_Thanatos_ schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:40:
Maar dan nog moet je wel de harddisk van je computer kunnen vervangen en het OS daarop opnieuw installeren. Als Medion je daarbij niet wil helpen, zou ik toch ff druk erop zetten.
En over die buurman, sja ik weet niet. Je schaft een Windows-licentie aan, en die MOET je kunnen hergebruiken, ook al vervang je het hele apparaat. Het zijn nml twee losse producten die niet onlosmakelijk verbonden mogen zijn van onze Nederlandse wetten tegen koppelverkoop.
Dus als Medion je geen installatie-CD wil verschaffen, staan ze redelijk zwak als je bijv de Consumentenbond erop af stuurt (als je daar lid van bent, that is - zo niet, dan zijn er vast nog wel andere kanalen).
Volgens de nieuwste voorwaarden van MS, behoort de HDD tot 1 van de 3 hoofdcomponenten van een PC/laptop, waarop de system-ID voor Vista wordt bepaald. Met een nieuwe HDD kun je Vista dus niet automatisch meer activeren. Je zult dan ff moeten bellen. Dit stelt overigens geen fluit voor.
Zoals Alt-92 al aangeeft, je koopt geen Windows licentie, je koopt een laptop waar een Windows OEM gebruiksovereenkomst aan gekoppeld is. Sinds Vista is het zo dat MS de OEM fabrikant alleen maar verplicht om een hersteloptie te bieden. Of ze dit nu m.b.v. een recoverypartitie doen, of met een recoverydisk, of met een losse schijf Vista + schijfje drivers, is MS om het even.
Steeds meer merken kiezen er dus nu voor om dan maar een recoverypartitie te maken, en niet eens schijfjes meer bij te leveren (Acer, Fujitsu Siemens, Toshiba in veel gevallen, sommige Sony's). Klinkt klantonvriendelijk, maar dat zijn de voorwaarden. Je krijgt overigens na installatie van de laptop keurig bericht hoe je een recoveryDVD kunt branden. Dat 90% van de mensen daar vervolgens te lui voor is, tja...
Voor wat betreft die koppelverkoop, dit soort dingen schijnen gewoon te mogen.
Volgens de voorwaarden van OEM licenties bij MS, is de licentie niet persoonsgebonden, maar machine gebonden. Dit betekent dus dat de laptop, met Windows, van eigenaar mag wisselen zonder dat er een nieuwe Windows licentie moet worden aangeschaft, want de Windows hoort bij de laptop, niet bij de persoon die de laptop bij Aldi/whatever heeft aangeschaft.
Nog even inhakend op je eerste post.
Je bent bang veel persoonlijke info bloot te moeten geven. De laatste 10 keer dat ik MS aan de lijn heb gehad, kreeg ik gewoon een standaard callcenter, of ik me nou voorstelde als Boer Harm uut Drent, of als Bob de Rooij, het zal ze een worst wezen daar. Leg uit dat je een schone install zonder troep van Medion hebt uitgevoerd, dat er niets is veranderd aan de hardware setup, en je krijgt een computer aan de lijn die je een nieuwe activatiecode geeft.
Er wordt normaal gesproken NIET naar persoonlijke informatie gevraagd.
Dat er geen recoverypartitie is, kan 2 dingen betekenen. Of je hebt hem met het herinstalleren verwijderd, of die Recoverydisk is je enige vorm van hersteloptie (en dat is voldoende).
Best wel een lang verhaal geworden, maar hopelijk zijn bepaalde zaken iets duidelijker zo...