Toon posts:

laptop van Vista naar XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,
Ik heb zojuist een laptop gekocht.
Een Intel Celeron 550 2 GHZ. en 1024 MB Werkgeheugen.
Nu staat hier als besturingsprogramma Vista op. Gaat de laptop aanmerkelijk sneller als ik XP erop installeer. En gaan de programma's van Acer, die er standaard opstaan zoals wat spelletjes en andere programmas er dan ook af of komen die er weer automatisch bij? Hartelijk dank alvast!
MVG

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:36
Je laptop zal wel sneller aanvoelen ja.
1GB geheugen voor Vista is magertjes.

De Acer applicaties zullen verloren gaan en zul je weer opnieuw moeten installeren, voor zover deze weer te verkrijgen zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:48:
En gaan de programma's van Acer, die er standaard opstaan zoals wat spelletjes en andere programmas er dan ook af of komen die er weer automatisch bij?
Maar waar denk je zelf dat die programma's vandaan moeten komen als jij met een eigen XP CD je laptop opnieuw gaat installeren? ;)

Om alvast verder leed te voorkomen: zorg dat je voor al je hardware de XP drivers alvast opzoekt vóór je begint te installeren, dat scheelt straks weer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:06:
[...]

Maar waar denk je zelf dat die programma's vandaan moeten komen als jij met een eigen XP CD je laptop opnieuw gaat installeren? ;)

Om alvast verder leed te voorkomen: zorg dat je voor al je hardware de XP drivers alvast opzoekt vóór je begint te installeren, dat scheelt straks weer.
Had ik nog niet aan gedacht inderdaad. Werkt dat anders dan bij een pc? Ik heb regelmatig mijn PC opnieuw geinstalleerd en alles ging eigenlijk vanzelf. Is dit met de laptop anders dan?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou, de meeste laptops zijn tegenwoordig van onderdelen voorzien waar vaak alleen maar Vista drivers voor op de support site staan van de leverancier.

Dus in dat opzicht: nee, het is niet anders als met een normale PC, maar als je geen drivers hebt kom je gok ik toch weer hier vragen wat je moet doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:16:
Nou, de meeste laptops zijn tegenwoordig van onderdelen voorzien waar vaak alleen maar Vista drivers voor op de support site staan van de leverancier.

Dus in dat opzicht: nee, het is niet anders als met een normale PC, maar als je geen drivers hebt kom je gok ik toch weer hier vragen wat je moet doen.
Ja inderdaad, ik snap het. En waarvoor zou ik dan zoal drivers voor moeten downloaden?
Voor de zekerheid maar alle hardware die ik heb??

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Absoluut, veel van de drivers kun je vinden op de site van de leverancier. Ik zou van alles proberen de drivers te downloaden. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, zijn wel de meeste leveranciers begonnen de drivers voor xp uit beginnen te faceren.,

[ Voor 11% gewijzigd door DenTeD123 op 06-05-2008 21:30 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

We verwachten wel een beetje basiskennis en -vaardigheden als je hier zit, dus welke drivers je nodig hebt moet je zelf echt wel kunnen uitzoeken - al was het maar door eens goed door je apparaatbeheer te neuzen en daar de bijbehorende XP drivers bij op te zoeken.

Verwijderd

Lijkt me wel. Even in device manager kijken wat er allemaal inzit en kijken of je daar de xp drivers voor kunt vinden. En ik begrijp dat je zelf ook niet zeker weet of XP wel sneller gaat draaien (of ik begrijp je topic start niet...)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:29:
Lijkt me wel. Even in device manager kijken wat er allemaal inzit en kijken of je daar de xp drivers voor kunt vinden. En ik begrijp dat je zelf ook niet zeker weet of XP wel sneller gaat draaien (of ik begrijp je topic start niet...)
Dat begrijp je goed. Ik weet niet of het veel verschil zal maken. Daarom ben ik hier op de hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. :)

Verwijderd

De enige die daar ervaring mee kan opdoen ben jij zelf, aangezien jij de laptop heeft en zelf het beste kan beslissen of iets goed draait of niet :)

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 21:16
Dat maakt zeker veel verschil.
Mijn vriendin heeft ook een laptop (van MSI) met een Celeron "weinig' erin, en 1 gb intern geheugen.
Stond Vista Home Basic op, was echt té langzaam.
Vervolgens heel de zooi leeg gemaakt en er XP op gezet. Werkt nu als een trein. Drivers kon ik gewoon vinden op de MSI site, geen probleem.
Je moet gewoon even op de Acer site kijken en de XP drivers downloaden.
Je hebt grote kans dat je geen drivers nodig hebt (of wil je zeggen dat je even voor 500 euro een retail versie gaat kopen van XP? ;)).
Voor de zekerheid gewoon even alle drives downloaden en op een USB stick zetten. Vervolgens Windows installeren, mocht je ATA drivers nodig hebben dan moet je even een floppy aanmaken en gebruik maken van een USB floppy drive.
Maar ik denk dat je die niet nodig zal hebben. ;)

En nee, al die Acer programma's komen er (gelukkig) niet op terug. Word je systeem alleen maar langzaam van, en je hebt er niks aan.
Als je ze persé terug wilt, kun je ook deze van de Acer website downloaden,en ze vervolgens installeren (op een nieuwe XP installatie).
Je kunt daar gewoon je latop even opzoeken, krijg je automatisch de juiste drivers ter download aangeboden.

[ Voor 38% gewijzigd door eX0duS op 06-05-2008 21:41 ]

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
eX0duS schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:37:
Je hebt grote kans dat je geen drivers nodig hebt (of wil je zeggen dat je even voor 500 euro een retail versie gaat kopen van XP? ;)).
Wat heeft een retail versie van XP met drivers te maken als je een OEM versie zou hebben...?

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• eX0duS
Je nick zegt het al min of meer...
Standaard OEM of retail (let op, een OEM zou dus niet mogen op die laptop, wel een retail), hebben vaak niet de benodigde drivers. Zou zou je bijv. om de harde schijf te kunnen herkennen aparte drivers via floppy moeten gebruiken.
Echter zijn er zeg maar "bepaalde" Windows versies, welke ze *kuch* zo maken dat de drivers er al in zitten...
Er is natuurlijk een verschil tussen niet mogen en niet kunnen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door eX0duS op 07-05-2008 16:44 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kan je ook zelf doen, hoef je geen warez voor naar beneden te hengelen :)

• eX0duS
Dat is waar, met nlite zou het kunnen... Het woord warez heb ik niet gebruikt...

Maar bedoelde ik wel. ;)

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
eX0duS schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:44:
Je nick zegt het al min of meer...
Standaard OEM of retail (let op, een OEM zou dus niet mogen op die laptop, wel een retail), hebben vaak niet de benodigde drivers. Zou zou je bijv. om de harde schijf te kunnen herkennen aparte drivers via floppy moeten gebruiken.
Echter zijn er zeg maar "bepaalde" Windows versies, welke ze *kuch* zo maken dat de drivers er al in zitten...
Er is natuurlijk een verschil tussen niet mogen en niet kunnen. ;)
Ik heb een echte (veel te dure) Windows XP Pro Retail en 2 XP Pro OEM's (SP2 b en c versie), wil je zeggen dat daar verschil in zit qua ingebakken drivers...? of bedoel je de OEM/Recorvery CD van de fabrikant...?

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• eX0duS
Nee, daar zal geen verschil in zitten.
Maar volgens mij is het zo, dat MS eenmaal zo'n CD perst, met de tot dan beschikbare drivers.
Als er naderhand een chipset uit komt die nieuwe drivers nodig heeft, heb je kans dat XP niet installeerd, zonder dat je gebruik maakt van een floppy...

Als je kijkt naar die kant en klare versie's (dus ook met een hoop software er op), die zijn vaak al voorzien van de nieuwste drivers, en heb je geen floppy nodig... Wel zo handig.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-02 10:44
eX0duS schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:58:
Nee, daar zal geen verschil in zitten.
Maar volgens mij is het zo, dat MS eenmaal zo'n CD perst, met de tot dan beschikbare drivers.
Als er naderhand een chipset uit komt die nieuwe drivers nodig heeft, heb je kans dat XP niet installeerd, zonder dat je gebruik maakt van een floppy...

Als je kijkt naar die kant en klare versie's (dus ook met een hoop software er op), die zijn vaak al voorzien van de nieuwste drivers, en heb je geen floppy nodig... Wel zo handig.
Dat heeft toch gewoon met de servicepack versie van de xp cd te maken, of ben ik nou gek? Sowieso zijn er nu zat winkels die xp oem gewoon voor in de 100 euro verkopen, dus 500 euro retail is erg overdreven.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:33
PhaeTom schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 17:50:
Dat heeft toch gewoon met de servicepack versie van de xp cd te maken, of ben ik nou gek?
Klopt, maar sommige OEM cd's zijn daarnaast voorzien van de drivers die bij het bijbehorende systeem horen. Dus als je een notebook van Fujitsu-Siemens koopt, zit daar een OEM cd bij voor dat type notebook, waar soms dan ook drivers voor die onderdelen op staan.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar die zitten niet in een XP CD maar verwerkt in de unattended setup die vanuit de fabriek erop wordt gezet.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
op een werkende pc even de drivers voor je
- chipset
- harddiskcontroller
- netwerkapparatuur en
- videochipje
binnesleuren en met nlite een tailormade xp-cdrom maken. Geen gehannes met F6-floppy (die je op je laptop niet hebt), maar gewoon een probleemloze installatie.
(heb ik voor mijn lenovo tp61 ook gedaan, nu werkt hij tenminste lekker...)

[ Voor 12% gewijzigd door Witte op 08-05-2008 15:57 ]

Houdoe

Verwijderd

Aangezien de acer site zelf een ramp is kun je beter even de ftp gebruiken in een ftp client zoals FlashFXP. Als je naar deze ftp gaat, ftp.work.acer-euro.com Dan zit er een mapje notebooks en daaronder kun je jou notebook, of in elk geval jou serie terug vinden.

Ik raad je ook aan de drivers te downloaden die je nodig hebt, dus videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, chipset etc. Geen acer troep mee installeren. Daarnaast kun je ook het beste de drivers die je gedownload hebt uitpakken met WinRAR en dan handmatig installeren via apparaatbeheer, dus niet de setup.exe runnen.

Als die setup.exe's namelijk wel runt krijg je bij sommige drivers weer van die rommel van Acer er bij.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:06:
Aangezien de acer site zelf een ramp is kun je beter even de ftp gebruiken in een ftp client zoals FlashFXP. Als je naar deze ftp gaat, ftp.work.acer-euro.com Dan zit er een mapje notebooks en daaronder kun je jou notebook, of in elk geval jou serie terug vinden.

Ik raad je ook aan de drivers te downloaden die je nodig hebt, dus videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, chipset etc. Geen acer troep mee installeren. Daarnaast kun je ook het beste de drivers die je gedownload hebt uitpakken met WinRAR en dan handmatig installeren via apparaatbeheer, dus niet de setup.exe runnen.

Als die setup.exe's namelijk wel runt krijg je bij sommige drivers weer van die rommel van Acer er bij.
Je kan gewoon met Firefox naar die map gaan, hoor, hoef je geen moeite te doen om prog te installeren...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1