Toon posts:

Gigabit netwerk werkt niet met Cat 5e

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Gisteren heb ik thuis een kabel getrokken voor een netwerkje. Dit netwerk wil ik graag op 1 Gb laten draaien. De kabel (STP) en de RJ-45 stopcontacten hiervoor zijn allemaal 'Cat 5e certified' zoals ze dat noemen.

Helaas werkt alles alleen niet naar behoren. De verbinding via deze nieuw getrokken kabel loopt prima, maar niet op 1 Gb... Ik haal slechts 100 Mb... :?

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten, Niels

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Graag wat meer details:
netwerkkaarten
switch
OS?
Haal je 100mb qua snelheid, of zie je 100mb staan bij netwerkdetails?

Verwijderd

Dit ligt meer aan je netwerkkaart. waarschijnlijk een 10/100mb netwerkkaart ipv een 10/100/1000mb

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Welke pin-out heb je gebruikt?
De codering moet wel juist zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:40
je zit waarschijnlijk in de knoop met GigaBIT en 100 MegaBYTE? of bedoel je beide Bits :?

zie hier een vertaal tabel... vul een vakje in en druk op TAB
http://clbe.net/bitsvsbytes.htm

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Cpt00kirk schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:41:
je zit waarschijnlijk in de knoop met GigaBIT en 100 MegaBYTE? of bedoel je beide Bits :?

zie hier een vertaal tabel... vul een vakje in en druk op TAB
http://clbe.net/bitsvsbytes.htm
Hij schrijft toch steeds een kleine 'b' en niet hoofdletter 'B' bij Gb en Mb?
En in de titel zelfs voluit Gigabit...

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:34:
De kabel (STP) en de RJ-45 stopcontacten hiervoor zijn allemaal 'Cat 5e certified' zoals ze dat noemen.
Het stukje sopcontact -> PC/switch is ook Cat 5e?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

mjl

Ugh

Kijk ook de stekkertjes (RJ45) en de wand-contactdozen even na, als niet alle 8 draden aangesloten zijn heb je geen gigabit! Met 4 draden kun maximaal 100Mbit gebruiken.

Verder is de volgorde van de draden in je stekker niet onbelangrijk!

Check ook even of alle apperatuur gigabit aan kan (netwerk kaart switches etc.).

Controleer ook of je netwerkkaart instellingen mischien geforceerd staan op 100Mbit.

-------

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot dusver!

Even wat extra info...

De netwerkkaarten zitten 'on board' op de moederborden van de computers. Beide van Asus.

De netwerkswitch is de Asus GigaX1108B/G. Deze geeft d.m.v. de leds aan of er een Gb-verbinding (led wordt groen) of een 100Mb-verbinding (led wordt oranje) opgezet is. Ik heb geen snelheidstest gedaan en heb dus ook niet de exacte snelheid. Maar als ik bestanden kopieer is het wel duielijk dat het geen Gb-verbinding is.

Als ik de computers rechtstreeks, dus zonder de nieuw getrokken kabel, met de switch verbind wordt wel naar allebei de computer een Gb-verbinding opgezet.

Gonadan: Wat bedoel je met pin-out? Is dit hoe ik de kabeltjes heb aangesloten?

De wandcontactdozen heb ik volgens onderstaand schema in elkaar geknutseld:
Afbeeldingslocatie: http://www.patchkabel.nl/images/568rl.gif

Is er een manier op te testen of ik dit goed heb gedaan?

Iemand nog andere ideeën waar mijn verbindingsprobleem aan kan liggen?

Alvast bedankt voor jullie reacties werderom!

Groeten, Niels

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 21:57:
Gonadan: Wat bedoel je met pin-out? Is dit hoe ik de kabeltjes heb aangesloten?
Ik bedoel inderdaad in welke kleurcodering je de aders hebt gekrimpt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 07-05-2008 22:00 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien niet goed genoeg geknepen .. zitten de ijzertjes goed aangedrukt ?

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niks gekrimpt... De wandcontactdozen heb ik volgens bovenstaand schema in elkaar gezet. Verder gebruikt ik gekochte cat5e patchkabels.

Ik zal morgen eens kijken of ik de kabels goed aangesloten heb. Weet iemand of ik dit ook kan nameten???

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:28:
De wandcontactdozen heb ik volgens bovenstaand schema in elkaar gezet.
Meet ze eens na of iedere ader 'uniek' is, ik ben regelmatig dozen tegen gekomen die alleen voor 100mbit geschikt waren en een paar aders aan elkaar knoopten.
Controleer ook of de adres 1 op 1 overgaan, dus dat de linker ader in je stekker ook de linker ader in de wcd is.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2008 23:35 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb niks gekrimpt... De wandcontactdozen heb ik volgens bovenstaand schema in elkaar gezet. Verder gebruikt ik gekochte cat5e patchkabels.
Doe's een foto? Bij veel WCD's moet je niet die kleurvolgorde aanhouden namelijk. Dat gaat meestal paarsgewijs en wordt vervolgens in de WCD zelf naar de goede pinnen doorgezet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
CyBeR schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 02:21:
Dat gaat meestal paarsgewijs en wordt vervolgens in de WCD zelf naar de goede pinnen doorgezet.
:Y

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

mjl

Ugh

ff checken: je hebt wel gigabit met de patch cat5e kabels direct op je switch ? Zo niet dan is de losse kabel of je switch of je pc het probleem anders de kabels tussen de wandcontactdozen.

-------

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-11-2025

De wandcontactdozen heb ik volgens onderstaand schema in elkaar geknutseld:
[afbeelding]
Denk er in ieder geval aan dat je wandkast dus precies omgekeerd gewired moet zijn.

Je hardware werkt, anders zou je met een directe kabel ook geen 1G moeten hebben.
Je kabel naar je wandkast is ook standaard, dus daar zal het ook niet aan liggen.

Ik denk dat je naar de bekabeling in je wandkastje moet kijken. Pin 1 moet tegenover pin 1 uitkomen enz.

• bimm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-03 22:16
Ik heb geen snelheidstest gedaan en heb dus ook niet de exacte snelheid. Maar als ik bestanden kopieer is het wel duielijk dat het geen Gb-verbinding is.
Ter herinnering, je zult met gigabit ergens tussen de 25 en 35 megabyte per seconde halen met kopiëren van bestanden. Met NETIO achtige programma's kom ik zelf wel tot 100MB/s+
Als ik de computers rechtstreeks, dus zonder de nieuw getrokken kabel, met de switch verbind wordt wel naar allebei de computer een Gb-verbinding opgezet.
Dan weet je dus dat het niet aan de pc's en switch ligt. Uitgaande dat je als je via de muur doet dus -niet- op je switch gigabit indicatie hebt oplichten.

Ik ook, jij niet?

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Bovenstaand schema is voor een RJ-45 connector op (u/s)tp. Niet voor het aansluiten van een wanddoos. Vaak staat er op de doos zelf wel hoe je het moet aansluiten. En, zoals al eerder genoemd, is dat vaak paargewijs.

voorbeeld: kikkerdeklik

[ Voor 8% gewijzigd door Sosabowski op 09-05-2008 11:52 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Danot
  • Niet online
Heb je al geprobeerd om je computer direct op je switch aan te sluiten? Zonder de wandcontacten te gebruiken. Werkt het dan wel?

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Danot schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:52:
Heb je al geprobeerd om je computer direct op je switch aan te sluiten? Zonder de wandcontacten te gebruiken. Werkt het dan wel?
:X

• bimm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-03 22:16
IorGie schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:47:
[...]
Niet voor het aansluiten van een wanddoos. Vaak staat er op de doos zelf wel hoe je het moet aansluiten.
Ik weet nog heel goed dat er een paar klungels waren die 6 maanden lang een netwerk niet aan de gang kregen bij een bedrijf (non-profit) omdat ze het allemaal netjes via het schema hadden aangesloten zoals alom bekend.

Dag 1 dat ik kom staat gewoon binnen op de wanddoos zelf de kleuren wat waar in moet. Gewoon even goed kijken, het was helemaal afwijkend.

Ik ook, jij niet?

Pagina: 1