Toon posts:

Computer schakelt ineens uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben laatst niet al te handig geweest met mijn computer. Ik wilde enigzins de stof weghalen die in de loop der tijd in mijn computer is gaan ophopen. Toen heb ik de ventilator van mijn processor ook schoongemaakt. Bij het terugzetten van het geheel viel mijn op dat een paar connectoren van de processor waren verbogen. Deze heb ik toen weer recht gezet en godzijdank werkte de computer toen weer(een poging daarvoor deed de computer namelijk niets meer). Maar toen ik daarna een poosje op de computer bezig was hield ie er ineens mee op, computer ging ineenkeer uit. Bij het opnieuw opstarten ging hij na 10 seconden weer direct uit. Toen ik een poos wachte wilde hij weer opstarten en kreeg ik een foutmelding: 'overclocking failed'. In de BIOS heb ik voor zover ik kan zien alles op standard en de cpu niet overclocked of iets dergelijks. Kent iemand dit probleem? Nu ik een dikke ventilator op mijn kast heb gericht doet hij het overigens prima...
Ik heb een Asus 3.00Ghz, 2GB met intel pentium 4 processor.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
P4's worden vrij warm, dus heb je de fan van de CPU wel goed gemonteerd? Wat voor koelpasta zit erop? Heb je deze überhaupt wel vervangen na het ontstoffen (is noodzakelijk)?

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:16:
P4's worden vrij warm, dus heb je de fan van de CPU wel goed gemonteerd? Wat voor koelpasta zit erop? Heb je deze überhaupt wel vervangen na het ontstoffen (is noodzakelijk)?
Oeii, ik heb geen koelpasta gebruikt, ben vrij onervaren op dit gebied. Maar ik weet niet of dat altijd het geval is maar mijn processor zit vast aan het koelblok. Dus wordt het aanbrengen van de koelpasta wat lastig. Bij het schoonmaken het ik ook puur het ventilator gedeelte schoongemaakt..

Bij het opstarten krijg ik trouwens de ene keer een melding: overclocking failed, en de andere keer helemaal niets en start hij normaal op :|

• Bitage
Maar ik weet niet of dat altijd het geval is maar mijn processor zit vast aan het koelblok.
Zolang de CPU en het koelblok niet van elkaar gescheiden zijn geweest tijdens het schoonmaken, is het aanbrenegen van nieuwe pasta niet noodzakelijk. Deze zit namelijk tussen de CPU en het blok en als deze niet gescheiden zijn is er niet echt een probleem.

Als je in Windown zit, lees dan eens met SpeedFan of Everest eens de temperatuur uit van je CPU, zowel idle als load? Even CMOS clearen kan misschien ook helpen.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:22
Op basis van:
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:53:
...toen ik daarna een poosje op de computer bezig was hield ie er ineens mee op, computer ging ineenkeer uit. Bij het opnieuw opstarten ging hij na 10 seconden weer direct uit. Toen ik een poos wachte wilde hij weer opstarten... Nu ik een dikke ventilator op mijn kast heb gericht doet hij het overigens prima...
baseer ik dat het echt om een hitte probleem gaat. Als je processor vastzit aan het koelblok is dat een teken dat de koelpasta is opgedroogd en die de hele boel aan elkaar heeft geplakt ;) Wat ik even zou nalopen als ik jou was is of je je processor koeler wel weer echt hebt aangesloten. Een ventilator zonder stroom doet namelijk bar weinig.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:45:
[...]
het geval is maar mijn processor zit vast aan het koelblok.
Dat zit dus vast met "koelpasta". Als het nog stevig zit niks mis mee. het is alleen vrij moeilijk een CPU te bevestigen met het koelblok eraan bevestigd..... zoals je wel gemerkt hebt. >:)

http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/294 --> 30-50 euro?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
UTwizard schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:55:
[...]

baseer ik dat het echt om een hitte probleem gaat. Als je processor vastzit aan het koelblok is dat een teken dat de koelpasta is opgedroogd en die de hele boel aan elkaar heeft geplakt ;) Wat ik even zou nalopen als ik jou was is of je je processor koeler wel weer echt hebt aangesloten. Een ventilator zonder stroom doet namelijk bar weinig.
Ongelooflijk.. Ik heb het dus gepresteerd om inderdaad de kabel niet goed aan te sluiten. Ik heb gisteravond ook hele tijd zitten kloten om hem weer aan de praat te krijgen en toen ben ik in mijn haast om te kijken of de computer het weer deed vergeten de kabel goed aan te sluiten :o

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties.
Dat mijn processor vastzit aan het koelblok komt dus door opgedroogde koelpasta? Hoe is dat los te krijgen als ik in de toekomst een nieuwe processor wil aansluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2008 11:16 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:15:
[...]

Ongelooflijk.. Ik heb het dus gepresteerd om inderdaad de kabel niet goed aan te sluiten. Ik heb gisteravond ook hele tijd zitten kloten om hem weer aan de praat te krijgen en toen ben ik in mijn haast om te kijken of de computer het weer deed vergeten de kabel goed aan te sluiten :o

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties.
Dat mijn processor vastzit aan het koelblok komt dus door opgedroogde koelpasta? Hoe is dat los te krijgen als ik in de toekomst een nieuwe processor wil aansluiten.
Met wat wrikken meestal wel, pas echter dan wel op voor de pinnetjes ;) Even de fohn er op zetten doet ook wonderen, de pasta wordt dan namelij kweer een beetje zacht.

• Bitage
Zijn meerdere manieren voor. Je kan bijvoorbeeld je CPU lekker 10 min. laten stressen om het wat vloeibaarder te maken (hitte) en vervolgens met een dun draadje (flosdraad/klosje garen) de CPU van het blok af 'snijden'. Föhn kan ook nog, maar pas op dat het niet té heet wordt. Soms hoef je het niet eens te verhitten. Even uitvogelen dus en creatief zijn :)
Met wat wrikken meestal wel
Toch niet met een schroevendraaien hoop ik? Heb je grote kan mee dat je krasjes op de IHS maakt en/of op de onderkant van het koelblok. Daar je juist koelpasta gebruikt voor oneffenheden en veel koelpasta niet bepaald bevordelijk is, zou ik toch iets voorzichter omgaan met het spul.

[ Voor 23% gewijzigd door Bitage op 08-05-2008 11:22 ]

• jdm8

jdm8

Bitage schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:20:
[...]

Zijn meerdere manieren voor. Je kan bijvoorbeeld je CPU lekker 10 min. laten stressen om het wat vloeibaarder te maken (hitte) en vervolgens met een dun draadje (flosdraad/klosje garen) de CPU van het blok af 'snijden'. Föhn kan ook nog, maar pas op dat het niet té heet wordt. Soms hoef je het niet eens te verhitten. Even uitvogelen dus en creatief zijn :)

[...]

Toch niet met een schroevendraaien hoop ik? Heb je grote kan mee dat je krasjes op de IHS maakt en/of op de onderkant van het koelblok. Daar je juist koelpasta gebruikt voor oneffenheden en veel koelpasta niet bepaald bevordelijk is, zou ik toch iets voorzichter omgaan met het spul.
Ik bedoelde wrikken met je handen, dus beetje heen en weer draaien enzo ;) Zo ruw ben ik nouw ook weer niet :p

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit klinkt echt niet goed hoor. Een processor zit altijd vast in de socket geklemd met een hendeltje. Het is dus de bedoeling dat je dat hendeltje eerst loshaalt voordat je de processor eruit haalt. Jij hebt kennelijk gewoon met brute kracht de koeler eraf getrokken, waarna de processor ook werd losgerukt. En bij het terugplaatsen heb je kennelijk nog steeds niet het hendeltje gebruikt (kun je nl. niet bij als de koeler erop zit) en de processor gewoon weer teruggedrukt in de gesloten socket..... :X Geen wonder dat er pinnetjes scheef zitten. Ik vraag me ook af of alles nu wel weer goed is teruggemonteerd.

Wat ik in zo'n geval doe als de processor vast zit aan de heatsink is hem van te voren even zwaar belasten, zodat ie goed warm wordt en de koelpasta zacht wordt. Dan pc uit, stekker eruit, niet te lang wachten en de heatsink voorzichtig licht draaiend eraf halen. Maar nogmaals: wees voorzichtig. En lees eerst wat informatie voor je eraan begint. Zijn genoeg guides op internet te vinden specifiek voor jouw processor/socket.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 08-05-2008 11:31 ]

• Bitage
Ik bedoelde wrikken met je handen, dus beetje heen en weer draaien enzo ;) Zo ruw ben ik nouw ook weer niet :p
Hehe, gelukkig maar :P
* Bitage kreeg al medelijden met de arme CPU en het koelblok *snif* :'(

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je een andere cpu koopt krijg je er 9/10 gevallen een nieuwe koeler bij. Zoniet is het wel aan te raden om er zelf een nieuwe bij te kopen. De koeler moet dus in feite nooit meer los van de CPU

Life is simple, make choices, don't look back...

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:27:
Dit klinkt echt niet goed hoor. Een processor zit altijd vast in de socket geklemd met een hendeltje. Het is dus de bedoeling dat je dat hendeltje eerst loshaalt voordat je de processor eruit haalt. Jij hebt kennelijk gewoon met brute kracht de koeler eraf getrokken, waarna de processor ook werd losgerukt. En bij het terugplaatsen heb je kennelijk nog steeds niet het hendeltje gebruikt (kun je nl. niet bij als de koeler erop zit) en de processor gewoon weer teruggedrukt in de gesloten socket..... :X Geen wonder dat er pinnetjes scheef zitten. Ik vraag me ook af of alles nu wel weer goed is teruggemonteerd.

Wat ik in zo'n geval doe als de processor vast zit aan de heatsink is hem van te voren even zwaar belasten, zodat ie goed warm wordt en de koelpasta zacht wordt. Dan pc uit, stekker eruit, niet te lang wachten en de heatsink voorzichtig licht draaiend eraf halen. Maar nogmaals: wees voorzichtig. En lees eerst wat informatie voor je eraan begint. Zijn genoeg guides op internet te vinden specifiek voor jouw processor/socket.
Ai.. Dat vermoeden had ik idd al wel een beetje. Nadat ik het koelblok(inclusief de processor dus) had losgehaald was er inderdaad een hendeltje zichtbaar. Ik heb dan ook de processor uit een gesloten socket getrokken maar met brute kracht ging het absoluut niet. De processor zat zo solide op het koelblok dat ik er verder ook neit bij stil had gestaan. Ik heb geluk gehad en alles doet het gewoon weer. Alles zit ook goed terug gemonteerd, wat zou er nog fout kunnen zitten dan?

• jdm8

jdm8

Bitage schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:28:
[...]

Hehe, gelukkig maar :P
* Bitage kreeg al medelijden met de arme CPU en het koelblok *snif* :'(
Je mag best medelijden met mijn cpu hebben hoor, mijn oude p4 zat namelijk ooit ook vaastgeplakt (OEM ding) Dus ik wou heb er met mijn beide duimen vanaf duwen, schoot dat ding ineens los, waarna hij een paar meter door mijn kamer vloog, niks stuk gelukkig :Y)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:54:
[...]

Ai.. Dat vermoeden had ik idd al wel een beetje. Nadat ik het koelblok(inclusief de processor dus) had losgehaald was er inderdaad een hendeltje zichtbaar. Ik heb dan ook de processor uit een gesloten socket getrokken maar met brute kracht ging het absoluut niet. De processor zat zo solide op het koelblok dat ik er verder ook neit bij stil had gestaan. Ik heb geluk gehad en alles doet het gewoon weer. Alles zit ook goed terug gemonteerd, wat zou er nog fout kunnen zitten dan?
Het zou kunnen dat de processor nu niet helemaal perfect in de socket zit, waardoor die misschien vastloopt als je bijv. tegen de kast aan stoot. Dit is eigenlijk alleen te controleren door de processor op de juiste manier te monteren (dus zonder vastgeplakte koeler), waardoor je vrij zicht hebt. Al is de kans denk ik groot dat het wel goed zit, omdat de koeler anders ook niet meer zou passen als de cpu niet goed in de socket zit. Ik zou het nog even aanzien en als ie niet meer vastloopt zit alles ws. wel goed.

[ Voor 36% gewijzigd door Palomar op 08-05-2008 12:05 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:54:
[...]
Alles zit ook goed terug gemonteerd, wat zou er nog fout kunnen zitten dan?
Misschien heb je weer wat pinnetjes verbogen tijdens je recentste poging om de CPU terug te duwen? Sommige pinnetjes zijn niet essentieel voor de werking. Ik zou niet durven zeggen wat voor invloed dat op de stabiliteit heeft...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Indien je zoiets weer gaat doen, altijd even vragen.
Of op http://www.youtube.com/ kijken daar vind je ook veel, dan weet je tenminste een beetje hoe het moet.
Pagina: 1