Toon posts:

E2160 van 1.8 GHz naar 3.25 GHz !!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding
Na 10 jaar heb ik uiteindelijk mijn oude systeem ( PIII 500 Mhz | 384 Mb | Matrox G550) vervangen door:

Systeem
  • Een Intel E2160 op een Asus P5K in een Antec Solo met een Corsair 450VX voeding.
  • Geheugen 2 x 1GB Kingston Dual Channel DDR2-800.
  • Als koeler gebruik ik het Noctua NH-U12P koelblok met een Nexus 120 mm fan erop.
  • De bijgeleverd fan NF-P12 vond ik te luid.
  • Aan de achterkant een Noctua NF-S1200 fan. Beide fans draaien stil rond de 800 rpm.
  • In de kast zitten nog twee schijven WD80 en WD500 en erbuiten WD320 usb ext.
De videokaart is een probleem.
Ik had een Asus EAH3650, maar toen het ding mijn analoge 19” Iiyama Vision Master Pro 450 niet herkende en ik op het AMD gamers forum las dat dit een bekend ATI-driver problem was. Heb ik het ding geretourneerd en nu zit er tijdelijk een Nvidea 6600GT in van een kennis. Ik heb wel via Marktplaats een Matrox P650 gekocht, maar helaas nog niet binnen.

Overklokken:
  • Met de standaardkoeler van Intel kwam ik niet verder dan 2.88 Ghz (FSB:320).
  • Met de Noctua koeler zit ik stabiel op 3.25 Ghz (FSB:360)
  • Het geheugen draait nu 720 Mhz (1:1)
  • De core voltage staat in het bios op 1.35 Volt.
Tot slot

Ik heb Vista Ultimate. Dit draait best wel soepel. Maar omdat ik het beeld in vergelijking met XP onscherp vind (korrelig) zit ik toch weer op XP Prof SP2.

• martijn00
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-01 15:22
En wat wil je hiermee zeggen? ik heb mijn E2160 ook op die snelheid zitten. als je nou had gezegt dat je hem op 4Ghz. had dan was ik onder de indruk. want om op die snelheid van jou te krijgen is kinderspel als je een beetje goede koeler hebt + een beetje overclock kennis.

[ Voor 56% gewijzigd door martijn00 op 07-05-2008 00:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn punt is dat dit lukt terwijl ik mijn fans super langzaam (dus stil ) laat draaien.
En dat het inderdaad allemaal best wel simpel is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 00:56 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:55
Vind het nou ook niet echt speciaal, je kan je koelers laag zetten. Mits het koud is op je kamer en je een goede airflow hebt ;)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind het persoonlijk heel netjes dat je 10 jaar gewerkt hebt met je P3-500 systeem :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nu het punt. Ik kan mijn fans laag zetten ondanks dat het in mijn kamer niet koel is.
In de middag loopt de temperatuur op naar 24 graden!

Ik heb ook geen goede airflow in mijn PC.
Het luchtfiler van de Antec houd veel luchtstroom tegen en voor de rest zit de kast potdicht.
Zelfs geen fannetje aan de zijkant.

Ik heb het 10 jaar met mijn P3-500 kunnen doen omdat ik niet game en ik heb XP Prof sp2 zodanig getweaked dat er minimale services draaien etc.

Ik kan alleen geen afstand dan van mijn 19" IIyama CRT. Ligt het nu aan mij (tussen m'n oren) of is beeld van mijn CRT buis gewoon beter dan een standaard LCD, ik heb er heel wat van gezien hoor.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 00:55:
Mijn punt is dat dit lukt terwijl ik mijn fans super langzaam (dus stil ) laat draaien.
En dat het inderdaad allemaal best wel simpel is.
Ik heb een E2140 (1,6Ghz) op 3424Mhz :) gedraaid (toen ik hem nog had). Mijn PC is ook stil (zie sig). Dat was mijn doel ook, keihard oc-en, maar een megastil systeem. Met die E21x0 cpu's is dat wel erg goed te doen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:13
Ik heb laatst een barebone gehaald, géén voltageverhoog opties en ik haal al 3Ghz. Dan draait de tempgeregelde heatsink-fan van asus gewoon lekker rustig aan dus nog geen herrie aan de kop ook.

De wijzen komen uit het Oosten!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Viper® schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:43:
Ik vind het persoonlijk heel netjes dat je 10 jaar gewerkt hebt met je P3-500 systeem :)
Dat is pas schokkend inderdaad! :)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
Ik vind het knap als je met dit systeem wéér 10 jaar doet :)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Grimm9mm
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 20:40
Viper® schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:43:
Ik ben hier ook heel erg van onder de indruk, maar dan ZONDER de sarcasme :)

Het is immers ook belachelijk dat je tegenwoordig min of meer MOET upgraden om een up2date officepakket te kunnen draaien :S Daarom moet je af en toe schijt hebben aan je omgeving en vrienden, en gewoon nee zeggen tegen de gadget-mentaliteit. Vooral als je je tijd beter besteed, dan de hele avond met games en films op je computer te knoeien.

Daarnaast is het ook een leuke gedachte als je op een laag budget gelijk naar een dualcore 3+Ghz systeem upgrade! Way to save your money! :D

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 00:37:

Ik heb Vista Ultimate. Dit draait best wel soepel. Maar omdat ik het beeld in vergelijking met XP onscherp vind (korrelig) zit ik toch weer op XP Prof SP2.
Ik vind het nogal een vreemde redenatie. Gaat er geen belletje bij je rinkelen dat er misschien een ander probleem is dan het OS? :D Vista korrelig... :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet 1 ding zeker. XP geeft een strak beeld en Vista geeft met dezelfde hardware en bijbehorende Vista drivers voor de Asus en 6600GT geen strak beeld.

Het zal wel een videokaart (driver) probleem zijn, iets met DirectX 10.1 of zo. Maar daar wil ik niet over nadenken. Kaart erin en het ding moet werken. Het punt is dat, zelfs als ik in Vista een "moderne" kaart erin stop een radeon 3450 of een 3650, dan kreeg ik weer gedoe dat de kaart mijn Iiyama A901HT niet herkent, vervolgens vervangt door een standaard VGA en vervolgens krijg ik de refreshrate niet hoger dan 60 Hz (ik draai nu op 100 Hz). zie post.

Enne, Grimm9mm, dank je voor positieve opmerking!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 15:50 ]

• Grimm9mm
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 20:40
Ik heb zelf ook een E2160 @ 3,2Ghz, ik draai ook op een 19" Iiyama CRT (Visionmaster pro 454), en ik ben zelf dus wel naar Vista overgestapt.
Ik heb het vermoeden dat je last hebt van subpixel-rendering dat vista standaard aan heeft staan. Deze techniek die ook wel bekend staat als Cleartype (op wikipedia). Bij XP moest je dat handmatig aanzetten ergens in de bureablad instellingen. Ik draai zelf op 1280x960@85hz, en dan heb ik er bij Vista geen last van, maar dat is natuurlijk persoonsgebonden.
Waarom moderne videokaarten jouw monitor niet herkennen snap ik ook niet, misschien mislukte driverinstallatie of iets dergelijks? Of misschien dat deze kaarten nog ingesteld staan op de standaard videodriver, want dan doet hij idd wel 60hz.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Weer typisch GOT. Lekker allemaal zeiken dat het topic geen meerwaarde heeft blaat blaat blaat.

En als het subforum dan leegloopt omdat nieuwe gebruikers afgeschrikt worden, dan is het allemaal onbegrijpelijk.

Denk toch eens aan de mensen die niet alles al gelezen hebben en niet 101% op de hoogte zijn van alle nieuwe ontwikkelingen.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

met TRG,

ik vind het een net resultaat, maar misschien is het beter op zijn plek in het C2D overclock topic.

[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 11]

[ Voor 21% gewijzigd door Edmin op 07-05-2008 20:37 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

gefeliciteerd,

en nu ?

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Topicstarter
Nu nog een andere videokaart.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb hier een E2160 op 3.4Ghz draaien op 1.25v en een Blueorb op 5V. Die word ook niet warm, dus het is eigenlijk is het helemaal niet zo speciaal aangezien iedere E2160 dat ongeveer haalt. ;)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Ik heb wel via Marktplaats een Matrox P650 gekocht, maar helaas nog niet binnen.
Uhu, hele vooruitgang.. NOT :+ Mja, het zal de nostalgie wel zijn :)

Voor de rest zou ik eens kijken naar een 9600GT ofzo, kost wel iets meer dan een HD 3650, maar dan kun je wel een stuk beter gamen etc. Anders is een HD 3850 ook een optie.

Wel leuke OC. Mensjes hier moeten niet zo zeuren dat het geen meerwaarde heeft, dit is TCA. Mogen tweakers best hun resultaten posten lijkt me. Als het nou in DOC had gestaan, sja.

Zit er zelf ook over te denken om een E2160 te nemen, maar de laatste tijd zakt mijn gevoel een beetje meer richting de E7200. Kost wel een flap meer, maar dan heb je ook 1GHz meer OC ruimte. Hmm, moeilijk.

Verwijderd

FiXeR.nl schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:46:
Ik heb hier een E2160 op 3.4Ghz draaien op 1.25v en een Blueorb op 5V. Die word ook niet warm, dus het is eigenlijk is het helemaal niet zo speciaal aangezien iedere E2160 dat ongeveer haalt. ;)
de mijne niet :( maar ik heb dan ook een L2

ik doe 3ghz op 1.35V minimaal :/

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

Jeetje was een heetgebakerde Got'ers hier :p

Ik vind het wel knap dat het 'm lukt en ik ben blij om te zien dat er tenminste nog Tweakers zijn die niet zomaar een E6600 kopen, maar een E2140 die bijna gelijkwaardig is behalve het geheugen.
(en opties zoals VR die je TOCH NIET gebruikt.)

Even tweaken en tunen en je hebt hetzelfde voor 1/3e de prijs.
Mijn respect heb je en de groetjes voor al die lamer flamer's hier O-)

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 12:52

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Waarom probeeer je niet de fsb wat verder te verhogen? multiplyer op 8 en dan de fsb boven de 400, denk dat je daar nog wel wat mee kan winnen. veel plezier met je pc-tje igg - zal wel een shock zijn geweest die snelheid tov je vorige systeem ;)

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 12:35
Mister_fu schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:35:
Jeetje was een heetgebakerde Got'ers hier :p

Ik vind het wel knap dat het 'm lukt en ik ben blij om te zien dat er tenminste nog Tweakers zijn die niet zomaar een E6600 kopen, maar een E2140 die bijna gelijkwaardig is behalve het geheugen.
(en opties zoals VR die je TOCH NIET gebruikt.)

Even tweaken en tunen en je hebt hetzelfde voor 1/3e de prijs.
Mijn respect heb je en de groetjes voor al die lamer flamer's hier O-)
Als iedereen met die zulke resultaten haalt hier een topic opent, staat het BOMVOL met topics met OC resultaten. Daar is nu juist het OC topic voor uitgevonden. Als je daarbij optelt dat het niet eens zo'n geweldig resultaat is voor de gemiddelde tweaker vraag je je toch helemaal af waarom dit een aparte topic moest worden. Oh en waarom zou je vandaag de dag nog een E6600 kopen? Koop dan meteen een E8200 :P.

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

Er let er eentje goed op hier :)
Ik kocht vanmiddag een E6600 omdat ik ze gebruik op 40 euro moederborden om te laten crunchen op F@H, dan hoef ik geen extra euro's neer te leggen voor een fantsoenlijk OC bordje.

En voor iemand die overstapt van een P3 naar een C2D vind ik dit redelijk.
Ja, als iedereen een topic ervoor zou openen, dan staat het bomvol, maar dat doet niet iedereen.
Je bent niet verplicht dit topic te lezen en je bent ook niet verplicht te reageren, toch heb je tijd te veel of zo, want er word zoveel geblaat 'niet belangrijk' en 'ja dus'...

Laat het topic vrij voor mensen die nog niet zo bekend zijn met overclocken en/of computers en technieken.
Pagina: 1