AMD Athlon 64 X2 5600+ (AM2) te hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• Aslan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-02 20:14
Hallo tweakers!

Onlangs heb ik een nieuw systeem samengesteld, maar heb er tot nu toe nog alleen maar problemen mee gehad
Het gaat om het volgende systeem:

Chieftech 450 Watt voeding
AMD Athlon 64 X2 5600+
Gigabyte GA-M57SLI-S4 mobo
2 GB kingston DDR2 667mhz
Asus 8800 GT 512mb videokaart

Mijn probleem is dat mijn processor te warm wordt. soms lopen de temperaturen tot 100 graden.
Iedere keer als ik Call of Duty 4 aan het spelen ben, reset de pc zichzelf omdat de CPU te warm wordt.
Zelfs tijdens Vista installatie slaat hij af (toen ik het systeem had samengesteld zat Vista al op mijn oude harddisk, en kon ik gelijk booten).
Ik heb de koelpasta al meerdere malen vervangen maar dat helpte niet.
Uiteindelijk CPU terug gestuurd. Ze hebben het getest en de CPU kwam niet boven de 60 graden stressed.
Nu heb ik geen casefan in mijn kast zitten, dus de airflow is sowieso niet goed. Maar alleen door een extra koeler kan het toch niet zijn dat hij opeens 40 graden koeler wordt?
Waar kan het probleem liggen?

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-02 13:19
Wat voor koeler heb je erop zitten? De standaard koelers van AMD houden een 5600+ namelijk niet echt lekker koel.

Ten tweede kan het zijn dat je de instellingen in het bios voor het aansturen van je koeler niet goed staan. Je kunt je koeler via je bios wat sneller laten lopen, of er voor zorgen dat als de CPU boven een bepaalde temperatuur komt hij harder gaat draaien.

En toch zijn twee casfans erg handig, voorin voor het brengen van koele lucht in de kast en eentje aan de achterkant voor het verwijderen van warme lucht... en om de prijs (6~8 euro) hoef je dat niet te laten!

Een 5600+ (Windsor) is zoiezo een heethoofd... dat is ook de reden dat ik hem destijds niet heb aangeschaft maar een 5000+ Black Editie die sneller draait, en ook nog koeler blijft...

[ Voor 13% gewijzigd door Chiel340 op 07-05-2008 21:02 ]

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

• Aslan
Bedankt voor je reactie,

Er zit idd een standaard koeler op dat bijgeleverd wordt bij de processor.

Ik zal eens de bios instellingen checken en zorgen voor een goede airflow.

Ik kan het nu nog niet gelijk testen omdat de processor nog niet terug is van de leverancier.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien wordt de sensor verkeerd uitgelezen en valt de computer onterecht uit.
Een BIOS update kan misschien helpen.

De koeler moet echt extreem heet zijn, dat kun je voelen met je handen. (no shit :P)
Als de heatsink lauw is, of 'gewoon warm', kun je de oververhittings beveiliging op Disabled zetten.
Casefan is sowieso aan te raden. Stilstaande lucht is de beste isolator. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Misschien een open deur, maar ik trap m toch in :P Weet je zeker dat je koeler er goed op zit? En teveel koelpasta is ook niet goed...
Chiel340 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 21:01:
Wat voor koeler heb je erop zitten? De standaard koelers van AMD houden een 5600+ namelijk niet echt lekker koel.
Ben ik niet met je eens. Ik heb een 6000+ (zelfde core) en de boxed koeler hield m altijd netjes op max. 50 graden (stressed). Dat wel met drie 120mm casefans die op 5Volt draaien. Nu heb ik een Arctic Freezer ding, stuk stiller, stuk betere koeling.

smile an everlasting smile

• Aslan
Een bios update is ook nog een optie idd.

Maar aan de koelpasta zal het niet liggen. Ik heb op meerdere site's ook gelezen dat te veel of te weinig koelpasta niet goed is. (Tevens is het niet mijn eerste keer dat ik een PC in elkaar zet. Voorheen ging het altijd goed met de koelpasta)

• Chiel340
  • Laatst online: 19-02 13:19
@ RooN, de boxed koeler van de 6000+ schijnt net een tikkeltje anders te zijn dan die van de 5600+ en lager... Als ik het goed had gelezen heeft de 6000+ een koeler met heatpipes, welke de overige X2's niet hebben.

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

• achtbaanfreak
  • Laatst online: 06-12-2024
Chiel340 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 20:27:
@ RooN, de boxed koeler van de 6000+ schijnt net een tikkeltje anders te zijn dan die van de 5600+ en lager... Als ik het goed had gelezen heeft de 6000+ een koeler met heatpipes, welke de overige X2's niet hebben.
Dat klopt inderdaad. De box cooler van AMD cpu's met een TDP van 125 watt heeft heatpipes en een (gedeeltelijk) koperen basis. Over deze box cooler (met heatpipes) is men in het algemeen er tevreden. Hoe dit zit met de andere box cooler van AMD weet ik niet.

Box cooler van AMD voor cpu's met een TDP van 125 watt
Box cooler van AMD voor cpu's met een TDP van <125 watt

[ Voor 20% gewijzigd door achtbaanfreak op 08-05-2008 21:20 ]

Verwijderd

achtbaanfreak schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 21:10:
[...]

Dat klopt inderdaad. De box cooler van AMD cpu's met een TDP van 125 watt heeft heatpipes en een (gedeeltelijk) koperen basis. Over deze box cooler (met heatpipes) is men in het algemeen er tevreden. Hoe dit zit met de andere box cooler van AMD weet ik niet.

Box cooler van AMD voor cpu's met een TDP van 125 watt
Box cooler van AMD voor cpu's met een TDP van <125 watt
Koelers die gebruikt worden voor de amd die 125watt verstoken zijn de zelfde koelers als die van de amd optron 939. (de koeler met heatpipes)
Deze koelen inderdaad erg goed .

Ik heb hier een amd x2 4200+ 65watt versie. (met de amd box koeler met heatpipes)
Deze is overgeklokt op 2700mhz en 1,35watt core spanning.
Temp zijn onder de 60graden stres ( let op zit in een zeer platte mce kastje.)

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem waardoor ik dit topic wat ik nu vind in de search even bump.

Mijn boxed cooler krijgt het wel voor elkaar om idle de cpu op 34 graden te houden. Echter als ik FSX ga spelen dan herstart mn computer na een 20 mins.

GPU word dan max 72 graden wat ik netjes vind. Echter heb mn processor temps gelogd en hier schrok ik toch wel van.
Zodra ik de computer stress loopt hij geleidelijk aan tot 126 graden en uiteraard gevolgd door een herstart.

Ligt dit nou aan mijn tempsensoren? Je zou zeggen dat als de cooler niet klopt dat de pc dan idle niet zo koel op 34 graden blijft.

Ook heb ik getest of ik mijn cooler harder gaat lopen. Dit is niet het geval. Wel heb ik in mn bios de optie smartfan aan en uit gehad om te kijken of dit helpt. Geen effect.

Jullie wel eens zoiets vreemds meegemaakt? Als ik LFS speel of een 3d mark doe dan loopt mijn pc niet vast. Dus alleen bij extreme processor belasting

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:05
Voel eens aan het koelblok, als het niet warm heet aanvoelt dan zit je koeler misschien niet goed vast.
Post ook eens wat er in je computer zit.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Ik zal t nu es testen of ik het koelblok naderhand kan aanraken.

Verder zit ik hier met een antec fusion case met 2 casefans. Voelt binnenin ook totaal niet warm.
Moederbord is een Gigabyte GA-A69GM-S2H.

Denk verder dat het niet aan de rest van het systeem kan liggen.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Met welk programma lees je de temperatuurwaarden uit? De Athlon 64 X2-serie geeft namelijk foutieve temperatuurwaarden af, waarvoor de meeste programma's onderhand corrigeren.

Verwijderd

Rave17 schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 11:19:
Met welk programma lees je de temperatuurwaarden uit? De Athlon 64 X2-serie geeft namelijk foutieve temperatuurwaarden af, waarvoor de meeste programma's onderhand corrigeren.
Ik heb het net even getest. Pc viel uit. Koelblok was heet maar ik kon wel mn vinger erop houden. Ik schat zon 60 graden ongeveer.

Ik lees de temps af met "Core Temp".
Het programma meet van beide cores de temps waarvan core 1 net weer 130 graden was en core 2 106 graden.

Nu idle weer netjes 30/31 graad.

Verwijderd

Zou een betere koeler daar tegenop kunnen batsen? Want dan koop ik die zo..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2009 12:50 ]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:46:
[...]

Ik heb het net even getest. Pc viel uit. Koelblok was heet maar ik kon wel mn vinger erop houden. Ik schat zon 60 graden ongeveer.

Ik lees de temps af met "Core Temp".
Het programma meet van beide cores de temps waarvan core 1 net weer 130 graden was en core 2 106 graden.

Nu idle weer netjes 30/31 graad.
Vanaf Core Temp 0.99.4 is de temperatuurwaarde geloofwaardiger. Dus ik weet niet welke versie je precies hebt, maar anders moet je even 0.99.5 downloaden :)
- Add: AMD AM2 65nm K8 based processors get a 21c offset to fix incorrect temperature reporting (info from AMD).

Verwijderd

Ik heb gelukkig de nieuwste coretemp dus de temps zouden moeten kloppen.

Nu heb ik een leuke:

Ik heb net een artic cooler gekocht. de Alpine 7.

Nu draai ik idle nog warmer dan met de stock cooler. Namelijk 35/37 graden.

Zal nu eens kijken wat ie doet tijdens een stuk vliegen.
Is er een tool om mn cpu even een tijd constant op full load te zetten?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Iets als Orthos, Prime95, Intel Burn Test, SuperPi, ed. bedoel je ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Ben nu bezig met orthos hehe. Stom dat ik idd t jullie ging vragen.
Anyway, nu op full load voor 10 mins komt de cpu niet meer hoger dan 68 graden. Schommelt tussen de 66 en 67 en heeft een kleine piek naar 68 gehad.

Damnz wat ben ik blij.

Iemand een verklaring waarom de nieuwe cooler minder presteert op idle en wel beter presteerd op full load?

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 18:09:
Ben nu bezig met orthos hehe. Stom dat ik idd t jullie ging vragen.
Anyway, nu op full load voor 10 mins komt de cpu niet meer hoger dan 68 graden. Schommelt tussen de 66 en 67 en heeft een kleine piek naar 68 gehad.

Damnz wat ben ik blij.

Iemand een verklaring waarom de nieuwe cooler minder presteert op idle en wel beter presteerd op full load?
Geen idee. Misschien toch iets sensor-achtigs ? Anyway, het verbaast me wel dat ze nog steeds dezelfde stock koeler doen bij mijn Sempron 2600+ (op Socket 754) als op een Athlon X2 5600+.

Die koeler was nog niet voldoende voor mijn Athlon64 op S754, laat staan dat hij dat is voor een systeem zoals in de TS.

Verwijderd

Zozo,

Tsjah als ze dat dezelfde cooler is als een 2600+ dan had ik er ook nog wel 1 van 5 jaar terug. Echt stupide van hun.

Ik heb orthos een uur gedraaid nu en ben hooguit op 69 graden gekomen. En gemiddeld schat ik op 67 a 68 graden.

Stabiel?

Mn GPU is idle wel 69 graden. Kan dit verder nog kwaad? Is een Ati x1950. Met atitool stressed krijg ik hem niet kapoet dus ik denk dat het wel ok is verder. Wordt max 90 graden schat ik stressed.

Beetje offtopic maar miss weet iemand daar een antwoord op...

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 21:04:
Zozo,

Tsjah als ze dat dezelfde cooler is als een 2600+ dan had ik er ook nog wel 1 van 5 jaar terug. Echt stupide van hun.
Heb het juist eventjes getest. Ik heb er hier twee liggen, naast elkaar, de ene van de Sempron, de andere van m'n Athlon X2. En het zijn idd. exact dezelfde. Alleen is het stickertje op de fan anders (maar de fan is hetzelfde).
Ik heb orthos een uur gedraaid nu en ben hooguit op 69 graden gekomen. En gemiddeld schat ik op 67 a 68 graden.
Da's al een stuk beter :)
Stabiel?
Wat temperatuur betreft denk ik het wel, maar jij bent degene die met het systeem werkt ;)
Mn GPU is idle wel 69 graden. Kan dit verder nog kwaad? Is een Ati x1950. Met atitool stressed krijg ik hem niet kapoet dus ik denk dat het wel ok is verder. Wordt max 90 graden schat ik stressed.

Beetje offtopic maar miss weet iemand daar een antwoord op...
Jij schat dat hij stressed 90°C wordt ? Die GPU heeft niet voor niets een temp. sensor !
Meten ftw !! :) Alleszinds is 90°C veel te warm. Er zijn er die dat OK vinden, ik vind van niet.

Pagina: 1