Vouwfietsen, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Enkele keren per maand reis ik met de trein en sleur ik mijn oma fiets mee de trein in. Kosten; € 6,- per dag. En eigenlijk speel ik dan ook nog fals, want ik reis vaker gedurende de spits :X.
Aangezien dit zeker een keertje mis gaat lopen en mijn oma fiets een reparatie nodig heeft/aan vervanging toe is, ben ik op zoek naar een vouwfiets.

De enige ervaring die ik met een vouwfiets heb is een super klein, prolly uit azië afkomstig dingetje met wielen van 15 hooguit 20cm doorsnede, korte wielbasis en krachtige remmen. Bij al iets krachtiger trappen en net wat harder remmen mag je al gaan balanceren op 1 wiel. Voor in de stad met weinig opstakels en een korte route is dit geen probleem. Ware het niet dat ik als obstakel o.a. de Erasmusbrug in Rotterdam moet nemen en bij mij thuis het Prins Bernard viaduct. Daarnaast ben ik 1m85, 80-85 kg en heb veelal een zware (5-15kg) zware rugzak bij me als ik de fiets wil gebruiken.

Ik heb hier uiteraard op GoT ook een beetje rondgekeken over ervaringen. Maar helaas niets specifieks over de rugzak combinatie kunnen vinden. Wel topics over de goedkopere Halford vouwfietsen waarbij de spaken makkelijk braken, dat Brompton eigenlijk hét merk is, maar duur (1000+ euro heb ik zelf al eens gehoord). Een fietsenzaak bij mij in de buurt heeft in zijn webwinkel een aardig assortiment met met name Dahon fietsen; http://www.mammoet.nl/sto...th=136_165&sort=2a&page=1

Aangezien ik met enkele jaren ook een auto wil gaan kopen (met 2 weken ga ik gebruik maken van Greenwheels, dus dan komt een vouwfiets ook van pas), wil ik niet al te veel uitgeven. Tussen 300-600 moet volgens mij wel reëel zijn). Al raadden ze me bij Mammoet aan niet al te veel te bezuinigen. Een goede vouwfiets zou immers nagenoeg net zo prettig fietsen als een gewone fiets. Denkende aan een eventuele vervanger van mijn oma fiets; hij zou dan ook naast een zware rugzak (5-10kg aan boodschappen) ook nog wat boodschappen (2-3kg) aan het stuur moeten kunnen dragen.

Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er eventueel tips waar ik op moet letten bij aanschaf?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik gebruik dagelijks een Dahon (20" wielen, 5 versnellingen in de naaf) voor woon-werk-verkeer. Daar zijn ze prima voor geschikt en ze fietsen ook nog best aardig. Voor ongeveer 400 euro heb je een leuke.

Maar een volwaardige "gewone" fiets? Nee, vind ik niet. Het blijft toch wat minder stabiel doordat de fiets wat minder stijf is en de wielen in verhouding erg klein. Ik zou er geen grote tochten op gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Mijn enige ervaring met vouwfietsen was die van mijn vriendin, was eentje van 100 euro van de halfords, geen merk ofzo. Het ding zag er leuk uit, fietste goed, maar was vreselijk onhandig om mee te nemen omdat je niks vast kon zetten, je klaptje hem dicht, en dan moest je hem met veel moeite een beetje bij elkaar zien te houden. Je kon hem ook niet echt neerzetten, want dan leunde hij op de kettingkast die van slap plastic was gemaakt wat mij ook niet goed leek. We hebben deze fiets na 1 dag geprobeert te hebben weer terug gebracht naar de winkel en netjes ons geld terug gekregen.

Nu hebben we een oude fiets op het station gezet om van het station naar het werk te fietsen en deze is tot nu to nog steeds heel.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je beter een wat betere duurdere kan kopen als je echt een vouwfiets wil, dan een goedkoop dingetje, en probeer hem even goed uit in de winkel zodat je even weet wat je te wachten staat elke dag dat je hem gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn vriendin heeft een Brompton, en die fietst beter dan mijn gloednieuwe fiets model oma. Ik zou er zonder problemen een flinke tocht op durven maken. Het inklappen gaat perfect na wat oefening, hij rammelt niet tijdens het fietsten, en voelt erg sterk aan. Met andere fietsen heb ik geen ervaring. Je hebt bijpassende tassen die je aan het stuur vast kan maken, maar die je ook als rugzak kan dragen. Tijdens het in- en uitvouwen van de fiets kan die gewoon blijven zitten. Met andere vouwfietsen heb ik geen ervaring, maar als je de fiets dagelijks gebruikt zou ik niet teveel bezuinigen

Vraag ook even aan je werkgever vragen of er geen fietsregeling is, dan kan je namelijk van je brutoloon die fiets kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verschillende tweedehands gehad. Van gazelle meestal en ze bevielen goed. Oudere vouwfietsen kun je voor een zacht prijsje kopen en een beetje opknappen. Hoe groter de wielen hoe gemakkelijker ze fietsen. Neem gewoon een fiets zonder versnellingen of veel poespas. Je hebt het niet nodig en het kan gemakkelijk kapot in de trein of bij het opvouwen.

Kijk goed naar de draad van de lampen en hoe dat geregeld is. Bij de oudere vouwfietsen wil dat wel geregeld zijn via een geleidende schroef in het opvouwsysteem, waar dan door een jodokus een draad langs is gespannen. Resultaat; lamp doet het niet of je fiets kun je niet opvouwen.

Ingewikkelde vouwsystemen zoals bij de nieuwe fietsen heb je niet nodig omdat de NS maar naar 1 ding kijkt; is de fiets opgevouwen of niet.

Als laatste; neem een apart hangslot. Daar kun je je fiets goed mee aan elkaar houden, bovendien is het minder jatgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-03-2024
joepP schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 12:14:
Mijn vriendin heeft een Brompton, en die fietst beter dan mijn gloednieuwe fiets model oma.
Bromptons zijn DUUR :X ...moeder heeft er ook een; > 1000 euro dacht ik uit het hoofd
Daarnaast vindt ik een echte toch een flink stuk beter, en ik heb toch serieus op die brompton gereden

Maar rijgemak is altijd een sterk persoonlijke afweging, huur/leen er eens eentje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Op de volgende site een overzichtje gevonden;

Batavus:
Afbeeldingslocatie: http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/images/intro%20versa.jpg
's nie duur, maar ik zie het zadel vrij dicht boven de achteras zitten, lijkt me niet verstandig met zo'n zware rugzak achterop.

Birdy
Afbeeldingslocatie: http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/images/birdy%20orange.gif
dito als boven kwa balans, maar hierbij heeft ie wel een erg stevige prijs vanaf 1500,-

Brompton
Afbeeldingslocatie: http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/images/brompton-ralph-groen-wit.jpg
Voor rond de 800 euro vind ik het voor een brompton nog wel meevallen. wielbasis lijkt iets verder uit elkaar te liggen. Toch vind ik hem iets buiten m'n budget vallen.

Dahon heeft er verschillenden
Afbeeldingslocatie: http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/images/piazza.jpg
Zit een beetje in't midden segment met 500 euro. Als ik het verhaaltje op de site mag geloven heeft Dahon een aardige reputatie op het gebied van vouwfietsen

Strida
Afbeeldingslocatie: http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/images/strida.jpg
appart design en kwa ervaringen met mountainbikes, je zit vrij direct op het stuur, ook dit komt de balans niet ten goede. met name met een groot gewicht op je rug. Voor ieder ander kan deze voor 500 euro toch best interessant zijn. De 3 hoeks constructie ziet er stevig uit!

Di-Blasi
Afbeeldingslocatie: http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/images/diblasi.jpg
Vanaf een 500 e te verkrijgen, maar balans lijkt hier ook het probleem.

Gazelle
Afbeeldingslocatie: http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/images/Tranzapure.jpg
Vanaf 600 e, voor die prijs zijn er ook anderen die volgens mij hun werk beter doen.

Giant
Afbeeldingslocatie: http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/images/HalfwayMultiSpeed.gif
Voor 700 euro zit je wel erg dicht op je achterwiel, geen optie voor mij iig..

Neobike
Afbeeldingslocatie: http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/images/neobike.gif
Vanaf 375 euro heb je volgens mij geen stevige fiets

ORI
Afbeeldingslocatie: http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/images/ORI-C14.jpg
Oogt stevig, maar valt buiten mijn budget met zijn 800 e.

Vraag me af of ik met mijn bovenstaande commentaar correct zit, zouden de wat meer ervaren vouwfietsers hier nuttige feedback op kunnen geven? Met name in het achterhoofd houdende dat ik vaker met een zware rugzak (5-15 kg) gebruik maak van deze fiets en ikzelf een 85 kg (incl kleren) weeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Vorak schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:04:
Ingewikkelde vouwsystemen zoals bij de nieuwe fietsen heb je niet nodig omdat de NS maar naar 1 ding kijkt; is de fiets opgevouwen of niet.
Ik begreep van de Mammoet verkoper dat de NS wel eisen stelt aan de grootte. Daarnaast moet de fiets in opgevouwen toestand uit zichzelf kunnen blijven staan. De meesten vallen er dan buiten. Máár, de meeste conducteurs zijn hiervan niet op de hoogte of knijpen een oogje dicht en zijn al lang happy als je je fiets opgevouwen hebt. Denk dat het hetzelfde is als ik met mijn big ass oma fiets tijdens de spits reis, maar dan een rustig stuk opzoek om te gaan staan (ergens voorin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

Check deze uitzending van Radar eens, misschien wel nuttig: http://www.trosradar.nl/i...d=uitzending&itemUid=1130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 22:03
Op mn werk hebben ze zo'n Strida die je kunt lenen (heb ik natuurlijk ook direkt een paar keer gedaan) : Ik zou hem niet kopen. Ik vind het maar een naar ding om op te fietsen, bovendien ziet het er belachelijk uit :)

Mn vriendin heeft een Dahon Vitesse, best aardige fiets, maar nog steeds niet vergelijkbaar met een gewone fiets..

[ Voor 8% gewijzigd door WVL_KsZeN op 07-05-2008 13:47 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

jules schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:30:

[...]

[afbeelding]
Zit een beetje in't midden segment met 500 euro. Als ik het verhaaltje op de site mag geloven heeft Dahon een aardige reputatie op het gebied van vouwfietsen

[...]
Dat moet goedkoper kunnen. Het model van het plaatje is een Vitesse (van dit jaar) met naafversnellingen en 1 rem. Wij hebben een vitesse (van vorig jaar) met naafversnellingen en 2 remmen en die kostte vorig jaar bij de Halfords nog geen 450 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb een Batavus Introversa. Deze heeft een terugtraprem en geen versnellingen. Er zijn dus geen draadjes die kapot kunnen gaan. Wel heeft-ie het euvel dat wanneer hij (eenvoudig) is ingeklapt (wel dubbel, maar zadel en stuur nog omhoog) hij niet goed staat. Ik moet 'm dus altijd ergens tegenaan zetten.

Het nadeel aan Bromptons is het losse achterwiel. Je kan ze gemakkelijk neerzetten, maar als je door een kuil fietst, of (per ongeluk) een stoeprandje op, dan valt je wiel eventjes naar beneden en dan knalt het genadeloos hard terug wanneer je er weer grond onder hebt. Daar gaan je band en wiel van kapot.

[ Voor 6% gewijzigd door Sendy op 07-05-2008 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Strida
appart design en kwa ervaringen met mountainbikes, je zit vrij direct op het stuur, ook dit komt de balans niet ten goede. met name met een groot gewicht op je rug. Voor ieder ander kan deze voor 500 euro toch best interessant zijn. De 3 hoeks constructie ziet er stevig uit!
Toen we de Brompton kochten hebben we ook op de Strida gereden, omdat ie er zo leuk uit zag. De conclusie was direct duidelijk, absoluut waardeloos apparaat. Leuk voor 500m, maar meer ook niet. Erg instabiel doordat het stuur recht boven het voorwiel zit, en je zit ook niet lekker. Absolute afrader wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:46

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ik heb zelf een Strida 5, het gebruik voor in de trein ( inklappen in +- 7 sec ) is hij ideaal en op lange afstanden mis je wel de versnellingen, ik fiets er van mijn huis naar station - station tot aan mijn werk +- 10 km totaal en dat is best te doen. Qua stuurgedrag is dit gewoon wennen, na een tijd stuur je scherper dan met andere fiets; b.v. mijn MTB, remmen is ok en de snaaraandrijving is vlekkenloos ( letterlijk ) :)

Zoals je begrijpt fiets ik lekker door met mijn Strida en ik ga fluitend naar mijn werk.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik heb ook een Strida en ben er best wel enthousiast over (zo ook de mensen op het perron/ trein want dat ding staat nauwelijks in de weg). Klapt snel op, klapt relatief klein en handzaam op, geen vette onderdelen, en ziet er imo nog modieus uit. Je hebt iig bij het stoplicht altijd een praatje ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Ik heb een buzzbike van de ANWB gehad. Prima ding. Vriendin heeft nu een Dahon met 7 versnellingen (http://www.halfords.nl/NL...tail.htm?productId=808996). Gaat ook een paar keer per week de erasmusbrug over en dat bevalt uitstekend.

[edit]
Strida moet je niet doen als je boven de 1.80m bent, dan zitten je knieen in de weg. Heb 'm getest, geen succes.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 3431 op 07-05-2008 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Ik wilde al bijna zeggen, Atlas, wij moeten eens op korte termijn meeten ;). Maar elguapo, vziw is Atlas geen kleine jongen, dacht me te herinneren wel een 1m90+ ?.

Ik zie dus erg wisselende ervaringen met verschillende fietsen. Wat de fietsverkoper me zij was dat versnellingen wel een aanrader was vanwege die kleine wieltjes. Interne naaf versnellingen lopen daarbij zwaarder dan als je een derailleur hebt, daarnaast was een derailleur goedkoper. Vergt echter ook meer onderhoud (maar met bijna 20 jaar A/MTB ervaring op zich niet zo'n heel groot probleem). En mijn eigen spinsels; een derailleur is wel heel gevoelig bij een vouwfiets. Kun je er overigens netjes een derailleurbeschermer overheen zetten?
Mijn eigen voorkeur gaat dus eigenlijk wel uit naar versnellingen. Mijn oma fiets heeft er geen. Tot op bepaalde snelheid gaat het prima, maar aangezien ik bijna altijd vol gas fiets zit ik al vrij vlotjes aan die top. Vet irri, omdat dan alsnog iedereen je voorbij fietst...

Maar waar ik nog weinig over gehoord heb; heeft er iemand ook ervaringen met een grotere zware rugzak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Ik heb wel een paar keer met een redelijk volle rugzak op de vouwfiets (Kyoso Cityhopper, die van die spaken :)) gezeten. Het gaat, maar het is niet ideaal. Maar naar mijn mening geldt dat voor alle fietsen waar je met een rugzak op gaat zitten. Als je wat meer naar voren leunt en een beetje oplet, omdat het wat minder stabiel fietst, is het te doen.

Neem anders die rugzak eens mee wanneer je een testrit gaat maken.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

www.bikefriday.com :) Dat zijn ook zeer mooie en goede vouwfietsen . ze kosten alleen wel een lieve duit .. worden in Nederland verkocht door de firma fietsplezier in Adam .. check bikefriday.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Anoniem: 3431 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:46:

Strida moet je niet doen als je boven de 1.80m bent, dan zitten je knieen in de weg. Heb 'm getest, geen succes.
1.98m hier met de Strida en ik heb er geen last van? (en heb nog relatief lange benen ook)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Interessant topic - binnenkort verhuis ik naar A'dam en moet ik 10km door A'dam reizen naar m'n werk. Auto is geen optie, hele stuk fietsen bij goed weer zeker wel, maar als het pijpestelen regent en/of hard waait is de trein van Amstel naar Sloterdijk aantrekkelijk, maar goed, dan nog van/naar station komen.

Ik heb nu een vouwfiets uit het jaar nul (geruild voor wat PC hardware :z ), maar m'n knieen raken het stuur, waardoor prettig fietsen er niet bij is, hij vouwt niet bijzonder klein op (past maar net in kofferbak van m'n auto, laat staan onder treinstoel oid) en is smerig. Kortom, duidelijk aan vervanging toe.

Als Sinclair-freak en iemand die een *echt* goed en snel opvouwbare fiets wil vond ik de Sinclair A-Bike:

Afbeeldingslocatie: http://www.foldingbikes.co.uk/abike/a_bike.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.foldingbikes.co.uk/abike/a_bike_folded.jpg

Hij is op eBay voor EUR 129.90 direct kopen te krijgen (en vanaf EUR 89 in vrije auction). Enige twee issues zijn de miniscule wielen - dit lijkt me niet 's werelds meest confortabele fiets en het feit dat hij officieel maar tot 85kg bedeoeld is, en ik daar wel bovenuit kom.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Hmm die kleine wieltjes lijken me redelijk zelfmoord :X
Sla je daarmee niet over de kop als een klinker maar 2 cm hoger ligt dan de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 15:26

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Dat opvouwen zal wel lukken, maar daar 4 km mee fietsen lijkt mij echt een ramp. Ik ben benieuwd wat iemands ervaring met zulke wieltjes is.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-05 13:35

Ken.

\m/.([oO]).\m/

dion_b schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:23:
[...] maar als het pijpestelen regent en/of hard waait is de trein van Amstel naar Sloterdijk aantrekkelijk, maar goed, dan nog van/naar station komen.
[...]
Geen idee waar je precies woont, maar je weet wel dat we hier ook metro's, trams en bussen hebben ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
.KeN. schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 15:45:
[...]

Geen idee waar je precies woont, maar je weet wel dat we hier ook metro's, trams en bussen hebben ? :P
Ik denk dat Dion_b gewoon in het railspoor van de metro gaat fietsen :D

Trouwens : nog een 'ervaring'. Een collega van mij heeft zo'n Buzzbike, maar het is bij die fiets erg moeilijk om aan nieuwe onderdelen te komen. Zo zijn bijvoorbeeld de wieltjes op de bagagedrager helemaal stuk, maar er zijn nergens nieuwe te krijgen. (verder vind hij het trouwens wel een fijne fiets!)

[ Voor 34% gewijzigd door WVL_KsZeN op 08-05-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 01:45

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Vouwfietsen horen in VV, het Vouwfiets vorum :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
LOL dat zijn echt winkelwagen wieltjes :D als je daar nou grotere onder kan bouwen zou het opzich wel grappig zijn.

Heb zelf vroeger ook een vouwfiets gehad. Tweedehands ding dat het best aardig deed, en waar ik met mn 2m04 nog op paste ook. Daar zat het zadel vrij dicht op het achterwiel, maar doordat je erg naar voren zat (laag stuur) zat het zwaartepunt niet zo naar achteren, dat je bij elk stoplicht een wheelie deed. Volgens mij is dat met n aantal fietsen @ de TS ook zo.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 12:50
Ik zou persoonlijk in iedergeval geen vouwfiets meenemen met derailleur in de trein.

In de trein willen ze namelijk nog wel eens omvallen, en als de fiets dan net op zijn derailleur valt heb je kans dat er iets verbuigt en dan kun je problemen met je versnelling krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door rickhansen op 08-05-2008 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Batavus:
[afbeelding]
's nie duur, maar ik zie het zadel vrij dicht boven de achteras zitten, lijkt me niet verstandig met zo'n zware rugzak achterop.

Birdy
[afbeelding]
dito als boven kwa balans, maar hierbij heeft ie wel een erg stevige prijs vanaf 1500,-

Brompton
[afbeelding]
Voor rond de 800 euro vind ik het voor een brompton nog wel meevallen. wielbasis lijkt iets verder uit elkaar te liggen. Toch vind ik hem iets buiten m'n budget vallen.

[afbeelding]

Strida
[afbeelding]

Di-Blasi
[afbeelding]
Vanaf een 500 e te verkrijgen, maar balans lijkt hier ook het probleem.

Gazelle
[afbeelding]
Vanaf 600 e, voor die prijs zijn er ook anderen die volgens mij hun werk beter doen.

Giant
[afbeelding]
Voor 700 euro zit je wel erg dicht op je achterwiel, geen optie voor mij iig..

Neobike
[afbeelding]
Vanaf 375 euro heb je volgens mij geen stevige fiets

ORI
[afbeelding]
Oogt stevig, maar valt buiten mijn budget met zijn 800 e.

Vraag me af of ik met mijn bovenstaande commentaar correct zit, zouden de wat meer ervaren vouwfietsers hier nuttige feedback op kunnen geven? Met name in het achterhoofd houdende dat ik vaker met een zware rugzak (5-15 kg) gebruik maak van deze fiets en ikzelf een 85 kg (incl kleren) weeg.
Naar mijn mening zit je er helemaal naast met je commenteren op de stabiliteit. alle beetje serieuze vouwfietsen (ik heb het niet over gadgetachtige mini's) zijn ruim voldoende stabiel voor jouw postuur en gebruik.
Ik berij zelf regelmatig een Kentex met 20"wielen,2e hands bijna nieuw voor 90€ gekocht, deze heeft het zadel relatief ver naar voren, het rijdt anders dan een gewone, maar 10 of 15 km is totaal geen probleem voor en gezond persoon.
Heeft een 3v naaf met terugtraprem, heel prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Coffeemonster schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:12:

Neem anders die rugzak eens mee wanneer je een testrit gaat maken.
Denk dat er niks anders opzit om een miskoop te voorkomen...
hendrikjan schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:19:
www.bikefriday.com :) Dat zijn ook zeer mooie en goede vouwfietsen . ze kosten alleen wel een lieve duit .. worden in Nederland verkocht door de firma fietsplezier in Adam .. check bikefriday.nl
Ik zoek een vouwfiets voor forensische toepassingen. Bikefriday (overigens wel super dat het bestaat) lijkt me meer voor de fanatiekeling die tijdens zakenreis/vakantie een stuk wil fietsen op een sublieme fiets die niet veel onder doet voor een gewone sportfiets. Het in elkaar zetten ben je wel wat langer mee bezig dan uitklappen en een paar snelspanners aandraaien.
dion_b schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:23:
Als Sinclair-freak en iemand die een *echt* goed en snel opvouwbare fiets wil vond ik de Sinclair A-Bike:

Hij is op eBay voor EUR 129.90 direct kopen te krijgen (en vanaf EUR 89 in vrije auction). Enige twee issues zijn de miniscule wielen - dit lijkt me niet 's werelds meest confortabele fiets en het feit dat hij officieel maar tot 85kg bedeoeld is, en ik daar wel bovenuit kom.
Je hebt meer van dit soort formaat fietsen voor die prijs volgens mij. Met hetzelfde formaat wieltjes of een maatje groter (maar alsnog niet veel). Ik heb een step (soort van longboard/skateboard met 3 wielen met een stok erop) die ik heel af en toe gebruik om ergens te komen. Op een bepaalde werkplek sta ik ook bekend als diegene met de step :+. Minpunt daaraan is dat m'n schoenzolen gigantisch slijten. Daarnaast, ik ben niet alleen aan't opletten op het verkeer, maar ook op welke ondergrond ik rijd/fiets. En met die tramrails hier in Den Haag en Rotterdam is het _geen_ oplossing. Als je handig bent spring je over die rails heen met je voorste wiel, je achterste wiel volgt meestal wel. En als dat niet zo is, dan ga je idd onderuit...
rickhansen schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:34:
Ik zou persoonlijk in iedergeval geen vouwfiets meenemen met derailleur in de trein.
Derrailleurbeschermer? Lijkt mij al een hoop te doen. Al moet je toch nog her en der wat uitkijken + dat je meer onderhoud aan het ding hebt...
Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:40:
[...]

Naar mijn mening zit je er helemaal naast met je commenteren op de stabiliteit. alle beetje serieuze vouwfietsen (ik heb het niet over gadgetachtige mini's) zijn ruim voldoende stabiel voor jouw postuur en gebruik.
Ik berij zelf regelmatig een Kentex met 20"wielen,2e hands bijna nieuw voor 90€ gekocht, deze heeft het zadel relatief ver naar voren, het rijdt anders dan een gewone, maar 10 of 15 km is totaal geen probleem voor en gezond persoon.
Heeft een 3v naaf met terugtraprem, heel prettig
Het zal hooguit 10-15 min/3 km fietsen zijn. Magoed, wellicht ben ik te veel bevooroordeeld door dat aziatische modelletje met kleine wieltjes en korte wielbasis die super instabiel was.

* jules wandelt binnenkort maar eens een fietsenzaak in met gevulde rugzak.

Zag toevallig 2 min geleden iemand met een buzbike fietsen, eerste googlehit;
https://webwinkel.anwb.nl...buzbike-vouwfiets.nl.html
De BuZbike Vouwfiets ......Als beste getest in de KCK (7,2003) en de Waterkampioen (14,2003)
De gebruiker van de fiets was er iig zeer te spreken over.

[ Voor 4% gewijzigd door jules op 10-05-2008 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
The SQRL skatebike family
Afbeeldingslocatie: http://www.nakoi.nl/data/media/61.gif

Met hieronder de SQRL SPORT
Afbeeldingslocatie: http://www.nakoi.nl/data/media/62th2.jpg
€ 199,-

Info: http://www.nakoi.nl/main.php
Het is eigenlijk meer een funbike dan een vouwfiets. Maar wel een dikke gadget :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 20:36

Arm1n

Zeven over half twee

Batavus:
[afbeelding]
Die fiets had m'n vader ook, dat ding fiets best wel aardig. Heb hem niet horen klagen over en zadel dicht bij de achteras. Ik heb er een beetje mee gefietst, en wheelies gaan op m'n gewone fiets makkelijker dan op deze :+

Het handigst lijkt me om gewoon een paar proefritjes op verschillende fietsen te maken en dan kijken welke het fijnst is :)

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 09:34
jules schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 12:09:
The SQRL skatebike family
[afbeelding]

Met hieronder de SQRL SPORT
[afbeelding]
€ 199,-

Info: http://www.nakoi.nl/main.php
Het is eigenlijk meer een funbike dan een vouwfiets. Maar wel een dikke gadget :Y)
Enkel ernaar kijken geeft me al rillingen. Eén uistekende steen of een put in de weg en je vlieg overkop met dat stuur recht in je noten.

Mjah, blijkt toch echt wele een luxeding zo'n vouwfiets. Als ik de meeste van die dingen zie denk ik altijd aan 200-300. Blijkbaar zijn de vouwfietsers toch wel rijke mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Een 24" (of 20") eenwieler met een schlumpf drive.
Als je schakelt heb je dan hetzelfde verzet als een 36" (of 30")

Gaat best vooruit, geen vieze ketting, gaat prima met zware rugzak, compacter kan niet. (in vergelijking met fietsen met een even groot wiel)

Misschien vind je het vergezocht, maar voor mij voldoet het prima. Niks ontvouwen of doen, gewoon opstappen.

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
My new bike;

Afbeeldingslocatie: http://www.dahon.com/images/bikes/standard/unfold/2008/impulsed7.jpg
De Dahon Impulse D7

Vanmiddag gekocht en zeker weten dat ik er met een big smile op zat. Wat een heerlijkheid in vergelijking met mijn Oma brick fiets. Versnellingen en gewoon behoorlijk rap door het verkeer heen. Bijna net zo snel als ik met mijn MTB zou gaan.

Nadelen;
-kleinere wieltjes (voor een vouwfiets alsnog aardig groot en eigenlijk express daar op uitgezocht),
-het stuurt heel direct vanwege a de kleine wieltjes, b de plaatsing van jezelf boven het stuur en c het smalle stuur. Ik zwabber behoorlijk als ik 1 hand los heb.
-kortere wielbasis

De nadelen zijn meer algemeen gericht op vouwfietsen denk ik. Sterker nog, bij deze fiets zullen naar mijn verwachting deze nadelen minder zijn dan bij de gemiddelde andere vouwfiets.

Wat me ook erg opviel is dat de houding erg vooroverhangend is. Je steund als het ware op je stuur. Kwa stabiliteit natuurlijk slim, je verplaatst het gewicht tussen de wielen. Voor een sportieve fietser niet erg, die is deze houding ook wel gewend.

Vanmiddag een stukje mee gefietst, en wat me opviel, je kunt met gemak alsnog behoorlijk vlot met het verkeer mee. Sterker nog, ik was als vanouds de snelste op de weg, zoals ik dat voorheen met mijn MTB ook al was. Wel zit hier een risico aan. Daar waar ik met mijn MTB binnen een paar meter stil kon staan, heb ik bij deze fiets een beduidend langere remweg en zit ik veel minder stabiel. Maar de langere stukken? Vol gas uiteraard :Y) Wat een heerlijkheid! :*)
Mijn omabrick zal vermoed ik in een verdom hoekje raken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-05 14:16
Ik ben ook eens aan het nadenken over een vouwfiets, na wat slechte ervaringen met lang wachten bij de bus. Is mijns inziens toch wat praktischer dan:

- Fiets uit de schuur pakken
- Vervolgens naar het station fietsen
- Hopen dat ik daar een plek vind..Vervolgens stallen.
- Dan naar de trein lopen.. dan instappen
- Even later weer uitstappen
- Andere fiets uit het fietsenrek halen en hopen dat ie niet gejat/lek geprikt is
- Dan naar school fietsen en hem daar weer wegzetten..
- 's Middags het omgekeerde ritueel.

Daarnaast heb ik dan maar één fiets nodig en kan ik de fiets ingeklapt in de woonkamer bewaren. :) Ik wil er echter niet al téveel aan uitgeven, het is maar voor 3 kilometer heen, 3 kilometer terug in totaal (6km per dag, 3/4x per week).

Heeft er iemand ervaring met de wat goedkopere fietsen als:
http://www.popal.nl/fiets...fiets_f200__2/vouwfietsen

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb hele slechte ervaringen met vouwfietsen.
Ze halen je schenen open in de trein, ze beginnen het ding al uit te vouwen op een overvol gangpad.
Ik haat ze en hun gebruikers. Koop een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier slechte ervaring met goedkope vouwfiets. Weet het merk niet meer, maar was wel bij een serieuze fietsenwinkel. We hebben de fiets destijds alsnog heel snel ingeruild voor een Brompton. Daar heb ik een aantal jaren elke dag veel plezier van gehad.
Mijn advies: koop liever een tweedehands van een goed merk dan een goedkope nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
bouwfraude schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 20:02:
Ik heb hele slechte ervaringen met vouwfietsen.
Ze halen je schenen open in de trein, ze beginnen het ding al uit te vouwen op een overvol gangpad.
Ik haat ze en hun gebruikers. Koop een auto.
Als jij mede wilt voorzien in de financiering, mij best! :P
jurk738 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 20:36:
[...]

Hier slechte ervaring met goedkope vouwfiets. Weet het merk niet meer, maar was wel bij een serieuze fietsenwinkel. We hebben de fiets destijds alsnog heel snel ingeruild voor een Brompton. Daar heb ik een aantal jaren elke dag veel plezier van gehad.
Mijn advies: koop liever een tweedehands van een goed merk dan een goedkope nieuwe.
Ik zal eens verder kijken, want dat is inderdaad wel een goed idee. :P Brompton had ik al wel van gehoord, maar volgens mij zijn die redelijk prijzig.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

http://link.marktplaats.nl/427299641

niet meer verder zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:59

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De fijnste vouwfiets vind ik toch Flevobike Racer:
Afbeeldingslocatie: http://www.thecycler.net/photos/flevobikes_3.jpg

Wellicht nog duurder dan een Brompton, en volgens mij wordt ie inmiddels ook niet meer gemaakt. Ik heb 'm zeer regelmatig meegenomen in de trein. Gaat prima, alhoewel veel conducteurs het gevoel hebben dat je voor 'grote' vouwfietsen toch moet betalen. Maar tot nu toe heb ik nog nooit gehoeven.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Toch maar zo'n Popal gekocht, maar dan tweedehands. Fiets redelijk, moet wel nog even de trapper wat beter vast zetten.. :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beamerexpert.nl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-02-2024
Hier staan wat tips om rekening mee te houden bij het kopen van een vouwfiets:

Aankooptips vouwfiets

Dat heeft mij geholpen bij mijn keuze in ieder geval. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik heb nu al weer twee jaar een Brompton Regis, toendertijd was deze maar 780 euro in een custom kleurtje (lichtblauw). Ben er nog steeds super tevreden over!

De Dahon van mn vriendin doet het ook nog steeds, alleen is daarvan nu al 3x een wiel vervangen, een paar trappers vervangen, standaard vervangen, 2x de remmen vervangen en het ding wordt langzaam steeds slapper bij z'n scharnier. Voor het geld is het aan de andere kant geen slechte keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Ik heb al een tijdje een Montague Paratrooper en die bevalt mij prima. Best een groot ding, maar als je 'm in een tas doet dan valt het wel mee.
Pagina: 1