[Radeon9800 Pro] Groene,zwarte en rode pixels door het beeld

Pagina: 1
Acties:

• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-02 20:27
Sinds twee dagen heb ik het probleem dat er vooral groene, zwarte en rode extra pixels verschijnen op mn beeldscherm. Het gebeurde ineens en is niet verergerd, ook was er totaal geen aanleiding voor (niks nieuws geinstalleerd oid). Ik heb:

K8N Neo (geloof ik...)
Radeon 9800 Pro
Windows XP
512 MB

Om een beetje een indicatie te krijgen van hoe het er ongeveer uit ziet heb ik een printscreen 'overgetekend', het is namelijk alleen op mijn computer te zien (zwarte balk op taakbalk heb ik expres gedaan):

Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/8492/screen2co9.jpg

Alleen zijn de pixels dan wat fluorescerender op mijn scherm.

Ook ontstaan er bij het typen van bepaalde letters zwarte strepen door de tekst heen. Als ik bijvoorbeeld www typ ontstaat er een zwarte vervagende streep door de tekst heen. De streep begint bij de 2e w van mijn net getypte www en loopt door tot de t van ontstaat, de streep zelf vervaagt van donkergrijs naar lichtgrijs van links naar rechts. Dit treedt ook op bij de letters i, l, en r. Hoe meer ik er achter elkaar typ (wwwwwwww) hoe donkerder en langer de streep wordt. De streep loopt nu bv. tot ---- die streepjes, beginnend bij de 2e w.

Ook zitten er dus rode, groene en wat paarse pixels die vooral langs icoontjes en langs bepaalde kleurvakken op plaatjes verschijnen. Dit gebeurt bij alles; games, films, mijn desktop, overal zitten er pixels. Ze vormen vaak dus een lijn van dezelfde kleur die een bepaalde tint lijkt af te schermen.

Ik heb de Radeon 9800 Pro drivers opnieuw geinstalleerd en dat hielp niet, ook toen er geen drivers geinstalleerd waren had ik dit probleem.

Ik heb geen idee hoe het kan zijn ontstaan of hoe ik het zou kunnen oplossen... hopelijk kan iemand me hier een hint geven. Ik weet dat de Radeon 9800 een vrij oude kaart is maar momenteel speelt hij Call of Duty 4 nog prima en heb ik helaas het geld niet om een nieuwe te kopen, dus dat is in ieder geval geen hulp ;)

Alvast bedankt voor andere hulp!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Vreemd probleem, gebeurt dit ook bijvoorbeeld in Safe mode of als je met een opstart disk van Linux opstart? Doet mij erg denken aan artifacts die komen als je videokaart defect is. Je zou ook je huidige videokaart in een ander systeem kunnen proberen, of een andere videokaart in je huidige systeem, en kijken of dit probleem zich voort doet.
Dit treedt ook op bij de letters i, l, en r. Hoe meer ik er achter elkaar typ (wwwwwwww) hoe donkerder en langer de streep wordt. De streep loopt nu bv. tot ---- die streepjes, beginnend bij de 2e w.
Dit zou ook een corrupte OS Install kunnen betekenen. Dit zou je kunnen testen door een ander OS zoals linux in te laden met een boot disk, en dan kijken of het nog gebeurt.

[ Voor 37% gewijzigd door Fox op 06-05-2008 23:05 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 00:52
Ik denk dat je video geheugen defect aan het raken is. Dat gebeurde bij veel 9800pro kaarten. Is de koeling van de videokaart wel schoon ?

• gostevie
In Safe Mode is 't weg! Linux CD heb ik niet, is dat nu nog nodig? Kaart kan helaas nu niet in een andere PC en heb ook geen andere kaart bij de hand.

Kaart is trouwens schoon en de fan werkt gewoon.

Heb natuurlijk weer geen system restore point voordat de problemen ontstonden... shit

[ Voor 32% gewijzigd door gostevie op 06-05-2008 23:44 ]

• Fox
  • Niet online

Fox

gostevie schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 23:41:
In Safe Mode is 't weg! Linux CD heb ik niet, is dat nu nog nodig? Kaart kan helaas nu niet in een andere PC en heb ook geen andere kaart bij de hand.

Ik ga zo eens kijken of een System Restore helpt... als ik nog een punt heb waarnaar hij kan restoren.

Kaart is trouwens schoon en de fan werkt gewoon.
Als het in Safe Mode prima werkt lijkt het mij inderdaad erop dat er wat fout gegaan is met een driver of het OS. Je zou een herstel punt kunnen proberen waar dit nog niet was. Maar de beste optie is natuurlijk om al je belangrijke data te backuppen en een frisse install uit te voeren.

• gostevie
Herstel punt heb ik helaas niet meer, verse install zat ik aan te denken maar wegens tijdgebrek zit dat er voorlopig nog niet in.

Heeft iemand anders nog goeie ideeen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit zal verdomd weinig met software te maken hebben, als je echt dit soort artefacts krijgt. Zoals THE_FIREFOX al aangeeft, controlleer de koeling eens. De kans is groot dat je kaart gewoon aan het overlijden is, een redelijk bekend probleem met dit soort dingen.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 00:52
gostevie schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 06:28:
Herstel punt heb ik helaas niet meer, verse install zat ik aan te denken maar wegens tijdgebrek zit dat er voorlopig nog niet in.

Heeft iemand anders nog goeie ideeen?
Heb je in games (of 3d mark) ook vreemde strepen/arctifacts ? Wat je kan proberen is de kaart onder te clocken. Is jouw kaart soms naar een 9800pro gemod ?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-05 20:19
9800Pro staat best wel bekend om dit soort problemen. Het is echt een heethoofd. Er zijn 2 mogelijkheden:

1. Hij word gewoon te heet, een flink van erop en hij doet het weer. (Heb ik zelf ervaring mee gehad, mijn memory werd echt abnormaal heet, nadat ik daar een fan opzetten geen last meer van pixels en uitvallers.
2. Hij gaat kapot. In dat geval zit je wat meer in de problemen, omdat je zelf al aangeeft geen nieuwe te kunnen kopen.

• Apaat
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 12:42
Klinkt idd als een oververhitte videokaart. Had ik ook, bij mij was het (tijdelijk) verholpen door gewoon zo'n grote ventilator tegen m'n kast aan te zetten. Gelukkig heb ik van de fabrikant een nieuwe gekregen zonder problemen.
Extra koeling kan dus misschien nog helpen (als de kaart nog niet kapot is).

• gostevie
In games heb ik het ook ja.

Hoe zou ik een nieuwe fan op mn kaart kunnen monteren? Is dat makkelijk? Heb mn PC wel zelf in elkaar gezet maar weet verder vrij weinig van 'modden'.

Is trouwens niet overgeclockt naar een Pro.

• Fox
  • Niet online

Fox

gostevie schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:13:

Hoe zou ik een nieuwe fan op mn kaart kunnen monteren? Is dat makkelijk? Heb mn PC wel zelf in elkaar gezet maar weet verder vrij weinig van 'modden'.

Ik zou eerst ook even de temperatuur nakijken waarop je deze artifacts krijgt. Dit kan je met verschillende programma's zoals SpeedFan doen. Ik vermoed namelijk eerder dat de kaart defect is dan een hitte probleem. Dit omdat het ook gebeurt onder windows zonder enige applicaties aan die de GPU intensief belasten. Maar het kan ook altijd nog een driver probleem zijn, omdat bij safe mode deze het wel goed doet.

Wel een vreemd probleem dus, maar het meest voor de hand liggende is dat de videokaart defect is.

[ Voor 3% gewijzigd door Fox op 07-05-2008 12:44 ]

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-05 20:19
gostevie schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:13:

Je kan voor een hele nieuwe koeler gaan, je kan er ook gewoon een losse fan oprichten. Ik klemde mijn fan tussen m'n geluidskaart en 9800Pro (En ja, alles werkte nog :9) en dat verhielp het bij mij al.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 14:46

DaOverclocker

Overclocker for life...

SniperFox schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 23:44:
[...]
Als het in Safe Mode prima werkt lijkt het mij inderdaad erop dat er wat fout gegaan is met een driver of het OS. Je zou een herstel punt kunnen proberen waar dit nog niet was. Maar de beste optie is natuurlijk om al je belangrijke data te backuppen en een frisse install uit te voeren.
Dat het in safe mode niet optreed geeft voor mij net zoveel indicatie in de richting van een kapotte/te hete kaart. De videodriver word niet geladen, waardoor de videokaart minimaal wordt gebruikt, en het meeste op het scherm wordt getoverd door de cpu. Hierdoor loop je veel minder snel tegen het artifact probleem aan.
Mijn 9800 kreeg ook artifacts tijdens het booten, en in de bios...Wat overigens op een vage manier niet op elk moederbord zo was:S. Ik vrees dat je kaart stuk is, als hij te heet wordt zou hij na een koude boot, wanneer je pc heeft uitgestaan voor een tijd, het wel goed moeten doen. En dan dus pas na een tijdje artifacts moeten gaan vertonen.

systeem specs

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 13:52

KneoK

Not in a million lightyears

Hoewel ik het met de algemene conclusie eens ben vind ik het toch vreemd dat de artifacts niet op je screenshot te zien zijn (je geeft in ieder geval aan dat je ze heb moeten overtekenen). Als je een screenshot maakt van een spel waarbij je dit probleem ook hebt, zie je dan wel de artifacts terug op dat screenshot ?

Ik denk dat je het inderdaad in de richting van je videokaart moet zoeken (en ben het met SniperFox eens dat het waarschijnlijk gewoon een defect is), maar het kan de moeite waard zijn om je monitor toch even te testen.

Da's mikken, 3 keer screenshot aan het begin :D

[ Voor 12% gewijzigd door KneoK op 07-05-2008 18:40 ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:20
Met dit weer? Denk ik aan een hitteprobleem inderdaad ;)

Probeer anders eens:

- zijkant openschroeven
- grote tafelventilator erop

Kijk of het dan nog steeds gebeurt.

• Elboo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 23:38

Elboo

Ja klopt wel ja...

ik heb alleen last van groene pixels, als ik een printscreen maak zie je de groene pixels niet meer terug op een andere pc. Zie foto gemaakt met mn N82:

Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/8826/03042009182.th.jpg

hoe heb je het probleem uiteindelijk opgelost gostevie?

Risico komt voor uit niet weten wat je doet

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarschijnlijk is je kaart defect.

Verwijderd

Oeh ik heb dit ook gehad met mijn 9800 Pro ^^ way way way back :P

het is de hitte, als je de nieuwe drivers van ATI download dan heb je het probleem niet meer, tenminste voor een periode van 15 min ^^ als je in safe mode gaat dan downclocked je kaart hoogst waarschijnlijk dus wordt ie ook niet zo heet.

ik ben er achter gekomen door de kast open te laten en een ventilator erop gezet :P toen hield ie het een uur vol ^^

nieuwe kaart kopen of een actieve koeling voor je kaart :)

• Elboo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 23:38

Elboo

Ja klopt wel ja...

Thanks, dacht eerst dat het opgelost zou zijn met nieuwere drivers van Ati (overgenomen door AMD :s wist ik nie..), maar niet dus. Heb de versie van 18 maart dit jaar geïnstalleerd.

Ik had de kast ook al open, al eerder problemen met een te warme kast gehad waardoor destijds de HD ermee ophield. Heb nu een HD-koeler, videokaart-koeler en natuurlijk de processor-koeler. Raar dat het dan nog niet goed loopt..

zal is kijken wat ik ga doen, iig bedankt!

Risico komt voor uit niet weten wat je doet

Pagina: 1