Toon posts:

Videokaart voor afspelen video's met goede kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een videokaart die op een super goede kwaliteit grote videobestanden (mpeg en avi) kan afspelen. Ik heb diverse kaarten getest, zowel ATI als NVidea en als je hier een video met bijvoorbeeld een scrollende tekst op afspeelt geeft het toch net niet de kwaliteit die ik zoek. Het beeld lijkt na te ijlen.
De Matrox Parhelia kaart geeft deze kwaliteit wel, echter het beeld schokt zo af en toe en ik krijg het er niet uit (ook niet met het stoeien in virtueel geheugen, extra intern geheugen, etc..). Ook de G550 geeft een mooi beeld, maar is ook niet stabiel genoeg.
Er is bij deze kaart nog wel een extra iets wat belangrijk is: De kaart moet composite out hebben. De kaart wordt namelijk voor een beeldkrant gebruikt,
Hopelijk kan iemand me helpen bij de zoektocht naar een goede videokaart.

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:33
Ijlen.. waarschijnlijk heeft dat met interlacing te maken. Alle nieuwe videokaarten van ATi en nVidia hebben eventueel een ingebouwde deinterlacer. Voor een softwarematige oplossing kun je VLC (Videolan) proberen. Videolan is ook erg goed te beheren via HTTP e.d. voor je kabelkrant software.

Wel raad ik je aan om VGA/DVI/HDMI te gebruiken als het even kan. Composite is vreselijk.

>> meer info @ Anandtech

[ Voor 26% gewijzigd door Frash op 07-05-2008 22:31 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:54
De huidige generaties van ati en nvidia halen allebei een 100+ score in de HQV benchmark. Het maakt kwa beeldkwaliteit niet heel veel uit welke je neemt.

Niet onbelangrijk, de test hierboven stamt uit 2005

Ik zou eerder kijken voor native hdmi ondersteuning ed. Het hoeft ook geen topmodel te zijn aangezien de langzaamste kaart nog genoeg power heeft voor hd decoden.

Als je een 7 serie tegen een 1xxx serie zoals deze test komt amd met een 2x zo hoge score weg.

[ Voor 26% gewijzigd door Dekaasboer op 07-05-2008 22:41 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het ijlen heeft niets te maken met D-interlacing. Dan zou het immers ook bij de Parhelia kaarten gebeuren. Ik gebruik inderdaad VLC om de video's te testen.
Ik kan helaas niet onder het composite uit. Ik denk niet dat ik UPC, Essent, Multikabel, etc zo ver krijg :)
Welke type kaarten raden jullie aan?

• Dekaasboer
Na te eilen. Een beetje zoals dit?

En voor composite, Dan maakt het idd erg veel uit welke chip er op de kaart zit. Kan volgens mij zelfs per fabrikant verschillen :?

Ander kun je misschien ook kijken naar een videobewerkingskaart, pinnacle heeft in het instapsegment leuke kaarten. Bijv. de Pinnacle Studio MovieBoard Plus 700

[ Voor 57% gewijzigd door Dekaasboer op 07-05-2008 22:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi het Na-ijlen zit er niet echt zo uit. Als je een tekst horizontaal laat scrollen wordt de tekst gewoon niet scherp. Het lijkt alsof de letter net steeds er iets "naast" gezet wordt. Het ziet er een beetje uit als je ruwe AVI op een gewoon VGA scherm afspelen. Terwijl je bijvoorbeeld bij de Parhelia een scherpe strakke letter krijgt.
Voor composite zit er inderdaad een verschil in. Het heeft eigenlijk alles te maken met welke chip ze gebruiken voor de "scan-converting". Dus vandaar graag jullie suggestie voor een super goede kaart :)
Uit een bewerkingskaart komt volgens mij helaas geen dual head output. Je moet het kabelkrant principe een beetje zien als powerpoint dat op scherm 2 (de TV-out) draait en daar overheen komen op gezette momenten video's. Op scherm 1 (een gewone monitor) kun je zaken controlen en configureren.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 23:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er nog iemand die een suggestie heeft?

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 12:54
Geen idee wat composite is :P , iets met gele stekker? Ik zou voor de 3850 van asus gaan.
Exact. Asus 3850 256 mb
Niet zo duur en lekker snel. Vooral voor mediacenter pc's En je kan voor alles een verloopstukje krijgen. Ook vast wel voor composite. Maar dat moet je zelf ff informeren :)

Gr, en suc6

• Dekaasboer
Ik zou toch kijken voor een goede video bewerkingskaart, daar kan je er wel op rekenen dat ze er een goede composite out op zetten namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Maar van een bewerkingskaart kun je niet zomaar een scherm op TV-out zetten. Daar moet je naar toe schrijven. Is er geen gewone dual-head videokaart met een goede composite-out (inderdaad die gele stekker).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

"composiet" en "super goede kwaliteit"
passen simpelweg niet in een zin , uitroepteken.

composiet is een normale standaardvan 30 jaar oud, waar tot nu toe de meeste mensen altijd (onbebust) tevreden over zijn

mnaar ja kijk hier eens
http://www.planetdv.net/Content/Video_Editing_Cards/

neem bijv, de "EDIUS SP-SDI"

Het is indergeval een professionele kaart, in tegen stelling tot een low cost side feature op een cunsumer card

(en er zitten vast oook wel goedkopere tussen .. kwestie van zoeken
als ik het kan, kun jij het ook )
Grass Valley Canopus Edius SP-SDI FREE Mainland UK Shipping on Online Orders Over £200 ex. VAT

value added !

Grass Valley EDIUS SP-SDI RealTime Mixed Format Editing Solution

EDIUS SP-SDI is the most advanced professional nonlinear editing system in its class. Boasting hardware-based editing acceleration and high-quality video input and output circuitry, EDIUS SP-SDI interfaces with professional and consumer video equipment including HDV, DV and all analogue cameras and decks.

Like EDIUS NX Express, EDIUS SP-SDI incorporates EDIUS NLE software and offers true realtime editing and full quality, full resolution output of HD and SD material captured from HDV and DV decks. Additionally, EDIUS SP-SDI is designed to seamlessly integrate into existing studio environments, featuring support for professional video equipment, with SD-SDI (with embedded audio), component video and XLR balanced audio I/O, as well as frame-accurate RS-422 VTR control and external reference sync input connections.

Realtime mixed format editing of HD, HDV, DV, MPEG-2, uncompressed SD and lossless video with EDIUS Broadcast editing software Realtime HD/SD resolution conversion and output Realtime aspect ratio conversion and output, including 16:9-4:3 Realtime frame rate conversion and output, including NTSC-PAL Realtime HD/SD effects, keyers, transitions and titles High-quality proprietary software codecs, including the award-winning Grass Valley HQ codec Extensive analogue and digital video equipment inputs/outputs, including RS-422 control and external reference sync input VTR control via AV/C-RS-422 conversion* Hardware-based video overlay design for accelerated HD/SD editing Realtime, full resolution, full quality component HD and SD video output Filtering and noise reduction technology for analogue input Bidirectional analogue/DV conversion from any Windows NLE* High-speed HDV timeline export, built for Dual Core CPU technology Complete I/O support for DVCPRO 50, DVCPRO HD, P2, VariCam and XDCAM cameras and decks Future-proof codec and performance scalability Capture/video output plug-in for Adobe®

Video Formats (capture):-

Grass Valley DV - 720x480/59.94i (NTSC), 720x576/50i (PAL) YUY2 (Uncompressed) - 720x486/59.94i (NTSC), 720x576/50i (PAL) Grass Valley Lossless - 720x486/59.94i (NTSC), 720x576/50i (PAL) HDV/Grass Valley HQ - 1080/59.94i (NTSC), 1080/50i (PAL), 1080/30p (NTSC), 1080/25p (PAL), 1080/24p, 720/30p (NTSC), 720/25p (PAL), 720/24p, 720x480/60p (NTSC), 720x576/25p (PAL), 720x576/50p (PAL)

Grass Valley HD: 1280x1080/59.94i, 1280x1080/60i, 1280x1080/50i, 1280x720/59.94p, 1280x720/50p
Video Formats (output):
DV/DVCAM - 720x480/59.94i (NTSC), 720x576/50i (PAL) HDV - 1080/59.94i (NTSC), 1080/50i (PAL), 1080/30p (NTSC), 1080/25p (PAL), 1080/24p, 720/30p (NTSC), 720/25p (PAL), 720/24p, 720x480/60p (NTSC), 720x576/25p (PAL), 720x576/50p (PAL) S-Video,

BNC component - 1080/59.94i (NTSC), 1080/50i (PAL), 720x480/59.94i (NTSC), 720x576/50i (PAL)
Digital Video Input/Output
1 x SD-SDI I/O with Embedded Audio (SP-SDI only)

1 x 4-pin FireWire
Analogue Video Input
1 x component (BNC Y, Pb, Pr) 1 x S-Video (4-pin miniDIN) 1 x composite (BNC)

1 x Ref input (BNC)
Video Output
Analogue
2 x component (BNC Y, Pb, Pr) 1 x S-Video (4-pin miniDIN)

1 x composite (BNC)
Audio Input
Analogue

2 x XLR-3-31 female (1-gnd 2-hot 3-cold, balanced)

1 x stereo (RCA, unbalanced)
Digital Video Input/Output
Analogue

2 x XLR-3-32 male (1-gnd 2-hot 3-cold, balanced)

2 x stereo (RCA) (unbalanced)
Device Controlfont
9-pin D-sub RS-422A

IEEE 1394 FireWire

Grass Valley Canopus Edius SPSDI - PCI Card £2,231.33 inc. VAT (£1,899.00 ex. VAT)
(EUR2,814.59 inc. VAT, EUR2,395.40 ex. VAT)
Grass Valley Canopus Edius SP-SDI Breakout Box £367.78 inc. VAT (£313.00 ex. VAT)
(EUR463.91 inc. VAT, EUR394.82 ex. VAT)

[ Voor 91% gewijzigd door Fish op 11-05-2008 20:25 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Een editkaart neemt je beeldscherm niet over. Het speelt dan dus wel de filmpjes af, maar niet wat er omheen draait (zeg maar de powerpoint omgeving). Dus daar heb ik niet zo veel aan. Het zal dus echt een "gewone" videokaart in de (semi) professionele sfeer moeten zijn.

Verwijderd

Vergeet ook niet te kijken of de videokaart HDCP ondersteunt. Voor het geval je bluray wil gaan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is voor het principe waarvoor wij de kaart gebruiken eigenlijk niet van belang. Er worden uitsluitend AVI's of MPEG's mee afgespeeld. Composite-out is (helaas) wel een belangrijke vereiste en uiteraard dus het super strak weergeven van deze video's.
Pagina: 1