detecteren tv-signaal kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133585

Topicstarter
bestaat er een simpel apparaatje waarmee je kan testen of er signaal op een tv coax kabel staat?
Het is niet nodig dat de kwaliteit wordt weergegeven, enkel of er signaal op staat.
Het is niet mogelijk om er een tv bij te sleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:28
Wat noem jij signaal? Op zo'n coax kabel zal als hij aangesloten zit wel een voltage staan. Die zul je wel kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

timcooijmans schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:02:
Wat noem jij signaal? Op zo'n coax kabel zal als hij aangesloten zit wel een voltage staan. Die zul je wel kunnen meten.
Daar staat geen voltage op die je zomaar met de eerste de beste gamma multimeter kunt meten.
Daarvoor heb je speciale metertjes die in de post hierboven aan worden gehaald.
Net zoiets als sat finders voor schotels.

Bestaat vast wel.

Misschien dat een sat finder wel gewoon werkt op een cai aansluiting:
https://www.cardwriter.nl/nl/pd-1580621283.htm?categoryId=66

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 07-05-2008 22:12 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
^AFAIK zitten TVsignalen via distributie in een heel ander frequentiegebied dan sattelietsignalen die je met een SAT-finder meet, ik ken er de verdere werking niet van maar ik zou er niet blindelings van uit gaan dat dit werkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 18:39

arnova

weet veel, maar niet alles

naftebakje schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:22:
^AFAIK zitten TVsignalen via distributie in een heel ander frequentiegebied dan sattelietsignalen die je met een SAT-finder meet, ik ken er de verdere werking niet van maar ik zou er niet blindelings van uit gaan dat dit werkt.
Idd vrij onwaarschijnlijk dat een satfinder gaat werken met CAI, aangezien die in een totaal ander frequentie-gebied werken. Wellicht kan je eens bij Conrad zoeken (www.conrad.nl) of ze daar iets hebben waar het mee kan, al heb ik er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord (ik ben zelf werkzaam in de electrotechniek). Enige waarmee je het in principe kan meten is een zgn. spectrum-analyzer, maar dat is een apparaat van enkele 1000'en euro's (en soms zelfs enkele 10k's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Enige waarmee je het in principe kan meten is een zgn. spectrum-analyzer, maar dat is een apparaat van enkele 1000'en euro's (en soms zelfs enkele 10k's).
sorry maar dat is natuurlijk onzin .... ik heb net een link geplaats waar 5000 van die dingen instaan ...

(ok lichtelijk overdreven)

http://images.google.com/....microsoft:en-US%26sa%3DN

Afbeeldingslocatie: http://www.onderdelenshopwell.nl/images/RH-SIGNALTEST.jpg
200 euro
HIRSCHMANN CAI SIGNAALTESTER
Met deze CAI signaaltester kunt u op snelle wijze controleren of er voldoende signaal op de CAI wandcontactdoos of versterker aanwezig is.
Hierdoor kunt u eenvoudig fouten opsporen in CAI antenne-installaties.
De tester is geschikt voor het meten van:
- Analoge signalen van 188 - 230 MHz
- Digitale signalen van 334 - 374 MHz
- FM-signalen kunnen niet gemeten worden

[ Voor 100% gewijzigd door Fish op 07-05-2008 22:44 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

fish schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:39:
[...]

sorry maar dat is natuurlijk onzin .... ik heb net een link geplaats waar 5000 van die dingen instaan ...

(ok lichtelijk overdreven)

http://images.google.com/....microsoft:en-US%26sa%3DN

[afbeelding]
200 euro

[...]
Oops, even overheen gelezen. Dan zal overigens conrad die dingen ook wel hebben.

Ik ben ook een beetje verwend, aangezien wanneer ik zoiets moet meten ik wat (dure) spullen van mijn baas kan lenen (bv. een spectrum analyzer) :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

@naftebakje en @arnova:
Ik weet dat sat signalen veel hoger liggen in frequenties. Maar dat wil niet zeggen dat die meter lagere frequenties helemaal niet meet. Hij zal uiterst onnauwkeurig zijn, maar uitslag is uitslag en dan heeft de TS antwoord op z'n vraag.
De sat finders meten tussen 950MHz en 2.4 GHz (volgens de specs).
CAI signalen blijven onder de 950 MHz maar als je het mij vraagt misschien wel in de buurt?
Waardoor het maarzo zou kunnen werken en de sat finder dus uitslaat op CAI signaal.

Maar nu ik erover nadenk: een sat finder heeft spanning nodig om te werken, en dat word 'm normaal geleverd door de sat receiver over de coax. Aangezien dat bij CAI niet gebeurd, zal het sowieso niet werken. Hoewel, misschien bestaan er passieve?

Moet de TS toch even op zoek naar een CAI finder. :P

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 08-05-2008 16:43 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik hoef niet de sterkte of de kwaliteit van het signaal te weten.
Ik wil enkel een detectie of er een signaal aanwezig is.

Misschien via een doorlaatfilter en dan een schakeling om een led aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 133585 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:09:
Ik wil enkel een detectie of er een signaal aanwezig is.

Misschien via een doorlaatfilter en dan een schakeling om een led aan te sturen?
Als wel of niet signaal het enige is, waarom dan zo moeilijk, wat denk je van even een tv-toestel er op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ techneut:
lees m'n eerste post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Anoniem: 133585 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:09:
Ik wil enkel een detectie of er een signaal aanwezig is....
Zoiets dus?

http://www.brickhousesecurity.com/sh-055.html

Antenne eraf halen, zelf een kabelingang erop maken, en de ingang dempen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
  • Laatst online: 09-05 14:26
En wat is mis met een gewone ouderwetse TV?
Inpluggen, en je weet meteen of er al-dan-niet signaal is... :*)

Never mind... lezen voordat ik blaat :>
En lacht stiekem bij het lezen van zijn eigen sig >:)

[ Voor 36% gewijzigd door baexem op 08-05-2008 20:17 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

baexem schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 20:05:
En wat is mis met een gewone ouderwetse TV?
Inpluggen, en je weet meteen of er al-dan-niet signaal is... :*)
Iemand boven je opperde dat, maar er staat duidelijk in de topicstart dat "Het is niet mogelijk een tv erbij te sleuren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166735

Als een tv te lomp is om mee te slepen, waarom hang je er geen kleine radio aan? Als het radio signaal er is zal er ook wel tv zijn. De tijden dat je kon kiezen voor alleen tv of alleen radio zijn volgens mij al lang voorbij. Pak de kabel freq kaart kijk op welke freq er een bekent station zit, stem af klaar.

Of een satfinder altijd de spanning van de coax afhaald weet ik niet zeker. Die goedkopen 15 euro dingen zijn volgens mij gewoon veldsterkte meters. Het signaal uit een lnb is zo knijterhard dat je volgens mij geen extra spanning nodig hebt. Mijn meter de digisat pro heeft trouwens een 12v aansluiting om zonder ontvanger te werken.

Er is best kans dat er boven de tv band ook nog van alles gebeurt, ik kon zo snel niet vinden waar docsis uithing of vermoedelijk vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
Moet het niet mogelijk zijn een printje te bouwen wat je afstemt op één van de vele kanalen in het UHF gebied wat vervolgens een ledje laat branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:52

franssie

Save the albatross

Anoniem: 166735 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 20:48:
Als een tv te lomp is om mee te slepen, waarom hang je er geen kleine radio aan? Als het radio signaal er is zal er ook wel tv zijn. De tijden dat je kon kiezen voor alleen tv of alleen radio zijn volgens mij al lang voorbij. Pak de kabel freq kaart kijk op welke freq er een bekent station zit, stem af klaar.

Of een satfinder altijd de spanning van de coax afhaald weet ik niet zeker. Die goedkopen 15 euro dingen zijn volgens mij gewoon veldsterkte meters. Het signaal uit een lnb is zo knijterhard dat je volgens mij geen extra spanning nodig hebt. Mijn meter de digisat pro heeft trouwens een 12v aansluiting om zonder ontvanger te werken.

Er is best kans dat er boven de tv band ook nog van alles gebeurt, ik kon zo snel niet vinden waar docsis uithing of vermoedelijk vrij hoog.
yep, dit is de makkelijkste manier. even een radio pakken en als en radio signaal opstaat moet televisie er ook wel zijn.
toevallig heb ik een heel erg klein televisietje hier (dvb-t) waarvan ik niet weet offie ook analoog aan kan (denk het niet) maar misschien ken je iemand die zo'n kijkshop-achtige televisie heeft die op batterijen werkt? In elk geval stukken goedkoper dan een spectrum analyse apparaat en mobieler omdat er batterijen ingaan.
Vinnienerd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 21:18:
Moet het niet mogelijk zijn een printje te bouwen wat je afstemt op één van de vele kanalen in het UHF gebied wat vervolgens een ledje laat branden?
een radio bouwen is niet zo moeilijk (deed ik toen ik 8 was met een speelgoed doos met wat standaard onderdelen) dus een signaal oppakken met wat transistors en andere onderdelen moet zeker werken - alleen eerst calibreren op een echt werken CAI aansluiting omdat de [tv]frequentie dus anders [hoger] is. En je hebt dan een luidsprekertje ipv een ledje.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 08-05-2008 22:29 . Reden: [edit] ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Vinnienerd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 21:18:
Dat lijkt simpel, maar dat valt tegen: Om dit te realiseren moet je iets van een afgestemde kring hebben met een condensator en een trimbare HF spoel/trafo, daarachter evt. nog wat HF versterking, dan een detector (met een diode en een C), daarachter LF versterking en vervolgens nog iets van een comparator om een led aan te sturen. Wel redelijk recht-toe-recht-aan, maar niet supersimpel te bouwen, zeker niet voor een leek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heb ik gelezen, maar kun je niet ergens even een draagbaar toestelletje lenen? Voor alleen maar wel of niet kosten al die andere voorstellen erg veel moeite.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 09-05-2008 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Ik bedacht mij opeens nog iets anders. Ik kan mij herinneren dat sommige (misschien alle) kabelboeren (Casema bv.) een potentiaal-verschil op de mantel van hun kabels zetten (tegen corrosie, geloof ik). Dat zou met een gewone multimeter te meten moeten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

arnova schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 13:59:
Ik bedacht mij opeens nog iets anders. Ik kan mij herinneren dat sommige (misschien alle) kabelboeren (Casema bv.) een potentiaal-verschil op de mantel van hun kabels zetten (tegen corrosie, geloof ik). Dat zou met een gewone DC multimeter te meten moeten zijn....
Ja, haha, dat bedacht ik me zojuist ook...
Meestal is er een (groot) meetbaar verschil tussen de mantel van de kabel en de randaarde van je huis. (de veroorzaker van menige brom links en rechts).
Met een simpele multimeter, instellen op AC(!) en meten maar.
Indien 0V dan waarschijnlijk geen kabel aansluiting. als >0V waarschijnlijk (redelijk zeker) wel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-04 05:57
Daarmee test je wel alleen de mantel en weet je dus eigenlijk nog niet of er ook signaal op de kern staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Comp-Freak schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 20:12:
Daarmee test je wel alleen de mantel en weet je dus eigenlijk nog niet of er ook signaal op de kern staat.
Dat klopt, maar dat is in dit geval genoeg info, omdat als je geen kabel TV hebt, de gehele coax kabel ook niet is aangesloten in de verdeelkast van het CAI station en er dus ook geen potentiaal verschil kan zijn tussen je eigen aarde en de coax mantel.
Als je wel een potentiaal verschil meet, dan is de coax kabel wel aangesloten in de verdeelkast van het CAI station en kan je concluderen dat er analoog TV signaal aanwezig is.

Immers moet je stekkertje in zo'n verdeelkast er echt uit worden getrokken om je af te sluiten van TV en maakt de mantel van de coax daar ook geen verbinding meer.
Redelijk betrouwbaar dus.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:52

franssie

Save the albatross

vraag ik me alleen nog steeds af wat TS wil met dat kabel signaal als het er wel op staat. Je kan natuurlijk ook de kabel verlengen naar de plek waar wel een TV kan staan, en dat lijkt me makkelijker dan een detectie systeempje maken... twee f-connectoren, een tussenstukje en een paar meter kabel kosten niets, en als de kabel op de noordpool zit en er zit signaal op, tja, wat heb je er dan aan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
F-connector erop en aansluiten op een kabelmodem, weet je het snel genoeg. Aangezien vrijwel elke kabelaar in NL eurodocsis gebruikt (uitzonderingen daargelaten), heb je redelijke zekerheid met deze methode. Je modem zal altijd intrainen als er signaal is, het ding komt alleen niet online omdat de docsis controler je modem niet kent. Je downstream en evt upstream lampje zullen sowieso gaan branden als je signaal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 12:29
remco_k schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:48:
[...]
Immers moet je stekkertje in zo'n verdeelkast er echt uit worden getrokken om je af te sluiten van TV en maakt de mantel van de coax daar ook geen verbinding meer.
Redelijk betrouwbaar dus.
Volgens mij is dit tegenwoordig niet meer zo bij alle aansluitingen, maar zijn er ook verdelers die remote verbindingen af kunnen sluiten.
Ik heb wel eens zo'n defecte printplaat gekregen om er de microcontroller af ta halen(waren destijds nog vrij duur)

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Jorn schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 03:34:
[...]

Volgens mij is dit tegenwoordig niet meer zo bij alle aansluitingen, maar zijn er ook verdelers die remote verbindingen af kunnen sluiten.
Ik heb wel eens zo'n defecte printplaat gekregen om er de microcontroller af ta halen(waren destijds nog vrij duur)
Ja dat zou natuurlijk nog kunnen en dan gaat de meetmethode met de multimeter niet op.
Enige zekerheid die je hebt is als je 0V AC meet tussen de mantel van de coax en je randaarde. Dan weet je redelijk zeker dat die kabel gewoon doodloopt.

Alles kan stuk.

Pagina: 1