E8500 draait onder stock snelheid

Pagina: 1
Acties:

• moriarty
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-05 16:12
Hi allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik heb zojuist m'n nieuwe systeem in elkaar geklust. Een E8500 op een MSI X48 Platinum moederbord met 2GB aan OCZ DDR3 1600 geheugen.

Nu vondt ik al dat het systeem vrij langzaam liep nadat ik XP had geinstalleerd. Wat bleek: de FSB stond op 200 * 9,5 multiplier komt op 1,9 Ghz ipv de 3,16 stock snelheid.

Vervolgens heb ik de 200 FSB opgekrikt naar 333 waarna XP niet meer wil starten.

Zit nu een beetje met m'n handen in m'n haar... Kan iemand mij hierbij helpen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Meer specs aub. Voeding, schijven, videokaart, etc...

Doe eens 'Load Setup Defaults'. De processor wordt herkend als een 8500?
Wat voor kloksnelheid geeft hij aan in de POST? (Druk op Tab in het begin)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• moriarty
Ik heb de defaults al een keer terug geladen zonder effect.
Verder heb ik er in zitten:
3 * F1 Spinpoint HD's in zitten van 750GB van Samsung
1 * Creative Xfi gamer geluidskaart
1 * MSI 3870X2 videokaart
in een Antec P182 kast
Met daaran nog een Zalman Reserator XT
3 * 120 mm fan
Powered by een M850 Real power van Cooler Master (=850 Watt)

Oh ja enne een samsung dvd brandertje...

De processor wordt wel gewoon herkend in de bios als E8500, daarnaast zie ik wel dat m'n geheugen aangeeft DDR3 800 ipv 1600.
In de post staat gegeven E8500 @ 3,16 Mhz: 200*9,5 = 1,96 GHz

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Heb je het laatste bios (versie 2.2) erop staan? Anders kun je dat nog proberen wellicht.

• moriarty
Yup... versie 2.20 staat er op...

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:38

SpamLame

niks

Heeft je probleem niet met EIST te maken?
M.A.W. probeer eens in het BIOS alle energie besparende opties uit te zetten.

• moriarty
Dank je... maar helaas de EIST optie heb ik ook al uit gezet. Staat overigens bij default uit en heb gisteren voor de zekerheid m'n CMOS gereset. Ook zonder succes.

Kan dit ook software (winxp) gerelateerd zijn?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
moriarty schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:28:
Yup... versie 2.20 staat er op...
Stond deze er standaard op of heb je die zelf geflashed? Anders nog even CMOS clearen.

Verder, op welk voltage staat de CPU ingesteld? Op 1.96GHz trekt deze aanzienlijk minder dan op 3.16GHz. Krik het anders eens ietsje op.

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:52

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Het heeft niets met je gebruikte OS te maken. Je ziet namelijk in je Bios al dat hij niet op de goede snelheid draait. Dat is ver voordat je OS wordt geladen. Je zult het probleem dus in je bios op moeten lossen. Of er is een hardwarematig probleem. Maar aangezien je een vrij forse voeding hebt lijkt me het probleem daar niet te liggen. Het moederbord krijgt wel voldoende stroom? Alle stekkertjes goed aangesloten enzo? Cpu wordt niet te heet?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:25
Heb je na het opkrikken van je FSB ook je pci-bus gelocked op 100/101 mhz?

Misschien een paar screenshotjes van je bios? of overige infor van je biosinstellingen?

• moriarty
@Bitage: 2.20 stond er standaard op en blijkt ook de laatste versie te zijn. CMOS heb ik gisteren ook even gecleared maar bracht ook geen soelaas. Voltage staat op Auto die kan ik misschien eens op handmatig zetten.

@pizzaislekker: In principe lukt het me wel om hem in m'n Bios hoger te zetten. Vervolgens komen m'n POST schermen keurig voorbij (op de goeie snelheid 3,16ghz) maar vervolgens slaat m'n scherm op zwart en gebeurt er dus niets meer. Alle stekkers zitten ingeplugd en CPU blijft rond de 35oC.

@Mcsluis: Pci staat idd onveranderd op 100. Ik heb eigenlijk geen wijzigingen gemaakt aan m'n BIOS en alles staat zoveel mogelijk op AUTO

[ Voor 12% gewijzigd door moriarty op 08-05-2008 10:37 ]

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik zou proberen ander geheugen erin te plaatsen. Ik heb verschillende reviews gelezen waar ook de MSI platinum in werd besproken, het schijnt nogal een onstabiel bord te zijn (b.v. niet booten met 4 ram reepjes etc.). Wellicht is je MOBO niet helemaal lekker, een rma is dan de enige optie.

Mijn rig

• moriarty
Heb daar zelf niets over gelezen, sterker het bord wordt links en recht geprezen om z'n overklok mogelijkheden... Maar wat bedoel je met rma?

• Bitage
b.v. niet booten met 4 ram reepjes etc.
Meestal moet je dan ook het voltage van het RAM ietsje omhoog schroeven, is niets nieuws en is iets algemeens en niet echt mobo specifiek. Of heb je ergens een bron?
Maar wat bedoel je met rma?
Return Merchandise Authorization. Garantie claimen dus.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:04
moriarty schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 15:04:
Heb daar zelf niets over gelezen, sterker het bord wordt links en recht geprezen om z'n overklok mogelijkheden... Maar wat bedoel je met rma?
Terug sturen naar de winkel waar je hem besteld/gehaald hebt ;)

EDIT:
Spuit11

één is geen, twee is één

• moriarty
Bitage schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 15:20:

Return Merchandise Authorization. Garantie claimen dus.
Ellende is alleen dat ik nog geen idee heb waarop ik garantie zou moeten claimen. Kan namelijk niet zeggen of het het board is, misschien de memory sticks of wellicht de processor of de HD's....

Tis om gek van te worden...

• Bitage
Ik zeg ook niet dat je dat met doen. marko77 zei dat. Ik leg alleen de afkorting uit :P

• Lekiame
  • Laatst online: 22-05 13:14
Dit heb ik gehad met mijn E8400 + GA-965P-DS3, even battery clearen klaar is kees.
Anders doe je toch echt iets fout.

• moriarty
Is battery clearen niet hetzelfde als het resetten van je CMOS?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Is het niet gewoon een probleem dat de processor icm dit soort geheugen een maffe divider of bootstrap afdwingt?

Waarschijnlijk als je handmatig je snelheden goedzet zal het er anders uit zien....
Probeer bijvoorbeeld eens 333 Mhz FSB ipv 200.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• moriarty
DJ_The_SP schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:09:

Waarschijnlijk als je handmatig je snelheden goedzet zal het er anders uit zien....
Probeer bijvoorbeeld eens 333 Mhz FSB ipv 200.
Ben ik al mee aan het stoeien geweest. Maar het probleem is juist dat zodra ik 333 Mhz FSB instel dat m'n POST schermen nog wel laden maar daarna blijft het stil en gebeurt er niets meer. XP start dan niet meer op....

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Toch ff een live-cdtje draaien dan, kijken of dat wel wil.
Anders verdenk ik je gehugen, te weinig voltage of verrot.

• moriarty
Het zijn zulke vage klachten... De ene keer niet laden, vervolgens na 10 minuten vastslaan met een lage FSB.
Ik zit ook richting stroom te denken. Ben er al achter dat voor m'n CPU 1.2250V een goeie spanning is. Weet alleen nog niet wat ik daar bij m'n memory moet invullen.. Suggesties?

• Bitage
Weet alleen nog niet wat ik daar bij m'n memory moet invullen.. Suggesties?
Als het kan auto. Dan schaaltie mee met de FSB. Anders handmatig op 667MHz instellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bitage op 08-05-2008 17:57 ]

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

E-Rick

I love it :7

[b]moriarty schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:40[knip]Weet alleen nog niet wat ik daar bij m'n memory moet invullen.. Suggesties?
kijk eens in cpu-z naar het SPD-tabje, daar zie je als het goed is een "timings table" met daarin diverse voorgeprogrammeerde waarden voor snelheid, timings en de bijbehorende spanning van je geheugen. Misschien heb je daar wat aan.

Choose life

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Misschien denk ik heel simpel, maarre.... Misschien is je processor gewoon verkeerd gerate en is het gewoon een brak ding, geen idee.

Eerste wat ik in jou geval zou doen:
1 harde schijf, 1 geheugenreepje, processor en een oude (zuinige) graka erin steken (als je die hebt). Echt alleen wat nodig is snap je? Ook zou ik even een andere voeding proberen dan...

Je moet onderdeeltje voor onderdeeltje uitsluiten, kan me voorstellen dat dat lastig is (zeker met ddr3) en zo'n recente processor (je kan ook niet even een ander mobo proberen). Dus of je moet een mede-tweak-vriend hebben die net zo up tot date is of je moet naar de winkel en hun daar laten kijken.Toen mijn mobo gaar was hebben ze er ook gratis naar gekeken en gratis vervangen (verschilt uiteraard per winkel).

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• moriarty
Heb inderdaad e.e.a. al gestript maar het is zoals je al zegt wel lastig. Heb geen spare DDR3 liggen of PCI-e graka, heb alleen nog wat AGP graka's liggen... (en net weer geen gewone PCI). Heb al wel 2 HD's losgegooid.
Zit dus nu met m'n 3870x2 2 reepjes en 1 HD... Maar nog steeds geen verschil. Op lage kloksnelheden kan ik draaien maar zodra ik m'n FSB omhoog gooi houdt het op. Ik kom wel voorbij m'n POST schermen en soms tot de vraag of windows in veilige modus moet starten maar daarna is het klaar....

Ellende is dat ik alle items bij verschillende online shops heb gekocht en het nu zo moeilijk is te bepalen wie de boosdoener is...

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:54

fjs

PSN: ftltc

En als je Windows opnieuw installeert terwijl je de nieuwe instellingen gebruikt?
Wil de boot cd van Windows wel installeren?

To boldly go where no man has gone before...

Verwijderd

moriarty schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:32:
Heb inderdaad e.e.a. al gestript maar het is zoals je al zegt wel lastig. Heb geen spare DDR3 liggen of PCI-e graka, heb alleen nog wat AGP graka's liggen... (en net weer geen gewone PCI). Heb al wel 2 HD's losgegooid.
Zit dus nu met m'n 3870x2 2 reepjes en 1 HD... Maar nog steeds geen verschil. Op lage kloksnelheden kan ik draaien maar zodra ik m'n FSB omhoog gooi houdt het op. Ik kom wel voorbij m'n POST schermen en soms tot de vraag of windows in veilige modus moet starten maar daarna is het klaar....

Ellende is dat ik alle items bij verschillende online shops heb gekocht en het nu zo moeilijk is te bepalen wie de boosdoener is...
Ik heb nog wel een pci videokaartje liggen die je mag hebben. Als je me ff mailt stuur ik hem gratis naar je op.

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Heb je het voltage van je geheugen minimaal op de waarde gezet die gespecificeerd is? Zoals gezegd check je SPD.

Anders vrijwel zeker iets met je instellingen. Alles op auto werkt kennelijk niet, dus daar zou ik dan maar eens mee ophouden. Een voor een alles handmatig instellen dus (met geheugen op laagst mogelijke divider en losse timings). Als ik het goed begrijp zet je de fsb op 333 en laat je de BIOS uitvogelen wat daar voor divider bijhoort. Dat is sowieso not-done.

Defect geloof ik niet aan. Welk defect levert nu een (stabiele) 200fsb op in plaats van 333? On-mo-ge-lijk.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Ik ben het eens met wat vodka zegt. Stel zo veel mogelijk handmatig in en check je FSB:Mem ratio om zeker te weten dat je geheugen niet overgeklokt wordt. Misschien kun je proberen eens met 210MHz ofzo te starten, kijken of dat iets doet.

Ik ben benieuwd wat precies het probleem is.

Verwijderd

Ik heb ook een msi moederbord, en daar staan jumpers op om de kloksnelheid in te stellen. Die jumpers zijn standaard ingesteld op 200mhz. Je kan die op 3 standen zetten; 200, 266 en 333mhz
Als de jumpers om 200 mhz staan, kan je de kloksnelheid softwarematig niet naar 333 krijgen.
Blader de manual van het bord maar eens na

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 23:11
Dit zal er misschien niets mee te maken hebben maar ik lees 2 keer in dit topic dat PCI op 100 mhz moet staan. Dit klopt natuurlijk niet. PCI hoort op 33 mhz te draaiden

• Bitage
Dat is natuurlijk een verwarring met PCIe, welke wel op 100MHz hoort te draaien. 'Gewoon' PCI hoort idd standaard op 33MHz te lopen (maar vergeet niet dat je ook hiermee kunt overclocken ;)).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 13:43:
Ik heb ook een msi moederbord, en daar staan jumpers op om de kloksnelheid in te stellen. Die jumpers zijn standaard ingesteld op 200mhz. Je kan die op 3 standen zetten; 200, 266 en 333mhz
Als de jumpers om 200 mhz staan, kan je de kloksnelheid softwarematig niet naar 333 krijgen.
Blader de manual van het bord maar eens na
Beaamt dit. Geen ervaring met dit mobo, maar MSI heeft dit op veel moederborden met een jumper. Weet niet of het onmogelijk is om de FSB softwarematig hoger te zetten met de jumper op 200, toch even je manual doorlezen!
Pagina: 1