Compatibiliteitsprobleem moederbord/harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-01 17:10

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb me een nieuwe pc in elkaar gezet, bestaande uit de volgende onderdelen:

Asus M3A78-EH
AMD Phenom 9550
2GB Dual Channel 800Mhz
XFX 8800GT 512MB Alpha Dog Edition
Blu Ray rom Asus
Samsung Spinpoint 500GB HD501LJ

Nu ging het installeren van windows XP eigenlijk zonder problemen.

Ik heb de instellingen van de BIOS verder niet veranderd en puur de SATA stekkers op het moederbord geprikt evenals alle andere aansluitingen en toen de pc geboot vanaf de XP-cd.
Partitie gemaakt van 15 GB op de schijf van 500GB (waar in wegens het nog niet geinstalleerde SP slechts 132GB van zichtbaar is)

Ik heb geen losse SATA drivers gebruikt (dus ook niet op F6 gedrukt bij het laden van de setup van XP) wat voorheen wel altijd moest.. Maar nu word alsnog de HD gevonden..

(Legale) Windows XP Home Edition geïnstalleerd en toen wilde ik servicepack installeren door deze vanaf DVD te kopiëren naar de C-schijf.

Vervolgens sloeg de computer muurvast en reageerde deze nergens op.. Ook niet op CTRL+SHIFT+DEL..

Opnieuw opgestart en geprobeerd de file te kopiëren vanaf een externe HD, zelfde probleem, na een poosje slaat alles muurvast.. Nog een paar keer geprobeerd en na een poosje met veel geduld staat de file wel op de C-schijf.. Maar zodra ik deze probeer uit te pakken slaat de pc wederom muurvast..

Toen resoluut alles opnieuw geinstalleerd, dus booten vanaf XP-cd, partitie verwijderen, nieuwe partitie maken formateren en installeren..

Maar ook hierna direct hetzelfde probleem..

Ik dacht toen dat dit wellicht aan de Samsung HD ligt, dus deze heb ik in een andere pc gehangen en toen EStool gedraait (voorheen H-util)

Deze kan echter helemaal geen problemen vinden en geeft aan dat de HD verder goed is.

Nu ben ik hier aan het zoeken geslagen en heb wel gezien dat er met deze HD problemen zijn icm een ASUS P5K moederbord..

Nu heb ik natuurlijk een ander moederbord maar wel ASUS, dus ik vroeg mij af of dit inderdaad een slechte combi is..

Overigens is zowel het mobo als de HD geschikt voor 3GB/s, maar dit heb ik verder niet speciaal ingesteld in m'n BIOS..

Weet iemand wat hier het probleem nu kan zijn, doe ik iets simpels erg verkeerd? Moet ik wel SATA drivers hebben (hoewel ik deze op de site van ASUS niet kan vinden)
Of is er daadwerkelijk een compatibiliteitsprobleem?

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

Als je maar één harde schijf hebt moet je het volgende selecteren in de BIOS: Configure SATA as [IDE].

Met een enkele HDD maakt het qua prestaties niets tot zéér weinig uit. En je bent van je compatibility problemen af. Je hebt dan namelijk geen sata drivers nodig om XP te installeren. Heb je SP2 geslipstreamed op die CD? Dat kan je ook nog doen.

edit: dit werkte voor mij ipv AHCI ( voordat ik weer geflamed word ).

[ Voor 31% gewijzigd door Dani86 op 07-05-2008 12:47 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

Ik ben zelf niet bekend met compatibiliteitsproblemen met dit moederbord (even gekeken naar die van een maat van mij die heeft hem namelijk ook)
Hij heeft een WD schijf... Weet alleen niet het typenummer voor je, ik wens je veel succes!! je hebt al een hoop onderzoek gedaan dus petje af daarvoor!
Als ik meer weet laat ik het je weten.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
n00bdani86 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 12:43:
Als je maar één harde schijf hebt moet je het volgende selecteren in de BIOS: Configure SATA as [IDE].

Met een enkele HDD maakt het qua prestaties niets tot zéér weinig uit. En je bent van je compatibility problemen af. Je hebt dan namelijk geen sata drivers nodig om XP te installeren. Heb je SP2 geslipstreamed op die CD? Dat kan je ook nog doen.

edit: dit werkte voor mij ipv AHCI ( voordat ik weer geflamed word ).
Ik heb in de bios verder niets anders ingesteld, dus dit staat nog standaard.. Volgens mij stond in de bios inderdaad SATA als IDE, dus dit heb ik reeds gedaan.

Het gekke is dus dat de setup van XP de HD gewoon ziet en ik er XP op kan zetten zonder dat ik SATA drivers heb geinstalleerd (deze kon ik op de ASUS site ook niet vinden). Windows werkt dan ook gewoon alleen op het moment dat ik iets probeer de kopieren slaat alles vast.

Heb een originele XP cd, dus geen SP2 erin gestreamd.. Maar het kopiëren zou gewoon moeten werken, want naast SP2 moet ik nog veel meer dingen naar de HD toe kopiëren. Zodoende.

Over AHCI heb ik wel het e.e.a. gelezen, maar daar snap ik niet zo gek veel van, overigens wordt er in de handleiding van het mobo ook zeer weinig vermeld over het installeren van een SATA schijf...

@Scenix

Ik heb de HD pas vorige week gekocht, dus die kan ik als het goed is nog zo omruilen, dus ik denk dat ik dat sowieso maar eerst doe, dus ipv een Samsung een WD of Seagate.. Kijken of dat helpt..

Zou het nog uitmaken of ik wellicht een andere SATA schijf neem zonder 3GB/s? Dus eentje met 1,5GB/s? Maargoed, dan wordt die schijf weer een stuk langzamer, dat is ook niet handig...

Verwijderd

Een zeer bekend probleem omdat ik hier een week geleden ook door geterroriseerd werd. Bij mij was de HD een Hitachi Deskstar van 320GB. Daarover heb ik nog een topic geopend maar laten sluiten omdat ik de overtuiging had dat 't probleem gefikst was.

Ik had toen een ASUS M2V-SE MX draaiende met daarnaast nog een Maxtor IDE van 80GB waarop Windows en zo draaide. Een vaag fenomeen want het had zeker een maand zonder enige problemen gedraaid.

Maar goed, bij mij is 't probleem verholpen door een nieuwe mobo aan te schaffen. Heb je al geprobeerd de drivers van 't mobo te installeren? Misschien dat dat al iets kan verhelpen?

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:57:
Een zeer bekend probleem omdat ik hier een week geleden ook door geterroriseerd werd. Bij mij was de HD een Hitachi Deskstar van 320GB. Daarover heb ik nog een topic geopend maar laten sluiten omdat ik de overtuiging had dat 't probleem gefikst was.

Ik had toen een ASUS M2V-SE MX draaiende met daarnaast nog een Maxtor IDE van 80GB waarop Windows en zo draaide. Een vaag fenomeen want het had zeker een maand zonder enige problemen gedraaid.

Maar goed, bij mij is 't probleem verholpen door een nieuwe mobo aan te schaffen. Heb je al geprobeerd de drivers van 't mobo te installeren? Misschien dat dat al iets kan verhelpen?
Hmmm.. dit mobo is gloedje nieuw.. Zaterdag binnengekregen, dus was niet van plan een nieuwe aan te schaffen ;)

Maargoed, heb inmiddels hier op het werk wel de laatste drivers van internet afgehaald en op floppy gezet, toch de AHCI wellicht installeren ofzo?!

Shit, vond het vroeger met alleen IDE een stuk makkelijker :?

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Jeej.. opgelost..

Was toch simpeler dan ik dacht, heb uiteindelijk een driver gevonden op de ASUS site voor AHCI en ook de SATA-controller in het bios op AHCI ingesteld. Bij het opnieuw installeren van XP bij de setup op F6 gedrukt en de juiste AHCI driver vanaf floppy geinstalleerd..

Nu alles geinstalleerd en het loopt als een zonnetje.. Slechts 1 probleem:

Ik heb wèl SP2 geinstalleerd, en bij hardware staat wel "enhanced controller" bij beide USB controllers.. Maar toch blijf ik bij het aansluiten van mijn externe schijf de melding krijgen "snel apparaat op langzame USB-hub aangesloten"..

Heel vreemd, want dit zou toch gewoon snel moeten werken nu? Heb de USB controller ook in apparaat beheer opnieuw geinstalleerd, maar dit helpt verder niet..

Iemand een idee?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
In het BIOS staat vaak een optie of je USB2.0 ondersteuning in of uit wilt schakelen. Wellicht staat deze nog uit of op USB 1.0/1.1.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Bitage schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:46:
In het BIOS staat vaak een optie of je USB2.0 ondersteuning in of uit wilt schakelen. Wellicht staat deze nog uit of op USB 1.0/1.1.
Hmm... dat zou weer typisch stom van me zijn.. Daar heb ik inderdaad helemaal niet aan gedacht.. Ga ik vanavond direct naar kijken als ik thuis ben..

Thanx!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Nu eindelijk opgelost..

In de BIOS stond de USB reeds op 2.0 en HighSpeed dus dat was het probleem niet.. Had m'n memorystick in de pc geprikt wegens SP3 die ik los gedownload had en daarbij kreeg ik geen melding van snel apparaat op langzame hub.. Dus toen bedacht ik me dat het welleens de kabel kon zijn.

Had namelijk de externe HD aangesloten met een oude USB kabel die ik ergens uit een lade had getrokken omdat de originele usb-kabel in het bureau boven bij de andere pc zit weggewerkt..

Maar nu dus de originele kabel aangesloten en geen problemen meer.

HTPC draait nu als een zonnetje!!

Gisteravond nog even HDMI-DVI aangesloten en een Blu-Ray schijfje zitten kijken op 1080p; GEWELDIG!

Wat een verschil met gewone DVD en digitale tv... Veel scherper.

Ik ben er blij mee..!!

Iedereen bedankt voor de reacties d:)b

• Flying_Eye
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-06-2024
Hoe en waar heb je die AHCI driver gevonden?

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb alleen dan met een MSI mobo maar kan geen AHCI dirvers vinden......
Pagina: 1