Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256718

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb nu al een tijdje een beamer.
Link : http://www.beamerwinkel.o...info.php/products_id/1285
Maar vind de koeling daarvan er veel lawaai maken (Op de verkoopwebsite staat 30dB maar op de site van de koeling fan staat 40 dB.
Link : http://www.houstonwarehou...g-fan-delta-afb0612hh.htm

Deze koeling wil ik dus graag vervangen... Er staat op de website van de cooling fan dat deze 5000 rpm draait en ik kan maar weinig koeling vinden die op deze snelheid draait en ook nog stiller is...
Mijn vraag: Maakt het uit als de koeling wat minder hard draait? Want 40 dB is erg vervelend bij het kijken van films!

Bedankt,
TDGF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 17:06
Ervaringen heb ik hier niet mee maar ik denk dat je moet je mee oppassen. Slechte koeling kan denk ik nooit goed zijn voor de lamp en/of de electronica
Een moderne CPU zal bij oververhitting zichzelf terugklocken. Een lamp/electronica in een beamer heeft deze functie helaas niet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
De levensduur van een gloeilamp is omgekeerd evenredig met de temperatuur van de gloeidraad, dus een fan die minder blaast kan wel maar gaat wel ten koste van de levensduur.

Je zou ook een grotere maar langzamer draaiende fan kunnen nemen, alleen dan moet je wel de lucht stroom zo tunnelen dat hij langs de lamp gaat.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Ik zag op internet ook deze fan demper : http://www.ikbenstil.nl/P...e/IBL-Box-NT-80::156.html
Zou deze misschien helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
djexplo : Ik zag op internet wel ergens een hele stille maar veel kleinere fan die 9000rpm had.
Zou dit ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
Ik denk niet dat je je moet blindstaren op het aantal RPM, maar beter een houvast kunt nemen aan de luchtverplaatsing. (cf/min bv)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

De RPM moet juist omlaag om een stillere fan te krijgen.

Echter is het voor de koeling van je apparaat belangrijk om dezelfde airflow te krijgen.
Misschien kun je een fan vinden die wat langzamer draait maar die wel evenveel CFM heeft.

Deze fan heeft bijna net zoveel airflow, en is 37dBa (nog steeds veel, maar minder.)

http://www.ikbenstil.nl/F...5e9148f5cdc9f9d02081ef379

[ Voor 30% gewijzigd door mace op 07-05-2008 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb eens gezocht op internet en zie geen fans van 6cm die 27cfm heeft en ook nog onder 40dB is.

mace: 37 dB is nog steeds erg hard...

Wat ik ook niet snap is dat op de website van de fabrikant en de verkoper 30dB staat terwijl het 40 is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:43

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Je moet de verkoopsites dan ook niet vertrouwen, die trekken hun info overal vandaan en niet altijd even betrouwbaar/nauwkeurig. Let inderdaad op de luchtverplaatsing, niet op de toeren! Daarnaast, 3dB verschil is al heel mooi meegenomen, en hoorbaar. Het kan trouwens zijn dat het dB-verschil niet supergroot is, maar dat de karakteristiek van het geluid anders is en daardoor meer of minder storend over kan komen. Ook iets om rekening mee te houden.

[ Voor 41% gewijzigd door Hillie op 07-05-2008 12:22 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar heb je gelijk in. De beamer maakt namelijk een vervelend geluid en misschien is de van 37 dB wat rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

3 dB minder betekend de helft aan geluid minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Zit er geen eco mode op? Met 10% minder lichtopbrengst maar de helft minder herrie. Meeste beamers hebben dat.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, jammer genoeg geen eco stand...
Is 3dB meteen de helft minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ja, alleen dat verschil hoor je als mens niet of amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Idd, 3dB is de helft minder aan geluidsdruk, maar je gehoor is logaritmisch, dus je hoort niet ineens de helft minder lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus eigenlijk maakt de koeling van 37 dB (voor menselijk gehoor) geen verschil met die van 40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Anoniem: 256718 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:07:
Dus eigenlijk maakt de koeling van 37 dB (voor menselijk gehoor) geen verschil met die van 40?
Waarschijnlijk wel hoor, maar het is een beetje afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok dan ga ik voor die koeling van 37 dB.
Maar op die website zag ik staan dat die een 3-pins aansluiting heeft en de huidige heeft een twee pin.
Is dit een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05 18:07
Nee, denk het niet. Het derde draad is waarschijnlijk om het RPM door te geven en je beamer heeft een cheap fan die dat niet heeft. De fan werkt waarschijnlijk nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Sta er wel even bij stil dat dit een riskante aanpassing is om te doen! Daarnaast dat je uiteraard naar je garantie kunt fluiten (voor zover het een nieuwe beamer is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is wel waar ja, misschien kan het geluid ook gedempt worden ofzo?
http://www.ikbenstil.nl/P...e/IBL-Box-NT-80::156.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142799

Je kunt ook een verloopstukje van 60 naar 80mm op je beamer zetten, en hier vervolgens een stillere 80mm fan opzetten. Het ziet er alleen wat minder mooi uit omdat hij ivm ruimtegebrek waarschijnlijk aan de buitenkant moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik denk niet dat dat geval in je beamer gaat passen. Heb je nog garantie op je beamer? Zo ja zou ik er niet aan gaan knutselen. Als je dat niets uitmaakt, kun je dan een foto van de binnenkant maken? Dan kunne we ook wat meedenken. staat je beamer erg in het zocht? Of maakt het niet uit als je een nogal lelijke oplissing gebruikt? (dus fan er half uit ofso)

[ Voor 34% gewijzigd door jdm8 op 08-05-2008 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het maakt niet veel uit of het er lelijk uitziet wan hij hangt schuin-boven me.
Ja, er zit nog garantie op en zo'n verloopstukje is misschien een goed idee!
Ik ga er naar zoeken op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Bij een beamer vooral oppassen dat de lcd-panelen niet beschadigen door oververhitting,
je krijgt dan van die mooie gele hitte-verkleuring plekken in je beeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is alleen een klein probleem...
In mijn beamer zit een koelin met 2pin aansluiting en ik zie op bijv pcsilent alleen 80mm fans met 3pin of meer.
Misschien kan het worden omgevormt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 12:08
je kunt ook een hushbox maken. dat is een geslote box, met dempingsmateriaal, waarin je de beamer kunt zetten. die box wordt van binnen dan wel warm natuuurlijk, maar daarop kun ej dan een langzamer draaiende veel grotere fan(s) zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is misschien een beetje overdreven voor 1 fan...
Anoniem: 256718 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:57:
Er is alleen een klein probleem...
In mijn beamer zit een koeling met 2pin aansluiting en ik zie op bijv pcsilent alleen 80mm fans met 3pin of meer.
Misschien kan het worden omgevormt?
Is dit een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Anoniem: 256718 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 12:01:
Dat is misschien een beetje overdreven voor 1 fan...

[...]

Is dit een probleem?
Nope, die derde pin s voor de rpm. Dus daarmee kun je aflezen hoe snel de fan draait. Deze is dus niet beslist nodig. Er zijn wel verloopjes voor. Het makkelijkste is natuurlijk zelf wat me tde soldeerbout prutsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
engelbertus schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:58:
je kunt ook een hushbox maken. dat is een geslote box, met dempingsmateriaal, waarin je de beamer kunt zetten. die box wordt van binnen dan wel warm natuuurlijk, maar daarop kun ej dan een langzamer draaiende veel grotere fan(s) zetten.
Weet je wel hoe warm zo'n lamp wordt??

Als die lamp z'n warmte niet goed kwijt kan, gaat de levensduur hard achteruit.

Om de beamer in een gesloten doos te doen, met 1 of 2 ventilators lijkt me nou niet echt slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jdm8 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 12:07:
[...]

Nope, die derde pin s voor de rpm. Dus daarmee kun je aflezen hoe snel de fan draait. Deze is dus niet beslist nodig. Er zijn wel verloopjes voor. Het makkelijkste is natuurlijk zelf wat me tde soldeerbout prutsen ;)
Of gewoon zo'n kroonsteenje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Omdat de fan door de fanadapter 60 naar 80 mm iets verder van de beamer af staat dacht ik aan deze fan met iets meer cfm.

http://www.ikbenstil.nl/F...n-TFD-A8025-12V::525.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 256718 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 12:37:
Omdat de fan door de fanadapter 60 naar 80 mm iets verder van de beamer af staat dacht ik aan deze fan met iets meer cfm.

http://www.ikbenstil.nl/F...n-TFD-A8025-12V::525.html
Hier wat meer info: http://www.twenga.nl/aanbieding/089604465.html
Zou deze koeling een geschikte vervanger zijn voor deze? http://www.twenga.nl/aanbieding/089604465.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
De vraag van de 3-pins vs 2 pins is al eerder in dit topic behandeld... en om nou met kroonsteendjtes te gaan klooien, als t uberhautp al past.

Gezien je vragen kun je hier misschien beter niet aan beginnen, tenzij je goed weet wat je doet en gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DJSmiley schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 12:43:
[...]

De vraag van de 3-pins vs 2 pins is al eerder in dit topic behandeld... en om nou met kroonsteendjtes te gaan klooien, als t uberhautp al past.

Gezien je vragen kun je hier misschien beter niet aan beginnen, tenzij je goed weet wat je doet en gaat doen
Door die fan adapter is er denk wel genoeg ruimte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 256718 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 12:44:
[...]

Door die fan adapter is er denk wel genoeg ruimte....
Of een beetje soldeerwerk (de 2pin aansluiting zit natuurlijk al op de oude dus zo moeilijk kan het niet zijn!
Pagina: 1