netwerkprinter thuis benaderen mbv andere pc op internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200572

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wilde graag weten of het op de een of andere (niet al te moeilijke) manier mogelijk is om de netwerkprinter (Canon Pixma MP970) die bij ons thuis via een UTP kabel is verboden met de tele2 router te benaderen is via een andere pc op internet.

Ik wil graag namelijk mijn vriendin de mogelijkheid bieden om ook gewoon mijn printer te kunnen gebruiken terwijl zij thuis bijv. aan het tekstverwerken is.

Mijn gevoel zegt dat ik iets met VPN moet doen. Zou iemand mij hiermee op weg kunnen helpen? (als dit uberhaupt al mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:24
ik denk dat radmin kan wat je wilt...

Teamviewer heeft tegenwoordig ook de mogelijk voor VPN.

[ Voor 45% gewijzigd door Icekiller2k6 op 07-05-2008 19:13 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48

job

VPN is een prima oplossing, al blijft het een gedoe omdat je vriendin dan na het printen de vpn verbinding weer "moet" verbreken. Nouja, niet moeten.. maar het is niet fijn als je vriendin tijdens het internetten beperkt wordt door jouw upload snelheid.

Wat vpn betreft, daar heb je een vpnserver voor nodig. Dus dan heb je in elkgeval een leuk google woord. vpnserver.
Icekiller2k6 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 19:11:
Kan, is wel omslachtig. Ik bedoel hoe wou je op die manier het te printen document op die pc (dus die in het netwerk van KacperK) krijgen?

Oh, wat me makkelijker lijkt. De te printen documenten naar een specifiek email adres mailen.
Op een server (dus een eigen pc) een programma installeren wat automatisch alle binnenkomende mail uitprint. Het moet te vinden zijn, maar ik weet zo geen namen voor je.

[ Voor 43% gewijzigd door job op 07-05-2008 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Icekiller2k6 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 19:11:
Je bedoelt dat mijn vriendin dan via een pc in mijn netwerk een printopdracht zou moeten geven?
Ik wil uiteraard wel rechtstreeks een printopdracht naar de printer kunnen geven :)
Voor de rest kun je er vanuit gaan dat er geen pc actief zal zijn in mijn netwerk wanneer de printopdracht wordt gegeven. Het zou ook nogal erg omslachtig zijn aangezien je dan ook nog eerst het te printen materiaal naar pc in het netwerk moet versturen :)
job schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 19:12:
VPN is een prima oplossing, al blijft het een gedoe omdat je vriendin dan na het printen de vpn verbinding weer "moet" verbreken. Nouja, niet moeten.. maar het is niet fijn als je vriendin tijdens het internetten beperkt wordt door jouw upload snelheid.

Wat vpn betreft, daar heb je een vpnserver voor nodig. Dus dan heb je in elkgeval een leuk google woord. vpnserver.
Ik denk idd dat ik het een beetje in die richting moet zoeken. Het is alleen jammer dat ik voor de rest geen pc beschikbaar heb die constant de inkomende (vpn) verbindingen kan monitoren. Ik neem aan dat ik dat wel nodig heb?

Overigens de 2e methode die je noemde ging me een beetje te ver als je het niet erg vindt :9

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 200572 op 07-05-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Het is toch ook mogelijk om alleen verkeer voor een specifieke iprange via de vpn-verbinding te laten gaan? Dan kan die verbinding in principe gewoon aan blijven namelijk.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48

job

Misschien gaat het via een simpele poortmap ook wel lukken, dan hoeven er geen computers aan te staan. Maar ik zou nooit zomaar een printer zo met open poorten aan het internet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm..dat lijkt me wel de makkelijkste oplossing omdat ik thuis dus geen pc beschikbaar heb die altijd aan kan blijven staan.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dat zou moeten instellen aangezien ik niet weet op welke poort de printer reageert en of ik uberhaupt in de printsoftware (die ik op de remote machine installeer) ergens een ip-adres kan instellen met bijbehorende poort.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 200572 op 07-05-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://www.printeranywhere.com/

Moet je dat eens bekijken, dacht dat ik dat in het verre verleden ooit eens gebruikt had. Leek nog aardig te werken ook :)

Het kan volgens mij ook via IIS server van bv Win2000, maar niet helemaal zeker of je daar nou windows server voor moest hebben of elke Windows client kon dit.

[ Voor 34% gewijzigd door SinergyX op 07-05-2008 19:25 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SinergyX schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 19:23:
http://www.printeranywhere.com/

Moet je dat eens bekijken, dacht dat ik dat in het verre verleden ooit eens gebruikt had. Leek nog aardig te werken ook :)

Het kan volgens mij ook via IIS server van bv Win2000, maar niet helemaal zeker of je daar nou windows server voor moest hebben of elke Windows client kon dit.
Wow! die ga ik direct even proberen! hardstikke bedankt! _/-\o_

[edit] Het is dus alleen wel zo dat ik niet altijd een pc actief heb in mn thuisnetwerk terwijl er misschien wel printopdrachten naar de printer gaan van buitenaf. Weet dus niet of dit gaat werken. Ik ga het iig proberen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 200572 op 07-05-2008 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Daar moet nog steeds een pc voor aan staan dan he, voor dat printeranywhere..

Welk protocol gebruikt je Canon printer eigenlijk?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geen idee wat het protocol is. Ben aan het zoeken maar kan het nergens vinden. Al die bijbehorende networkutilities ook nagelopen net. Zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik zou hier hoe dan ook niet aan beginnen :P
Zoveel kost een printertje niet ;)

Poorten openzetten zou ik helemaal niet doen, betwijfel tevens of dat gaat werken (ivm protocollen).

Ook voor Printer anywhere zal je een pc nodig hebben die aanstaat, lijkt me iig zo. Iets zal de opdrachten moeten doorsturen.... Hetzij een opdracht via een VPN of het nou via jou PC is over het internet.

Denk dat het uiteindelijk de moeite niet loont... Voor een eurotje of 20 is ook wel iets te vinden hier op V&A bvb...

Daarnaast zijn er natuurlijk zat mensen die zon ding op straat zetten...

Wat is trouwens het grote voordeel hiervan? Bedoel de printjes liggen dan toch bij jou... kan ze ze ook mailen, en als ze bij jou is (wanneer ze ze dus normaal uit de printer zou halen) uit printen...

Wat is in jouw ogen de toegevoegde waarde..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt idd gelijk dat een printertje tegenwoordig niet zo duur meer is. Maargoed, ik heb laatst dus deze MP970 aangeschaft wat in mijn ogen toch wel een vrij goede printer is en daarvan wilde ik mijn vriendin ook laten profiteren. Vaak moet ze nu haar spul mailen en kost het mij tijd.
In het andere geval zal ze idd alsnog de blaadjes op moeten komen halen maar dan hoeft zij (en ik) tenminste niet meer te 'klooien' met documenten openen en het juiste adrukken :)

Heb nu iig printeranywhere erop gezet. Heb een account aangemaakt en denk dat zij dat ook moet doen. Ik kan haar dan vervolgens toegang geven tot de printer. Maargoed, ik moet zoals eerder door jullie gezegd waarschijnlijk dus wel op dat moment in verbinding zijn met mijn eigen netwerk waar de printer zich in bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

je hebt dacht ik ook routertjes die VPN ondersteuning bieden maar die zijn misschien wel duurder dan een printer.
En je printer in DMZ hangen kan wel, enige risico is dat je spam krijgt en dat kost papier en inkt/toner maar an sich wel eens leuk om te proberen! Vraag is alleen of je netwerkdriver dat ondersteund anders een mapping maken (maar ik weet niet of dat kan).
Ik ga het denk ik eens proberen om mijn printer in DMZ te hangen of wat poorten te forwarden, gewoon om uit te zoeken of het kan :D

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
franssie, zou het je toch afraden, printers zijn niet per definitie apparaten om aan het internet te hangen. Zijn meer in de richting van windows filesharing etc. oftewel netwerk diensten. Windows filesharen werkt bvb. ook niet buiten je lokale netwerk met enkel een poortje (vanaf win xp iig, draait nml. op netbios, welke alleen over het lokale netwerk werkt in nieuwere windows besturings systemen).

Je kan het uiteraard altijd proberen :)

Denk echter dat het vanuit netwerk en systeem beheer oogpunt echt een 'no go' is. Ik (o.a. (systeembeheerder) zou zoiets bij ons op het bedrijf bvb. nooit implementeren.

Ik heb overigens wel een andere optie voor je, KacperK:

Remote desktop, kun je printers delen. Er is ook een Windows XP patch welke je met meerdere gebruikers tegelijk op 1 Windows xp machine laat werken (1 lokaal en 1 via RDP). Daarnaast heb je natuurlijk de mogelijkheid je schijven te delen via RDP. Zo kun je zo je lokale bestanden prima remote afdrukken...

Echter zit je dan nog steeds met het punt dat jouw PC moet aanstaan.

En als je een VPN router wilt aanschaffen kan je idd. net zo goed een mooie printer voor haar kopen :D
Zal nog eens verder denken voor je ;)

Edit: iig een bron voor het multi user Win XP verhaal. Wel een beetje omslachtig, gebruik zelf altijd een .exe die hetzelfde doet.

@Anyone else, of is dit een 'no go' op GoT, een patch zoals deze?

[ Voor 21% gewijzigd door wasted247 op 07-05-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Hmm, heb nog wel een hersenspinsel;
Iemand anders hierboven suggereerde al om een emailadres te gebruiken, en dan een servertje te gebruiken om de bestanden af te drukken..
Als je nou ergens een NAS op de kop weet te tikken waar linux op draait, kan je misschien wel een ftp server opzetten, en met cups de printer beschikbaar maken op de NAS. Dan kan je het zo instellen dat ie bv om de 5 minuten checkt of er nieuwe bestanden in bv een map 'print' staan, en die afdrukken. En dan vervolgens die files moven naar een andere folder. Heb je meteen een gratis backup :P.
Maar goed, dit kost natuurlijk ook weer extra geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

NAS zou ook wel een optie kunnen zijn.
En vwb het sharen van printer (via DMZ) zou ik dat in een groot netwerk zoals een bedrijf nooit toestaan inderdaad, de betere netwerkprinters zijn idd als opslagplaats te misbruiken maar bij mijn thuis situatie met een HP6127 ben ik daar niet zo bang voor, dat ding is geeneens via telnet te bereiken. Maar inderdaad, een printer met niet alleen netwerkkaart maar ook printerserverfunctie hoort niet aan internet te hangen (en je kan discussiëren of je dat op je interne netwerk wilt maar da's een ander onderwerp).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp! Ik heb me er voorlopig maar even bij neergelegd dat ik een dedicated server moet hebben draaien in mn netwerk. Voorlopig heb ik maar even printeranywhere geinstalleerd en dat werkt vrij goed (zolang mijn laptop dus op dat moment actief is in het netwerk).
Wanneer mijn budget het toelaat zal ik misschien zo'n vpn router aanschaffen. Ik zou waarschijnlijk idd voor dat geld nog een printer kunnen kopen voor mn vriendin maar zo'n vpn router lijkt me toch wel erg leuk. En op die manier kan ik ook zien wat mn vriendin allemaal afdrukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je kan soms bij de IA acties een rond kijken, daar heb ik een Mini-ITX intel computer voor nog geen 120 euro (1.6 of 1.7 Celeron dacht ik). Makkelijk, klein en gebruikt niet veel :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1