Aansluiten front audio op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Topicstarter
Ik weet niet hoe ik de laatste 2 stekkers van het front audio panel moet aansluiten op het moederbord. Ik heb hieronder het deel uit de handleiding overgenomen dat van belang is.
F_AUDIO
The front panel audio header supports Intel High Definition audio (HD) and AC’97 audio. You may connect your chassis front panel module to this header. Make sure the wire assignments of the module connector match the pin assignments of the motherboard header. Incorrect connection between the module connector and the motherboard header will make the device unable to work or even damage it.

For HD front Panel Audio:
Pin:definition
1:MIC2_L
2:GND
3:MIC2_R
4:-ACZ_DET
5:LINE2_R
6:GND
7:FAUDIO_JD
8:No Pin
9:LINE2_L
10:GND

For AC’97 Front Panel Audio
Pin:definition
1:MIC
2:GND
3:MIC Power
4:NC
5:Line Out (R)
6:NC
7:NC
8:No Pin
9:Line Out (L)
10:NC
toon volledige bericht
Nu heb ik de volgende kabels vanuit het Front Panel:
- MIC IN
- MIC Power
- GND
Twee kabels met een plugje dat 2 pinnetjes “nodig” lijkt te hebben:
- L-out & L-Ret (deze zitten met een doorgelust draadje aan elkaar)
- R-out & R-Ret (deze zitten met een doorgelust draadje aan elkaar)

Nu weet ik de eerste 3 wel te bevestigen (volgens de AC’97) alleen de twee met de dubbele connector kom ik niet uit, de ene helft is wel logisch (line out links en line out rechts) alleen waar laat ik het andere stukje van deze (dubbele) connector.

NC lijkt me Not Connect.

Ik heb een Gigabyte GA-EP35-DS3R (rev. 2.1) moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 145013 op 07-05-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zo onduidelijk is het toch niet? Je kunt ze letterlijk op de corresponderende pinnen drukken :)
De eerste drie zijn inderdaad vrij obvious, zoals je zelf al aangeeft.
  • MIC IN op pin 1 (MIC)
  • MIC Power op pin 3 (MIC Power)
  • GND op pin 2 (GND)
  • L-Out op pin 9 (Line Out (L))
  • R-Out op pin 5 (Line Out (R))
Die doorgeluste dingen hoef je niets mee te doen, ze zijn immers doorgelust en je kunt niet 2 signalen op 1 kabeltje zetten. Die extra doorlusjes zitten er aan bijv om extra apparatuur aan te kunnen sluiten mocht je daar behoefte aan hebben.
Aangezien je maar 1 paneeltje aansluit kun je die korte doorlus stukjes gewoon los laten zitten.
Als het dan goed zit gewoon netjes bij elkaar binden met een tie-wrapje en klaar is thatsme007 :D

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 07-05-2008 10:34 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank je!

Maar het "probleem" is dat dat stekkertje waar ik het over had niet 2 losse zijn, maar 2 aan elkaar, waarbij die 2 ook nog eens doorgelust zijn.

Als ik jouw uitleg dan goed lees zal ik dus gewoon 1 van de 2 aansluitingen naast de pinnetjes moeten laten "zweven".

edit: zoiets als dit: http://www.cybergooch.com.../buildsystem/IMG_6835.jpg
Het zwarte blokje is dan hetzelfde 2x1 zeg maar, alleen er loopt maar 1 draadje naartoe en deze is doorgelust in de 2 aansluitingen van het blokje (L-out & L-Ret, of R).

ja dan is het systeem zo goed al klaar! Ik had al lang geen nieuwe pc meer in elkaar gezet! Wat een draden en passen en meten zeg! ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 145013 op 07-05-2008 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

"AC97 front audio" is niet pin voor pin compatible met "Intel HD front audio". http://www.intel.com/supp.../desktop/sb/CS-015851.htm
Vaak kom je wel een eind maar mis je front-sense en mic-sense wires.

In de realtek drivers zit ook nog een optie om front audio op AC97 mode te zetten, maar het blijft behelpen.
Afbeeldingslocatie: http://xs227.xs.to/xs227/08193/ac97386.jpg

Om het 100% in orde te krijgen moet je echt een kast hebben met de juiste aansluiting, sommige kasten hebben beide...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Anoniem: 145013 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 10:36:
Maar het "probleem" is dat dat stekkertje waar ik het over had niet 2 losse zijn, maar 2 aan elkaar, waarbij die 2 ook nog eens doorgelust zijn.

Als ik jouw uitleg dan goed lees zal ik dus gewoon 1 van de 2 aansluitingen naast de pinnetjes moeten laten "zweven".
Inderdaad, dan zijn gewoon 2 stekkers aan 1 draadje, waarbij je die korte gewoon los laat zweven omdat je hem niet nodig hebt.
Ik heb daar ook een keer vreemd naar zitten kijken, maar toen gewoon de boel zoals ik net zei aangesloten omdat ik er van overtuigt was dat het op die manier moest, en ik had het goed want het werkte allemaal prima :)
Dat ze geen grote standaard connector voor die front-audio dingetjes hebben gemaakt blijft me verbazen, net zoals met dat losse gepeupel van de front LEDs. Niet dat het zo niet lukt, maar dat zou wel een stuk duidelijker zijn.

Mocht je frontje Intel HD gebaseerd zijn dan pak je die aansluitingen, maar volgens mij gaat het hier gewoon over een vrij normaal AC97 ding. Dark springt er iig al mooi op in met die Realtek configuratie.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke. Bedankt beide voor jullie uitleg! Kan ik vanavond weer verder aan de slag :)
Pagina: 1