REVIEW DEEL 2
Verder met de review.
Zoals gezegd zit in de doos een cdrom met daarop wat uitgebreidere handleidingen en een tooltje, Nas Finder (.exe). Alleen voor Windows-gebruikers dus. Niet zo heel erg, want deze test heb ik op met behulp van een Windowsmachine gedaan. Een beetje Linux-gebruiker weet de weg ook wel zonder die "Finder".
Ik heb deze tool niet gebruikt, ik heb mijn laptop een IP-adres laten verkrijgen van de ingebouwde DHCP-server en zo wist ik dan ook direct het IP-adres van dit apparaat.
Het openingsscherm is een soort samenvatting/statusoverzicht. Links is dan een menustructuur te zien, rechts het gedeelte waarin je de wijzigingen kunt aanbrengen.
LET OP: in Windows kun je deze interface alleen benaderen in de Internet Explorer (> 5.5), in Linux alleen in Opera en in de Mac weet ik het even niet, maar dat was ook beperkt. Een groot nadeel (en echt, Firefox werkt echt niet!).
De menustructuur is als volgt:
Ik heb in het device alleen een gebruiker aangemaakt en de ingebouwde harddisk geinitialiseerd. Dat ging allemaal probleemloos. De rest vind ik nogal summier, nogal 'oud' aandoen.
In de handleiding staat zelfs dat de gebruikers dezelfde login moeten hebben zoals die gebruikt wordt om in Windows in te loggen. De praktijk leerde mij dat dit niet nodig was. Toeval? Geluk? Geen idee.
Ja dit is een kleine schijf, voor dergelijke testen ga ik geen grote schijf gebruiken, omdat ik die eenvoudig weg niet beschikbaar heb. De andere screenshots vind je
hier.
Data kopieren naar de schijf gaat prima, als je meerdere kopieerstromen tegelijk start, zakt de performance wel in. Ik heb geen metingen verricht, maar het ging m.i. best wel goed.
Ook een ISo kopieren naar de schijf en tegelijkertijd met WInAmp een zooitje MP3's afspelen was geen probleem. Wel als je aan het afspelen bent, en je start dan een kopieeractie.
De huidige Firmware is wat verouderd en er is een nieuwe beschikbaar.
Ik heb deze echter niet geinstalleerd, want ik verwacht niet (gezien de changelog van de FW) dat de hele interface e.d. er anders uit zou zien, of dat er bijzondere functionaliteiten toegevoegd zouden zijn.
CONCLUSIE
Mijn beeld is gevormd. Ik heb de HD uitgebouwd, ik heb de settings teruggezet in Factory Default, en het apparaat ingepakt.
Voor eenvoudig gebruik, heel eenvoudig gebruik, is dit een leuk apparaat en doet wat er gezegd wordt. Er zijn dan wel enkele beperkingen waar je rekening mee moet houden, zoals het summiere gebruikersbeheer en "group policy".
Voor dit geld kun je m.i. betere, nieuwere, modernere apparaten krijgen, zoals bijvorbeeld de
Linksys NAS200 die ook geleverd wordt zonder HD (hier: HD's). Of je geeft wat meer geld uit voor een van de apparaten zoals vernoemd in de test van PCM April of Mei 2008. Maar dan krijg je ook meer functionaliteit en waarschijnlijk meer kwaliteit. Denk ook aan de support (service na verkoop).
Nogmaals, niet iedereen heeft een RAID oplossing nodig, of streamt video, of wil een Torrent-client draaien. Maar dit is toch wel wat verouderd. En IDE HD's worden steeds duurder en misschien ook wel zeldzamer. Jammer...
Deze review is een korte, snelle test geweest, m.b.v. een Windows XP laptop. Het betreft hier de mening van deze gebruiker, niet van een professionele tester. Ik ben daarom ook niet verantwoordelijk voor de gevolgen of de keuzes die anderen hierdoor maken.