Toon posts:

Netwerk advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn momenteel ons huis aan het verbouwen en ik zou graag in 9 verschillende ruimtes minimaal 2 netwerkaansluitingen willen,
omdat alles tegenwoordig via het netwerk gaat.

Er moeten dus in ieder geval minimaal 18 aansluitingen komen.

Wij hebben momenteel een ADSL modem/router van Versatel/Tele2 (20Mbit).
Deze modem/router komt in de meterkast.

Wat adviseren jullie mij als ik voorbereid wil zijn op de toekomst met hogere snelheden via bijvoorbeeld glasvezel?

Wat voor een kabels kan ik het beste nemen? Kan ik het best een switch of een patchpaneel nemen?

Graag uw advies.....

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:00
Ik zou zeker even een patchpanel maken en de aansluitingen even nummeren. Dat is al snel erg handig en ziet er daarnaast gewoon netjes uit.

Gewoon CAT5e is prima bekabeling, verder zou ik even slim die aansluitingen positioneren in de ruimtes, dat is het meest moeilijke van je project. Het is altijd weer balen als je aansluiting net aan de andere kant van de ruimte zit.

Wat verder ideaal is zijn dikke buizen naar de etages (regenpijp idee). Je kan dan altijd nog een extra bundeltje trekken mocht dat nodig zijn.

Denk verder aan kabels voor beveiliging, als je dan toch bezig bent wellicht handig om die meteen mee te nemen.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 18:33
Inderdaad, als je de mogelijkheid hebt, leg leidingen met wat overcapaciteit. Altijd makkelijk als je nog is een keer een extra kabeltje over het plafond of onder de vloer moet hebben. Die kun je dan nog is een keer trekken.

Kies ook voor kwalitatief goede cat-5 kabel. Dan kun je in de toekomst altijd nog doodeenvoudig switchen naar gigabit ethernet.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:54
Ik heb in bijna elke kan 2x UTP liggen
Alles komt in berging in een mini-patchkastjes waar ik een 16x module heb hangen waar ik draadjes heb afgemonteerd dus ik kan patchen naar hartelust.
Meer moet dat niet zijn.
Ik heb CAT5E genomen als bekabeling.

• dEX2340
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-08-2025
Beste Jan, ik wilde je een mail sturen maar je e-mailadres is niet openbaar. Vandaar hier een post:

mijn broer heeft in zijn nieuw huis een Telenetabonnement en 5 netwerkcontacten in verschillende kamers. Om te zorgen dat hij overal gemakkelijk kan internetten had hij dus een router nodig:

Ik heb de D-Link DGS-1005D gekocht maar bij het installeren zag ik dat er eigenlijk geen verschil is tussen de poorten. Op deze switch moet ik in één van de poorten toch de kabel aansluiten van de Telenet-modem, niet?

Die heb ik dan maar in poort 1 gestoken. De kabels van de andere (4) kamers heb ik in de poorten 2,3,4 en 5 gestoken. Maar ik twijfel of dit wel de correcte router is.

Moet ik een andere router kopen waarbij er een poort is voor WAN (ingang Telenetmodem) en poorten voor LAN (kabels van verschillende kamers)?

Alvast bedankt!

iPhone XR

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Voor hogere snelheden wellicht niet ideaal, maar voor 100 Mbit werkt het prima als je 1 UTPkabel gebruikt voor 2 aansluitingen. Dit kan je enorm schelen in kabels trekken...
Verder lijkt "dikkere leidingen" voor "overkill" me niet nodig, want elke kamer netwerk geven is al aardig overkill. Zo nodig kan je altijd de kabel er uit trekken en vervangen door een andere, en dikkere leidingen geeft alleen maar grotere gaten in je muren.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
@dEX2340 : Je moet je telenet modem altijd in de WAN van je router steken, pas daarachter kan je een switch hangen, dus zoals dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Router:

TELENET     PC1     PC2     PC3    Andere switch
    |         |        |      |         |
    |         |        |      |         |
   WAN       LAN1    LAN2   LAN3       LAN4

Andere switch:

Poort die komt 
 van router        PC4        PC5
    |               |          |
    |               |          |
   LAN1            LAN2      LAN3    ... enzovoort

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een switch heb je sowiezo nodig.

ik zoe het ietsjes anders doen dan hierboven
stop je router in je nieuwe switch en ga dan naar de clients, stop geen clients in de router switch, dat bevorderd de onderlinge comunicatie. de backplane van je switch heeft meer bandbreedte dan een lan kabel.

je tele2 kast is sowieso al een router dacht ik. het is dan vrij nutteloos om dan nog een 2e router et plaatsen

een patchpaneel moet je zelf weten. imho hoeft het net niet. het is zeker wel netter

edit ow shit ... een topic kapert .. laaat maar

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 12-05-2008 11:05 ]

Iperf

• dEX2340
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-08-2025
webinn, bedankt voor uw reply!

Ik heb dus duidelijk een miskoop gedaan, had beter was advies in winkel gevraagd maar in zo'n Saturn lopen er nie veel degelijke rond.

Bon, ik heb nu dus gewoon switch gekocht, moet dus wel degelijk router hebben. Nogmaals sorry dat ik het hier post.

iPhone XR

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
dEX2340 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:32:
Bon, ik heb nu dus gewoon switch gekocht, moet dus wel degelijk router hebben. Nogmaals sorry dat ik het hier post.
Huh, je hebt een Switch nodig. Tenzij je een modem hebt wat geen DHCP (Automatisch uitdelen van IP's) heeft. Dan kun je beter een router kopen.
Pagina: 1