[Ubuntu 8.04] Scherm knippert bij Games.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik heb na veel problemen met grub eindelijk mijn ubuntu machine aan het booten gekregen en alles lijkt perfect te werken :*)
De Desktops effects doen het meteen (inplaats van het eindeloos aanpassen van xorg.conf) en alle programma's werken perfect.

Echter ik installeerde Second life en ook Planeshift gisteren en bijde games zijn erg slecht te spelen.
Ik speel ze in een window in plaat van fullscreen, maar de graphics blijven knipperen in die windows, het lijkt wel of er een telefoon te dicht op licht ofzo...soms is het beeld helemaal weg en soms gedeeltelijk.

Heeft iemand een idee waar dit aan liggen kan ? met 7.10 had ik geen problemen...
Ik heb de nieuwste drivers vanaf de site geinstalleerd voor mijn Radeon HD3850 en deze werkt verder perfect.
Op mijn latop met een Radeon Express 1100 (M200 onder linux ?) heb ik het zelfde probleem.

Voor zover ik weet heeft ubuntu 8.04 een nieuw display systeem ingebouwd.... zou het daar aan kunnen liggen ?

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 14:31
Ik heb hetzelfde probleem bij 3D games (ik heb eigelijk alleen nog Extreme Tuxracer geprobeerd), en bij mij helpt het als je je windowmanager weer terugzet op metacity in plaats van compiz. Echt een oplossing is het natuurlijk niet, maar omdat ik nauwelijks spelletjes speel in Linux heb ik er ook nog niet echt achteraan gezeten. Je hebt trouwens een goed compiz config tooltje in de repo staan waarmee je met een paar klikjes tussen compiz en metacity kan switchen, dus op zich is dat niet zo vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
oke, maar waarom is compiz het probleem ?
Compiz draai naast de x-server en heeft niets te maken met de rendering, dus waarom heeft het zo'n effect ?

Ik heb trouwens de desktop effects uitgezet gisteren, en dat hielp niet... ik neem aan dat dit de oplossing has moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Compiz is echt heel vaak het probleem bij 3d games, met alle games die ik speel het ik er last van als compiz aanstaat.

Heb je al gegoogled naar het probleem, je atikaart plus ( beschrijving probleem :9 ) flashing screen?

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:10
ik geloof niet dat je de enige bent:

http://www.google.nl/sear...game+screen+flicker&meta=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodel
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik heb hetzelfde probleem gehad.

Gewoon de funky desktop effects uitzetten, dat was bij mij de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Trekkerkearl schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:25:
oke, maar waarom is compiz het probleem ?
Compiz draai naast de x-server en heeft niets te maken met de rendering, dus waarom heeft het zo'n effect ?
Nou, nou, niets te maken met de rendering. Het is wel hét programma dat je die mooie effectjes toont. Die moeten ook gerenderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
GX schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:23:
[...]

Nou, nou, niets te maken met de rendering. Het is wel hét programma dat je die mooie effectjes toont. Die moeten ook gerenderd worden.
touche, daar heb je me te pakken, echter heb ik gisteren de compiz graphics uitgezet en nog steeds had ik een flikerend scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dit soort problemen ligt erg vaak aan compositing die in X is ingeschakeld. Ik weet niet zeker of dit nogsteeds het geval is, maar in de oudere versies van Compiz moest compositing sowieso ingeschakeld staan in je xorg.conf
Misschien als je die regels in je xorg.conf eens uit-comment is het probleem weg, in dat geval valt er denk ik weinig aan te doen. Maar je kunt het allicht even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Start eens zonder compiz.
sudo killall compiz
sudo killall emerald
metacity&

Zet in Wine of het spel of je drivers vsync aan of uit als het kan. Probeer verschillende instellingen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik had hetzelfde probleem, maar na het uitschakelen van alle desktop effects knipperen de games niet meer. :)

Heb het overigens getest met Open Arena op Ubuntu 8.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 10:45
Voor fullscreen games die je op dezelfde resolutie als je desktop draait lijkt dit te helpen, als je je desktop effects niet wilt uitschakelen:
- Installeer CompizConfig als je deze nog niet hebt (Toepassingen -> Installeren/verwijderen) en start deze
- Ga naar General options, tabblad Algemeen
- Vink 'Unredirect Fullscreen Windows' uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henridv
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb altijd bij fullscreen programma's (blender, warsow,...) dat de klok en de netwerkmanager voortdurend knippert.

Ik gebruik geen wel compiz effecten.

EDIT: natuurlijk gebruik ik compiz 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Henridv op 12-05-2008 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het komt iid door compiz die gebruik maakt van OpenGL waar jou game ook gebruik van maakt. Er zit een optie in de compiz manager om met een toetsencombi indirect window rendering aan te zetten. Op het moment dat ik blender opstart druk ik op CTRL+ALT+W en dan rendert compiz het blender window niet voor mij en heb ik geen last meer van flikkeringen (terwijl al mijn overige openstaande vensters wel door compiz gerendert worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henridv
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 11:14:
Het komt iid door compiz die gebruik maakt van OpenGL waar jou game ook gebruik van maakt. Er zit een optie in de compiz manager om met een toetsencombi indirect window rendering aan te zetten. Op het moment dat ik blender opstart druk ik op CTRL+ALT+W en dan rendert compiz het blender window niet voor mij en heb ik geen last meer van flikkeringen (terwijl al mijn overige openstaande vensters wel door compiz gerendert worden).
Bij mij werkt die combinatie niet.

Blender werkt inderdaad wel veel beter als desktop effects uitgeschakeld zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henridv schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:06:
[...]

Bij mij werkt die combinatie niet.

Blender werkt inderdaad wel veel beter als desktop effects uitgeschakeld zijn!
Nee dat klopt. Je moet (zoals ik zei) in de compiz manager een sneltoets koppelen aan die actie (Ik heb het gekoppeld aan CTRL+ALT+W). Als je dat aanzet dan hoef je compiz niet uit te schakelen als je blender wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henridv
  • Niet online
Het spijt mij verschrikkelijk maar ik vind die optie nergens terug in CCSM.

Waarschijnlijk zal ik verkeerd aan het zoeken zijn.

Of moet ik Gnome Compiz Manager installeren?

-- Henri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Laatst online: 05-09 14:31
Henridv schreef op maandag 12 mei 2008 @ 23:09:
Het spijt mij verschrikkelijk maar ik vind die optie nergens terug in CCSM.

Waarschijnlijk zal ik verkeerd aan het zoeken zijn.

Of moet ik Gnome Compiz Manager installeren?

-- Henri
Dat is inderdaad een handig programmaatje om mee te kunnen switchen tussen Compiz en Metacity als windowmanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee hoe het ding onder Ubuntu heet maar onder Gentoo heet het Compiz settings manager.

In deze manager ga je naar Extra WM actions. Het gaat dan om de functie troggle redirect. Deze moet je aan een toetsencombi binden. E voila, werkende blender met compiz.

edit:

ff gezocht in de Ubuntu package website, ik verwacht dat je deze moet hebben: compizconfig-settings-manager. Zit in de universe repository. Succes

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2008 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henridv
  • Niet online
Ah, okee. Het is op dezelfde plaats te vinden. En het werkt!
Bedankt!
Pagina: 1