon en een toestel licentie nodig heeft.
( Voor CallManager / CallManager Express, of voor een 3rd party IP-PBX zoals Astrix.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1