Toon posts:

Krakend en piepend geluid P5K

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb last van krakend en piepend geluid. Als ik scroll hoor ik een soort zoem, bij een venster minimaliseren komt er een kort piepje en als ik games speel hoor ik een constant gekraak.
Eerst dacht ik dat het aan mijn externe Maya44 geluidskaart lag en heb ik het met het onboard geluid geprobeerd. Dit hielp niet. Vervolgens heb ik mijn pc geformatteerd, de nieuwste drivers voor onboard audio en directx geinstalleerd en de hardware acceleration uit gezet in DXDiag.
Heb ook nog even mijn kast gecontroleerd of er ergens contact kwam tussen het moederbord en de kast ofzoiets, maar dat was niet het geval.

Dit hielp allemaal niet en ik heb verder geen idee waar het aan ligt eigenlijk. Had er hiervoor geen last van, maar nadat ik nieuwe hardware heb gekocht, een P5K, Intel E8400 en Asus EN8800GTS 512 en sinds ik dat heb geinstalleerd heb ik hier last van.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid
komt het uit je speakers/oordopjes of uit je pc zelf?
Als het uit de kast komt moet ik gelijk denken aan een stel rammelende spoelen.

Verwijderd

Topicstarter
Oh het komt uit m'n speakers. Gewoon zo'n rare zoem en kraak de hele tijd. Heb net ook even gekeken of er niks verkeerd zat in de kast en de kabels netjes weggewerkt, maar dat heeft ook niet geholpen :/ .
Misschien heeft het met mijn videokaart te maken in plaats van met het moederbord, want het geluid speelt zich af bij veranderingen in het beeld. En bij spellen is er een constante ruis, omdat er veel veranderingen zijn of iets dergelijks?

Verwijderd

Oh het komt uit m'n speakers
Misschien gescheurde conus of zwakke plek in het magnetisch afgeschermde deel rondom je speakers...

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heeft niks met de speakers te maken, die werken perfect op m'n macbook. Kan het zijn dat mijn voeding te weinig watt levert? Het probleem gebeurd bij veranderingen in beeld, waarbij de videokaart actief moet zijn. Misschien is er daardoor op dat moment te weinig stroom beschikbaar en begint het geluid te kraken.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb een P5K-E en daar zit ook een flinke ruis in het onboard soundgedeelte.. ik heb gewoon het volume wat lager afgesteld, waardoor het minder opvalt. Een echte oplossing is het echter niet..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

hier had ik bij oude computers vaak last van. Ook als je gewoon met de muis bewoog, hoorde je dat door de luidsprekers. tis een soort lekspanning die wordt omgezet in geluid denk ik.

Valt niet veel aan te doen veelal, komt uit je moederbord.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:48

Sjaak_Afhaak

Bleh!

klinkt bekend in mijn oren. Wat ik altijd doe is alle apparaten bij de geluidsmixer (volumepanel) die niet gebruikt worden muten (zowel bij afspelen als bij opnemen). Symptomen als geluid bij muisbewegingen en scrollen zijn dan weg.

Hier staat tekst

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:58:
Ik heb een P5K-E en daar zit ook een flinke ruis in het onboard soundgedeelte.. ik heb gewoon het volume wat lager afgesteld, waardoor het minder opvalt. Een echte oplossing is het echter niet..
Alleen tijdens games is dit zo hard, dat je het geluid van het spel niet eens kan horen. En het overstemt mijn muziek dan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Net een nieuwe voeding gekocht en erin gehangen, een 520W Coolermaster Pro, zo'n modular. De kraak lijkt iets minder te zijn, maar is nog steeds aanwezig.

Dat over die lekspanning klinkt wel logisch idd, alleen ik heb er ook last van als ik een externe geluidskaart gebruik, maarja misschien staat die spanning ook op de usb drives, gewoon op dat hele panel van m'n mobo.

[Edit]
Ik heb de oplossing gevonden. Had eerst mijn oude videokaart erin gedaan, toen was het er nog wel, maar een stuk minder erg. Tijdens dat ik de kabels weer aansloot hoorde ik een ruis in bijna hetzelfde ritme uit mijn stekkerdoos komen. Zo'n ding met een schakelaar en overspanningsbeveiliging. Andere stekkerdoos er tussen en mijn speakers en monitor daarop en pc direct in de muur en het was weg :D .

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 16:46 ]

Pagina: 1