Lage fps in WoW - Bottleneck ?

Pagina: 1
Acties:

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 18:33
Hallo Mede-tweakers,

Ik heb ong. nu 2 maand mijn nieuwe pc en bij het gamen (het spel World of Warcraft) zit ik rond de max 40 fps gemiddeld. Op de plekken waar veel mede-gamers zijn zakt dit tot de 20 of zelfs nog minder fps! |:(

Eerst maar even wat Specificaties van mijn PC.

AMD Phenom 9500+, 2200 MHz (11 x 200)
Gigabyte GA-MA770-DS3 MoBo
2x DIMM1: OCZ XTC Platinum OCZ2P8002G (4GB)
ATI Radeon HD 3850 256MB GDDR3 - MSI OC Edition
1 x 320GB Maxtor hdd
1 x 500GB Samsung hdd
Voeding; Corsair VX450 450 Watt , 20+24 Pins

De Drivers die ik van ATI geinstalleerd heb is op moment ATI Catalyst 8.4 (laatste)

Heb nog een oud TFT scherm opzich.. aan de VGA kabel 17" Samsung Syncmaster 710V, echter heb ik het met een Samsung 19" geprobeerd op de DVI krijg ik geen betere kwaliteit.

Ik game op een resolutie van 1280 x 1024 (en ik heb nog niet eens alles op MAX staan.. dan draait het helemaal zwaaar beroerd...)

Dit alles draai ik onder Windows Vista Ultimate 64bit versie (kan het hier aan liggen?)

Het lijkt mij dat de videokaart op de resolutie 1280x1024 er toch minimaal 60fps uit te halen moeten zijn? Wat me verder ook opvalt is als ik het programma Everest Ultimate bekijk naar het gebruik van de videokaart dat deze nooit op 100 % draait, meestal wordt de videokaart maar een kleine 30 % max belast..

Iemand ideeën waar het aan kan liggen? zijn het instellingen die ik eventueel nog kan doen met de kaart? :X

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Heb je je profiel al op maximum performance gezet in Vista?

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:43
Voeding?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• Zanzibar-1337
wasted247 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:32:
Heb je je profiel al op maximum performance gezet in Vista?
Is dit een instelling in Windows Vista zelf of in de Catalyst Driver?
Corsair VX450 450 Watt , 20+24 Pins

• wasted247
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:37:
Is dit een instelling in Windows Vista zelf of in de Catalyst Driver?
Zit onder je energie instellingen in Vista zelf. Moet er wel bij zeggen dat ik net heel even zat te twijfelen aan het feit of dit wel of niet beschikbaar is op de PC. Laptop iig wel (wat ook voor zich spreekt).

Ik herinner me dat ik onder Vista op mijn eigen PC het wel heb ingesteld.

Vermoed ook dat het je voeding niet zal zijn (correct me if i'm wrong anyone!). Lijkt me voldoende voor jouw setup.

• Zanzibar-1337
wasted247 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:41:
[...]

Zit onder je energie instellingen in Vista zelf. Moet er wel bij zeggen dat ik net heel even zat te twijfelen aan het feit of dit wel of niet beschikbaar is op de PC. Laptop iig wel (wat ook voor zich spreekt).

Ik herinner me dat ik onder Vista op mijn eigen PC het wel heb ingesteld.

Vermoed ook dat het je voeding niet zal zijn (correct me if i'm wrong anyone!). Lijkt me voldoende voor jouw setup.
Bij energie beheer staat me pc op Hoge performance.. en me voeding heb ik hier toen op forum na gevraagd of dit voldoende zou zijn, er was eventueel nog ruimte voor een overclock is me toen verteld.

• wasted247
Durf ik het eerlijk gezegd ook niet te zeggen. Helaas ook geen ervaring met 64 bit, dus kan ik iig niet beamen. Nasty probleempje.... :X

Misschien weet een andere mede tweaker iets? 8)7

• keisersose
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05-2025
Ik weet niet tot in hoeverre dit spel daar gevoelig voor is, maar netwerk (lag/bandbreedte)? (Downloads in de achtergrond enzo)

• Zanzibar-1337
keisersose schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:52:
Ik weet niet tot in hoeverre dit spel daar gevoelig voor is, maar netwerk (lag/bandbreedte)? (Downloads in de achtergrond enzo)
Heb op moment niks aan staan qua downloads, mijn download snelheid is 10mbit en upload 1,5 mbit UPC. zit met een latency van 150MS op moment.. wel aardig hoog nog.. maar ook al issie laag (had vanmiddag rond de 50 zit ik nog laag qua frames dus eht gevoellig is het niet qua dat..

[ Voor 0% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 06-05-2008 22:05 . Reden: Typfoutje ]

Verwijderd

Ik zou het ook eens proberen onder XP. Nu is mijn pc wel een stukkie krachtiger, maar jij zou toch ook wel makkelijk 100fps op rustige stukken kunnen halen. Ik ga er van uit dat je WoW upgedate is tot de laatste versie en dus ook de multicore ondersteuning heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 22:09 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 10:25
arbraxas in "Waar zit mijn Bottleneck?"
Vooral de plekken waar veel mensen bij elkaar komen in WoW zal je FPS helemaal in elkaar zakken. Altijd al zo geweest.
Als ik in shattrah sta in het midden dan is mijn fps ongeveer 30. Wel in 1920*1200 alles op max.
En ik heb een q6600@3.2 4GB 800DDR2 en een 9800GX2.
Shatrah is het nieuwe drama in WoW, was altijd IF voor de bank. (voor allience dan)

[ Voor 13% gewijzigd door arbraxas op 06-05-2008 22:11 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Zanzibar-1337
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:08:
Ik zou het ook eens proberen onder XP. Nu is mijn pc wel een stukkie krachtiger, maar jij zou toch ook wel makkelijk 100fps op rustige stukken kunnen halen. Ik ga er van uit dat je WoW upgedate is tot de laatste versie en dus ook de multicore ondersteuning heeft.
WoW is hier up-to-date en ondersteunt dus lijkt mij ook het multicore gebeuren, onder XP moet ik het nog is proberen, moet ik eerst ff een 64 bits versie zien te scoren aangezien ik anders mijn geheugen niet maximaal kan gebruiken..
arbraxas schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:10:
Vooral de plekken waar veel mensen bij elkaar komen in WoW zal je FPS helemaal in elkaar zakken. Altijd al zo geweest.
Als ik in shattrah sta in het midden dan is mijn fps ongeveer 30. Wel in 1920*1200 alles op max.
En ik heb een q6600@3.2 4GB 800DDR2 en een 9800GX2.
Shatrah is het nieuwe drama in WoW, was altijd IF voor de bank. (voor allience dan)
In shatrah zit ik rond de 15/20 frames.. maar in de rest van de maps op zijn max 50 fps.. meestal rond de 35/40..

Ik ga toch maar is XP installeren dan ofzo op de pc,, eerst maar is in multi-boot om te kijken hoe het dan draait WoW. @ Abraxas, draai je XP of Vista?

• Zanzibar-1337
Nou ik heb Windows XP Pro geinstalleerd op mijn pc en de laatste drivers geinstalleerd van ATI. Verder heb ik windows updates binnengehaald en de standaard drivers geinstalleerd. Verder niks (dus daar zou het dan ook niet aan kunnen liggen)

Heb WoW geprobeert om te spelen heb nu wel al iets meer frames, echter als ik alles op max zet (1280x1024) haal ik maximaal 20/30 fps. Als ik de normale instellingen gebruik van WoW zelf zit ik rond de 45 fps.

Dit moet toch wel hoger kunnen, hebben jullie eventueel nog opties wat ik kan proberen? Zijn er instellingen die ik kan aanpassen in de Catalyst Driver? Ben namelijk niet zo'n echte expert op het gebied van de videokaarten, maar het lijkt me dat ik zeker wel meer uit dit kaartje zou moeten kunnen halen.

Verwijderd

heb je welis een andere game geprobeert? dan kan je kijken of het echt aan je systeem ligt of alleen aan wow..
kan je ook je videokaart in de gaten houden of deze wel op de goede mhz'en loopt tijdens gamen?

• Zanzibar-1337
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 18:51:
heb je welis een andere game geprobeert? dan kan je kijken of het echt aan je systeem ligt of alleen aan wow..
kan je ook je videokaart in de gaten houden of deze wel op de goede mhz'en loopt tijdens gamen?
Ik ga het proberen met een andere Game, en kan ik dat met een programmatje controleren of de kaart op de goede MHZ'en loopt? is daar ergens een programmatje voor? (mijn kaart wordt trouwens nooit warmer dan 80 graden tijdens het gamen..) :?

Verwijderd

GPU-Z... :)

• Zanzibar-1337
Even een update,

Ben de laatste dagne beetje druk geweest maar ook nog met de computer lopen stoeien. Heb Vista Ultimate eraf gegooit en hiervoor in de plaats XP Pro x64 geinstalleerd, Nu ben ik ook is aan het updaten gegaan van windows (en kwam tot ontdekking dat .net Frameworks nodig was voor de driver van ATI) en heb dus nieuwe updates binnengehaald van de .net frameworks. Nu zijn mijn frames zeker met 10/15fps gestegen, als ik nu over de werelden rondloop heb ik rond de 45/50 fps en in de grote steden is het iets hoger dan eerst zit ik nu ong op de 25 fps, verder heb ik met GPU-Z gekeken naar mijn videokaart of deze wel op de goede snelheid draait en kwam hier door ook achter dat de ventilator niet sneller dan 16 % gaat.. kan dit verschil geven als ik bv. de firmware van de kaart zou updaten en de fan sneller zou laten draaien? geeft de kaart dan ook meer performance?

Verwijderd

Zanzibar-1337 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 18:38:
Even een update,

Ben de laatste dagne beetje druk geweest maar ook nog met de computer lopen stoeien. Heb Vista Ultimate eraf gegooit en hiervoor in de plaats XP Pro x64 geinstalleerd, Nu ben ik ook is aan het updaten gegaan van windows (en kwam tot ontdekking dat .net Frameworks nodig was voor de driver van ATI) en heb dus nieuwe updates binnengehaald van de .net frameworks. Nu zijn mijn frames zeker met 10/15fps gestegen, als ik nu over de werelden rondloop heb ik rond de 45/50 fps en in de grote steden is het iets hoger dan eerst zit ik nu ong op de 25 fps, verder heb ik met GPU-Z gekeken naar mijn videokaart of deze wel op de goede snelheid draait en kwam hier door ook achter dat de ventilator niet sneller dan 16 % gaat.. kan dit verschil geven als ik bv. de firmware van de kaart zou updaten en de fan sneller zou laten draaien? geeft de kaart dan ook meer performance?
De fan zorgt er alleen maar voor dat de grafische kaart koeler blijft en aangezien je zegt dat die maar 80 graden max wordt is dit nog aanvaardbaar. Je kunt de fan trouwens ook regelen met RivaTuner. ;)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Wat gebeurd er als je een applicatie als 3dmark draait, wat zijn je score's ed. Dan weetje ofdat het aan Wow ligt of je pc.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Zanzibar-1337
heb 3Dmark 2006 gedraaid en krijg de volgende uitslag..

Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/9374/3dmarkmm7.th.png

Nu ben ik benieuwd naar jullie antwoord, waar het nu aan ligt.

en hoe stel ik met Riva Tuner mijn fanspeed in? Ben wat aan het proberen geweest maar hij gaat niks sneller draaien!

[ Voor 10% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 12-05-2008 23:49 ]

Verwijderd

Ik weet het niet, ik ben niet zo'n expert op het gebied van Phenom + 3850 kaarten en die in samenwerking met 3DMark06

Al deel ik toch mijn gedachtes.

1) Ik denk niet dat er spraken is van een Bottleneck vanuit de CPU, aangezien het wel 4 x 2.2 GHz is
2) Nou is het wel zo dat 2.2 GHz niet zo snel is, maar het gaat om een Quad, dus dat zou niks uit moeten maken in dit geval
3) De 3850 is niet zo'n idioot snelle kaart, dus zal er ook geen Bottleneck zijn vanuit de CPU, en dus zou de score prima moeten zijn.
4) Anders probeer je je processor eens met 100 MHz over te klokken, is niet veel, maar mocht daar het probleem liggen, zal je toch wel 250 punten meer moeten behalen, zo niet nog iets meer.

Denk niet dat ik je kan helpen, maar alsnog succes.

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 20:41
Zanzibar-1337 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 23:48:
heb 3Dmark 2006 gedraaid en krijg de volgende uitslag..

[afbeelding]

Nu ben ik benieuwd naar jullie antwoord, waar het nu aan ligt.

en hoe stel ik met Riva Tuner mijn fanspeed in? Ben wat aan het proberen geweest maar hij gaat niks sneller draaien!
Het is niet schokkend laag maar wel aan de lage kant, ik kan bijvoorbeeld bij een Benchmark van Hw.info zien dat ze daar met een dual-core X6800 en een 3850 zo'n 9500 punten halen.

Ik weet niet of de AMD Phenom sneller is in deze bench (misschien wint hij een beetje op de CPU benchmark maar niet onder 3d benchmarks).

Ik zou proberen mijn CPU score te vergelijken met vergelijkbare systemen en het zelfde doen met de SM2/3 score, dan pas weet je zeker waar het ligt.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

De Phenom scoort ongeveer even goed als een C2D denk ik, bekijk dit maar eens:
http://www.extremetech.com/article2/0,2845,1997475,00.asp

Verder zeggen ze dit:
There's a well-known bug in World of Warcraft with dual-core CPUs (check the tech support forum for more information). WoW is multithreaded by nature, with as many as seven or eight threads at once, although the bulk of the CPU work is done in a single "main thread" so the performance benefit of a dual-core system is limited.
Wat volgens mij betekent dat dual of quad core CPU's weinig zullen helpen voor de performance.
Die 2.2Ghz kan dan ook juist wel het verschil maken, volgens de reviewers zijn snelle single-cores beter met dit spel. Hogere Ghz (per core) telt !

Al zal de CPU niet de bottleneck zijn, maar eerder de GPU. Misschien voelt WOW zich beter thuis op 512MB kaarten ?

PS: installeer je ook de chipset drivers van het moederbord ?

Hier heb je een performance guide van Anandtech;
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2381&p=1

Is ietwat belegen, maar de tips gelden nog steeds. Kijk je naar de scores liggen jouw cijfers misschien nog steeds iets te laag.

Oja, AA kan een behoorlijke performancehit geven; waar staat die eigenlijk op ?

[ Voor 14% gewijzigd door Madrox op 13-05-2008 12:15 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Zanzibar-1337
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 03:57:

4) Anders probeer je je processor eens met 100 MHz over te klokken, is niet veel, maar mocht daar het probleem liggen, zal je toch wel 250 punten meer moeten behalen, zo niet nog iets meer.
Ik ga eerst is uitzoeken hoe ik dit ga doen (kijken hoe ik hem kan boosten (ben een noob met oc'en)) en dan zou ik is gaan kijken of dit eventueel verschil uit maakt met het aantal Frames, Thx voor het meedenken iig!
The_Ownman schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 08:02:
[...]

Ik zou proberen mijn CPU score te vergelijken met vergelijkbare systemen en het zelfde doen met de SM2/3 score, dan pas weet je zeker waar het ligt.
Na een beetje rondgeneust te hebben scoort de CPU iets meer dan de 3000 punten bij de meeste (geen OC) na een OC op 2,4 zitten ze meestal rond de 3200/3300 dus ik denk dat het wel het proberen waard zou zijn om een OC te proberen
Madrox schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 12:08:
Wat volgens mij betekent dat dual of quad core CPU's weinig zullen helpen voor de performance.
Die 2.2Ghz kan dan ook juist wel het verschil maken, volgens de reviewers zijn snelle single-cores beter met dit spel. Hogere Ghz (per core) telt !

Al zal de CPU niet de bottleneck zijn, maar eerder de GPU. Misschien voelt WOW zich beter thuis op 512MB kaarten ?

PS: installeer je ook de chipset drivers van het moederbord ?

Hier heb je een performance guide van Anandtech;
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2381&p=1

Is ietwat belegen, maar de tips gelden nog steeds. Kijk je naar de scores liggen jouw cijfers misschien nog steeds iets te laag.

Oja, AA kan een behoorlijke performancehit geven; waar staat die eigenlijk op ?
Heb de Chipset drivers van het moederbord geinstalleerd gewoon vanaf de CD die erbij geleverd zijn, ik zou is kijken of er eventueel updates van te vinden zijn.

En de cijfers zijn vergeleken met andere benchmarks wel beetje aan de magere kant jah, ik weet opzich niet wat ik met de AA allemaal kan instellen en wat voor een effecten dit heeft, ik ga hier is een beetje mee prutsen in 3Dmark om te kijken of er eventueel een "boost" uit te halen valt.

Verder ga ik dus ook nog proberen om de clocksnelheid van de processor omhoog te krikken. Op moment draait hij op idle @ de 40 graden (tis nu erg warm hier op de zolder 8)7 , normaal issie ~30) en Stressed wordt ie nu ong. 55 graden. dus er is nog wel speelruimte lijkt mij.

Misschien hebben jullie nog handige tips voor de OC, ik ga iig ff het forum afzoeken en bedankt alvast voor de tips!

• Zanzibar-1337
Even een Update in nieuwe post,

Ben bezig geweest met OC'en, in de bios heel simpel de Busspeed aanpassen met stapjes van 5, dit heb ik gedaan tot ik aan de ~2,4ghz zat (iets er boven). Toen ben ik gaan kijken met AMD overdrive of mijn pc crashte op deze snelheid en gekeken hoe warm hij werdt. De temps zaten rond de 58/59 graden (stressed) en het systeem bleef opzich stabiel. Toen heb ik 3Dmark laten runnen om te kijken wat voor een score ik had en dit is het resultaat;

Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/5350/3dmark24ghzocrx5.png

Na dit resultaat dacht ik bij mezelf, laat ik is World of Warcraft gaan proberen om te kijken of er wat aan de fps veranderd is. Nou ik dat opgestart, het ging een halve minuut goed (ik kreeg rond de 55/60 fps en als ik dingen van dichtbij bekeek zat dat rond de 100 fps. Na die halve minuut crashte mijn systeem en reageerde nergens meer op. Reset gedaan en heb hem een tikkie terug gezet op 215 busspeed en hij draait nu op 2,37ghz. Nu speel ik wow met ong. 55 fps (schommelt tussen 50 en 55fps) ik heb het idee dat dit nog hoger moet kunnen (dmv. eventuele oc misschien?)

Nu is mijn vraag, moet ik meer stroom geven aan de processor zodat de 2.4ghz normaal kan functioneren? en eventueel de videokaart ook nog een OC geven.. (heb gelezen dat dit kan hoe weet ik nog niet maar ben benieuwd naar jullie mening)

Ik heb nu iig al vooruitgang geboekt en daar ben ik al opzich blij van _/-\o_

**Edit**

Ik feest te vroeg.. @ 2.37ghz is systeem nu 2 x gecrashed. Kan het er aan liggen dat ie niet genoeg stroom heeft? voltage omhoog? of dat ik nog iets moet instellen met geheugen timings (ben niet echt een ster in het OC'en!)

[ Voor 11% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 13-05-2008 16:29 . Reden: Stukkie bijgezet ]

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ja je kunt de spanning op de core wat omhoog gooien, dan zou je iets hoger moeten kunnen komen. Maar niet teveel in 1 keer en houdt ook vooral de temperatuur goed in de gaten want van een spanningsverhoging wordt je proc veel sneller warm/heet. Zet ook Cool 'n Quiet uit als je overklokt. CnQ verlaagd of verhoogd de klokfrequentie en de spanning op je proc. Heel soms crashed je PC als dat gebeurd (tijdens normaal gebruik is er trouwens niks aan de hand wat dat betreft). Als je die overklok houdt denk er dan over na om een betere koeler te kopen (volgens mij gebruik je de koeler die je erbij kreeg, of niet?) Als de temperatuur uit de hand dreigt te lopen kun je erover denken om een grote kamerventilator in de kast te laten blazen ;)

Je kunt beter een programma als superpi draaien om je proc te testen na een overclock. Dat is wat simpeler dan een uur te wachten tot 'ie vast loopt...

[ Voor 40% gewijzigd door brute51 op 13-05-2008 16:35 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Nog beter is 2x orthos op starten en die laten draaien. Eigenlijk zou TAT nog beter zijn, maar die werken alleen voor intel core systemen.

• Zanzibar-1337
brute51 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:30:
Ja je kunt de spanning op de core wat omhoog gooien, dan zou je iets hoger moeten kunnen komen. Maar niet teveel in 1 keer en houdt ook vooral de temperatuur goed in de gaten want van een spanningsverhoging wordt je proc veel sneller warm/heet. Zet ook Cool 'n Quiet uit als je overklokt. CnQ verlaagd of verhoogd de klokfrequentie en de spanning op je proc. Heel soms crashed je PC als dat gebeurd (tijdens normaal gebruik is er trouwens niks aan de hand wat dat betreft). Als je die overklok houdt denk er dan over na om een betere koeler te kopen (volgens mij gebruik je de koeler die je erbij kreeg, of niet?) Als de temperatuur uit de hand dreigt te lopen kun je erover denken om een grote kamerventilator in de kast te laten blazen ;)

Je kunt beter een programma als superpi draaien om je proc te testen na een overclock. Dat is wat simpeler dan een uur te wachten tot 'ie vast loopt...
Toen ik de Busspeed aan het aanpassen was, kwam ik dat probleem met de CnQ al tegen. Hij draaide op 1,8ghz terwijl ik toch echt de busspeed verhoogd had. Snapte er niks van en even googlen bracht de oplossing. Heb nu de corespanning met 0,0025V verhoogd.

Ik draai op moment met AMD Overdrive de stability test (dit gaat al 10 minuten goed) de temps stijgen tot tegen de 60 aan (het is idd de Boxed cooler) en de proc draait nu @ 2.43ghz. Tot nu toe lijkt alles stabiel. AMD Overdrive doet toch lijkt mij een beetje hetzelfde als SuperPI? Hij stressed de 4 cores met rekentesten enzo..

Denk dat een andere cooler opzich ook wonderen doet. Was aan het kijken naar een cooler van Scythe. Welke zou ik dan het beste kunnen nemen (behalve de duurste 8)7 )

• Zanzibar-1337
Om toch nog maar even een update te geven als bedankje op alle reacties;

Heb nu ong. een week een nieuwe CPU cooling geinstalleerd een Scythe Mugen, processor wordt nu IDLE 22/23° en Stressed 34/35°, meteen eigenlijk toen ik de nieuwe cooling geinstalleerd had, zag ik ook al resultaat aan de videokaart. Ten eerste was hij minder warm (hij zat rond de 55/60°) en nu is hij idle op 47/48°, tijdens het gamen is hij rond de 70/80°, na het spel opgestart te hebben zat ik rond de 70/80fps.

Na een tijdje gespeelt te hebben klapte ineens (zo uit het niets tijdens het gamen) de frames terug op de 30/40 fps. En voor mij was het dus weer een raadsel waar dit door kwam. Pc opnieuw opgestart mocht niet helpen, frames bleven op 30/40fps. Dag later ben ik weer gaan kijken en toen zat ik weer normaal rond de 70/80fps. Nu was ik op google een beetje aan het rondneuzen en kwam erachter dat een Addons ook voor FPS drop zouden kunnen zorgen. Dus ik heb WoW opgestart zonder de addons aan. Ik stond werkelijk verbaast te kijken want mijn frames stegen van de 70/80 fps naar de 130/140 fps. en op sommige stukken haal ik zelfs 170/180fps. In de drukke gebieden zit ik nu rond de 50/60 fps aan.

Nu ben ik de addons weer 1 voor 1 gaan inschakelen en kwam er toen achter dat Questhelper (een addon die je helpt bij het oplossen van de Quest) de boosdoener was van dit alles. Maar met questhelper aan zit ik 9 van de 10 keer op de 70/80 fps. en soms zakt hij dus in naar de 30/40 fps.

Het probleem is dus nu opgelost. Verder kan hier wel een slotje op. Misschien zou de Topic aangepast kunnen worden naar WoW - lage FPS ofzoiets, als er namelijk meer mensen zijn met dit probleem hebben ze dan ook een oplossing.

Nog bedankt allemaal!

Groeten _/-\o_

Pagina: 1