doorlussen boxen (in serie aansluiten) kan dat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leopold88
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-07 13:20
Beste...

Ik heb in een kamer een opstelling van 5.1 gemaakt met KEF (Ci200.3QS en Ci200.3QR) inbouwboxen in een andere kamer heb ik 4 boxen (Qi200.3QR) opgenomen in het plafond. De vier boxen wordt de 'zone 2' daar gaat het mij om achtergrondmuziek. Nu wil de Onkyo TX SR606 aanschaffen, die heeft de mogelijkheid om 2 zones te bedienen. alleen zit er een aansluiting op voor 2 boxen (op de zone 2). Kan ik boxen in serie aansluiten of kan dat niet? Anders zou ik een extra versterker op moeten nemen voor de 4 boxen v.d. voorkamer en deze verbinden met de zone 2 van de Onkyo.

alvast bedankt voor jullie reacties

boxen hebben allen de volgende specs:

Frequency range 43Hz - 20kHz
Sensitivity (2.83v @ 1m) 89dB
Rec. amplifier power 10 -100W
Nominal Impedance 6Ω ( min. 3 . 9Ω)
Crossover Frequency 1.8kHz

[ Voor 14% gewijzigd door leopold88 op 07-05-2008 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Het kan zeker, de vraag is echter of het handig is. Als je verschillende speakers in serie gaat schakelen gaan de verschillende impedanties elkaar beïnvloeden, waardoor de response van de speakers niet meer klopt. Zijn het twee de zelfde speakers is het niet zo'n probleem.

Als het 8 Ohm speakers zijn kun je ze wel parallel zetten. Is de impedantie lager heb je kans dat je versterker dat niet zo leuk vindt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:17

Shunt

Boe

je moet er ook rekening mee houden dat ze minder hard zullen gaan als je ze in serie zet. mijn tip neem een simpele 4 kanaals versterker er bij en sluit die aan op de 2 outputs van je versterker.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49
Met die KEF luidsprekers is het goed mogelijk om ze met z'n vieren aan zone 2 te hangen.
Wordt regelmatig gedaan in multi-zone oplossingen. Het gaat hierbij niet om HIFI geluid maar om achtergrond geluid, dus vermogen zal er niet door gespeeld worden.

En daarbij komt dat de Onkyo wel stevig genoeg is uitgevoerd om dit aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leopold88
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-07 13:20
Maarce schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:02:
Met die KEF luidsprekers is het goed mogelijk om ze met z'n vieren aan zone 2 te hangen.
Wordt regelmatig gedaan in multi-zone oplossingen. Het gaat hierbij niet om HIFI geluid maar om achtergrond geluid, dus vermogen zal er niet door gespeeld worden.

En daarbij komt dat de Onkyo wel stevig genoeg is uitgevoerd om dit aan te kunnen.
Hoe maak ik dit fysiek mogelijk de kabels 2,5mm2 zijn allemaal getrokken per box naar de versterker, hoe kan ik deze in die ene uitgang proppen? 2boxen links - 2boxen rechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Van box 1 de plus in de plus van de versterker, dan de min daarvan via een kroonsteen aan de plus van box 2, en de min van box 2 de versterker in. voila, speaker in serie. Hierdoor wordt je nominale impedantie voor de versterker 12 Ohm.

Dit zelfde doe je dan met rechts. Het is voor je versterker gezonder om een wat hogere impedantie te krijgen, dan een te lage.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 28-06 00:04
parallel kan natuurlijk ook...plus box 1 en box 2 op plus links en min 1 en 2 op min links en voor 3 en 4 hetzelfde op rechts.
impendantie blijft gelijk (mits je natuurlijk dezelfde speakers gebruikt). volume zal wel afnemen, maar dat kan je natuurlijk compenseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-06 16:46

yGiDoRp

Sawasdee

jpvk007 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 04:14:
parallel kan natuurlijk ook...plus box 1 en box 2 op plus links en min 1 en 2 op min links en voor 3 en 4 hetzelfde op rechts.
impendantie blijft gelijk (mits je natuurlijk dezelfde speakers gebruikt). volume zal wel afnemen, maar dat kan je natuurlijk compenseren
Volgens mij blijft de impendantie dan niet gelijk, maar kom je uit op een impendantie van 3 ohm per kanaal en zal de versterker het veel zwaarder hebben.

Serie lijkt me een beter plan.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142442

Speakers van elk 8 ohm kun je parallel schakelen, dan ziet de versterker 4 ohm.
Speakers van 4-6 ohm kun je beter (lees: moet) in serie aansluiten. Minder dan 3 ohm vinden de meeste versterkers niet leuk!

Ik heb dat thuis ook een tijd gehad. 2x2 in serie ging prima. Het geluid met 2 totaal verschillende speakers ging goed, het volume bleek op het gehoor het zelfde. Nu speelden de 4 speakers bij mij in de zelfde ruimte dus dat kan schelen, maar ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken om het volume.

Aansluiten kan met kroonsteentjes. Maar omdat de speaker aansluitingen bij mij voorzien zijn van een soort banaanstekkers heb ik een "patchboard" gemaakt waar je de speakers 2x2 parallel maar ook in serie op kan aansluiten.
Omdat mijn speakers alle 8 ohm zijn, werd dat in serie minimaal 16 ohm en dat klonk zoals ik al zei ongeveer even hard. Als ik ze parallel aansloot (de versterker was een oude Quad 33-303), ging dat ook prima.
Een stabiele versterker, meestal een met een zeer hoge inwendige weerstand op de speaker aansluitingen (de duurdere/betere) kan beter tegen een lage impedantie op de uitgang dan een budget systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Laatst online: 15:49
leopold88 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:27:
[...]

Hoe maak ik dit fysiek mogelijk de kabels 2,5mm2 zijn allemaal getrokken per box naar de versterker, hoe kan ik deze in die ene uitgang proppen? 2boxen links - 2boxen rechts
Wat je kan doen is één kabel leggen naar de verste speaker.
Van deze kabel dan bij de eerste speaker één ader doorknippen en in de speaker monteren. Is misschien qua lengte van kabels niet optimaal, maar werkt het makkelijkst. En zoals al eerder gezegd zal je niet voor Hi-Fi kwaliteit gaan, dus dat lengteverschil merk je niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@hierboven:
De TS hoeft helemaal geen kabels te verleggen of nieuwe te leggen. Die serie schakeling kan hij gewoon realiseren met de huidige bekabeling waar nu alles uitkomt, is een paar posts terug al mooi uitgelegd.

Verder is serie en parallel schakelen beide wat mij betreft geen probleem, ondanks de 3 Ohm impedantie die de versterker voor z'n kiezen krijgt.
Parallel schakelen is mogelijk zolang je niet op militaire volumes wilt spelen.
Serie schakelen is veiliger maar kán vreemde effecten geven als de speakers niet exact hetzelfde zijn of reageren.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 08-05-2008 22:31 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 18:16

TheBorg

Resistance is futile.

Die speakers zijn 6Ohm, de versterker kan 3.9 hebben, dus ze moeten wel in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250276

Ik zou het gewoon proberen, heb het zelf in het verleden ook wel gedaan op een Yamaha versterker. De luidsprekers die ik nu heb zakken soms tot 1 ohm bij sommige frequenties.

Het is echt niet zo als je speaker te weinig ohm heeft dat je versterker er dan gelijk mee op houd. Ik zou zeggen dat hij dan in de protectie stand komt te staan, omdat je versterker deze lage weesrand als een soort kortsluiting ervaart, toch betwijvel ik dit erg.
Pagina: 1