[Vista] Medion MD96350 Activeren of OEM-dvd?

Pagina: 1
Acties:

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:45
Ik heb een medion laptop in occasie gekocht, nu heb ik deze geformatteerd en terug vista opgezet

Heb een "Application & Support-Disk" en een "Recovery Disk"
maar op geen van beiden vind ik Vista OEM, dacht ik, dan gebruik ik gewoon een kopie van een standaard vista (Niet OEM), nu zou ik binnen 3 dagen moeten activeren via telefoon (wat voor zever is me dat nu)
Voor de rest is er ook geen recovery partitie aanwezig, kan er iemand bevestigen dat er inderdaad maar 2 cd's meegeleverd worden, of zeggen hoe ik dit oplos zonder te bellen, (niet dat mijn versie illegaal is maar geef liever niet te veel persoonlijke informatie vrij aan microsoft)

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Een recovery disk doet toch recoveren? Zorgt die niet ervoor dat de laptop weer Vista krijgt zoals dat in de winkel verkocht is?

Anders toch maar bellen met MS. Als je gewoon telefonische activatie probeert, hoef je geen persoonlijke info te geven. Ik heb ook een paar keer een niet-activeerbare installatie gehad (MSDN-licenties) en ik kreeg zonder verdere vragen een nieuwe activatiecode.

MS bellen is dus niet zo eng ;)

日本!🎌

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Er moet wel een recovery partitie aanwezig zijn. Althans bij mijn vroegere Medion laptop was dit het geval. De 2 CD's die jij beschrijft, kreeg ik ook meegeleverd.

[ Voor 70% gewijzigd door Haaglander op 08-05-2008 07:50 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Oh dan zou ik gewoon Medion bellen. Ik geloof dat ze verplicht zijn (wettelijk of van de OEM-license, weet niet zeker) het bijbehorende installeerbare medium bij een Windows-licentie te leveren. Ik neem aan dat als dat zo is en je ze daarmee confronteert en je kunt bewijzen dat zij die licentie geleverd hebben, ze er niet onderuit kunnen jou een mooi installatie-cdtje te sturen.

日本!🎌

• sjunnie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 17:18

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

De recovery-cd is normaliter de CD/DVD met de windows installatie bestanden.

de application & support cd bevat drivers, tools, en wordt gebruikt om de fabrieks-image te restoren.
Wanneer je zelf vista hebt geinstalleerd, en wijzigingen hebt aangebracht in de partities of geformateerd hebt, kun je dat herstellen echter wel vergeten.
In dat geval kun je de laptop hoogstens nog door medion laten imagen, of je zou een kopie van een identieke notebook moeten kunnen vinden.

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Thanatos_ schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 20:34:
Ik geloof dat ze verplicht zijn (wettelijk of van de OEM-license, weet niet zeker) het bijbehorende installeerbare medium bij een Windows-licentie te leveren.
Klopt, maar dat hoeft dus geen volledige installatieCD/DVD te zijn - dat mag ook een restorable image zijn die de laptop/PC terug zet naar een staat af-fabriek.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:31

Gerco

Professional Newbie

alt-92 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 21:19:
Klopt, maar dat hoeft dus geen volledige installatieCD/DVD te zijn - dat mag ook een restorable image zijn die de laptop/PC terug zet naar een staat af-fabriek.
In de meeste gevallen is het dat tegenwoordig ook. Het zou me niet verbazen als MS dat zelfs min of meer verplicht. Zo'n recovery cd/dvd kun je natuurlijk vrijwel niet aan de buurman uitlenen om zijn PC met Vista uit te rusten.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Precies :)
Die hoort z'n eigen licentie en installatiebron aan te schaffen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Maar dan nog moet je wel de harddisk van je computer kunnen vervangen en het OS daarop opnieuw installeren. Als Medion je daarbij niet wil helpen, zou ik toch ff druk erop zetten.

En over die buurman, sja ik weet niet. Je schaft een Windows-licentie aan, en die MOET je kunnen hergebruiken, ook al vervang je het hele apparaat. Het zijn nml twee losse producten die niet onlosmakelijk verbonden mogen zijn van onze Nederlandse wetten tegen koppelverkoop.

Dus als Medion je geen installatie-CD wil verschaffen, staan ze redelijk zwak als je bijv de Consumentenbond erop af stuurt (als je daar lid van bent, that is - zo niet, dan zijn er vast nog wel andere kanalen).

日本!🎌

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Thanatos_ schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:40:

En over die buurman, sja ik weet niet.
Wat is daar niet aan te snappen dan?
Je bedoelt dat het prima is dat $buurjongetje zijn Vista DVD uitleent aan de buurman om het daar ook op te zetten, ook al heeft ie daar niet voor betaald?

Die OEM koppelverkoop is nog steeds niet onwettig verklaard hoor.
Tot die tijd mag je gewoon gehouden worden aan de bepalingen in de overeenkomst die je sluit - en die EULA staat online, wat volgens jurisprudentie al genoeg is om te voldoen aan de ter hand stellings vereisten.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maar dan nog moet je wel de harddisk van je computer kunnen vervangen en het OS daarop opnieuw installeren. Als Medion je daarbij niet wil helpen, zou ik toch ff druk erop zetten.

En over die buurman, sja ik weet niet. Je schaft een Windows-licentie aan, en die MOET je kunnen hergebruiken, ook al vervang je het hele apparaat. Het zijn nml twee losse producten die niet onlosmakelijk verbonden mogen zijn van onze Nederlandse wetten tegen koppelverkoop.

Dus als Medion je geen installatie-CD wil verschaffen, staan ze redelijk zwak als je bijv de Consumentenbond erop af stuurt (als je daar lid van bent, that is - zo niet, dan zijn er vast nog wel andere kanalen).
Wat dacht je van je eigen backupverplichting? Meestal staat ook netjes in de handleiding wat je moet doen om je recoverypartitie te backuppen. Ze staan echt niet zwak, het is toch meestal een userprobleem.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Wat dacht je van je eigen backupverplichting?
Dat zou er best kunnen zijn, maar dat vrijwaart de fabrikant nog niet van het leveren van een installatie-CD die gewoon bij een licentie hoort. Je koopt toch ook geen huis zonder sleutels erbij...

日本!🎌

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Thanatos_ schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 00:48:
[...]

Dat zou er best kunnen zijn, maar dat vrijwaart de fabrikant nog niet van het leveren van een installatie-CD die gewoon bij een licentie hoort.
Waar staat dat dat wettelijk verplicht is?
[edit]
Als het volgens jou verplicht is, dan zou het wel handig zijn om dat met links naar wetsartikel, jurisprudentie, richtlijn of anderszins rechtens bekrachtigde informatie te staven.

[ Voor 23% gewijzigd door alt-92 op 09-05-2008 00:56 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je koopt toch ook geen huis zonder sleutels erbij...
Je koopt ook geen Windows, je koopt een gebruikerslicentie. Volgens de OEM-voorwaarden, zie verde Alt-92.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:31

Gerco

Professional Newbie

Dat zou er best kunnen zijn, maar dat vrijwaart de fabrikant nog niet van het leveren van een installatie-CD die gewoon bij een licentie hoort. Je koopt toch ook geen huis zonder sleutels erbij...
Acer levert tegenwoordig helemaal geen media meer bij de PC, op een lege DVD na. Wanneer je voor het eerst opstart vraagt hij of je een recovery dvd wil branden en hij blijft daar elke reboot over zeuren tot je het gedaan hebt (of de Acer crapware verwijderd hebt).

Als je dat dus niet doet en je formatteert je HD (bijvoorbeeld omdat je een Ubuntu install doet en daarvoor de hele schijf leeggooit, de default instelling :X), ben je zuur. Ik heb het aan Acer gevraagd en ze zijn wel zo vriendelijk om een recovery DVD op te sturen, voor €60,- administratiekosten (lees: boete).

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43

Volgens de nieuwste voorwaarden van MS, behoort de HDD tot 1 van de 3 hoofdcomponenten van een PC/laptop, waarop de system-ID voor Vista wordt bepaald. Met een nieuwe HDD kun je Vista dus niet automatisch meer activeren. Je zult dan ff moeten bellen. Dit stelt overigens geen fluit voor.

Zoals Alt-92 al aangeeft, je koopt geen Windows licentie, je koopt een laptop waar een Windows OEM gebruiksovereenkomst aan gekoppeld is. Sinds Vista is het zo dat MS de OEM fabrikant alleen maar verplicht om een hersteloptie te bieden. Of ze dit nu m.b.v. een recoverypartitie doen, of met een recoverydisk, of met een losse schijf Vista + schijfje drivers, is MS om het even.
Steeds meer merken kiezen er dus nu voor om dan maar een recoverypartitie te maken, en niet eens schijfjes meer bij te leveren (Acer, Fujitsu Siemens, Toshiba in veel gevallen, sommige Sony's). Klinkt klantonvriendelijk, maar dat zijn de voorwaarden. Je krijgt overigens na installatie van de laptop keurig bericht hoe je een recoveryDVD kunt branden. Dat 90% van de mensen daar vervolgens te lui voor is, tja...

Voor wat betreft die koppelverkoop, dit soort dingen schijnen gewoon te mogen.
Volgens de voorwaarden van OEM licenties bij MS, is de licentie niet persoonsgebonden, maar machine gebonden. Dit betekent dus dat de laptop, met Windows, van eigenaar mag wisselen zonder dat er een nieuwe Windows licentie moet worden aangeschaft, want de Windows hoort bij de laptop, niet bij de persoon die de laptop bij Aldi/whatever heeft aangeschaft.

Nog even inhakend op je eerste post.
Je bent bang veel persoonlijke info bloot te moeten geven. De laatste 10 keer dat ik MS aan de lijn heb gehad, kreeg ik gewoon een standaard callcenter, of ik me nou voorstelde als Boer Harm uut Drent, of als Bob de Rooij, het zal ze een worst wezen daar. Leg uit dat je een schone install zonder troep van Medion hebt uitgevoerd, dat er niets is veranderd aan de hardware setup, en je krijgt een computer aan de lijn die je een nieuwe activatiecode geeft.
Er wordt normaal gesproken NIET naar persoonlijke informatie gevraagd.

Dat er geen recoverypartitie is, kan 2 dingen betekenen. Of je hebt hem met het herinstalleren verwijderd, of die Recoverydisk is je enige vorm van hersteloptie (en dat is voldoende).

Best wel een lang verhaal geworden, maar hopelijk zijn bepaalde zaken iets duidelijker zo...
Pagina: 1