Excel bestand in browser laden en kunnen bewerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Hey people,

Ik wil graag excel en word documenten vanuit een link in een browser kunnen laden en ook nog kunnen bewerken en opslaan.

Mijn kennis van HTML is niet super. Ik maak de website in Dreamweaver 9 en is simpel van opzet.
Ik maak dan ook geen gebruik van PHP, ASP, etc.
Googlen en hier op het forum zoeken leverde niets op.

Wie weet hoe ik dit makkelijk kan implementeren?
Alvast thanks voor de input! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 11:46

Bosmonster

*zucht*

Of iets als Microsoft sharepoint ofzo (of andere MS technologie, ben daar niet zo'n held in :P). Voor intranets worden dit soort dingen redelijk vaak gebruikt.

Maar als je kennis van HTML niet super is en je ook geen gebruik maakt van back-end talen geef ik je weinig kans, behalve inderdaad misschien linken naar iets als Google Docs.

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 07-05-2008 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

gewoon een html tabel, cq html met een excel cq word mime type serveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Anoniem: 9542 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:32:
gewoon een html tabel, cq html met een excel cq word mime type serveren
Ik vermoed dat TS ook (zie titel) wil kunnen bewerken en dat is met een "HTML tabel" (tenzij je 'm vult met textboxes) wat lastig :P Maar dan nog is het lastig wijzigingen op te slaan, ook al krijg je een Excel geladen in je browser. Misschien iets via WebDAV?

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 07-05-2008 09:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

RobIII schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:33:
[...]

Ik vermoed dat TS ook (zie titel) wil kunnen bewerken en dat is met een "HTML tabel" (tenzij je 'm vult met textboxes) wat lastig :P Maar dan nog is het lastig wijzigingen op te slaan, ook al krijg je een Excel geladen in je browser. Misschien iets via WebDAV?
Maar hij kent geen backend talen en alleen een beetje HTML.

Blijft weinig over dan gewoon een accountje Google Docs aanmaken (of eentje van een ander merk natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
Bedankt voor jullie input people :)

Google accounts is geen optie omdat ik alles veilig (relatief, ik weet het ;) ) wil houden.
Ze willen teveel weten en aangezien het voor mijn werk is begin ik daar liever niet aan.
Ik heb hier ook niet de ICT infrastructuur in handen. Kan wel sites plaatsen enzo.

Site komt lokaal op de PC te staan en er zijn geen netwerkverbindingen voor de site om te bekijken.
Alles local dus :D
Docs en XLS importeren in Dreamweaver heb ik al gedaan. Kan dan alleen niet wijzigen.

Ik dacht mischien nog aan een Dreamweaver extension (kon alleen geen vinden, iemand toevallig iets voorbij zien schieten?)
Heb ook geprobeerd om Excel in een Frame te laden, maar dan opent hij gewoon het Excel bestand zelf in Excel.

Die back-end ideeën wil ik wel uitzoeken, maar kan ze helaas hier niet implementeren.
Als iets binnen Dreamweaver gedaan kan worden zou dat mooi zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
als het lokaal is, wat win je dan ?
want je vergeet de oh zo belangrijke informatie voor ons waar de pagina's staan tov de excel-bestanden.
lokale statische pagina's een excel file van een weillekeurig (interne) webserver laten plukken, die openen, bewerkbaar maken en laten opslaan gaat je niet lukken of die server-beveiliging suckt.
met een webdav of gemapte netwerkshare is dat wel mogelijk (omdat dan die file benaderd wordt alsof die lokaal op je pc staat en dan heb je gewoon open/save-mogelijkheden naargelang je gebruikersrechten op die map en/of dat bestand)

of die in je browser mbv een browser-object gaat, via excel, of via nog andere dingen...
de file staat toch ook lokaal ?

(en op de achtergrond is en blijf het Excel inladen, via een derde partij gaan of via serverside-script-talen en een hoop javascript/ajax gaan...)

probeer ev. je map-optie's ivm extentie's even aan te passen, zodat je pc niet excel apart opent, maar 'excel in je browser' - google maar om te weten hoe dat moet als je dat niet weet.
(dan heb je zoiets als met pdf-bestanden, maar je kan de file's bewerken alsof ze gewoon in excel zijn gopend - rechtstreeks linkje naar een .doc en .xls-file maar dan zorgen dat je pc er anders op reageert en dat doe je niet via je web-pagina) Mss lost dat al wat van je probleem op ?

maar met statische code kan je niets doen, je moet server-side-taaltje gaan gebruiken (derde-partij-code ev.) of gaan spelen met de configuratie van je computer. (afhankelijk wat en hoe je het exact wilt, maar volgens mij moet je dat zelf nog goed uitzoeken. - iets ivm klokken horen luiden en klepel niet weten hangen)

aan jou de keuze, maar maak het eerst eens duidelijk voor jezelf en probeer het dan nog eens via google (of met een duidelijke uitleg aan ons.)

in dreamweaver ga je niets kunnen doen, als je zelf niet weet wat je exact wilt en hoe je het moet doen.
(het is een editor/designer geen 'magische uitvinddoos') het verstand en begrip moet bij u zitten en zit niet in het programma.
(importeren heeft nix te maken met via de pagina bewerken en opslaan, je haalt enkel de inhoud op om in een statische pagina te vlammen en dreamweaver extentie's zijn ere om vlotter met dreamweaver te kunnen designen, niet om plots iets extra met een statische pagina te kunnen doen. "_dreamweaver_ extentie" is niet "browser extentie" ofzo eh)

(anders even zoeken naar site's waar wel hetgeen gebeurd dat jij exact wilt, en daar van leren, of ons zulk voorbeeld aanwijzen zodat het makkelijk is voor ons om je te helpen ?)
Heb ook geprobeerd om Excel in een Frame te laden, maar dan opent hij gewoon het Excel bestand zelf in Excel.
maw: je pc gaat niet om met die link zoals je wilt: pas die configuratie van die pc dan aan (map-optie's zoals hierboven vermeld) al de rest is niet mogelijk als je enkel statische html met wat clienside scripting gebruikt.
(je kan een browser wel forseren om steeds een 'bekend' extentie aan te bieden als 'opslaan' - mbv aangepaste header via een serverside-scriptje - maar je kan hem niet forceren die in de browser ipv apart in het bijhorende programma te openen - dat beslist de persoon van wie de pc is zelve. (of zijn admin - en/of de programma's op die pc die die persoon heeft gekozen om te installeren zelve) - je zou nog meer nog meer exploits gaan merken op het net :o - linkje naar malafide word-file met macro's in en ipv via 'openen, opslaan,...' venstertje (waar meestal lampje gaat branden) in word terecht komen direct beginnen te abusen)

of ga bv usbwebserver gebruiken met php-scripts voor "excel-linking+bewerking" hoeft er ook niets naar buiten toe, en dan kan je je pagina's zelfs makkelijk verhuizen van pc naar pc of uiteindelijk fatsoenlijk ergens op een server.

[ Voor 41% gewijzigd door soulrider op 08-05-2008 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
offtopic:
^^ :D (en ik vond altijd dat ik al veel haakjes gebruik :P )

Als het alleen lokaal hoeft te werken kun je toch gewoon Excel laten openen en laten saven :? Kwestie van aan <a href="file://C|\somedir\somefile.foo">Linkje</a> of je frame src op diezelfde url zetten.

[ Voor 75% gewijzigd door RobIII op 08-05-2008 02:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
:$ ja kan ook wat meer in small zetten maar ja wou effe goed wakker rammelen, haat het 'ik wil iets maar ik weet niet hoe, maar ik denk dat dat zo wel gaat, en dat en dat wil ik al zekers niet' - word dan manager eh, die willen ook altijd voor nix op de eerste rij zitten

aan TS: zoals hierboven zeer kort (en goed) mijn tekst wordt samengevat... en denk even na op al het wat ik extra getypt heb ;)

@ bovenbuur: dan is het nog afh. van je instellingen bij map-optie's of die in je browser blijft of een aparte excel en bijhorend venster gaat opstarten - daarmee mijn lange uitleg :+

[ Voor 18% gewijzigd door soulrider op 08-05-2008 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
Ik houd het lokaal omdat ik niet de ICT'er daar ben. Ik mag wel een website lokaal pleuren, maar heb verder geen contact met ICT om hierover te kunnen babbelen. Dit is een initatief van mij uit voor mijn collega's.

Als ik aan de andere kant stond had ik het ook anders gedaan, maar ik heb nu geen keuze, vandaar. Hoop dat het nu een beetje duidelijk is.
Zowel de webpagina's als de excel bestanden staan op dezelfde partitie.
Ik wil dus excel bestanden in de site integreren en volledig bewerkbaar maken.
Als het bestand in HTML geopend en bewerkt kan worden is het al prima. Ik weet wat ik wil:
Openen en bewerken in een browser ipv Excel programma ;)

Ik ga nog even wat testen uitvoeren n.a.v. je comments. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
RobIII schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 02:12:
offtopic:
^^ :D (en ik vond altijd dat ik al veel haakjes gebruik :P )

Als het alleen lokaal hoeft te werken kun je toch gewoon Excel laten openen en laten saven :? Kwestie van aan <a href="file://C|\somedir\somefile.foo">Linkje</a> of je frame src op diezelfde url zetten.
Ik wil juist Excel niet geopend hebben. Alles in een webpage kwakken werkt overzichterlijker en kan er minder gekliederd worden met opties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
Het is opgelost! :)

Via deze link ben ik erachter gekomen hoe:

http://www.computerhope.com/issues/ch000462.htm

Oftewel:
Open Control Panel
Open Folder Options
Click File Types
Locate "XLS Microsoft Excel Worksheet" -- Tip: Quickly scroll to items beginning with 'X' by pressing the 'X' key on the keyboard.
Click the Advanced button.
Highlight the default action (often Open), which is bold.
Check the box that says "Confirm open after download" and if "Browse in the same window" is checked, uncheck it.
Click Ok.

Ik moest dus alleen het omgekeerde uitvoeren aangezien ze hier vertelden hoe je excel files NIET meer in IE kon laten runnen ;)

Het was dus toch iets makkelijker dan gedacht 8)7
Bedankt iedereen voor jullie input! _/-\o_
En dank Soulrider, voor het duwtje in de juiste richting :)

[ Voor 3% gewijzigd door Al Capino op 08-05-2008 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dus open je nu alsnog gewoon Excel, maar dan in je browser :P

Kan zijn trouwens dat je dan alsnog niet op kan slaan, maar dat ie een kopie in de cache van je browser gooit bij opslaan, maar dat zou je even moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
graag gedaan, en zeg maar gerust: "duw" :+

zoals je merkt soms is de oplossing veel eenvoudiger dan je zou gaan denken, maar test wel even ivm het hierboven vermelde mogelijke probleem.
Maar dat is dan waarschijnlijk weer afhankelijk van waar de file's staan - zelfde map of niet, hoe je ze aanroept: jij doet dat lokaal, maar je collega's ook, en waarschijnlijk ook de absolute of relatieve linking.
(om nog wat tips en duwtjes te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
Soms moet je het wat dichter bij huis zoeken idd ;)
Het gaat mij erom dat mijn collega's niet de opties in Excel en Word kunnen gebruiken.
Nu blijft het alleen beperkt tot typewerk en opslaan.

Ik heb alles ook al door getest. Openen in browser doet ie prima.
Aanpassing gemaakt en via bestand ---- Opslaan als weer opgeslagen en geopend via link.
Ook weer via Excel geopend en alles werkt prima! :9~

Files staan lokaal in verschillende mappen. Dit heeft geen invloed.
Links zijn gewoon gekoppeld aan bestandsnaam.

Ik werk zelf liever met Firefox, maar ja. Op het werk is het IE only :'(
Als ik de ICT infrastructuur in mijn handjes had had ik het ook liever anders aangepakt wegens security en BU reasons >:)
Pagina: 1