Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Diskeeper - systeem bestanden worden niet gedefragmenteerd

Pagina: 1
Acties:

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 18:41
Zonet heb ik met diskeeper 2008 partitie C gedefragmenteerd. Zoals me al eerder opviel in andere defragmentatieprogramma's defragmenteert het geen systeem bestanden. Systeem bestanden die volgens de statusbalk her en der over de vaste schijf zijn verspreid blijven daar ook. Er is volgens de statusbalk ergens voorin gereserveerde ruimte voor systeem bestanden, maar daar komen de bestanden dus niet terecht.

Nu dacht ik dat Frag Shield een onderdeel van het programma was dat zich om de systeem bestanden bekommert. Hiermee kan ik echter niet een manuele defragmentatie uitvoeren.

Kan iemand mij opheldering geven over het feit dat gefragmenteerde systeem bestanden niet/nooit worden gedefragmenteerd?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Tommy The Cat
Duidelijk :)

• Tommy The Cat
Van deze site heb ik PageDefrag gedownload.

Vervolgens aangevinkt dat ik wil defragmenteren bij de volgende boot:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/PageDefrag.JPG

Zo zag mijn C analyse er uit voor de reboot/defragmentatie door PageDefrag, echter nadat ik met diskeeper 2008 manueel heb gedefragmenteerd alsmede een boot-time defragmentation heb uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/AnalyseC.JPG

Tijdens het opstarten initieerde PageDefrag, met een seconde was de defragmentatie afgerond. Ik zag enkel wat HKEY bestanden voorbij komen. Zoals ik al vreesde is er niets veranderd aan de positie van de systeembestanden volgens de analyse van diskeeper.

Wat gaat er mis?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 21:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Nergens genoeg ruimte aaneengesloten om de pagefile te plaatsen?
(Het is geen complete defrag tool...)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Tommy The Cat
Coach4All schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:48:
Nergens genoeg ruimte aaneengesloten om de pagefile te plaatsen?
(Het is geen complete defrag tool...)
De PageFile heeft toch alles te maken met het virtueel geheugen en niets met de systeem bestanden....?

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 07:43
Ueh, wellicht handig om te vermelden, hoeveel % fragmentatie heb je op je schijf?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

De positie van je system files ga je ook niet kunnen wijzigen. En als je die twee gele blokjes aan elkaar plakt, zie je ook dat er geen ruimte is om deze in z'n geheel ergens tussen te proppen. Vandaar dat je pagefile nog steeds gefragmenteerd is.

Je kunt eens met deze tool gaan proberen om voldoende ruimte te creëren; het lijkt erop dat diskeeper wel erg veel files als "system" markeert. Misschien is Dave Whitney's tool wat liberaler

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Tommy The Cat
Bart© schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:02:
Ueh, wellicht handig om te vermelden, hoeveel % fragmentatie heb je op je schijf?
Job Report:

Statistics
--------------------------------------------------------------------------

Volume Files
Volume size = 57.161 MB
Cluster size = 4 KB
Used space = 30.701 MB
Free space = 26.460 MB
Percent free space = 46 %

Fragmentation percentage
Volume fragmentation = 10 %
Data fragmentation = 18 %

Directory fragmentation
Total directories = 7.617
Fragmented directories = 5
Excess directory fragments = 13

File fragmentation
Total files = 106.199
Average file size = 343 KB
Total fragmented files = 70
Total excess fragments = 529
Average fragments per file = 1,00
Files with performance loss = 0

Paging file fragmentation
Paging/Swap file size = 1.537 MB
Total fragments = 2

Master File Table (MFT) fragmentation
Total MFT size = 132 MB
MFT records In Use = 114.382
Percent MFT in use = 84 %
Total MFT fragments = 1
Brahiewahiewa schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:03:
De positie van je system files ga je ook niet kunnen wijzigen. En als je die twee gele blokjes aan elkaar plakt, zie je ook dat er geen ruimte is om deze in z'n geheel ergens tussen te proppen. Vandaar dat je pagefile nog steeds gefragmenteerd is.

Je kunt eens met deze tool gaan proberen om voldoende ruimte te creëren; het lijkt erop dat diskeeper wel erg veel files als "system" markeert. Misschien is Dave Whitney's tool wat liberaler
De systeembestanden (de groene lijnen) welke zo te zien her en der verspreid staan kunnen dus niet gedefragmenteerd worden? De enige manier om dat weer netjes bij elkaar te plaatsen is door de harde schijf te formatteren (maw: herinstallatie van windows)?

De page file lijkt me verder geen prestatieproblemen opleveren. Zal een herschikking van de systeembestanden de prestatie wel significant positief beinvloeden?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Voor zover ik het kan bekijken zijn die groene bestanden al gedefragmenteerd (als in: ze staan in aaneengesloten clusters op je HD), maar ze staan nogal verspreid over je schijf, zodat je geen contiguous stuk vrije ruimte hebt voor je pagefile. Zolang die pagefile uit twee fragmenten bestaat, heb je geen probleem, maar dat wordt anders alsie uit een dozijntje of meer fragmenten gaat bestaan. Dat kun je voorkomen door de grootte van 't ding nu vast te zetten. Dus niet door Windows laten managen, want dan wordtie dynamisch uitgebreid, maar zelf even de waarde invoeren die hij nu heeft.

Overigens gaat een herinstallatie van Windows ook niet helpen. Althans dat geeft geen enkele garantie dat je system bestanden niet gefragmenteerd worden. Qua prestaties zal een herschikking van je system bestanden geen meetbare verbetering geven.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Tommy The Cat
Brahiewahiewa schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:08:
Voor zover ik het kan bekijken zijn die groene bestanden al gedefragmenteerd (als in: ze staan in aaneengesloten clusters op je HD), maar ...
Onderin staat een legenda. De groene streepjes vertegenwoordigen systeembestanden.

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 00:06
Boot-time defragmentation instellen in diskeeper.
En verder diskeeper automatisch laten defragmenteren, na een weekje moet het er dan heel anders uit zien. Of handmatig meerdere defrags uitvoeren.

• Tommy The Cat
De automatische defragmentatie bekommert zich ook om systeembestanden?

Edit:

Er is inderdaad al iets gebeurd. De gereserveerde ruimte voor de systeembestanden is bijvoorbeeld veranderd:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/AnalyseC2.JPG

[ Voor 56% gewijzigd door Tommy The Cat op 09-05-2008 12:18 ]

Pagina: 1