[Testcase] Wandelreis Madeira

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10-2020
Hallo allemaal,

Ook dit jaar staan er voor mij een aantal reizen op het programma. Na de testcases van Jordanië, Umbrië en Noorwegen gedaan te hebben was het nu de beurt aan Madeira. Ik vond het deze keer moeilijker fotograferen, vooral door de wandeltijden (altijd tussen 11.00u en 17.00u) en het harde zonlicht. Desondanks vind ik er een aantal tussen zitten die de moeite van het tonen waard zijn. Hopelijk vinden jullie dat ook... :) De rest van de foto's is zoals gewoonlijk op mijn website www.tweemetervijf.nl te zien.

VERWIJDERD

Ik zie jullie kritische reacties graag tegemoet!

Groeten Damien Franscoise

[ Voor 39% gewijzigd door Damfransje op 30-06-2008 22:03 ]

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent84
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 21:28
Ik vind het mooie foto's. Vooral nummer 2 en 3 springen ervoor mij uit.

Ik heb alleen het idee dat de laatste foto nergens echt scherp is, of dat kan aan mij/mijn monitor liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke serie! Vooral 1 t/m 4 vind ik het mooist.

#9 Was denk ik mooier geweest als je die bloemen iets minder centraal en frontaal in beeld had gebracht en iets meer scherptediepte had gebruikt

Bij #5 stoort dat hekje me links onder een beetje.

En bij #7 had ik het denk ik, maar dat weet ik eigenlijk niet, mooier gevonden als die persoon er niet op stond.

#3 Had ik denk ik mooier gevonden als de berg die vanuit rechts groot in beeld komt meer tot 1/3 (vanaf links) had gestaan. Maar ik weet niet hoe het landschap er daar verder uitzag natuurlijk.

Lekker logische volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt net alsof je de radius bij het verscherpen (USM) te hoog hebt laten staan. Vindt deze manier van scherpen persoonlijk niet mooi..

Voor de rest zijn het best aardige foto's, alleen vraag ik me af waarom je deze er niet hebt bij gedaan: http://www.tweemetervijf....lides/Madeira%20221-1.jpg

Wij gaan komende zomer ook naar Madeira, dus leuk om nu alvast wat foto's ervan te zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Bedankt voor de reacties zover!

Grappig om te lezen dat de één vindt dat de foto's niet scherp zijn en de ander juist te scherp. Duidelijk is in ieder geval voor mij dat ik daar de volgende keer beter op moet letten!

@ Saga Envi: nummer 7 heb ik ook zonder de persoon erop maar de foto wordt er echt ontzettend saai door. Het contrast tussen de persoon (en zijn kleding) en de omgeving vind ik wat de foto beter maakt.

@ Roy V: die foto heb ik er niet bijgedaan omdat het me irriteerde dat ik de camera niet iets meer naar beneden had gericht. Nu met de horizon vrijwel in het midden vind ik hem te statisch geworden... Heb er overigens wel lang over zitten twijfelen :) Veel plezier op Madeira van de zomer, het zal je denk ik zeker gaan bevallen!

Zie verder reacties graag tegemoet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De overdadige sharpening in combinatie met behoorlijk zware jpeg compressie maakt de foto's niet echt prettig om naar te kijken.

Verder mist een aantal foto's wat contrast. Hier en daar het zwart wat meer aanzetten zou geen kwaad kunnen denk ik (met name de laatste twee foto's). Nu zijn de donkere stukken in die foto maar een beetje grauwig blauw/donker grijs.

Het zijn prachtige landschappen en qua compositie heb je die regelmatig mooi vast weten te leggen, maar er is nog wel wat meer uit te halen met andere/betere nabewerking denk ik :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

De locaties waar je op vakantie gaat zijn speciaal, maar door de vreemde kleuren (beetje geel/groenig) kijken de foto's niet lekker weg. Ook de sharpening is over the top (bv nr 8) of er is juist geen scherpte (bv nr 5).

Je vorige series hadden ook vreemde kleuren en scharpening als ik jouw andere series mij goed herinner. Ook je Jordanië foto's hadden zo'n vreemde kleur zweem.

Zou toch eens serieus naar een andere monitor / instellingen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
2 is een zeer mooie foto van een mooi landschap. 3 is ook netjes. En 1 mag er ook wezen. Daarna Wordt het snel wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Ok, na voor de zoveelste keer inderdaad reacties gekregen te hebben over de vreemde / afwijkende kleuren heb ik gisteren een kleurencalibrator gekocht en een foto vanochtend opnieuw bewerkt. Vinden jullie deze beter dan de eerste versie of blijft hij afwijken qua kleur en scherpte?

Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x100/damfransje/Madeira553-2.jpg

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 18:24
Zeker beter.
Je ziet nu tenminste door het scherpte vschil een andere rotspartij op de voorgrond.
het oogt ook veel natuurlijker.

offtopic ik ben benieuwd of ik die rots ook ga vinden als ik in augustus naar madeira ga. nog tips?

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Stukken beter inderdaad :)

Kleuren waren niet het grootste probleem, maar zijn nu wel nog wat beter. Maar vooral de sharpening was echt lelijk, dat is nu niet meer zo :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Orion84 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 09:34:
Stukken beter inderdaad :)

Kleuren waren niet het grootste probleem, maar zijn nu wel nog wat beter. Maar vooral de sharpening was echt lelijk, dat is nu niet meer zo :)
Bedankt voor je reactie, fijn dat de aankoop van de calibrator gerechtvaardigd is ;) Zijn de kleuren ook duidelijk beter of is de scherpte het grootste verschil?

offtopic: Deze foto is gemaakt op een wandeling van Enqumeada naar de Boca do Corrida in het centrale gebergte van het eiland, een schitterende hoogtewandeling dus met prachtige uitzichten en natuur. Zeker een aanrader! De mooiste vond ik echter de beklimming van de Pico Ruivo vanaf de Pico do Areiro. Trek er een dag voor uit, begin zo vroeg mogelijk vanwege het licht en je hebt gegarandeerd een ongelooflijk mooie dag! Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kleuren zijn ook wel duidelijk anders. Zit alleen zelf op het moment niet bepaald achter het juiste scherm om daar iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nou die calibrator is zijn geld waard geweest :) Mooie natuurlijke kleuren, ook je sharpening is prima nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Helemaal goed om te horen! Ben blij dat er een positief verschil is te zien!

Morgen vertrek ik weer op reis, deze keer Toscane dus hoop (en verwacht) ook daar weer mooie plaatjes te maken... Ze zullen dan hier weer te zien zijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Aangezien je niet je DM aan hebt staan maar even de offtopic vraag hier: wat voor monitor had je nu dat die zulke afwijkende kleuren gaf? En zie je zelf ook wel het verschil aangezien je toch wat onzeker over het resultaat overkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
De monitor is dezelfde gebleven, een E-Yama. Enige verschil is de calibratie die gedaan is. Het feit dat ik wat onzeker over de kleuren overkom heeft ermee te maken dat ik moeilijk hier op de pc de kleuren kon vergelijken van voor en na de calibratie. Voordat je calibreert moesten alle instellingen van het scherm namelijk teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen, die afwijken van hoe ik het ingesteld had. Het beeld van na de calibratie verschilt hierdoor sterk van ervoor maar kon ik moeilijk vergelijken met hoe het beeldscherm echt vooraf ingesteld stond.

Nu in dit topic zie ik duidelijk het verschil, ook omdat ik de bewerking van de foto beter gedaan heb dan de eerste serie. Maar ik was natuurlijk erg benieuwd of jullie het op jullie gecalibreerde schermen het ook zo zagen. Vandaar mijn vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Hallo allemaal,

Na de blamage van bovenstaande serie heb ik de foto's opnieuw bewerkt, een nieuwe selectie gemaakt en veel kaarsjes in de kerk aangestoken in de hoop dat ze nu beter bevallen :) . Ik kijk erg uit naar jullie reacties!

1:
Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x100/damfransje/Madeira110.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x100/damfransje/Madeira221.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x100/damfransje/Madeira426.jpg

4:
Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x100/damfransje/Madeira375.jpg

5:
Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x100/damfransje/Madeira553.jpg

6:
Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x100/damfransje/Madeira642.jpg

7:
Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x100/damfransje/Madeira168.jpg

Ook de vernieuwde uitgebreide versie is te bekijken op mijn website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Mmm, weet je zeker dat je monitor nog juist ingesteld staat? Nu lijkt er weer te veel geel in je platen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
mmm 7 is lekker!

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
littlejoannes schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:46:
Mmm, weet je zeker dat je monitor nog juist ingesteld staat? Nu lijkt er weer te veel geel in je platen te zitten.
Volgens mij is hij wel goed afgesteld ja... Mag ik je vragen de andere twee topics die ik gestart heb daar de foto's te bekijken of deze ook te gelig zijn? Zo niet weet ik tenminste dat het alleen voor deze vakantie geldt (en ja, het was ook een erg gele omgeving...)

@Abrakadaver: Dat is ook zeker mijn favoriet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Damfransje schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:23:
[...]
Volgens mij is hij wel goed afgesteld ja... Mag ik je vragen de andere twee topics die ik gestart heb daar de foto's te bekijken of deze ook te gelig zijn? Zo niet weet ik tenminste dat het alleen voor deze vakantie geldt (en ja, het was ook een erg gele omgeving...)
Ik zie het niet bij de andere series, dus waarschijnlijk ligt het hier aan het onderwerp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:11

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ik heb de oude serie niet gezien maar nummer 1 t/m 4 zijn erg lekker. om naar te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 Is zooooooo fakking mooooooi :D *zeg ik als leek*
Pagina: 1