Toon posts:

Optisch signaal 'splitten'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag!

Even een korte vraag...:

Is het mogelijk om een optisch signaal te 'splitten' in een 6 ch direct EN een optisch/coaxiaal signaal???

Ik ben dan niet direct op zoek naar een splitter ofzo, want ik kan me voorstellen dat die er echt niet zijn, maar is dit misschien mogelijk met een receiver/tuner oid?? Ik heb hier over gezocht op het web... en als ik het in een aantal elektronica winkels vraag, kijken ze me aan of ze water zien branden... dan maar de vraag stellen op een forum waar naar mijn mening mensen zitten met verstand van zaken...

Dus nogmaals voor de duidelijkheid: Ik heb een optisch 5.1 signaal die binnen komt, die ik EN via een 6 ch direct EN alsnog ook weer via een digitaal signaal (optisch of coaxiaal, maakt niet zoveel uit) weer 5.1 , tegelijktijdig wil verzenden...

Is dit mogelijk, en zoja op welke manier?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

het optisch signaal is een digitaal gecomprimeerd signaal. Het doorsturen naar een ander optisch of coax signaal is niet zo heel moeilijk omdat er niks met het signaal moet gebeuren.

Het omzetten naar een analoog signaal is echter een stuk lastiger. Daarvoor zul je het signaal moeten decoderen. Hiervoor heb je dus een decoder nodig die ondersteund wat jij wilt hebben (denk hierbij aan Dolby Digital en DTS ed). Die decoders zijn los behoorlijk duur. en wanneer ze ergens ingebouwd zijn dan hebben ze meestal ook al versterking ingebouwd waardoor je het analoge signaal er niet meer onversterkt uitkrijgt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Als je een surroundreceiver koop met een pre-out (6 channel discreet/analoog) dan gaat dat prima lukken. Als je dan ook je optische/coaxile signaal wil blijven doorsturen, dan zijn er 2 opties:

1. Gelijk vanaf de bron als er meerdere digitale uitgangen opzitten.
2. Digitale pre-out op de receiver.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Dit schept al weer een hoop duidelijkheid :)

Ik zal dus een reveiver met een analoge en digitale pre-out moeten hebben, want er zitten geen meerdere digitale uitgangen op...

Tenzij ik het optische signaal direct na de bron split in 2 signalen, maar dat zal de sterkte van het signaal niet ten goede komen waarschijnlijk... ik zie nml dat er wel optische splitters zijn... iemand die daar ervaring mee heeft, of kan bevestigen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Optisch is een digitaal signaal. Het zal de sterkte van het signaal misschien niet ten goede komen, maar invloed op de kwaliteit heeft het niet, totdat het onder een bepaalde drempel komt, en dan is er gewoon geen geluid. Ik denk dus dat je met zo'n splitter niet snel een miskoop doet.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'