Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Auto] Benzine of toch Diesel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

ik het kader van de hogere brandstof prijzen ben ik eens gaan rekenen naar wat goedkoper is qua aanschaf.

ik wil volgend jaar een nieuwe auto aanschaffen. (Renault Clio waarschijnlijk)

na wat rekenwerk met mijn kilometers die ik rijd (30k/32k) en de huidige brandstof prijzen kom ik op een voordeel van +/- 350 euro per jaar als ik diesel rijd. (verschil in brandstof prijs minus de belasting die ik meer betaal voor een diesel minus het verschil van de verzekering)

Maar nu het volgende. de aanschaf prijs van een benzine of diesel verschilt 5000 euro. ik wil namelijk wel ongeveer dezelfde prestaties.

prognose is dat ik de auto 4 tot 5 jaar wil houden. als ik kijk naar het prijs verschil voor de aanschaf en wat ik bespaar aan brandstof etc. kost mij die diesel uitvoering in die 5 jaar toch iets meer dan 3000 euro extra tov een benzine. nu zal een 2e hands diesel wel duurder zijn tov een benzine en zal ik misschien net quite draaien dat ik de diesel 3000 euro duurder kan verkopen dan de benzine maar hier houd ik geen rekening mee.

Hoe zouden jullie bepalen wat je rijd? of zie ik iets het verkeerd?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
offtopic:
SG->VV

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:50:
Dag mensen,

ik het kader van de hogere brandstof prijzen ben ik eens gaan rekenen naar wat goedkoper is qua aanschaf.

ik wil volgend jaar een nieuwe auto aanschaffen. (Renault Clio waarschijnlijk)

na wat rekenwerk met mijn kilometers die ik rijd (30k/32k) en de huidige brandstof prijzen kom ik op een voordeel van +/- 350 euro per jaar als ik diesel rijd. (verschil in brandstof prijs minus de belasting die ik meer betaal voor een diesel minus het verschil van de verzekering)
Brandstofprijzen gaan nog verder stijgen, daar is iedereen het wel over eens denk ik. Ik verwacht dat dieselprijzen sneller zullen gaan stijgen dan benzineprijzen. Met een dusdanig klein verschil zou ik dus voor een auto met benzinemotor gaan.
Maar nu het volgende. de aanschaf prijs van een benzine of diesel verschilt 5000 euro. ik wil namelijk wel ongeveer dezelfde prestaties.
Wat is je referentie qua prestaties? PK's, Nm's, acceleratie, wegligging of nog iets anders? In mijn beleving rijdt een dieselauto heel anders dan een benzineauto, ondanks een gelijk aantal PK's of wat dan ook.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

Topicstarter
prestaties waar ik naar keek was de acceleratie en de topsnelheid.

ik weet dat beide anders rijden want heb wel ervaring met het verschil benzine/diesel.

Het dilemma waar ik een beetje mee zit is:

- wil ik 5000 euro extra betalen om maandelijks daarna een paar tientjes te besparen? (diesel)
- of wil ik 5000 euro goedkoper uit zijn en een paar tientjes per maand extra uitgeven. (benzine)

ik rijd nu ook benzine dus het zal niet duurder worden tov zoals ik het nu heb. misschien wel goedkoper omdat de clio zuiniger is dan de auto die ik nu rijd.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 22:02 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

duidelijk de Benzine nemen, de verschillen tussen Benzine en Diesel worden kleiner (zie bijv. de accijns maar ook de trend de laatste tijd) en zeker relatief worden ze kleiner.
Ook als je nu een 2ehands clio bekijkt met een leeftijd van 4/5 jaar en 140 tot 160k aan kilometers zie je dat het verschil in prijs niet eens zo gigantisch is (op een model dat begint van 6 duizend euro is 3 duizend meer erg veel voor de diesel blijkt hier uit).
maw. neem lekker de benzine.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik zou zeker een diesel nemen, het rijdt lekker rustig en je hebt veel meer koppel.
Waarschijnlijk rij ik nooit meer benzine ook al kost het me een paar duizend euro meer per jaar.

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Ik heb een paar maanden dezelfde beslissing moeten maken. Destijds was diesel voor mij veel goedkoper (Ik rij 3200km per maand) maar zoals al duidelijk werd gemaakt worden de verschillen veel kleiner.

Ik denk dat je daarom ook naar de andere verschillen moet kijken. Diesels zijn over het algemeen wel meer voor de echte kilometervreters. De blokken zijn zwaarder/degelijker, maken minder toeren (dus wellicht wat minder slijtage). Daarintegen vind ik de meeste benzinemotoren wel prettiger rijden.

En de aanschafprijs van een diesel is in vergelijking met een benzine duurder, diesels zijn wel wat waardervaster. Een diesel met 2 ton is makkelijker te verkopen dan een benzine met 2 ton op de teller.

Ik ben zelf voor een Corsa C 1.7 DI gegaan.

[edit]

Hoe kom je eigenlijk aan een verschil van 5.000,-? In wat voor prijsklasse zoek je een auto?

[ Voor 6% gewijzigd door Vimana op 06-05-2008 22:53 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Gas. Nog steeds onder de 60 cent de liter.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gas is om op te koken, niet om op te rijden :+

Persoonlijk zou ik voor de diesel gaan, als je niet overdreven hard rijdt of gaat rijden, lekker in laag toeren door het land tuffen, heerlijk! Ook aangezien het aantal kilometers lijkt me dat een prima oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Martine op 06-05-2008 23:02 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ben op dit moment ook op de "nieuwe auto toer"...
Eerst overwogen om gas te gaan rijden, na het kijken van het aanbod van gasauto's en wat deze moeten kosten maar snel weer naar diesel gekeken. Mijn nieuwe keuze wordt een Peugeot 206 1.4HDI:
- 949kg, goed voor 51 euro wegenbelasting/maand
- verbruik van 1:20-1:22, afhankelijk van rijstijl en aircogebruik
- 70PK, ruim voldoende voor een auto van 949kg (ik rijd nu een auto van 1030kg met 64PK)
- overal kunnen tanken

Vooral dat laatste is een punt. Er worden tegenwoordig steeds meer tankstations verruild voor zelfservice stations. Bij zelfservice stations mag geen gas verkocht worden ivm "veiligheid". Als deze trend doorzet kunnen we straks alleen nog gas tanken aan de snelweg tegen 7-10 cent per liter extra.

Ik vraag me sowieso af wat het nut is om een dikke auto met flink wat PKs en hoge topsnelheid te rijden. Ik rijd dagelijks 2x70km, waarvan ongeveer de helft snelweg. Ik mag met mijn trage 1.9D al steeds afremmen vanwege drukte, en dan heb ik het over Friesland, rest van het land is nog veel erger dan dat stukje A7 tussen Drachten en Joure.

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 02:45

Yor

Yor1313#2571

Vimana schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:51:
Ik heb een paar maanden dezelfde beslissing moeten maken. Destijds was diesel voor mij veel goedkoper (Ik rij 3200km per maand) maar zoals al duidelijk werd gemaakt worden de verschillen veel kleiner.

Ik ben zelf voor een Corsa C 1.7 DI gegaan.
Laat maar....lol, rekenfout hier

[ Voor 36% gewijzigd door Yor op 06-05-2008 23:57 . Reden: rekenfout ]

http://yor.minitroopers.com

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:12

mr_petit

opperprutser

Heb je wel rekening gehouden met dat een diesel veel zuiniger is dan een benzinemotor?
Als ik een schatting zou moeten maken: met een clio diesel haal je 1:18 en met een benzine 1:14.
(jaja, afhankelijk van rijstijl, gebruik enz enz, maar het gaat om het idee).

Ook weet ik niet of diesel en benzineprijzen meer naar elkaar toe gaan groeien: dat hebben ze afgelopen 1/2 jaar al met 10ct gedaan. (verschil nu nog ca 25ct/liter; 1/2 jaar geleden ca 35ct/liter verschil)

"man is not truly one, but truly two,"

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
en het onderhoud, daar zit ook verschil in....
en afschrijvingen?

Ik heb niets te melden.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 00:07:
Heb je wel rekening gehouden met dat een diesel veel zuiniger is dan een benzinemotor?
Als ik een schatting zou moeten maken: met een clio diesel haal je 1:18 en met een benzine 1:14.
(jaja, afhankelijk van rijstijl, gebruik enz enz, maar het gaat om het idee).

Ook weet ik niet of diesel en benzineprijzen meer naar elkaar toe gaan groeien: dat hebben ze afgelopen 1/2 jaar al met 10ct gedaan. (verschil nu nog ca 25ct/liter; 1/2 jaar geleden ca 35ct/liter verschil)
ja hier heb ik rekening mee gehouden. heb gekeken hoeveel liter benzine en diesel ik nodig heb om 30k te rijden en toen vermenigvuldigd met de huidige benzine/diesel prijzen.

onderhoud is geen probleem. heb familie die automonteur is en waar ik alleen voor de materialen etc hoef te betalen. dus die kosten zullen zeer zeker meevallen. en zeker de eerste 3-4 jaar verwacht ik niet dat er iets groots kapot zal gaan en anders heb ik garantie vanuit de fabrikant.

heb nog eens alles nagerekend en bekeken op de 2e hands markt en denk inderdaad dat als de auto netjes en in goede staat verkeerd ik bijna quitte zal draaien in 5 jaar tijd.

ga volgend jaar dan denk ik gewoon een proefrit maken in beide types en kijken wat me beter bevalt. en dan zie ik wel verder hoe het dan zit met de kosten.

• crazyx
  • Laatst online: 28-10 16:30
Maar als benzine duurder blijft worden, zoals toch de verwachting is. Dan wordt de diesel nog interessanter (al blijft het prijsverschil op 10 cent), simpelweg omdat een diesel minder verbruikt.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

crazyx schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:18:
Maar als benzine duurder blijft worden, zoals toch de verwachting is. Dan wordt de diesel nog interessanter (al blijft het prijsverschil op 10 cent), simpelweg omdat een diesel minder verbruikt.
lees de draad voor je blaat, TS heeft berekend dat als hij 3/4 jaar met de auto heeft gereden hij totaal met de Diesel 3k duurder uit is, echter gaat daar de hogere 2ehands verkoopwaarde nog vanaf.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Waarom geen LPG...? Ik rij LPG, tank al jaren voor ~55 cent, en heb over de afgelopen 326.000 km een all-in kilometerprijs van nog geen 17 cent 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Ronald
  • Nu online
psy schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:29:
Waarom geen LPG...? Ik rij LPG, tank al jaren voor ~55 cent, en heb over de afgelopen 326.000 km een all-in kilometerprijs van nog geen 17 cent 8)
Omdat LPG is om op te koken!

De dooddoener in het kwadraad...

Als je kan rekenen rij je boven de 20000/jaar op LPG, niet diesel, niet benzine.
Als je verstokte autofanaat met aversie tegen LPG bent, dan betaal je lekker meer voor een diesel (aan 1,30 de liter) die op 4500 rpm nokt of benzine aan 1,60 de liter.

Voor mij scheelt het meer dan duizend euro per jaar tov diesel, laat staan benzine.
Das een 40" Full HD per jaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Vimana
  • Laatst online: 21:40
Ronald schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:52:
[...]

Omdat LPG is om op te koken!

De dooddoener in het kwadraad...

Als je kan rekenen rij je boven de 20000/jaar op LPG, niet diesel, niet benzine.
Als je verstokte autofanaat met aversie tegen LPG bent, dan betaal je lekker meer voor een diesel (aan 1,30 de liter) die op 4500 rpm nokt of benzine aan 1,60 de liter.

Voor mij scheelt het meer dan duizend euro per jaar tov diesel, laat staan benzine.
Das een 40" Full HD per jaar.
Ik heb helaas van de TS nog niet kunnen lezen wat zijn budget is. Maar als hij een nieuwe auto gaat kopen dan is de aanschaf van een LPG installatie w.m.b. zeker de moeite waard.

De reden waarom ik er destijds niet voor koos, was dat er in mijn budget geen LPG auto onder de 175.000 km te koop was.

Maar koop je een nieuwe wagen dan rij je de investering van een LPG tank er binnen no-time uit!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 20:36

Smarron

The bend

2 jaar geleden heb ik ook voor deze keuze gestaan. Toen heb ik ook alles tegen elkaar afgewogen en zou ik met een diesel veel goedkoper uit zijn (30K per jaar). Het zou sowieso een Opel Vectra B2 station worden. Dus of een 2.0 benzine of een 2.2 diesel. Het is de laatste geworden. Met mijn berekeningen van toen was ik goedkoper uit mede door de lagere dieselprijs en lager verbruik. De wegenbelasting was hoger, maar die verdiende ik dik terug.

De tijden zijn nu echter veel veranderd in negatieve zin voor diesels. Mijn wegenbelasting is omhoog gegaan naar € 104,- p.m (stijging van € 6,-) !! en bij de aanschaf van mijn auto tankte ik voor ongeveer € 1,00 per liter. Gisteren heb ik voor € 1,35 getankt. Dit is niet leuk meer. Ik moest juist het verschil in wegenbelasting t.o.v. de benzineauto goedmaken door de lagere brandstofprijs en zuinigheid, maar hoe het er nu voor staat is het voordeel in mijn geval wel erg klein geworden.

Ik ben nu ongeveer € 275,- kwijt per maand aan kosten (€ 104,- wegenbelasting + € 36,- verzekering + € 135,- brandstof). Met een benzineuitvoering is dat verschil op dit moment vrijwel verdwenen in mijn geval dan. Kosten zijn ongeveer gelijk, behalve dat bij een keuring er een roetmeting plaatsvindt wat geld kost, maar daarentegen is een dieselmotor veel sterker en gaat normaliter langer mee. Maar hoe de overheid de diesels nu aan het aanpakken is, duurt het denk ik niet lang meer voordat het gewoon niet meer rendabel is.

Het blijft natuurlijk per type auto totaal verschillend. Welke auto je wilt, gewicht, verbruik, vermogen etc. Ik denk dat de wat kleinere auto's er wat beter uitkomen. Mijn auto weegt 1425 kilo wat niet heel licht is. Is ook een keuze.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• psy

psy

Dat dieselmotoren sterker zijn dan benzinemotoren is volgens mij meer iets uit het verleden toen diesels nog ongeblazen motoren waren. Nu met al het TDI/commonrail geweld en de honderden Nm's is dat wel effe anders, die blokken krijgen veel meer voor hun kiezen en er zijn nu veel meer onderdelen die wel makkelijk stuk kunnen gaan. Dat het blok zelf nog steeds zwaarder zal zijn als een benzinemotor zou kunnen, maarja daar heb je zo weinig aan als je luchtmassameter, turbo, inspuiting, of koppeling stuk gaat.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Smarron

Smarron

The bend

psy schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:05:
Dat dieselmotoren sterker zijn dan benzinemotoren is volgens mij meer iets uit het verleden toen diesels nog ongeblazen motoren waren. Nu met al het TDI/commonrail geweld en de honderden Nm's is dat wel effe anders, die blokken krijgen veel meer voor hun kiezen en er zijn nu veel meer onderdelen die wel makkelijk stuk kunnen gaan. Dat het blok zelf nog steeds zwaarder zal zijn als een benzinemotor zou kunnen, maarja daar heb je zo weinig aan als je luchtmassameter, turbo, inspuiting, of koppeling stuk gaat.
Een dieselmotor heeft nog steeds minder toeren nodig om dezelfde snelheid te behalen. Tuurlijk heb je Volvo benzineblokken die zowat onverslijtbaar zijn, maar gemiddeld genomen houdt een dieselmotor het toch echt nog steeds langer uit dan een benzinemotor. Mijn motor (Y2.2DTR) zou met goed onderhoud makkelijk 4 ton of zelfs meer moeten kunnen rijden. Dat doen veel benzinemotoren niet na. Maar wat hierboven ook is aangehaald. Een benzineauto op 2 ton verkoopt minder makkelijk en levert minder op dan een dieseltje met 2 ton.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
een oude diesel op sla olie lijkt mij wel wat ...

Maarja.. ik denk dat een auto (die het goed kan hebben) op gas nog steeds het meest betaalbare is..

Ik denk dat een belangrijke eis aan z'n gasauto is, dat er geen bijzondere vrutsels aan het blok moeten zitten... Gewoon.... Simpel... Basic...

Zo'n renault / dancia Logan? is dat niet iets?

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Franse en italiaanse auto's rijden prima op LPG, en met een beetje aanbieding (is het een nieuwe auto?) begin je op het moment al te besparen vanaf 4.500 km per jaar, afhankelijk van de prijs van inbouw. Houd er wel rekening mee dat bij kleinere auto's de laadvloer soms een paar centimeter omhoog komt, die ruimte ben je dan kwijt.

Het omslagpunt voor diesel ligt op het moment ongeveer bij 35.000 per jaar, maar dat stijgt wel (was vorig jaar nog gemiddeld 27.500)

Edit: oh en laat je niets wijsmaken, bij moderne LPG installaties heb je geen vermogensverlies meer, eerder iets winst door de extra koeling van vloeibaar ingespoten gas.

[ Voor 15% gewijzigd door Jiriki op 08-05-2008 16:45 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25

Wom

Hoe is de beschikbaarheid van LPG aan de pomp eigenlijk? Hoorde namelijk dat dit steeds minder werd door regelgeving?

Overigens mag hier in de parkeergarage niet geparkeerd worden met LPG.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
Je kan geen LPG tanken in woonwijken. Ik heb hier in emmen volgens mij 2-3 pompen die LPG hebben. Vlakbij een goedkoop adresje (Geesbrug).

Het kan echt wel snel uit hoor.

Daarbij zijn de LPG prijzen redelijk stabiel, 's winters is het wat duurder tov van 's zomers (40vs50 cent)

[ Voor 24% gewijzigd door 418O2 op 08-05-2008 16:53 ]

• Jiriki
Bovengrondse LPG opslag mag inderdaad niet meer in woonwijken, maar ik kan hier in het dorp (8.000 inwoners) op zeker 2 plaatsen tanken, en zelfs midden in Eindhoven is geen probleem.

Niet in de garage met LPG, zeker België dan? Lekker van deze tijd...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Wom schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:49:
Hoe is de beschikbaarheid van LPG aan de pomp eigenlijk? Hoorde namelijk dat dit steeds minder werd door regelgeving?

Overigens mag hier in de parkeergarage niet geparkeerd worden met LPG.
Ik rij sinds ruim een half jaar LPG en ff een ruime schatting, 1 op de 3 tankstations heeft gewoon LPG. Alleen de tankstations binnen de bebouwde kom hebben er vaak geen ivm regelgeving.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Roenie
  • Niet online
argro schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:56:Brandstofprijzen gaan nog verder stijgen, daar is iedereen het wel over eens denk ik. Ik verwacht dat dieselprijzen sneller zullen gaan stijgen dan benzineprijzen. Met een dusdanig klein verschil zou ik dus voor een auto met benzinemotor gaan...
Ik betwijfel het, aangezien het wegtransport dan extra gaat lobbyen.

Maar er zijn meer zaken als alleen het financiele aspect: prestaties, imago, rijgedrag, onderhoud, etc verschillen allemaal ook. Als je financieel quite speelt lijkt een uitgebreide proefrit me van doorslaggevende betekenis.

Wat betreft LPG, de TS richt zich op diesel of benzine. Wanneer je toch gaat kijken naar LPG, besef dan wel dat daar toch wel weer een aantal nadelen aan kleven. Maar nogmaals, wanneer het financiele het allesbeslissende aspect is kun je eens naar LPG kijken.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Roenie schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:05:
[...]
Ik betwijfel het, aangezien het wegtransport dan extra gaat lobbyen.

Maar er zijn meer zaken als alleen het financiele aspect: prestaties, imago, rijgedrag, onderhoud, etc verschillen allemaal ook. Als je financieel quite speelt lijkt een uitgebreide proefrit me van doorslaggevende betekenis.

Wat betreft LPG, de TS richt zich op diesel of benzine. Wanneer je toch gaat kijken naar LPG, besef dan wel dat daar toch wel weer een aantal nadelen aan kleven. Maar nogmaals, wanneer het financiele het allesbeslissende aspect is kun je eens naar LPG kijken.
Heeft LPG niet meer onderhoud nodig / is onderhoudsgevoeliger dan diesel/benzine? En je actieradius is die ook niet (veel) kleiner als diesel? Dat zou ook een overweging kunnen zijn

• Jiriki
Actieradius met een gemiddelde LPG tank is zo'n 600 km. Meer onderhoud is niet nodig, storingen zijn er ook niet meer. LPG heeft sinds de injectie en commonrail technieken (G3 en later) een extra koelende werking op de motor, waardoor deze langer meegaat.

Mijn vorige auto had 230.000 op de teller en niet een keer problemen gehad (Renault Laguna 2.0) terwijl ik toch bepaald geen rustige of voorzichtige rijstijl heb.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik had 3 collega's met G3 en allemaal met veel problemen, 1 kia, 1 peugeot en een volvo.
Altijd problemen met overschakelen naar benzine enzo, dat is al een reden voor mij om nooit op gas te rijden,

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja hangt er van af he, m'n ouders eigenlijk nooit problemen gehad met mitsubishi Galant's.
puntjes zijn echter met lpg: wat beter warm rijden is aan te raden. en bij heftig trappen ff op benzine zetten.

• Jiriki
Hehe, terwijl Mitsubushi's juist bekende LPG probleemauto's zijn :) Geven ze zelf nog wel toe. Zelf rijd ik de laatste 600.000 km+ al LPG, mijn vader nog veel meer. Na wat problemen in '75 met een Renault 5 op LPG nooit meer iets gehad. Ook niet bij 220 op de autobahn :)

• pinockio
  • Laatst online: 04-11 17:57
Bierkameel schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:13:
Ik had 3 collega's met G3 en allemaal met veel problemen, 1 kia, 1 peugeot en een volvo.
Altijd problemen met overschakelen naar benzine enzo, dat is al een reden voor mij om nooit op gas te rijden,
Volvo staat er bekend om probleemloos op gas te kunnen rijden, er zijn door Volvo zelfs zogenaamde bi-fuels geleverd (gasinjectie, kleine benzinetank). Ik heb een V40 op gas (G3, Vialle LPi), geen enkel probleem (242.000 and counting). Er zijn er die 3 of 4 ton rijden op gas. Maar ja, je hebt wel wat minder keuze qua merk/model, sommige merken rijden er niet of slecht op.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Ronald
  • Nu online
Smarron schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:22:
[...]
Een dieselmotor heeft nog steeds minder toeren nodig om dezelfde snelheid te behalen.
Mijn Avensis draait in 5 precies evenveel toeren als de ongeblazen 1.9 diesel in de 306 die ik 'gehad' heb.

De 307HDI had 10% minder toeren nodig, maar echte grove verschillen vind ik het niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• psy

psy

Heb jij geen 6 bak in die Avensis?

• EXX
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Wat betreft een 2dehands diesel: daar zit vaak geen roetfilter onder. Dat kan in de toekomst een probleem gaan worden ivm steeds strengere milieueisen. In Duitsland is het al begonnen met die Umweltzones; daar kom je over 2 jaar met een diesel zonder roetfilter de stad niet meer in.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
LPG is niet alleen schoner voor het milieu, maar ook voor uw motor. Autogas heeft in tegenstelling tot benzine en diesel geen extra stoffen nodig om te ontbranden. Het heeft van nature een hoog octaangehalte waardoor het gelijkmatig en volledig ontbrandt. Dit voorkomt schade en slijtage aan de motor. Autogas is dus niet alleen beter voor het milieu, maar ook duurzamer voor uw motor dan benzine en diesel.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• 418O2
daarbij de hogere ontbrandingstemperatuur buiten beschouwinge latende

@psy: mijn 518i heeft er nu 416dkm opzitten, wel met een nieuwe kop (door toedoen van de vorige eigenaar, is een gereviseerde ende geharde kop op gekomen)

[ Voor 53% gewijzigd door 418O2 op 09-05-2008 13:23 ]

• psy

psy

pinockio schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:31:
[...]

Volvo staat er bekend om probleemloos op gas te kunnen rijden, er zijn door Volvo zelfs zogenaamde bi-fuels geleverd (gasinjectie, kleine benzinetank). Ik heb een V40 op gas (G3, Vialle LPi), geen enkel probleem (242.000 and counting). Er zijn er die 3 of 4 ton rijden op gas. Maar ja, je hebt wel wat minder keuze qua merk/model, sommige merken rijden er niet of slecht op.
Ik zit nu op 327.000 met mijn nissan _/-\o_

• Smarron

Smarron

The bend

Ronald schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 12:06:
[...]

Mijn Avensis draait in 5 precies evenveel toeren als de ongeblazen 1.9 diesel in de 306 die ik 'gehad' heb.

De 307HDI had 10% minder toeren nodig, maar echte grove verschillen vind ik het niet.
Wel even dezelfde auto's/types met elkaar vergelijken, anders is het krom.

En de maximale koppel haal je met diesels gewoon met veel minder toeren al, dat is algemeen bekend. Daarom zuiniger, minder slijtage, langere levensduur.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 19:17

me1299

$ondertitel

Smarron schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 13:14:
[...]
Wel even dezelfde auto's/types met elkaar vergelijken, anders is het krom.

En de maximale koppel haal je met diesels gewoon met veel minder toeren al, dat is algemeen bekend. Daarom zuiniger, minder slijtage, langere levensduur.
Een geblazen diesel haalt inderdaad sneller maximaal koppel dan een ongeblazen benzinemotor. Als je bv een Golf 5 GTI bekijkt dan zul je zien dat die nog eerder max koppel heeft dan een turbodiesel.

Dat diesel zuiniger is komt eerder door de energiewaarde van diesel dan door het aantal toeren. Ook de levensduur van een tegenwoordige diesel zal niet veel hoger zijn dan een gemiddelde benzinemotor.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• psy

psy

418O2 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 12:47:

@psy: mijn 518i heeft er nu 416dkm opzitten, wel met een nieuwe kop (door toedoen van de vorige eigenaar, is een gereviseerde ende geharde kop op gekomen)
Heel mooi. Ik hoop uiteindelijk de 500k te halen. Volgens mijn nissan dealer is 400k zowiezo geen probleem voor mijn motortype dus ik ben benieuwd.

• 418O2
Er rijdt hier in de stad/dorp een 520i rond van een generatie van voor de mijne met inmiddels bijna 700k (!!!). Dus het kan wel. Je motor is alleen wel gevoeliger als hij nog koud is...

[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 09-05-2008 13:45 ]

• psy

psy

Ongelofelijk :)
Veel autowegkilometers zijn ook 'goed' voor de motor. Veel kilometers zijn niet per definitie slecht. "Deze auto van 10 jaar oud heeft slechts 25.000 op de teller!". Nou dat vind ik dus helemaal niet zo goed, zoiets zou ik nooit kopen. Heeft alleen maar korte ritjes gemaakt :O

• Ronald
  • Nu online
DeathKnight24 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 13:33:
[...]

Een geblazen diesel haalt inderdaad sneller maximaal koppel dan een ongeblazen benzinemotor. Als je bv een Golf 5 GTI bekijkt dan zul je zien dat die nog eerder max koppel heeft dan een turbodiesel.

Dat diesel zuiniger is komt eerder door de energiewaarde van diesel dan door het aantal toeren. Ook de levensduur van een tegenwoordige diesel zal niet veel hoger zijn dan een gemiddelde benzinemotor.
Hogere compressie/druk/temperatuur van een diesel geeft ook wat hoger thermodynamisch rendement.

Verder ga ik mee met de levensduur... een atmosferische benzine motor is onderhand minder complex dan de doorsnee geblazen common rail diesel. Daarmee is de situatie van weleer omgedraaid (toen diesels simpeler waren dan benzine)

Meer complexiteit = meer stuk. Als je zo hoord hoeveel kilometers LPG gestookte benzine blokken aankunnen is het eigenlijk geen reden om diesel te gaan rijden.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Diesel, twee tanken systeem erin (400 euro op Marktplaats) en rijden op slaolie.

Collega van me rijdt ermee en is er dik tevreden over. Systeem werkt als gas: starten op diesel, zodra de motor warm is schakelt ie automatisch over op slaolie. Elke week haalt ie bij Makro / Dirk van der Broek 100 L slaolie. 8)7 Vlak voordat je arriveert moet je een knop indrukken zodat ie overschakelt op diesel.

Auto is een Volvo V70, maar is in te bouwen bij elke diesel, ook commonrail en TDI.

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 09-05-2008 14:59 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• psy

psy

havana schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 14:57:
Diesel, twee tanken systeem erin (400 euro op Marktplaats) en rijden op slaolie.

Collega van me rijdt ermee en is er dik tevreden over. Systeem werkt als gas: starten op diesel, zodra de motor warm is schakelt ie automatisch over op slaolie. Elke week haalt ie bij Makro / Dirk van der Broek 100 L slaolie. 8)7 Vlak voordat je arriveert moet je een knop indrukken zodat ie overschakelt op diesel.

Auto is een Volvo V70, maar is in te bouwen bij elke diesel, ook commonrail en TDI.
Cool. Hoe ruikt dat als je erachter rijdt vraag ik me af...

• havana
Als een frituurkraam :o (echt). De bumper wordt ook vettig na verloop van tijd. Als je er veel mee in de stad rijdt, ruik je het ook binnen, maar... je kunt er dan ook voor kiezen om op die momenten op diesel te rijden. Op de snelweg ruik je binnen niks.

Ik ben een redelijk fanatieke wielrenner en ik zie steeds meer mensen die dit doen; vanaf het fietspad zijn ze onmiskenbaar ruikbaar, die slaolie rijders.

Je kunt overigens ook zonder "twee tanken installatie" op slaolie rijden; in de zomer kun je straffeloos 50% tot 60% van je tank vullen met slaolie.

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 09-05-2008 15:07 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 19:17

me1299

$ondertitel

Het probleem is dat je dan voortdurend van die kleine rot flesjes moet overgieten.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• argro
En rijden op slaolie is illegaal. Hou hier ook rekening mee in je overweging.

• havana
Het is illegaal, dat klopt.

Dat overgieten valt op zich wel mee, je hebt namelijk ook blikken van 5 tot 15 liter geloof ik.

DIT IS MIJN WEBSITE

• argro
Daarnaast is lang niet iedereen het eens over het feit dat (vooral moderne) diesels probleemloos op slaolie kunnen rijden.

Een paar mogelijke problemen:
Diesel bezit, door allerlei additieven, smerende eigenschappen. Hierdoor worden bijvoorbeeld de verdelerpomp, common rail hogedrukpompen en (pomp)verstuivers gesmeerd. Slaolie heeft deze smerende eigenschap niet. Naast de smerende werking werken de additieven ook als corrosieremmers, schuimonderdrukkers en geurverbeteraars. In de winter zorgen toevoegingen ervoor dat er geen brandstoffilters verstopt raken door waskristalvorming. Iets waarover slaolie ook niet beschikt.

Ook zorgt de hoge viscositeit van slaolie voor vervuiling van de verstuivers en de zuigerveergroeven. Tevens is het aan te raden om het brandstofsysteem (met name alle afdichtingen en de flexibele leidingen) aan te passen aan slaolie.

Ik geloof dus niet dat slaolie, zeker op de lange termijn, zonder aanpassingen vlekkeloos werkt in iedere dieselmotor. Zelfs met aanpassingen denk ik dat het op de lange termijn schadelijk is voor je auto. En die geur, die echt verschrikkelijk is, moet je andere mensen ook niet aan willen doen.

• psy

psy

havana schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:01:
Het is illegaal, dat klopt.

Dat overgieten valt op zich wel mee, je hebt namelijk ook blikken van 5 tot 15 liter geloof ik.
Mwah. Gewoon een slaoolie tankstation in Duitsland zoeken, daar een keer tanken en het bonnetje bewaren. Beetje creatief zijn :)
argro schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:11:
...
En die geur, die echt verschrikkelijk is, moet je andere mensen ook niet aan willen doen.
Diesel stinkt net zo erg.

[ Voor 26% gewijzigd door psy op 09-05-2008 16:18 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 00:01
en de moderne tdi's en commonrails slikken dit gewoon?! Ik dacht altijd dat het met name werkte bij de oudere diesels.
Edit: ik lees nu dat het nog altijd niet probleemloos is :P

[ Voor 20% gewijzigd door marteltor op 09-05-2008 17:10 ]

• havana
Werkt ook bij moderne diesels, maar de bezwaren zijn groter (zie verhaal argro).

Het slimst is natuurlijk om een oude bak te kopen, zodat het ook geen ramp is als hij kapot gaat. Denk aan een Peugeot 405 station o.i.d.

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 09-05-2008 17:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Ronald
  • Nu online
Bij topgear mikten ze er een beetje (handvol % ofzo) benzine bij, voor lagere viscositeit..

kweet alleen niet hoe dit de smeringseigenschappen beinvloed.

Verwijderd

Ronald schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 12:06:
[...]

Die gaat mank, die 306 was een indirect ingespoten diesel zonder turbo, die moet (en kan) wat meer toeren maken dan een moderne direct ingespoten turbodiesel, bij de laatste is de koek eerder op en zit er nog meer koppel onderin (de powerband is smaller)

Ik rijd momenteel in een 306 D turbo (indirect) en die draait bij 120 maar 2750 tpm ( de turboloze 3300 of zoiets)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 22:09 ]

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:11:
Daarnaast is lang niet iedereen het eens over het feit dat (vooral moderne) diesels probleemloos op slaolie kunnen rijden.

Een paar mogelijke problemen:
Diesel bezit, door allerlei additieven, smerende eigenschappen. Hierdoor worden bijvoorbeeld de verdelerpomp, common rail hogedrukpompen en (pomp)verstuivers gesmeerd. Slaolie heeft deze smerende eigenschap niet. Naast de smerende werking werken de additieven ook als corrosieremmers, schuimonderdrukkers en geurverbeteraars. In de winter zorgen toevoegingen ervoor dat er geen brandstoffilters verstopt raken door waskristalvorming. Iets waarover slaolie ook niet beschikt.

Ook zorgt de hoge viscositeit van slaolie voor vervuiling van de verstuivers en de zuigerveergroeven. Tevens is het aan te raden om het brandstofsysteem (met name alle afdichtingen en de flexibele leidingen) aan te passen aan slaolie.

Ik geloof dus niet dat slaolie, zeker op de lange termijn, zonder aanpassingen vlekkeloos werkt in iedere dieselmotor. Zelfs met aanpassingen denk ik dat het op de lange termijn schadelijk is voor je auto. En die geur, die echt verschrikkelijk is, moet je andere mensen ook niet aan willen doen.
Dit is een verhaal dat niet helemaal klopt, teveel klokken horen luiden:
1-diesel smeert uitzichzelf, slaolie smeert ook (en niet slechter)
2 Het hoofdprobleem is de hoge viscositeit, die de inspuitpomp sloopt en waardoor leidingen en filters verstoppen.
3 De vervuiling van verstuivers en zuigerveren komt juist niet door de viscositeit , maar door bestanddelen in het spul die na verbranding een harde laag achterlaten.

BTW ik heb een jaartje 50% slaolie/diesel gereden en ik vind het minder onaangenaam ruiken dan pure diesel.....

Verwijderd

Ronald schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 17:23:
Bij topgear mikten ze er een beetje (handvol % ofzo) benzine bij, voor lagere viscositeit..

kweet alleen niet hoe dit de smeringseigenschappen beinvloedT.
Slecht& duur, gewoon mengen met diesel is veeel beter

• argro
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:17:
[...]

Dit is een verhaal dat niet helemaal klopt, teveel klokken horen luiden:
1-diesel smeert uitzichzelf, slaolie smeert ook (en niet slechter)
2 Het hoofdprobleem is de hoge viscositeit, die de inspuitpomp sloopt en waardoor leidingen en filters verstoppen.
3 De vervuiling van verstuivers en zuigerveren komt juist niet door de viscositeit , maar door bestanddelen in het spul die na verbranding een harde laag achterlaten.
Dat mijn verhaal niet klopt is jouw mening. Ik zou dezelfde reactie kunnen geven op jouw beweringen. Wie zegt dat jij de waarheid in pacht hebt? Veel van mijn informatie is afkomstig van gerenomeerde websites op het gebied van auto- en motortechniek. Het zou natuurlijk kunnen dat die informatie niet klopt maar ik betwijfel het.
BTW ik heb een jaartje 50% slaolie/diesel gereden en ik vind het minder onaangenaam ruiken dan pure diesel.....
Dat kan, dan verschillen wij daarover van mening.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 10-05-2008 21:32 ]

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hoeveel % zou ik kunnen bijmengen met een 1.9JTD?

• Smarron

Smarron

The bend

Nou, ook al ben ik voorstander van diesel .. Ik reed vandaag even langs de Shell en zag dat de prijs van V-Power diesel stond op: € 1,419 !!! |:(

Dit is gewoon te erg voor woorden. Er zit volgens mij nu geen enkel voordeel meer in het nemen van een dieseltje. Of je moet misschien wel 40K per jaar gaan rijden, maar met deze stijging (vorige week nog € 1,35x) is er gewoon geen enkel voordeel meer.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Niet om het topic te kapen maar ik zit met hetzelfde 'dilemma'

Ik rijd ongeveer 45000 km per jaar (20k prive en 25k zakelijk) en heb een budget van ~8500 euro. Hiervoor wou ik een Alfa 147 JTD kopen (zuinig, snel, mooi). Ik rijd momenteel met een Lancia Delta HPE 1.6 en wil er qua vermogen etc zeker niet op achteruit gaan.
Echter met de huidige stijging van de dieselprijs komt LPG ook in zicht.

Ik weet dat LPG meer vebruikt, maar je bespaart zoveel op jaarbasis...

Het nadeel is dat ik geen duitser, fransoos of jap wil, maar het liefst een zweed (volvo / Saab) of een italiaan (Fiat, Alfa).

Om nog even wat argumenten op een rij te zetten:

Diesel

+
Koppel
Zuinig
Fijner voor lange afstanden
hoge actieradius
-
Dure diesel

LPG:
+
Goedkoop
'sportiviteit' van een benzineblok
-
Meer toeren
Korte actieradius

Ik zat al te kijken naar een Saab 9-3 uit 2002, maar in mijn prijsklasse krijg je al snel een boel km's (200dkm+). idem dito voor Volvo
Fiat heeft wel wat leuke auto's, net als Alfa, maar daar twijfel ik weer aan de betrouwbaarheid.

Heeft ook een computer!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bertus schreef op zondag 11 mei 2008 @ 08:33:
Fiat heeft wel wat leuke auto's, net als Alfa, maar daar twijfel ik weer aan de betrouwbaarheid.
Betrouwbaarheid bij Fiat is al jaren geen probleem meer. Dat is helaas een negatief beeld van het merk waar ze maar met moeite vanaf lijken te komen. Met name de motoren zijn beresterk en kunnen flink wat hebben.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Victor schreef op zondag 11 mei 2008 @ 08:55:
[...]

Betrouwbaarheid bij Fiat is al jaren geen probleem meer. Dat is helaas een negatief beeld van het merk waar ze maar met moeite vanaf lijken te komen. Met name de motoren zijn beresterk en kunnen flink wat hebben.
Weet ik, ik rijd nu lancia... Het gaat me meer om de combo 45k per jaar en LPG. SOmmige merken doen het beter op LPG dan anderen :)

Heeft ook een computer!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

Persoonlijk denk ik dat de overheid bewust de prijzen van diesel steeds verder op laat lopen zodat ze dalijk geen moeilijke en rare constructies hoeven te bedenken als de kmheffing wordt ingevoerd. Nu is de wegenbelasting nog duurder bij diesel maar dat vervalt straks. Zou persoonlijk voor de benzine kiezen. Ook beter voor het milieu (nja, minder slecht :P ) en voor de longen van degene die achter je rijdt.

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 12-05-2008 10:57 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Metro2002 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 10:56:
Persoonlijk denk ik dat de overheid bewust de prijzen van diesel steeds verder op laat lopen zodat ze dalijk geen moeilijke en rare constructies hoeven te bedenken als de kmheffing wordt ingevoerd. Nu is de wegenbelasting nog duurder bij diesel maar dat vervalt straks. Zou persoonlijk voor de benzine kiezen. Ook beter voor het milieu (nja, minder slecht :P ) en voor de longen van degene die achter je rijdt.
Het is niet de overheid die de dieselprijs laat oplopen, want de accijns is dit jaar met slechts een paar cent verhoogd, en niet met de 15-20 cent die de diesel nu is gestegen dit jaar alleen al.

Het zijn de oliebedrijven (Shell, Texaco, Esso etc) en pomphouders die de prijs laten stijgen, door allerlei factoren (meer vraag, gelijkblijvende produktie, stil liggende raffinaderijen etc).

Virussen? Scan ze hier!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Smarron schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:22:
[...]
Een dieselmotor heeft nog steeds minder toeren nodig om dezelfde snelheid te behalen. Tuurlijk heb je Volvo benzineblokken die zowat onverslijtbaar zijn, maar gemiddeld genomen houdt een dieselmotor het toch echt nog steeds langer uit dan een benzinemotor. Mijn motor (Y2.2DTR) zou met goed onderhoud makkelijk 4 ton of zelfs meer moeten kunnen rijden. Dat doen veel benzinemotoren niet na. Maar wat hierboven ook is aangehaald. Een benzineauto op 2 ton verkoopt minder makkelijk en levert minder op dan een dieseltje met 2 ton.
_O- ik ken genoeg LPG en benzine bakken die al meer hebben gelopen dan 4 ton. En nee dat waren niet alleen maar volvo's. Ook citroëns, toyota's, nissans, (en ja, zelfs een suzuki swift met 3,5 ton op de klok) en dat soort spul.

Dat diesels langer meegaan dan benzinemotoren is echt allang niet meer zo. En dat LPG je motor omzeep helpt of minder vermogen levert is ook allang niet meer zo. Maar blijf het vooral allemaal lekker denken, dan kan ik mijn volgende auto weer met LPG laten uitusten en blijft de prijs laag >:)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jiriki schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:28:
Hehe, terwijl Mitsubushi's juist bekende LPG probleemauto's zijn :) Geven ze zelf nog wel toe. Zelf rijd ik de laatste 600.000 km+ al LPG, mijn vader nog veel meer. Na wat problemen in '75 met een Renault 5 op LPG nooit meer iets gehad. Ook niet bij 220 op de autobahn :)
Mitsubishi's zijn juist hele goede gasauto's.Zelfs dealers zeggen dat ze uitstekend op gas kunnen en er nooit problemen mee hebben.Mijn ouders hebben meerdere mitsu's op gas gehad en nooit maar dan ook NOOIT problemen mee gehad. (sowieso met die auto's niet :) )

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Bij de leasemaatschappijen gebruiken ze als omslagpunt van benzine naar diesel nu 36000km per jaar en dat is dan incl de nieuwe heffing op diesel. Als je dus maar 32k rijdt zal je dus waarschijnlijker beter af zijn met een benzine.

• argro
Wanneer geld een dermate grote rol speelt bij de aanschaf van een auto dat er een gedetailleerde berekening wordt gemaakt van diesel vs. benzine dan is het ook wel de moeite waard om onderhoud en afschrijving van auto's eens nader te bestuderen denk ik. De afschrijving van de ene auto kan veel hoger zijn dan van de andere, hetzelfde kan gelden voor onderhoud.

Het zou natuurlijk vervelend zijn dat je op basis van je diesel vs. benzine berekening voor auto_a kiest en dat later blijkt dat je toch beter auto_b had kunnen kiezen. Dit ondanks dat de brandstofkosten hoger zijn voor auto_b maar dat deze toch voordeliger is door lagere afschrijving en minder onderhoudskosten. Volledige LCC dus en niet alleen een focus op één aspect.

[ Voor 4% gewijzigd door argro op 12-05-2008 13:09 ]

Verwijderd

argro schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:31:
[...]
Dat mijn verhaal niet klopt is jouw mening. Ik zou dezelfde reactie kunnen geven op jouw beweringen. Wie zegt dat jij de waarheid in pacht hebt? Veel van mijn informatie is afkomstig van gerenomeerde websites op het gebied van auto- en motortechniek. Het zou natuurlijk kunnen dat die informatie niet klopt maar ik betwijfel het.

[...]
Dat kan, dan verschillen wij daarover van mening.
Je moet gewoon beter lezen.

• RobertJ
  • Laatst online: 21-11 13:04
Ojjorz schreef op maandag 12 mei 2008 @ 11:05:
Bij de leasemaatschappijen gebruiken ze als omslagpunt van benzine naar diesel nu 36000km per jaar en dat is dan incl de nieuwe heffing op diesel. Als je dus maar 32k rijdt zal je dus waarschijnlijker beter af zijn met een benzine.
36k??? Poeh hee! Dat is veel! Maar dat gaat dan om nieuwe auto's, je moet per auto individueel berekenen wat het omslagpunt is, je kunt niet simpelweg stellen dat er een algemeen omslagpunt is.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Ronald
  • Nu online
RobertJ schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:37:
[...]

36k??? Poeh hee! Dat is veel! Maar dat gaat dan om nieuwe auto's, je moet per auto individueel berekenen wat het omslagpunt is, je kunt niet simpelweg stellen dat er een algemeen omslagpunt is.
True, maar het omslagpunt naar diesel schiet hard omhoog, en dat geld voor eigenlijk elke auto.

Straks gaat er 4 cent ofzo aan accijns bij op diesel, en geloof niets op benzine.

dan zakt het prijsverschil naar amper 20 cent?

Moet je toch wel heel veel liters tanken om de (vaak/middenklasser a 1300+ kilo) 600 euro wegenbelasting eruit te halen...

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ronald schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:40:
[...]
True, maar het omslagpunt naar diesel schiet hard omhoog, en dat geld voor eigenlijk elke auto.
Straks gaat er 4 cent ofzo aan accijns bij op diesel, en geloof niets op benzine.
dan zakt het prijsverschil naar amper 20 cent?
Moet je toch wel heel veel liters tanken om de (vaak/middenklasser a 1300+ kilo) 600 euro wegenbelasting eruit te halen...
En voor een kleinere auto (a la Clio) dan zal het minder zijn denk ik (of niet) aangezien het verschil in wegenbelasting dan minder zal zijn (lijkt mij)

• Ronald
  • Nu online
Jaspertje schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 09:24:
[...]

En voor een kleinere auto (a la Clio) dan zal het minder zijn denk ik (of niet) aangezien het verschil in wegenbelasting dan minder zal zijn (lijkt mij)
Ook doorgaans lager verbruik, waardoor het omslagpunt weer omhoog trekt...

Ook is een kleine auto met diesel relatief heel stevig duurder dan de benzine varianten (door de bonus/malesen in de BPM met name) wat het omslagpunt ook sterk omhoog drukt.

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ronald schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 10:35:
[...]
Ook doorgaans lager verbruik, waardoor het omslagpunt weer omhoog trekt...

Ook is een kleine auto met diesel relatief heel stevig duurder dan de benzine varianten (door de bonus/malesen in de BPM met name) wat het omslagpunt ook sterk omhoog drukt.
Dus zou je met een kleinere auto juist weer beter benzine kunnen rijden tot 40.000 oid ipv de 36.000 die de leasemaatschappijen nu gebruiken. (of bedoel je juist de andere kant op?)

• Ronald
  • Nu online
Jaspertje schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:04:
[...]

Dus zou je met een kleinere auto juist weer beter benzine kunnen rijden tot 40.000 oid ipv de 36.000 die de leasemaatschappijen nu gebruiken. (of bedoel je juist de andere kant op?)
Inderdaad, maar de preciese waarde van het omslagpunt hangt af van de auto /en/ rijgedrag*. Ik heb vorig jaar een Aygo doorgerekend, en die zat toen al op 45000. Ik vermoed als ik hem tegen de huidige regelingen doorreken dat dit nog veel hoger is. (Wegenbelastingkorting op de benzine versie, vermindering prijsvoordeel diesel)

* rijgedrag beinvloed verbruik, zuiniger rijden verhoogd omslagpunt (duurt meer kilometers voor de hogere wegenbelasting eruit is)

Verwijderd

Rev! schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:33:
Hoeveel % zou ik kunnen bijmengen met een 1.9JTD?
Bij een direct ingespoten diesel zou ik maximaal 20% slaolie bijmengen.

• Smarron

Smarron

The bend

Nog even een nieuwe berekening gemaakt voor mijn dieseltje (Opel Vectra B station 2.2DTi uit 2001). Geen onzuinige diesel, maar bij de aanschaf keek ik ook een beetje naar vermogen en die 2.0 blokken kwamen voor geen meter vooruit. :P

Ik rij bij 20K per jaar goedkoper met mijn huidige auto dan bijvoorbeeld dezelfde type auto, maar dan een benzineuitvoering 2.2i of 1.8i. Dus diesel rijden loont in mijn geval nog steeds (30K per jaar).

• argro
Jaspertje schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:04:
[...]

Alsof alle leasemaatschappijen 36.000km als omslagpunt hanteren voor alle auto's. Het omslagpunt is per auto verschillend en misschien ook nog wel per leasemaatschappij. 36.000km is misschien een leuk gemiddelde maar meer ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 14-05-2008 09:23 ]

Pagina: 1