[Leopard] Rare kleurweergave externe monitor

Pagina: 1
Acties:

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb sinds een tijdje een erg vreemd probleem met mijn externe monitor, een Dell 2007WFP aangesloten op een MacBook 2.2ghz en de laatste Leopard installatie.

De kleur blauw op de externe monitor is af en toe (en steeds vaker) paars of heeft een paarse gloed. Het verschil is duidelijk zichtbaar. Het vreemde is (nouja, een van de vreemde dingen) dat het niet bij alle applicaties zo is. Bijvoorbeeld de kleur blauw van scrollbalken is altijd hetzelfde. De kleur van het tv'tje of muzieknootje in Frontrow heeft dan wel weer een duidelijke paarse gloed.

Maar ook niet altijd! Op het moment van schrijven heeft hij het niet, maar op andere plekken weer wel.

Bij Quicksilver bijvoorbeeld, daar krijg je zo'n dropdown menu'tje waarbij je kan selecteren welk item je bijvoorbeeld wilt hebben. Op de externe monitor is het op dit moment duidelijk paars, maar als ik hem naar het MacBook scherm zelf sleep, is het gewoon blauw zoals het hoort.

Hetzelfde is het geval met mijn Adium theme. Als iemand wat tikt dan zie ik een blauw bolletje, maar deze is ook paars op de externe monitor.

Ik heb beide monitoren gekalibreerd met een Spyder 3 Pro. Ik heb het probleem dus niet altijd gehad.

Ik heb al opnieuw gekalibreerd, zonder resultaat. Ik heb ook op google gezocht (en op GoT) maar ik wist niet zo goed welke zoektermen ik moest gebruiken.

Is hier een reddende engel? Het is erg irritant met fotobewerking!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 07:55
Kabel stuk?

This space intentionally left blank.

• sOid
  • Niet online
Lijkt me niet, ding is gloednieuw (lees: een maand of twee oud). Ik zal ff kijken hoe ik die het beste kan testen, heb om me heen alleen maar mensen met een MB Pro en die kunnen dus gewoon een DVI kabel direct aansluiten...

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Zou je die monitor niet eens aansluiten op een andere PC/Laptop om te kijken wat er dan gebeurt?

• sOid
  • Niet online
NiteSpeed schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:22:
Zou je die monitor niet eens aansluiten op een andere PC/Laptop om te kijken wat er dan gebeurt?
Het probleem is dat ik geen andere Macs in de buurt heb, alleen PC's. En hij kan dus wel gewoon goed blauwe kleuren weergeven, want de ene keer doet hij het prima en en de andere keer dus met blauwe waas... Ik heb een beetje het gevoel dat het aan Leopard/Mac OS ligt eigenlijk. Ik kan me vaag herinneren dat ik ColorSync Utility Helper uit de startup items heb gehaald. Kan iemand voor mij controleren of die er bij Leopard in staat? (Bij Accounts) Misschien ligt het daar nog aan.

Ik ben morgen vrij dus ga dan nog wel even wat dingen proberen (toch maar ff aan windowsbak hangen etc).

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:14

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Is de dvi uitgang niet stuk? Heb ik zelf wel eens gehad bij een Compaq, kreeg dan een lelijke groene gloed omdat rood niet werd weergegeven.

If it aint fixed, it's broken.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Bij mij staat ColorSync helper niet in de start up items.

Heb je trouwens sowieso al ColorSync EHBO gedraaid? Kijk eens wat daar voor een fouten uitkomen.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 17:46
Andere kabel proberen? Ik heb zulke verschijnselen wel eens gezien door een defecte (DVI) kabel.

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik ken dit probleem ook, ligt bij mij duidelijk aan een gammele kabel. Als je in het gebied van de Mini-DVI poort tegen de kabel aandrukt, wil hij dan weer goed beeld geven. Denk dat je het het snelste in die richting moet zoeken, software matig kan ik me niet voorstellen.

• sOid
  • Niet online
Bedankt voor de tips. Ik ga over een uurtje bezig met experimenteren.

Ik houd jullie op de hoogte ;)

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Ik heb het zelfde probleem waarschijnlijk. Het ligt inderdaad aan die Mini-DVI stekker. Je moet hem er zo indoen dat je hem hoort/voelt vastklikken. Als dit niet in 1x lukt dan doe ik het opnieuw, maar dan schuin van onder naar boven, dan lukt het bij mij altijd.

Succes.

• sOid
  • Niet online
Ik heb even een andere DVI kabel gepakt, en gek genoeg lijkt het probleem nu verholpen.
In eerste instantie niet, maar na een reboot van m'n Macbook geeft hij gewoon de goede kleuren weer. Ook na een tweede reboot.

Ik kijk het zo wel even aan :)

@ hierboven: ga ik onthouden!

[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 08-05-2008 17:09 ]

Pagina: 1