Computer loopt vast bij gamen

Pagina: 1
Acties:

• Paul1994
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-04 09:38
Hi,

Als ik een halfuurtje aan het gamen ben, loopt de pc vast. Dan kan ik op de Windows button drukken (naast de Ctrl & Alt ), en even wachten, in de taakbalk het spel weer aanklikken, en verder spelen. Maar de 2e keer loopt de pc vast, en krijg ik een schermresolutie van 640x480 en 16 kleuren. Ook mijn andere beeldscherm valt uit, oftewel het stuurprogramma is uitgeschakeld. Ik kan dan de pc uitzetten, en een minuutje uit laten staan, en daarna start hij wel weer goed op.

(( Dit gebeurd als ik Cod2 speel; als ik Halo(1) speel, heb ik nergens last van ))

Als ik gewoon met Windows (office en dergelijk) aan het werk ben heeft hij nergens last van.

Het is dus goed mogelijk dat het aan de videokaart licht. Ik praat hier over de 8600GT. 512MB GDDR3 (Wel voorzien van de nieuwste drivers ect.)

Verder is het systeem:
Windows XP SP2 PRO (legaal!)
Een dual core 2x 3.0 GHz
Een goede harde schrijf (sata II 320GB)
7.1 onboard geluidskaart (is een multi-media pc..)
2 beelschermen (gewoon CTR, 2x 1280x1024)

Ik denk dat de videokaart te heet word, omdat er wel een koelblok opzit, maar geen ventilator.

Moet ik een ventilator onder de videokaart bouwen?

Pc heeft geen garantie of dergelijk, want het is zelf-bouw.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen,

Paul

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Drivers updaten? Welke gebruik je?

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33
makkelijkste oplossing: zet je kast open met een tafel fan ervoor, crash = niet de temperatuur.

Verder zou ik de temperatuur eens monitoren met bijvoorbeeld Rivatuner.

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Na het Gamen of reboot zou je meteen speedfan op kunnen starten kan je zien hoe warm die wordt op eigenschappen van beelscherm kan je meestal ook wel zien hoe warm die wordt...

dan kan je zien of het de temparatuur is... je verhaal gelezen te hebben lijkt het er wel op of misschien CPU had ik zelf ook gehad kwam omdat er te weinig coolpasta tussen mijn processor en koeler zat.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:10
Ik denk dat de videokaart te heet word, omdat er wel een koelblok opzit, maar geen ventilator.
Download RivaTuner en kijk naar het grafiekje. Ga nu een kwartiertje gamen en Alt+Tab terug naar RivaTuner en bekijk de temp.
Onderdelen hebben wel afzonderlijke garantie ;)

Update voor de rest even je drivers.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Dus ,een passief gekoelde kaart, heb je wel een goed airflow in je kast?

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Het kan ook zijn dat 1 of ander proces of stukje software er voor zorgt dat je systeem vastloopt of terugswinged naar je desktop, zoals een auto update of ander progamma wat steeds om aandacht vraagt. Heb het zelf ook als mijn HP printer update weer gaat zeuren. Als ik die software uitzet dan heb ik er geen last meer van.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-05 22:30

Dhrax

Prog Lord

Post je temps eens ;)

• Paul1994
Het is de CPU niet.. Ik had hiervoor een 128MB kaart, en daar had ik niks mee..

Ik heb de nieuwste drivers?
De videokaart is wel zon 80 graden warm denk ik, als je zo voelt; heb me net nog verbrand?

• Avalaxy
En dat zijn? :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Doe nou eens gewoon wat ze voorstellen, zijkant kast open en tafelventilator erop.
Wedden dat het opgelost is? Ik denk dat dit een gevalletje geen airflow bij zomerse warmte is.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:10
De videokaart is wel zon 80 graden warm denk ik, als je zo voelt; heb me net nog verbrand?
Kijk nou gewoon naar een tooltje of pak je thermometer erbij. Voelen zegt niets, behalve dat de koelpasta nog m'kay is. Zoals al gezegd: zomer en warmte genererende appareten. Hmm..

Voor de rest zegt "de nieuwste drivers" niets. We willen versie nummers.

• Avalaxy
Bitage schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:52:
[...]

Voor de rest zegt "de nieuwste drivers" niets. We willen versie nummers.
Precies :) De drivers op de NVIDIA site zijn verreweg van 'de nieuwste' (en laten we het dan maar niet hebben over drivers op de websites van fabrikanten zoals Asus).

Verwijderd

Paul1994 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:37:
Zoals gezegd heb je gewoon garantie op je kaart, deze moet je dan ook zeker rechtens laten gelden. Als ik een voorlamp voor mijn fiets koop en die lamp doet het niet, heb ik ook recht op een nieuwe lamp ondanks dat ik deze aan mijn fiets heb gemonteerd.
Als het niet lukt zou ik dus zeker de winkel opbellen, de kaart is best nog een aardige duit waard.

• Paul1994
Je hebt geen garantie op stuff dat je 2e hands koopt vriend..

Ik zal is proberen met een ventilator..

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Het zijn gewoon goede adviezen als je informatie achterhoudt vriend..
Op deze manier klink je wel heel negatief en zullen mensen je minder helpen.

Maar je geeft nu net pas aan dat je geen problemen had met een andere videokaart en dus lijkt het me verstandig om eerst alle dingen die gerelateerd zijn hieraan te testen (zoals drivers, temps, instellingen, etc dus)

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Paul1994 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 19:07:
Dit moet ik toch even rechtzetten...wel degelijk heb je garantie - en wel in de vorm via de non-conformiteitseis bij de aankoop van tweedehands producten alsmede gewekte verwachtingswaarden van de verkopende partij.

• Avalaxy
Paul1994 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 19:07:

Ik zal is proberen met een ventilator..
Vriend, mag ik je als raad geven om replies te schrijven van meer dan 2 zinnetjes en eens in te gaan op de vragen die gesteld worden (met als doel om jou te helpen). Er is nu al meerdere keren gevraagd welke versie van ForceWare/GeForce je gebruikt, maar tot nu toe ontwijk je de vragen alleen.

Als je niet geholpen wilt worden, open dan ook geen topic.

• Paul1994
Wat jij wilt
Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/8508/naamloossl0.png

• Avalaxy
Je hebt dus 169.21 (WHQL), wat verreweg van de nieuwste is ;)

Daarna kwamen nog 169.28 beta & WHQL, 169.32 beta, 171.16 beta, 169.38 beta, 171.17 WHQL, 171.23 beta, 174.16 beta, 174.20 beta, 169.44 beta, 174.74 WHQL, 174.93 beta, 175.63 beta en 175.16 beta :)

Probeer 175.63 beta (XP, 32-bit) of 175.16 beta (XP, 32-bit) eens uit (na uiteraard even de driver verwijderd te hebben + driversweeper gedraaid te hebben).

Verwijderd

Vreemd, als ik naar de Nvidia website ga zie ik daar voor mijn huidige systeem ook als laatste en meest recente driver 169.21 (ook via automatische bepaling). Hoe kan dat dan ?

• Paul1994
175.63 dan krijg ik mn beeld niet hoger als 640x480x16 kleuren. Die driver werkt dus niet. Bij de andere net zo.

Met de ventilator ernaast duurt het minder lang voordat hij vastloopt. Het licht dus denk ik aan de hitte. Ik zal een koeler bestellen voor de videokaart. Kijken of hij dan niet vast loopt.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Paul1994 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 17:41:
175.63 dan krijg ik mn beeld niet hoger als 640x480x16 kleuren. Die driver werkt dus niet. Bij de andere net zo.

Met de ventilator ernaast duurt het minder lang voordat hij vastloopt. Het licht dus denk ik aan de hitte. Ik zal een koeler bestellen voor de videokaart. Kijken of hij dan niet vast loopt.
Altijd als het warmer wordt komen er meer van deze topics :) Zorg voor een goede airflow in je kast, dus een fan die de warme lucht uit je kast zuigt of eentje die koude er in blaast. Daarnaast moet je ook regelmatig stof uit de koelribben halen.

Heb je trouwens wel eerst netjes je oude drivers verwijderd voordat je de nieuwe installeerde? (dus met een speciaal progje)

[ Voor 8% gewijzigd door jdm8 op 09-05-2008 17:46 ]

• Paul1994
Probleem opgelost:) Bedankt allemaal, het was dat hij te heet werd.

Ja drivers waren goed verwijderd, die versie werkte niet op mijn computer.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk, zo moeilijk is het niet om een tafelfan te vinden ;)
Pagina: 1