Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mappenstructuur, standaarden ?

Pagina: 1
Acties:

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Iemand stelde me eens een interessante vraag, zijn er eigenlijk standaarden of richtlijnen voor het indelen van een harde schijf ?

Stel, je hebt net een nieuwe harde schijf gekocht, Windows of Linux geinstalleerd, en je wilt wat bestanden van je oude schijf erop zetten.

Natuurlijk moet het wel netjes, dus je wilt documenten, foto's en andere bestanden op zo'n handig mogelijke manier op je schijf zetten. Is dit puur een geval van: "doe maar wat je het beste lijkt" of zijn er een soort van best practices voor ?

Hierover is echt weinig algemeens te lezen op internet, ook in 't engels bood google weinig soelaas. Bepaalde dingen zoals het archiveren van foto's is dan nog wel te vinden, maar de wat algemenere dingen niet.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Windows heeft wel deels een 'standaard'
C:/Documents and Settings/*Gebruikersnaam*/Mijn documenten waar je je documenten in opslaat, dit kan je helemaal zelf bepalen of je dat gebruikt en alles evt op een andere schijf dumpt of je bestanden organiseert in mijn documenten.

Ik heb bijvoorbeeld mijn documenten verhuisd naar de e-schijf, hier heb ik dan wel in mijn documenten de mappen, foto's, muziek, films/video's, school etc, met daar dan weer onderverdelingen in op 'categorie' (artiest, datum, schooljaar, vak, serie/seizoen)

Mijn wijlen vader had het veel ongeorganiseerder met 'tijdelijke' mappen waar dan spul in kwam te staan wat nog gesorteerd moest worden, en daar al deels in gesorteerd was, maar ook dubbel stond. Bij het leeghalen van zijn computer zijn we meerdere versies van dezelfde bestanden tegengekomen omdat hij een voor ons onlogische mapindeling had.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11 22:49

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Een erg leuke vraag! Ik zoek al jaren naar de juiste oplossing...

De Windows manier van 'Mijn documenten' met submappen voor audio, video en plaatjes is een mooie manier voor mensen die niet te veel hebben of willen nadenken hierover. Maar je loopt eigenlijk al snel tegen beperkingen aan met deze methode. Vooral al je erg veel muziek of plaatjes hebt, vind ik dit eigenlijk niet handig. Ik denk zelf dat hele grote verzamelingen niet meer met de huidige filesystems + tools te beheren zijn. Je moet hiervoor toch iets van een databaseachtig filesystem voor gaan gebruiken die ook metadata kan beheren. Maar aan de andere kant kun je je afvragen of dit de taak van een filesystem is.

Afijn het is al laat, en de wekker gaat weer vroeg!

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 18:03
"Document and Settings" is in Vista verdwenen en heet nu Users.

No production networks were harmed during this posting

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

paella schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 23:07:
"Document and Settings" is in Vista verdwenen en heet nu Users.
offtopic:
Wist ik niet, dankje voor het melden. Ik ben niet zo'n Vista fan

En ik heb gewoon in de 'standaardmappen' van windows mijn onderverdeling gemaakt.

dus:
Mijn video's/Avatar/Seizoen xx
Mijn video's/Cabaret/*cabaretier*
Mijn video's/Films(/Reeks (Matrix oid))
Mijn video's/Friends/Seizoen xx
en dat dus met D!rt, House MD, Ugly Betty, Top Gear, The Real Hustle etc.

Met muziek is het:
Mijn muziek/Coldplay/*albumnaam*(/CD x)
Mijn muziek/Franz Ferdinand/*albumnaam*(/CD x)
Mijn muziek/The Prophet
Enz. met de rest van de artiesten

Met afbeeldingen is het:
Mijn afbeeldingen/Rome/*persoon die de foto genomen heeft* (zie ook http://rome.gioli.nl)
Mijn afbeeldingen/Vrouwen/*naam vrouw* (dit is geen p0rn oid, gewoon gezichten ed voor photoshop)
Mijn afbeeldingen/Auto's/*merk*(/*type*)

Met documenten is het:
Mijn documenten/School/*schooljaar*/*vak*
Mijn documenten/GioLi/Website

Dit is gewoon een logische indeling en als je iets zoekt weet je precies waar je moet zijn.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:14

Sebazzz

3dp

Software op S:, Games op G:, Windows op C: (andere letters voor vista schijven zodat ik er wel bij kan komen), Backup op R: (van Rescue), en de rest (Downloads, Documenten) op Q:. Hier staan ookmappen op die worden gesynced met Mijn Documenten op Vista en XP en met ~ op Linux.

~ staat op een aparte partitie, net zoals / en swap.

[ Voor 9% gewijzigd door Sebazzz op 06-05-2008 23:30 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1