[Ubuntu] Externe hardeschijven mergen (of folders)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
Hoi,

Ik zit met een dilemma i.v.m mijn storage-server.

Momenteel heb ik een server met Ubuntu 7.10.
Hier zijn op het moment 3 externe harde schijven op aangesloten via USB.
De schijven zijn geformatteerd in NTFS, en afzonderlijk gemount met ntfs-3g, 2x 500gb en 1x 250GB.
Nu zitten alle 3 schijven voor 99% vol, wat mij noodzaakt om nog een schijf bij te plaatsen.

Dit op zich is allemaal geen probleem. Maar ik heb de volgende bestandsstructuur voor de 500gb schijven.

Hdd 500gb
- movies

Hdd 500gb
- series

Deze zijn dan gemount in /media/external/disk1 en /media/external/disk2

Om het allemaal makkelijk toegankelijk te maken is er een folder /media/nas waar symlinks staan naar de folders op de externe harde schijven:

-/media/nas/
- movies -> /media/external/disk1/movies
- series -> /media/external/disk2/series

Nu zou ik nog een schijf willen bijzetten van 500gb, bijvoorbeeld ter uitbreiding van de externe harde schijf met de series op (bijvoorbeeld).

Probleemstelling:
Ik wil mijn bestandsstructuur zo simpel mogelijk houden, is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de nieuwe externe hardeschijf als uitbreiding kan gebruikt worden voor de series map of symlink?
Hoe kan je dit best oplossen...

Of ben ik genoodzaakt een symlink naar elke afzonderlijke schijf te maken?
Zo dan:
/media/nas/
- series1 -> /media/external/disk2/series
- series2 -> /media/external/disk3/series

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

Zoiets kan makkelijk met bijvoorbeeld lvm maar ik denk niet dat het gaat werken met NTFS.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
IorGie schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:52:
Zoiets kan makkelijk met bijvoorbeeld lvm maar ik denk niet dat het gaat werken met NTFS.
Inderdaad ben ik ook net achter gekomen. Ik kan de schijven niet omzetten naar een ander bestandssysteem, momenteel is er nog geen backup van de data.

Ik vond net iets over unionfs-tools, maar kan er niet achter komen of dit een goede oplossing kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Je zou kunnen denken aan een LVM filesysteem: als je een extra schijf hebt dan voeg je die in in de LVM configuratie en kun je een bestaand filesysteem uitbreiden. Alleen lijkt het me niet echt handig om dit met externe schijven te gaan doen, omdat je alle schijven uit de LVM configuatie nodig hebt om de bestanden te kunnen lezen.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

jverdeyen schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:58:
Inderdaad ben ik ook net achter gekomen. Ik kan de schijven niet omzetten naar een ander bestandssysteem, momenteel is er nog geen backup van de data.
Als het goed is heb je niet eens een backup nodig. Je maakt van je nieuwe schijf een LVM schijf. Verplaatst de data van een van de bestaande schijven naar de lvm schijf. Vervolgens voeg je de lege schijf toe aan je LVM. Verdiep je eens in de materie. LVM is een mooi systeem. Als je alles eenmaal op een LVM volume hebt staan kan je bijvoorbeeld ook makkelijk een paar GB van de ene "partitie" afsnoepen en aan een andere toevoegen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

unionfs
kan je meerdere directory's samenbinden binnen 1 directory.

dus
/media/external/disk1/movies
/media/external/disk3/movies
= /media/movies

/media/external/disk2/series
/media/external/disk3/series
/media/series

bekent van de live-cd's

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
Kan je dan ook bepalen naar welke schijf hij effectief zal schrijven ? Of kan ik dit best alleen gebruiken bij het lezen van de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 16:51
aufs? :)

Andere versie van unionfs

[ Voor 22% gewijzigd door YscO op 08-05-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

jverdeyen schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:32:
Kan je dan ook bepalen naar welke schijf hij effectief zal schrijven ? Of kan ik dit best alleen gebruiken bij het lezen van de data?
volgens mij heb je daar keuzes in. probeer het zal ik zeggen

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1