• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Leuk artikel :).
Thanks to tessellation, it becomes possible to do without the normal map and implement a level of detail directly on the GPU, allowing the use of very detailed models (several million polygons instead of 10,000 or so with current games)—at least in theory. In practice, tessellation raises some problems that have kept the technique from taking off so far. Can Direct3D 11 and compatible cards avoid these pitfalls and come up with a functional version? It’s too early to say, but in any event not everybody is convinced
Nee, duh. Bezier patches zijn leuk voor curved surfaces, niet voor ogenschijnlijk ongeordende height maps zoals steen oid. Normal maps zijn een goedkope manier om detail aan te brengen in een materiaal zonder daar relatief dure geometrie voor te gebruiken. Met bezier patches los je dat echt niet op. Het is eigenlijk net een beetje als de hype met dynamic lighting destijds. 't Is cool dat per pixel lighting ineens kan, maar voor het overall plaatje gebruik je nog altijd oude technieken om het beeld te verfijnen. Realtime global illumination is nog altijd vrij ondoenlijk, dus daar gebruik je gewoon gegenereerde light/shadow/ambient maps voor.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

(Realtime) 3d render engine schrijven is net als goochelen. Of je nu daadwerkelijk een duif uit het niets haalt, of dat je de illusie weet te wekken dat je deze uit het niets haalt maakt voor het publiek niet uit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
OpenGL is dood:
http://www.tojiart.com/OpenGL/

Is het niet eens tijd voor een nieuwe variant met de volgende eigenschappen:
- open
- mooier / beter / sneller
- makkelijk te gebruiken dan DX/OGL
>:)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ach ja, dromen kan altijd ;)

Er is trouwens nog wel een initiatief dat bekend staat als Gallium3D, maar naast de afschrikwekkende naam lijkt dat meer een wrapper rond bestaande API's te zijn lees je verder wat hieronder gezegd wordt. Geen idee wat ze daar verder mee willen doen maar ik geef het weinig kans.

Tot nu toe ben ik iig erg blij met m'n overstap naar D3D. Het is lang niet zo vreselijk meer als het ooit was en op veel punten een stuk beter geworden dan OGL. Ik mis eigenlijk alleen de mogelijkheid om snel debugdingetjes te kunnen renderen met alleen een globale kleur, maar goed.. je kan niet alles hebben, of misschien moet ik wel gewoon wat beter de documentatie lezen :)

Het is alleen even wennen met al die interfaces.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 24-09-2008 19:11 ]

Dat zit wel Schnorr.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Jogai schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:34:
OpenGL is dood:

- open
(Managed) DirectX is al heel makkelijk te gebruiken vind ik :).

Ohwell ik hoop dat er een nieuwe sterke standaard komt voor 3D onder linux e.d. Een soort OO, OS D3D :)

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Gallium3D is een onderdeel van de - hevig in ontwikkeling zijnde - Mesa / X.org / (opensource) GPU drivers verzameling. Het is geen nieuwe API, maar een nieuw drivermodel. Dat is niet zozeer een technisch verschil, maar het geeft aan hoe low-level het is.

Deze ontwikkelingen zouden overigens best weleens voor een flinke performanceboost kunnen zorgen op de Unix-platformen.

Ik blijf voorlopig wel met OGL prutsen. Ik kan ook moeilijk anders, tenzij iemand zo gek is om Direct3D op Gallium3D te implementeren. En alle nadelen van OGL ten spijt, het blijft vertrouwd.

Verwijderd

OpenGL ook, dus dat scheelt ;)

spam is niet toegestaan

[ Voor 71% gewijzigd door moto-moi op 25-09-2008 09:09 ]

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:35

beany

Meeheheheheh

Jogai schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:34:
OpenGL is dood:

- open
Wikipedia: Larrabee (GPU)

Of het makkelijker zal zijn, geen idee. Maar ik las in een interview dat het rechtstreeks programmeren in Larrabee mogelijk zou zijn, buiten DX en OGL om. Dit zou enorme voordelen met zich meebrengen. Weet alleen niet meer waar ik het heb gelezen, kan geen linkje plaatsen. Zal nog ff zoeken.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
Ja omdat dat gewoon met x86 technologie kan. Maar een echte Graphic Language is wel iets anders.
Utopie:
Nieuwe open taal wordt ontwikkeld met bovenstaande eisen. Het wordt goed opgepakt door gameproducenten (omdat het makkelijker en beter is). Er word goede ondersteuning voor gemaakt door de vga fabrikanten. Er worden open drivers ontwikkeld (goede 3d prestaties op linux).

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Pagina: 1 2 Laatste