Vmware ESX Netwerk load balancing hoeveel CPU load

Pagina: 1
Acties:

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Voor het werk ben ik bezig met een testopstelling met VMware ESX server v3.5, nu heb ik een vraag over de loadbalancing methode die gebruikt kan worden om het netwerkverkeer te versturen.

Er zijn 3 verschillende Load balancing binnen ESX, Zoals hier onder te lezen is wil ik een keuze maken voor OUT-IP maar er rest mij nog 1 vraag iemand enige idee wat nou hoog is Voor CPU LOAD? is dat 10% of 40%... ?

Zelf heb ik Vmware sites gezocht en uiteraard op google en hier op tweakers maar is helaas nog niets over te vinden.

out-mac: Dit is de standaard instelling, waarbij het netwerk verkeer over de NICs van het bond wordt verdeeld op basis van het source MAC adres. Het houdt in dat er een hash wordt gegenereerd op basis van het MAC adres van de virtuele machine (VM). Deze hash geeft aan van welke netwerk kaart de virtuele machine gebruik gaat maken: als de hash bijvoorbeeld 0 is, zal de VM altijd gebruik maken van de eerste NIC uit het bond! De beheerder heeft hier bijna geen invloed op (zie veder op in dit artikel), het is dus ook maar afwachten hoe de load zich daadwerkelijk zal verdelen. De out-mac policy zorgt voor de minste overhead binnen jouw ESX.

out-ip: Voor iets meer overhead zorgt de out-ip policy, maar we hebben dan wel een iets betere verdeling van het netwerk verkeer. Bij out-ip wordt het netwerk verkeer namelijk verdeeld over de NICs van het bond op basis van het source-ip (het ip van de VM) en het destination ip (het ip van de geconnecteerd host). Een VM kan (i.t.t. out-mac) dus verkeer over alle NICs van bond gaan versturen, de ene keer over NIC 0; de andere keer over NIC 1. Je hebt wel een switch nodig die ondersteunt dat het ip van de VM op verschillende porten naar buiten komt: de switch moet 802.3ad link aggregation support ondersteunen! Bij deze policy heb je als beheerder geen invloed op de daadwerkelijke verdeling van het netwerk verkeer.

standby: Als de standby policy wordt toegepast, loopt al het verkeer over slechts 1 netwerk kaart van de bond, valt deze kaart uit zal het verkeer over de andere netwerk kaart gaan lopen. Er wordt hier dus aan niet aan load-balancing gedaan.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:15

backupdevice

No Risk , Full Push

Is dat iets wat je moet invullen?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Bikkel-Rulez
Dat moet ingeschakeld worden.

Alleen OUT-IP heeft een hogere belasting dan de andere 2 policy's
Nu wil ik alleen nog graag weten hoe hoog nu hoog is..

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Bikkel-Rulez schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 12:30:
Dat moet ingeschakeld worden.

Alleen OUT-IP heeft een hogere belasting dan de andere 2 policy's
Nu wil ik alleen nog graag weten hoe hoog nu hoog is..
Gezien dat het testopstelling is, zou ik zeggen, schakel hem in.. en hou een logboek bij wat er gebeurt met CPU-load.

• Bikkel-Rulez
Aangezien wij gebruik maken van onze cisco catalyst 6509 en deze helaas nog niet tot onze beschikking hebben kunnen wij dit helaas nog niet testen.

Dit kan enkele weken duren, hopen voor die tijd alvast te kunnen zeggen wat de CPU load is.

maar goeie reactie Silver7...

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

802.3ad (de out-ip optie in je post) wordt ook door OS'en als Linux en BSD (en Windows) ondersteund. Om het te testen heb je dus niet per se je nieuwe switch nodig.

Het lijkt me dat 802.3ad ook als voordeel heeft dat inbound verkeer geloadbalanced kan worden over beide fysieke links.

Verder zou ik me niet druk maken over de overhead van een iets ingewikkelder load-balancing algoritme. Ten opzichte van het werk dat VMware al doet voor de virtualisatie van systemen lijkt me dit verwaarloosbaar. Mocht het niet verwaarloosbaar zijn, dan is het gewoon niet fatsoenlijk geïmplementeerd ;)

Wil je toch zekerheid, test het ff tussen een willekeurig systeem dat 802.3ad kan doen en doe wat network performance tests.
Pagina: 1