Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Bluetooth] Standalone verbinding from scratch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een projectje wil ik een wireless verbinding opzetten tussen twee apparaten. De apparaten zijn standalone (er komt dus geen pc bij kijken). Het uiteindelijke doel is om informatie uit te wisselen tussen deze twee apparaten en deze informatie op te slaan in een microcontroller. De informatie zal bestaan uit 1 string en 1 variabele, en de informatie zal maar 1malig verzonden worden. Hiervoor wil ik twee bluetooth chips gebruiken en een bluetooth verbinding opzetten.

Het probleem is dat ik vrij weinig van bluetooth weet. De meeste websites over bluetooth gaan over de verbinding in het algemeen, en treden niet in detail over de technische aspecten zoals software, electronica en de type chips die er zijn. Ik heb het een en ander research gedaan en mijn verbinding moet over het volgende beschikken:

* Minimaal bluetooth 1.1
* Zo klein mogelijke chip
* Version 1.2
* Class 2

Ik weet nog niet zeker welk bluetooth profile er nodig is (of dat het uberhaupt nodig is?) Eigenlijk zit ik vast, aangezien ik te weinig concrete informatie can vinden. Ik heb al heel wat tutorials doorgekeken (deze bijvoorbeeld maar die is voor linux (pc based?)) maar niks kan me de goeie richting in sturen. Ook zou ik niet weten hoe ik deze informatie naar mijn microcontroller communiceer (ik weet wel dat er een MC in de bluetooth chip zit).

Ik heb verder een goede kennis van electronische circuits en microcontrollers (ook software matig, ik kan basis C programmeren), maar dit gaat me echt een flinke stap te ver. Mijn vraag is dan ook: zit ik in de goeie richting, of wordt dit huilen met de pet op :)

Let wel: ik weet dat er misschien makkelijkere oplossingen zijn (Zigbee, IR etc) maar ik wil me dit aanleren, ik heb alleen dus geen idee waar ik moet beginnen. Aangezien dit een kleine opzet is (geen grote data, geen langdurige verbinding) met een test-caracter, had ik het idee dat dit te realiseren moest zijn :)

Verwijderd

Ik moedig het ten zeerste aan, want ondanks mijn constante overvloed aan onafgewerkte projecten wil ik me hier ook wel eens mee bezig houden.

Ik vrees echter dat het absoluut niet triviaal zal worden om dit te bereiken, lijkt me dat een bluetooth stack niet het minst is...
Verder heb ik ook niet direct een idee hoe bluetooth-host chippies "hun ding doen" en hoeveel "dataverwerking" er in de verschillende layers kruipt, maar ik vermoed dat er wel een reden is waarom je bitter weinig (of zelfs geen) bluetooth host development kits vind?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Je wilt dus per se bluetooth gebruiken? 433 MHz, etc. is echt geen optie?

Verwijderd

Topicstarter
ssj3gohan schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 15:28:
Je wilt dus per se bluetooth gebruiken?
Ja :) Ook omdat het systeem dan eventueel uit te bouwen is op grotere schaal. Klein beginnen was mn opzet ;)

Verwijderd

Dat kan heel makkelijk! Op mijn site (Bluetooth experiment) kan je zien hoe ik een Bluetooth-module van BlueRadios (de BR-SC11A) heb gebruikt om een AVR meetgegevens door te laten sturen naar een pc en/of een PDA. Die laatste twee zijn te vervangen door wederom een Bleutoothmodule en een AVR (of andere microcontroller).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 07:16 ]

Verwijderd

:X

Ik heb niets gezegd. Bluetooth modules zijn blijkbaar hard geevolueerd sinds de laatste keer ik het bekeken heb.

Zeker de moeite waard om eens te checken dus..
Pagina: 1