• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
Ik heb een serie foto's waarvan de datum per ongeluk allemaal hetzelfde is geworden (wou bij elke foto + x uur erbij tellen, want de tijdinstelling van de camera klopte niet).
Ik zie geen mogelijkheid om dit weer terug te zetten.

Nou wilde ik de foto's opnieuw van de camera af halen, maar daar had ik de foto's al van gewist. Wel is het zo, dat ik de kaart niet heb geformatteerd, en daarna heb ik geen foto's meer gemaakt, dus volgens mij moet het vrij eenvoudig zijn om die foto's weer terug te halen.

Genoeg software die dat kan, maar mijn probleem is dat ik geen (werkende) cardreader heb.

Bestaat er software die ook data kan terughalen rechtstreeks van de camera?
Dus niet via een of andere removable disc?

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Als die software er niet is, een cardreader kost geen drol meer. Gewoon de goedkoopste nemen en dan ben je voor 5 a 10 euro wel klaar.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als jouw camera gewoon gezien wordt als een externe opslagmedia lijkt me dit gewoon kunnen, maar als het alleen benaderbaar is via camera-specifieke software niet.

☻/
/▌
/ \

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:09
Als je je zo camera instelt dat ie fungeert als mass storage device dan zou het in principe gelijk moeten zijn aan een cardreader, als ik het me goed herinner.

The devil is in the details.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:35
Maurii schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:28:
Ik heb een serie foto's waarvan de datum per ongeluk allemaal hetzelfde is geworden (wou bij elke foto + x uur erbij tellen, want de tijdinstelling van de camera klopte niet).
Ik zie geen mogelijkheid om dit weer terug te zetten.
Dat weet ik nog niet zo zeker... :)

De opnametijd staat normaal op meerdere plaatsen. In ieder geval de "date modified" van het bestand en de "date picture taken" in je EXIF-informatie. Zijn ze allebei verkeerd nu?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
Hahn schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:32:
Als je je zo camera instelt dat ie fungeert als mass storage device dan zou het in principe gelijk moeten zijn aan een cardreader, als ik het me goed herinner.
Dit lijkt me de oplossing ja, nu nog kijken hoe dat moet.
Xander schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:38:
[...]

Dat weet ik nog niet zo zeker... :)

De opnametijd staat normaal op meerdere plaatsen. In ieder geval de "date modified" van het bestand en de "date picture taken" in je EXIF-informatie. Zijn ze allebei verkeerd nu?
Ja, ik heb daadwerkelijk de EXIF aangepast, met Microsoft Photo Info

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
Hahn schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:32:
Ik heb al zitten zoeken op internet, maar ik kom er niet uit..
Is er iemand die mij wil uitleggen hoe je een camera in kan stellen als mass storage device?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lees het boekje van je camera. Kijk anders eens in de menuutjes van je camera. Dit werkt bij iedere camera anders (als ie het al überhaupt kan) en aangezien je er niet bij hebt gezet welke camera je hebt blijft het voor ons gokken.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat kan ook niet altijd. Als je het in de manual, menu of met google niet kan vinden, geef je gewoon een whopping 5 euro uit en heb je je geliefde originelen weer en een cardreader welke wel vaker handig kan zijn. :z

{signature}

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:35
Maurii schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:11:
[...]

Ik heb al zitten zoeken op internet, maar ik kom er niet uit..
Is er iemand die mij wil uitleggen hoe je een camera in kan stellen als mass storage device?
Ja, druk op menu, ga naar settings, en zoek naar USB-mode.

Of heb je toevallig geen Nikon D70? :+

Maw: Dit is niet bepaald een universele handeling en niemand gaat je kunnen helpen als je niet vermeldt wat voor camera je hebt. ;)

Mijn persoonlijke ervaring is dat camera's die als mass-storage device kunnen werken dat standaard ook al doen. Dus tenzij je eerder aan die instellingen hebt zitten prutsen, geef ik je weinig kans...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:14

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Hahn schreef:
Pas op: De PC ziet de geheugenkaart in de camera als mass-storage-device. De camera zal op bepaalde commando's van de PC reageren... maar niet alle. Meestal wordt lezen/kopieren/verplaatsen ondersteund, maar terug plaatsen niet: het is meestal een-weg-verkeer.
Als je de kaart echt als mass-storage-device wilt gebruiken, zul je dat via een card-reader moeten doen.
De camera kan de kaart ook maar met één bestandssysteem formateren: de PC ondersteunt er meerdere.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@TS:

Ik heb eenzelfde soort probleem bij de hand gehad.
Foto's gekopieerd van camera naar harde schijf, camera leegmaken (volgens mij had ik dat zelfs met de quickformat functie in de cam gedaan) en dan wat fout doen op de harde schijf en hup, alle nieuwe foto's weg.

Mijn camera laat zich in windows als drive-letter zien en dat bleek genoeg om voor het eerste de beste recovery tooltje goed te werken.
Het duurde wel een tijdje, maar uiteindelijk zijn bij mij alle foto's door dat recovery tooltje hersteld (terwijl het CF kaartje in de camera zat) en kon ik ze opnieuw kopieeren naar m'n harde schijf.

Wat jij dus voor elkaar moet zien te krijgen (voor zover dat nog niet zo is):
1. Zorg ervoor dat je camera als driveletter in windows beschikbaar is.
2. Zoek een recovery tooltje
3. suc6.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 09-05-2008 23:03 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1